Οι Der Stürmer, το Ελληνικό εθνικοσοσιαλιστικό black metal συγκρότημα, στο οποίο ο Καιάδας της Χρυσής Αυγής είχε συμμετοχή στο πρώτο τους άλμπουμ, έδωσαν μια μυστική συναυλία μπροστά σε περίπου 60 άτομα το περασμένο Σαββατοκύριακο στην Πόλη του Μεξικού, σύμφωνα με τους παρευρισκόμενους που προτίμησαν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους για λόγους ασφαλείας. H συναυλία διεξήχθη τις πρώτες πρωινές ώρες του Σαββάτου, μετά τη μία τα ξημερώματα, στο μπαρ San Diablo στη γειτονιά Roma, της Πόλης του Μεξικού.
Μαζί τους συμμετείχαν δύο μεξικανικά συγκροτήματα, οι Tlateotocani, από τη Zacatecas, και οι Wolves Of AhPuch, από την Chiapas. Πριν από την εκδήλωση, υπήρξαν συγκρούσεις στους δρόμους γύρω από τον χώρο διεξαγωγής της συναυλίας μεταξύ ακροδεξιών και αντιφασιστικών ομάδων που προσπαθούσαν να εμποδίσουν τη διεξαγωγή της συναυλίας. Μια μέρα αργότερα, οι Έλληνες νεοναζί έπαιξαν στη Ciudad Juárez, μια πόλη στο Βόρειο Μεξικό, δίπλα ακριβώς από τα σύνορα με τις ΗΠΑ.
Η πρώτη αφίσα που κυκλοφόρησε ανέφερε ότι η συναυλία επρόκειτο να πραγματοποιηθεί στον χώρο HDX Circus στο Azcapotzalco της Πόλης του Μεξικού. Δύο ημέρες νωρίτερα οι ιδιοκτήτες του καταστήματος το διέψευσαν και διαβεβαίωσαν ότι δεν είχαν καμία γνώση για την εκδήλωση.
Οι διοργανωτές, Azermedoth Records και Blood Productions, επίσης αποστασιοποιήθηκαν. Οι δύο εταιρείες παραγωγής διοργανώνουν συνήθως συναυλίες μέταλ, και σύμφωνα με ανθρώπους του χώρου, δεν είχαν ασχοληθεί στο παρελθόν με μουσικά συγκροτήματα με φασιστικές αντιλήψεις.
Ανάμεσα στα τραγούδια, το πλήθος φώναζε φασιστικά συνθήματα όπως το «Sieg Heil», τον χαιρετισμό των ναζιστών αξιωματικών στον Αδόλφο Χίτλερ. Ένα πανό της Der Stürmer, διακοσμημένο με ακροδεξιούς συμβολισμούς, δέσποζε πάνω από τη σκηνή.
Λόγω της λαϊκής αγανάκτησης που προκάλεσε το γεγονός, αποφάσισαν να αποστασιοποιηθούν από τη συναυλία. Οι υπεύθυνοι της Azermedoth Records δήλωσαν στην El País: «Δεν υποστηρίζουμε τέτοιες αντιλήψεις ή οποιουδήποτε είδους διάκριση εναντίον κανενός». Ισχυρίζονται ότι δεν γνώριζαν την ιδεολογία του Der Stürmer και το νεοναζιστικό περιεχόμενο των τραγουδιών τους. Η εφημερίδα επικοινώνησε και με την Blood Productions, αλλά δεν έλαβε απάντηση μέχρι τη στιγμή της δημοσίευσης.
Τότε ήταν που μέλη της μεξικανικής νεοναζιστικής σκηνής αποφάσισαν να πάρουν τον έλεγχο της κατάστασης στα χέρια τους και μετέφεραν τη συναυλία στο San Diablo στην Πόλη του Μεξικού, τακτικό σημείο συνάντησης φασιστικών ομάδων. Καθώς η αλλαγή του χώρου διεξαγωγής δεν ήταν πρωτοβουλία της Azermedoth Records και της Blood Productions, πολλοί από τους ανθρώπους που είχαν αγοράσει εισιτήρια δεν ειδοποιήθηκαν. Η τελική τοποθεσία της εκδήλωσης διαδόθηκε από στόμα σε στόμα, μόνο σε άτομα που εμπιστεύονταν οι ακροδεξιοί, γεγονός που εξηγεί γιατί τελικά παρευρέθηκαν μόνο 50 με 60 άτομα, σύμφωνα με τη μαρτυρία ενός από αυτούς.
