Η αγορά του social commerce στις ΗΠΑ βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή, με τις επενδύσεις σε startups όπως το Whatnot και το ShopMy να εκτοξεύονται ενόψει της απαγόρευσης του TikTok.
Το Whatnot ανακοίνωσε ότι εξασφάλισε 265 εκατομμύρια δολάρια σε νέο γύρο χρηματοδότησης, έχοντας ξεπεράσει τα 3 δισεκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις μέσω livestream το 2024. Το ShopMy, από την πλευρά του, συγκέντρωσε 77,5 εκατομμύρια δολάρια μετά την επίτευξη κερδοφορίας.
«Το timing της νέας χρηματοδότησης συμπίπτει με μια θεμελιώδη αλλαγή στην αγορά – το creator marketing μεταμορφώνεται από πειραματικό κανάλι σε βασικό μοχλό απόδοσης για τα brands», δήλωσε ο Harry Rein, CEO του ShopMy στο Business Insider.
Το TikTok και η αβεβαιότητα της αγοράς
Το TikTok Shop έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην άνοδο του social commerce, συνδέοντας χιλιάδες εμπόρους με influencers μέσω της e-commerce πλατφόρμας του. Ωστόσο, το μέλλον της εφαρμογής στις ΗΠΑ παραμένει αβέβαιο, καθώς αντιμετωπίζει νομικές προκλήσεις με βάση τον νέο νόμο «divest-or-ban», που απαιτεί από την κινεζική μητρική του εταιρεία να διαχωρίσει τις αμερικανικές δραστηριότητες.
Καθώς το TikTok εξαφανίζεται από τα app stores και απειλείται με πλήρη αποκλεισμό, πολλές εταιρείες e-commerce δοκιμάζουν εναλλακτικές πλατφόρμες για να διαφοροποιήσουν τις δραστηριότητές τους. Εκτός από το Whatnot και το ShopMy, το Flip, μια εφαρμογή που εστιάζει σε κριτικές προϊόντων από χρήστες, σημείωσε εκρηκτική άνοδο, φτάνοντας στο top 10 του App Store της Apple.
Οι startup επωφελούνται από την αναταραχή
Η πιθανότητα αποκλεισμού του TikTok δημιουργεί ευκαιρίες για εναλλακτικές social-commerce πλατφόρμες. «Αν προχωρήσει η απαγόρευση, αυτές οι πλατφόρμες θα αποκτήσουν τεράστιο πλεονέκτημα», δήλωσε ο Ollie Forsyth, πρώην στέλεχος της επενδυτικής εταιρείας Antler. «Όχι μόνο μπορούν να απορροφήσουν μεγάλο αριθμό δημιουργών περιεχομένου, αλλά και να προσελκύσουν νέους χρήστες».
Οι επενδυτές, βλέποντας την ανακατανομή της αγοράς, διοχετεύουν κεφάλαια σε startups που θα μπορούσαν να καλύψουν το κενό που ίσως αφήσει το TikTok. Το Flip προσφέρει μετοχές σε creators για να τους ενθαρρύνει να δραστηριοποιηθούν στην πλατφόρμα.
Το Gloss Ventures, που εστιάζει στο social commerce, συγκέντρωσε 15 εκατομμύρια δολάρια από την Peterson Partners για να επεκτείνει τη στρατηγική του.
Η Later, εταιρεία influencer marketing, απέκτησε την Mavely έναντι 250 εκατομμυρίων δολαρίων για να ενισχύσει τη διαχείριση διαφημιστικών δαπανών στην creator economy.
Η νέα εποχή του social commerce
Το μοντέλο αγορών που καθιέρωσε το TikTok Shop, όπου οι χρήστες ανακαλύπτουν προϊόντα μέσω influencers και ολοκληρώνουν αγορές άμεσα, πιθανότατα θα εξαπλωθεί και σε άλλες πλατφόρμες, όπως το Instagram και το YouTube.
«Πριν από 20 χρόνια, οι retailers καθόριζαν τι αγόραζαν οι καταναλωτές, ενώ ο κύκλος πωλήσεων ήταν μακρύς», σημείωσε ο Matt Nichols, partner στη Commerce Ventures. «Σήμερα, οι τάσεις της αγοράς αλλάζουν ραγδαία, με influencers και hyper-fast retailers όπως το Shein να οδηγούν τη ζήτηση».
Ενώ το TikTok μπορεί να μην εξαφανιστεί εντελώς, το τοπίο του social commerce στις ΗΠΑ μεταμορφώνεται ραγδαία. Η δυναμική των startups και η αβεβαιότητα γύρω από το TikTok δημιουργούν ένα παράθυρο ευκαιρίας για νέους παίκτες να επαναπροσδιορίσουν το μέλλον των online αγορών.
Με πληροφορίες από Business Insider