Οι ρωσικές δυνάμεις κατέστρεψαν το μεγαλύτερο αεροπλάνο στον κόσμο, το Antonov AN-225, κατά τη διάρκεια της εισβολής στην Ουκρανία που είναι σε εξέλιξη, σύμφωνα με το Κίεβο.
Το «Mriya»- όνειρο στα ουκρανικά- ήταν σταθμευμένο στο αεροδρόμιο κοντά στο Κίεβο, όπου δέχθηκε επίθεση από «Ρώσους κατακτητές», σύμφωνα με τις ουκρανικές αρχές, που υποστήριξαν ότι θα το ξανακατασκευάσουν.
«Η Ρωσία μπορεί να κατέστρεψε το “Mriya” μας, αλλά ποτέ δεν θα μπορέσουν να καταστρέψουν το όνειρό μας για μια ισχυρή, ελεύθερη και δημοκρατική ευρωπαϊκή χώρα. Θα υπερισχύσουμε», έγραψε στο Twitter ο Ουκρανός υπουργός Εξωτερικών, Ντμίτρο Κουλέμπα.
This was the world’s largest aircraft, AN-225 ‘Mriya’ (‘Dream’ in Ukrainian). Russia may have destroyed our ‘Mriya’. But they will never be able to destroy our dream of a strong, free and democratic European state. We shall prevail! pic.twitter.com/TdnBFlj3N8
— Dmytro Kuleba (@DmytroKuleba) February 27, 2022
Η καταστροφή του αεροσκάφους δεν έχει επιβεβαιωθεί από ανεξάρτητες πηγές. Η εταιρεία Antonov ανέφερε ανάρτηση ότι δεν μπορεί να επιβεβαιώσει την «τεχνική κατάσταση» του αεροσκάφους, μέχρι να γίνει επιθεώρηση από ειδικούς.
Update on the information of #AN225 "Mriya" aircraft: Currently, until the AN-225 has been inspected by experts, we cannot report on the technical condition of the aircraft.
— ANTONOV Company 🇺🇦 (@AntonovCompany) February 27, 2022
Stay tuned for further official announcement.#StopRussia #StopRussiaAggression #Ukraine pic.twitter.com/EHyHVFJJXc
Η κρατική αμυντική εταιρεία Ukroboronprom, που διαχειρίζεται το Antonov, ανακοίνωσε την Κυριακή ότι το αεροσκάφος καταστράφηκε, αλλά θα ξανακατασκευαστεί, με κόστος που ξεπερνά τα 3 δισεκατομμύρια δολάρια.
«Η αποκατάσταση εκτιμάται ότι θα απαιτήσει πάνω από 3 δισεκατομμύρια δολάρια και περισσότερα από πέντε χρόνια», ανέφερε η ανακοίνωση. «Καθήκον μας είναι να διασφαλίσουμε ότι αυτές οι δαπάνες θα καλυφθούν από τη Ρωσία, που προκάλεσε από πρόθεση ζημιά στην ουκρανική αεροπορία», επεσήμανε ακόμη.
Το αεροπλάνο ήταν σταθμευμένο κοντά στο Κίεβο, στις 24 Φεβρουαρίου, και γινόταν συντήρηση. Σύμφωνα με τον διευθυντή της Antonov Airlines, ένας από τους κινητήρες είχε αποσυναρμολογηθεί για επισκευές και το αεροπλάνο δεν μπορούσε να απογειωθεί εκείνη την ημέρα, παρότι δόθηκαν οι κατάλληλες εντολές», ανέφερε.
Οι ρωσικές δυνάμεις υποστήριξαν ότι κατέλαβαν την Παρασκευή το αεροδρόμιο του Χοστομέλ, όπου βρισκόταν το AN-225. Δορυφορικές εικόνες από την Maxar Technologies δείχνουν σημαντικές ζημιές σε τμήμα του υπόστεγου στο οποίο ήταν σταθμευμένο το αεροπλάνο. Επίσης, σύστημα της NASA εντόπισε πολλές φωτιές στο αεροδρόμιο, μεταξύ άλλων στο εν λόγω υπόστεγο. Δεν είναι ξεκάθαρο αν επρόκειτο για πραγματικές φωτιές ή εκρήξεις από πυραύλους.
Αν επιβεβαιωθεί η καταστροφή του An-225, μπαίνει ένα τέλος στο αεροσκάφος που μετρούσε πάνω από 30 χρόνια υπηρεσίας, από την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης. Παραμένει έως σήμερα το πιο βαρύ αεροσκάφος που έχει κατασκευαστεί ποτέ. Με έξι κινητήρες turbofan, έχει μέγιστο ωφέλιμο φορτίο 250 τόνους και έχει το μεγαλύτερο άνοιγμα φτερών από οποιοδήποτε άλλο αεροσκάφος σε υπηρεσία.
Μόνο ένα An-225 κατασκευάστηκε από την εταιρεία Antonov, που έχει έδρα στο Κίεβο, η οποία το σχεδίασε. Έκανε την πρώτη του πτήση το 1988 και από τότε είναι σε υπηρεσία. Είχε αρχίσει η κατασκευή και δεύτερου αεροσκάφους, αλλά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.
Η ιστορία του ξεκίνησε την εποχή της κόντρας ανάμεσα σε Σοβιετική Ένωση και ΗΠΑ, για την κατάκτηση του διαστήματος. Στα τέλη της δεκαετίας του ‘70 προέκυψε η ανάγκη για τη μεταφορά μεγάλων φορτίων προς το Κοσμοδρόμιο του Μπαϊκονούρ. Αυτό αφορούσε το Buran, το διαστημικό όχημα που ήταν η σοβιετική «απάντηση» στο διαστημικό λεωφορείο της NASA. Δεν υπήρχαν αεροπλάνα ικανά να μεταφέρουν ένα τέτοιο φορτίο, οπότε δόθηκε εντολή στην Antonov να κατασκευάσει ένα.
Κάποιες φορές το An-225 έχει χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας, για παράδειγμα μετά τον σεισμό στην Αϊτή το 2010. Επίσης, στην αρχή της πανδημίας μετέφερε ιατρικές προμήθειες σε περιοχές που είχαν πληγεί.
Με πληροφορίες από CNN