Όταν άρχισε η συναυλία, μια ομάδα μαυροντυμένων ατόμων σχημάτισε έναν κλοιό ασφαλείας στην είσοδο του San Diablo. Η κλειδαριά της πόρτας ήταν κατεβασμένη και οι γείτονες που ρωτήθηκαν είπαν ότι υπήρχαν ομάδες ανδρών στις γωνίες του δρόμου που παρακολουθούσαν για να βεβαιωθούν ότι οι αντιφασιστικές συλλογικότητες δεν θα ξαναμπούν μέσα.
«Έλεγχαν από γωνία σε γωνία για να δουν αν θα μποϊκοτάρουν ξανά την εκδήλωση», λέει ένας γείτονας που πέρασε αρκετές φορές από το σημείο, ειδοποιημένος για την παρουσία των νεοναζί. Μέσα στο μπαρ, οι διοργανωτές απαγόρευσαν στους παρευρισκόμενους να βγάλουν τα κινητά τους τηλέφωνα, να καταγράψουν βίντεο ή να τραβήξουν φωτογραφίες, αν και μια πηγή που ήταν παρούσα στην αίθουσα ισχυρίζεται ότι υπήρχε ένας φωτογράφος με επαγγελματικό εξοπλισμό.
Ανάμεσα στα τραγούδια, το πλήθος φώναζε φασιστικά συνθήματα όπως το «Sieg Heil», τον χαιρετισμό των ναζιστών αξιωματικών στον Αδόλφο Χίτλερ. Ένα πανό της Der Stürmer, διακοσμημένο με ακροδεξιούς συμβολισμούς, δέσποζε πάνω από τη σκηνή. «Πρώτα έπαιξε η μπάντα των σταρ, γιατί είπαν ότι ένιωθαν ήδη να απειλούνται. Έφτασαν με ένα Uber, και μόλις έφτασαν τους έβαλαν σε ένα μικρό δωμάτιο και τους έβγαλαν για να παίξουν. Τελείωσαν το σετ τους, πολύς κόσμος ήθελε να φωτογραφηθεί μαζί τους έξω. Ήταν ίσως 10 άτομα που τα κατάφεραν, μετά μπήκαν στο αυτοκίνητο και πήγαν στο ξενοδοχείο. Άφησαν τα άλλα δύο συγκροτήματα να παίζουν, αλλά πολύς κόσμος είχε ήδη φύγει. Τελικά έπαιξαν για 15 ή 20 άτομα», διηγείται ο ίδιος παρευρισκόμενος.
Ο Rodolfo Rojas, ένας από τους θαμώνες της συναυλίας και οικοδεσπότης ενός podcast που διαδίδει φασιστικές ιδέες, περιέγραψε τη βραδιά στα κοινωνικά του δίκτυα: «Όλοι συνεχίσαμε, ανάμεσα σε μπύρες, συζητήσεις και καλό NSBM (Εθνικοσοσιαλιστικό Black Metal), μέχρι που τελικά ήρθε η ώρα να φύγουμε. Ήμασταν ενθουσιασμένοι που ξέραμε ότι θα είχαμε τις μπάντες ζωντανά. Γαμώτο, μας ειδοποιούν ότι ακυρώθηκε! Κάποιος φωνάζει... Περιμένετε!!! Έχουμε πάντα τους Der Stürmer στη σκηνή, μπράβο!!! Φτάνουμε στο χώρο. Υπάρχουν αστυνομικοί, ασθενοφόρα και κάποια καλώδια κρεμασμένα που κανείς δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται, θέλουν μόνο να δουν τους εκλεκτούς καλεσμένους της βραδιάς. Ήρθε η ώρα, όχι κινητά τηλέφωνα, η σκηνή είναι φωτισμένη, ήρθε η ώρα να δούμε και να ακούσουμε τον Έλληνα».
