Στον πιο πολυσυζητημένο θαλάσσιο δρόμο του κόσμου στη Νότια Κίνα, ο κίνδυνος του επόμενου πολέμου στην Ασία εξαρτάται όλο και περισσότερο από ένα σκουριασμένο πλοίο γεμάτο τρύπες που είναι προσαραγμένο σε έναν ύφαλο.
Για να ενισχύσουν τις διεκδικήσεις τους στη θάλασσα της Νότιας Κίνας, οι Φιλιππίνες προσάραξαν σκόπιμα το 1999 ένα αποβατικό πλοίο της εποχής του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Το BRP Sierra Madre, το οποίο παρέμεινε έκτοτε στον ύφαλο Second Thomas Shoal, έχει γίνει τώρα το επίκεντρο της κλιμακούμενης έντασης μεταξύ των Φιλιππίνων και της Κίνας που θα μπορούσε να παρασύρει τις Ηνωμένες Πολιτείες σε μια ένοπλη σύγκρουση στον Ειρηνικό, λένε αξιωματούχοι και αναλυτές ασφαλείας.
Η Κίνα διεκδικεί την συγκεκριμένη περιοχή και τους τελευταίους μήνες, έχει εντείνει τις προσπάθειές της για να εμποδίσει τις Φιλιππίνες να παράσχουν προμήθειες στο προσωπικό του Sierra Madre. Η ανάλυση δεδομένων παρακολούθησης πλοίων και βίντεο κατά το τελευταίο έτος δείχνει ότι πλοία της κινεζικής ακτοφυλακής και πολιτοφυλακής έχουν επανειλημμένα συγκρουστεί με σκάφη ανεφοδιασμού των Φιλιππίνων.
Οποιαδήποτε περαιτέρω κλιμάκωση, προειδοποιούν αξιωματούχοι της Δύσης και των Φιλιππίνων, θα μπορούσε να οδηγήσει σε ανοιχτή σύγκρουση. Αξιωματούχοι της κυβέρνησης Μπάιντεν έχουν τονίσει ότι μια ένοπλη επίθεση σε στρατιωτικό σκάφος των Φιλιππίνων, όπως το Sierra Madre, θα προκαλούσε στρατιωτική απάντηση των ΗΠΑ βάσει της συνθήκης αμοιβαίας άμυνας του 1951.Ο πρόεδρος των Φιλιππίνων Ferdinand Marcos Jr. δήλωσε μετά την πρόσφατη συνάντηση του με τον πρόεδρο Biden στην Ουάσινγκτον ότι η δολοφονία μελών των φιλιππινέζικων υπηρεσιών από ξένη δύναμη θα αποτελούσε επίσης λόγο επίκλησης της συνθήκης.
Το Πεκίνο έχει περάσει τις τελευταίες τρεις δεκαετίες επεκτείνοντας την παρουσία του στην περιοχή, που χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα σημαντική για την παγκόσμια ναυτιλία. Η Κίνα μπορεί να μην σκοπεύει να ξεκινήσει έναν πόλεμο, λένε οι αναλυτές, αλλά οι επανειλημμένες αντιπαραθέσεις στη θάλασσα μεταξύ πλοίων έχουν αυξήσει το ενδεχόμενο μοιραίων ατυχημάτων.
Στην αβεβαιότητα έρχεται να προστεθεί το ερώτημα τι θα γίνει με το Sierra Madre των 328 ποδιών, το οποίο δεν είναι πλέον αξιόπλοο και έχει υποβαθμιστεί σοβαρά μετά από δεκαετίες έκθεσης στα στοιχεία της φύσης. Οι Κινέζοι λένε ότι η αντικατάσταση του πλοίου με μια πιο μόνιμη κατασκευή δεν είναι αποδεκτή. Από την πλευρά τους, κορυφαίοι αξιωματούχοι των Φιλιππίνων, δήλωσαν με έμφαση ότι δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν τον έλεγχο του υφάλου Second Thomas Shoal.
CAUGHT ON CAM: A GMA Integrated News Exclusive: “Tama na, Lord!” Horror as China Coast water cannons Philippine resupply ship @24OrasGMA @gmanews pic.twitter.com/rUIKi8ws8O
— Joseph Morong 🇵🇭 (@Joseph_Morong) March 25, 2024
Σε καμία περίπτωση τις τελευταίες δεκαετίες οι γεωπολιτικές εντάσεις στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας δεν έχουν φτάσει σε τόσο παρατεταμένη και επισφαλή κατάσταση όσο πρόσφατα στο Second Thomas Shoal, δήλωσε ο Harrison Prétat, αναπληρωτής διευθυντής της Πρωτοβουλίας για τη Θαλάσσια Διαφάνεια στην Ασία (AMTI). Η διαμάχη για το συγκεκριμένο ύφαλο αποτελεί μέρος ενός ολοένα και πιο επικίνδυνου ανταγωνισμού μεταξύ των χωρών που συνορεύουν με τη θάλασσα της Νότιας Κίνας για την κυριαρχία σε αυτά τα στρατηγικά ύδατα και τον έλεγχο των ενεργειακών και άλλων πόρων που βρίσκονται κάτω από αυτά.
Καθώς η Κίνα υπό την ηγεσία του Σι Τζινπίνγκ γίνεται όλο και πιο επιθετική στην επιδίωξη των διεκδικήσεών της, χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας, όπως οι Φιλιππίνες, το Βιετνάμ και η Μαλαισία, λαμβάνουν μέτρα για τα δικά τους οικονομικά συμφέροντα, φέρνοντας ενδεχομένως την περιοχή πιο κοντά στον πόλεμο από οποιαδήποτε άλλη στιγμή εδώ και χρόνια.
Για πολλούς στις Φιλιππίνες, η συμπεριφορά της Κίνας στο Second Thomas Shoal, το οποίο αποκαλούν Ayungin Shoal, έχει γίνει σύμβολο της επιχείρησης προβολής ισχύος του Πεκίνου. «Αυτό που συμβαίνει στη Δυτική Θάλασσα των Φιλιππίνων είναι μόνο ένα δείγμα του τι θέλει να κάνει η Κίνα στον κόσμο» ήταν ένα χαρακτηριστικό σχόλιο.
Ερευνητικές ομάδες λένε ότι η Κίνα έχει αναπτύξει εκατοντάδες σκάφη σε όλη τη θάλασσα της Νότιας Κίνας, τα οποία είναι κυβερνητικά χρηματοδοτούμενα πλοία που είναι καταγεγραμμένα για εμπορική αλιεία, αλλά χρησιμοποιούνται για την εδραίωση της παρουσίας της Κίνας στα αμφισβητούμενα ύδατα. Τα σκάφη αυτά περιφέρονται εδώ και χρόνια γύρω από το Sierra Madre, αλλά ο αριθμός τους άρχισε να αυξάνεται κατακόρυφα το 2023, σύμφωνα με τα δεδομένα θέσης πλοίων που παρακολουθεί το AMTI. Κίνα και Φιλιππίνες εμφανίζονται αποφασισμένες να μην υποχωρήσουν γεγονός που αυξάνει την ανησυχία στην περιοχή.
Με πληροφορίες από Wasinghton Post