Η δήμαρχος του Παρισιού, Αν Ινταλγκό έδωσε το «πράσινο φως» στο σχέδιο των 250 εκατομμυρίων ευρώ, για την αναμόρφωση της Champs-Élysées.
Το έργο- που παρουσιάστηκε το 2019 από ηγέτες της τοπικής κοινότητας και επιχειρήσεις- θα μετατρέψει τη λεωφόρο των 1,9 χιλιομέτρων στο κεντρικό Παρίσι σε ένα «εντυπωσιακό κήπο», δήλωσε η Ινταλγκό. Πάντως, το φιλόδοξο σχέδιο θα ολοκληρωθεί μετά το 2024, όταν η γαλλική πρωτεύουσα φιλοξενήσει τους Ολυμπιακούς αγώνες.
Η επιτροπή της Champs-Élysées έκανε καμπάνια για έναν σημαντικό ανασχεδιασμό της λεωφόρου και των γύρω χώρων από το 2018. «Η θρυλική λεωφόρος έχασε το μεγαλείο της τα τελευταία 30 χρόνια. Σταδιακά την εγκατέλειψαν οι Παριζιάνοι και επλήγη από διαδοχικές κρίσεις: τα κίτρινα γιλέκα, τις απεργίες, την υγειονομική και την οικονομική κρίση», ανέφερε η επιτροπή καλωσορίζοντας την ανακοίνωση της Ινταλγκό.
«Συχνά αποκαλείται η πιο όμορφη λεωφόρος του κόσμου, αλλά εμείς που εργαζόμαστε εδώ κάθε ημέρα δεν είμαστε σίγουροι για αυτό», είχε δηλώσει το 2019 ο πρόεδρος της επιτροπής, Ζαν Νοέλ Ρεϊνάρ. «Η Champs-Élysées έχει ολοένα περισσότερους επισκέπτες και μεγάλες επιχειρήσεις δίνουν μάχη για να βρίσκονται σε αυτή, αλλά στους Γάλλους φαίνεται ταλαιπωρημένη», είχε πει ακόμη.
Η επιτροπή έκανε δημόσια διαβούλευση για το τι πρέπει να γίνει με τη λεωφόρο των Ηλυσίων Πεδίων. Τα σχέδια περιλαμβάνουν τη μείωση κατά το ήμισυ του χώρου για τα οχήματα, τη μετατροπή δρόμων σε πεζοδρόμους και χώρους πρασίνου και τη δημιουργία «τούνελ» δέντρων, για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα.
Η λεωφόρος των Ηλυσίων Πεδίων αρχικά ήταν ένα μείγμα βάλτων και λαχανόκηπων. Ο Αντρέ Λε Νοτρ, ο επίσημος κηπουρός του βασιλιά Λουδοβίκου ΙΔ' ήταν ο πρώτος που σχεδίασε τον φαρδύ χώρο περιπάτου, με διπλή σειρά από φτελιές, που ονομάστηκε Grand Cours. Μετονομάστηκε σε Champs-Élysées το 1709 και επεκτάθηκε, ενώ έως το τέλος του αιώνα είχε γίνει ένα δημοφιλές μέρος για περίπατο και πικνίκ.
Σήμερα, η λεωφόρος είναι διάσημη για τα ακριβά καφέ, τα πολυτελή καταστήματα, αλλά και για το γεγονός ότι τα ενοίκια για την επαγγελματική στέγη είναι από τα υψηλότερα στον κόσμο.
Προτού η πανδημία πλήξει στον τουρισμό ο αρχιτέκτονας Φιλίπ Σιανμπαρέτα- η εταιρεία του, PCA-Stream ετοίμασε τα σχέδια για την αναμόρφωση- δήλωσε ότι από τους 100.000 πεζούς που εκτιμάται ότι περνούν καθημερινά από τη λεωφόρο, το 72% είναι τουρίστες και το 22% εργάζονται εκεί.
Η οχτώ λωρίδων Champs-Élysées χρησιμοποιείται κατά μέσο όρο από 3.000 οχήματα την ώρα, ενώ η μόλυνση εκεί είναι μεγαλύτερη από ότι στον πολυσύχναστο περιφερειακό δρόμο του Παρισιού.
Σύμφωνα με τον αρχιτέκτονα, η λεωφόρος των Ηλυσίων Πεδίων έχει μετατραπεί σε ένα μέρος που συνοψίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν πόλεις σε όλο τον κόσμο: «μόλυνση, αυτοκίνητο, τουρισμός και καταναλωτισμός» και ότι χρειάζεται να αναπλαστεί προκειμένου να είναι «οικολογική, επιθυμητή και χωρίς αποκλεισμούς».
Τα σχέδια περιλαμβάνουν και ανασχεδιασμό της διάσημης Place de la Concorde, της μεγαλύτερης πλατείας του Παρισιού, στα νοτιοανατολικά της λεωφόρου, κάτι που ο δήμος περιγράφει ως «δημοτική προτεραιότητα». Αυτό το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από τους Ολυμπιακούς αγώνες του 2024. Όσο για την Champs-Élysée, στόχος είναι η μεταμόρφωσή της να ολοκληρωθεί έως το 2030.
Πρόκειται για ένα από τα διάφορα πρότζεκτ με στόχο τη μεταμόρφωση της πόλης «πριν και μετά το 2024», δήλωσε η Ινταλγκό στην Le Journal du Dimanche. Ανάμεσά τους είναι και η μετατροπή του χώρου γύρω από τον Πύργο του Άιφελ σε ένα «εξαιρετικό πάρκο στην καρδιά του Παρισιού».
Με πληροφορίες από Guardian
σχόλια