Φασιστικές συναυλίες, μια ολοένα και πιο συνηθισμένη πραγματικότητα στο Μεξικό
Το El San Diablo αποτελεί τακτικό σημείο συνάντησης της τοπικής νεοναζιστικής σκηνής. Παρά το γεγονός ότι μοιάζει με ένα ροκ εν ρολ μπαρ που προσφέρει μπύρες, χάμπουργκερ και συναυλίες αφιερωμένες σε συγκροτήματα της δεκαετίας του '80, μια γρήγορη ματιά στο διαδίκτυο αποκαλύπτει προφανείς συνδέσεις με τη φασιστική ιδεολογία, όπως μια φωτογραφία από μια συναυλία της Ejecución 1980, μιας μεξικανικής ακροδεξιάς ομάδας που έπαιξε σε μια άλλη εκδήλωση τον περασμένο Νοέμβριο, στην αίθουσα Pentatlón, η οποία αργότερα έκλεισε.
Η συναυλία αυτή, η οποία ονομαζόταν «Η αυτοκρατορία αντεπιτίθεται», είχε προηγουμένως πάρτι στο San Diablo. Ο χώρος διοργάνωσε επίσης, μεταξύ άλλων εκδηλώσεων, ένα εργαστήριο με την Grace Amabile, «παραγωγό, σκηνοθέτη και σεναριογράφο», σύμφωνα με τα λεγόμενά της, η οποία εμφανίζεται στα κοινωνικά της δίκτυα να φοράει ρούχα με τυπωμένα σύμβολα που χρησιμοποιούν οι ρατσιστές οπαδοί της λευκής υπεροχής.
Η αφίσα της συναυλίας άρχισε να κυκλοφορεί στα κοινωνικά δίκτυα στα μέσα Ιουνίου 2022. Διάφοροι διοργανωτές και ιστολόγια που ειδικεύονται στο είδος του metal, καθώς και στη νεοναζιστική σκηνή, ανέλαβαν να διαδώσουν τις πληροφορίες. Οι Der Stürmer είχαν αρχικά προγραμματίσει να δώσουν τρεις συναυλίες στη χώρα: στην πρωτεύουσα, τη Γουαδαλαχάρα και τη Ciudad Juárez.
Για την Πόλη του Μεξικού, τα εισιτήρια ήταν διαθέσιμα μόνο σε τρία σημεία: Necrosis Metal Store, στην Colonia San Rafael- La Cueva Metal Shop, στην Buenavista- και δύο πάγκοι στο πολιτιστικό κέντρο El Chopo, όπου έπρεπε να ρωτήσει κανείς για έναν άνδρα που ονομάζεται Ρίτσαρντ. Κοινοποιήθηκε επίσης ένας αριθμός τηλεφώνου για να επικοινωνήσουν με τους διοργανωτές και να αγοράσουν εισιτήρια απευθείας από αυτούς. Η τιμή κάθε εισιτηρίου ήταν 600 πέσος Μεξικού, περίπου 30 ευρώ.
Διάφορες συλλογικότητες παρενέβησαν και κατάφεραν να παραλύσουν τη συναυλία στη Γουαδαλαχάρα, όπου ακόμα και η τοπική κυβέρνηση παρενέβη μπροστά στην κατακραυγή. Ο θόρυβος από τα μέσα ενημέρωσης αυξήθηκε. Το HDX Circus, ένα μαγαζί στην Πόλη του Μεξικού δημοσίευσε μια ανακοίνωση στην οποία ανέφερε ότι το κατάστημά του δεν επρόκειτο να φιλοξενήσει τη συναυλία και ότι κανείς δεν είχε καν νοικιάσει τον χώρο. Ο Charlie Salgado, υπεύθυνος για το φόρουμ, εξηγεί: «Δεν είχαμε καμία γνώση γι' αυτό. Δεν γνωρίζαμε καν καλά-καλά την ιδεολογία των συγκροτημάτων. Απλώς ακυρώσαμε επειδή δεν είχαμε σχεδιάσει να πραγματοποιήσουμε κάποια εκδήλωση μέχρι τις 21 Ιανουαρίου. Το Σάββατο ήρθαν από το γραφείο του δημάρχου για να ελέγξουν τον χώρο επειδή είχαν πληροφορίες ότι επρόκειτο να πραγματοποιηθεί μια εκδήλωση που δεν επιτρεπόταν, αλλά τους εξηγήσαμε το ζήτημα».
«Πολύ ακραίο για να επιτραπεί στις Ηνωμένες Πολιτείες»
Η συναυλία στη Ciudad Juárez πραγματοποιήθηκε την Κυριακή σε χώρο κοντά στο Ελ Πάσο. Οργανώθηκε από την Return to Evil Booking, έναν διοργανωτή που είχε ήδη συντονίσει νεοναζιστικές συναυλίες στην άλλη πλευρά των συνόρων, σε πολιτείες όπως η Καλιφόρνια και το Ιλινόις. Για την εμφάνιση των Der Stürmer, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι η εκδήλωση ήταν «πολύ ακραία για να επιτραπεί στις Ηνωμένες Πολιτείες» και ότι το συγκρότημα «έχει απαγορευτεί να εμφανίζεται στις ΗΠΑ από το 2016», οπότε αυτή θα ήταν η καλύτερη ευκαιρία να δει κανείς το ελληνικό συγκρότημα κοντά σε αμερικανικό έδαφος.
Τα εισιτήρια κόστιζαν 35 δολάρια στην προπώληση και 40 δολάρια την ημέρα της συναυλίας. Λίγες ημέρες πριν, ο πρόεδρος του δήμου Ciudad Juárez, Cruz Pérez Cuellar, διαβεβαίωσε τον τοπικό Τύπο ότι δεν γνώριζε πού θα γινόταν η εκδήλωση και ότι ο δήμος περίμενε να την ακυρώσει αν επρόκειτο για συναυλία νεοναζί: «Αν πρόκειται για προπαγανδιστική συναυλία που προωθεί τις διακρίσεις σε βάρος των ανθρώπων, που λέει ότι κάποιοι είναι ανώτεροι από τους άλλους, τότε ναι θα ακυρωθεί. Αν πρόκειται για heavy rock ή τέτοια πράγματα, που υπάρχουν και με τα οποία έχουμε ασχοληθεί σε όλη μας τη ζωή, τότε όχι».
Οι Der Stürmer δημιουργήθηκαν στην Αθήνα το 1998 από έναν μουσικό που ονομάζεται σε σχετικά φόρουμ Jarl Von Hagall. Έκτοτε, έχει κυκλοφορήσει πολυάριθμα άλμπουμ, τα οποία είναι γεμάτα φασιστικά, αντισημιτικά ή ομοφοβικά μηνύματα. Οι στίχοι του είναι εξαιρετικά επιθετικοί και συχνά καταφεύγουν σε πολεμική ρητορική.
Ένα από τα πιο γνωστά τραγούδια τους έχει ως εξής: «Τα όπλα μου θα ξαναγίνουν αιματηρά / Για να σας βγάλω από τη μιζέρια σας, θα ακονίσω το τσεκούρι μου / Αράπηδες, Εβραίοι, κίτρινοι και γαμημένοι κόκκινοι / Η βρωμιά σας σύντομα θα τελειώσει με αίμα». Το όνομα του συγκροτήματος προέρχεται από μια δημοφιλή ναζιστική προπαγανδιστική εφημερίδα με έδρα τη Νυρεμβέργη της Γερμανίας, η οποία λειτούργησε μεταξύ 1923 και 1945.
Το συγκρότημα έχει δώσει συναυλίες σε εκδηλώσεις της Χρυσής Αυγής, του ελληνικού νεοναζιστικού κόμματος, οι υποστηρικτές του οποίου δολοφόνησαν τον αντιφασίστα ράπερ Παύλο Φύσσα το 2013 και κηρύχθηκαν εγκληματική οργάνωση από την ελληνική δικαιοσύνη το 2020. Σε εκείνη τη δίκη, ένας από αυτούς που καταδικάστηκαν σε 13 χρόνια φυλάκισης ήταν ο βουλευτής Γιώργος Γερμενής, με το παρατσούκλι «Καιάδας» στη φασιστική μουσική σκηνή, ο οποίος αναφέρεται ως μπασίστας του στούντιο στο πρώτο άλμπουμ του συγκροτήματος, The Blood Calls For W.A.R.! (2001), σύμφωνα με την εξειδικευμένη πύλη Discogs.
με πληροφορίες από την El País