Επανειλημμένα το Ισλαμικό Κράτος, προκειμένου να κάνει γνωστές άλλοτε απειλές, άλλοτε εκτελέσεις ή απλά τις θέσεις του έχει κυκλοφορήσει διάφορα βίντεο στα οποία εμφανίζονται τζιχαντιστές, ανάμεσα σε άλλες μονταρισμένες εικόνες, ενώ ενίοτε υπάρχει και μουσική επένδυση. Οι λεπτομέρειες για το πώς δουλεύει το «εργοστάσιο προπαγάνδας» των τζιχαντιστών είναι τουλάχιστον συγκλονιστικές, αν σκεφτεί κανείς πως πρόκειται για ανθρώπους με πολύ μεσαιωνικές αντιλήψεις.
Η εφημερίδα Washington Post μίλησε με επτά ανθρώπους, που υπήρξαν κάποτε κομμάτι αυτής της τόσο καλοκουρδισμένης μιντιακής μηχανής του ΙΚ και τώρα εκτίουν ποινές στις φυλακές του Μαρόκο.
Σύμφωνα με τους συνεντευξιαζόμενους, οι φωτογράφοι, οι συντάκτες και αυτοί που φτιάχνουν τα βίντεο κατατάσσονται υψηλότερα από τους υπόλοιπους στρατιώτες, δεδομένου πως το ΙΚ έχει αφιερώσει τον εαυτό στην "πλύση εγκεφάλου" των Μουσουλμάνων όλου του κόσμου.
Από τα κεντρικά γραφεία στη Ράκα της Συρίας, το τμήμα των μέσων ενημέρωσης επιβλέπει εκατοντάδες νεοσύλλεκτους –κυρίως ξένους- που υποβάλλονται σε δίμηνη στρατιωτική εκπαίδευση και ένα μήνα «ενημερωτική» εκπαίδευση. Σύμφωνα με την Post, ο εκπρόσωπος τύπου του ΙΚ Abu Muhammad al-Adnani είναι ο «εγκέφαλος» του συγκεκριμένου τμήματος, που επανδρώνεται κυρίως από Δυτικούς με προϊστορία στη δημοσιογραφία ή την τεχνολογία.
Αφού εγκριθούν, μαρτυρούν οι φυλακισμένοι, οι νεοσύλλεκτοι των media αρχίζουν να παίρνουν κάθε μήνα 700 δολαρίων μισθό (οι στρατιώτες παίρνουν 100 δολάρια το μήνα), ενώ τους στέλνεται δωρεάν εξοπλισμός από την Τουρκία- συμπεριλαμβανομένης μιας κάμερας Canon κι ενός κινητού Samsung Galaxy. Και τότε αρχίζουν να λαμβάνουν τις καθημερινές εργασίες τους.
Μετά τους στέλνουν σε όλο το Χαλιφάτο και τους ζητούν να βιντεοσκοπήσουν πλαγιές, τοπία... οτιδήποτε. Τα πλάνα που τραβούν καταχωρούνται σε σκληρούς δίσκους, με προορισμό τα κεντρικά όπου στη συνέχεια μοντάρονται σε ένα βίντεο, όπως ήταν για παράδειγμα αυτό που κυκλοφόρησε πρόσφατα όπου απειλούν με επίθεση τη Νέα Υόρκη.
Τα προσωπικά τηλέφωνα των νεοσύλλεκτων κατάσχονται από τους ανωτέρους τους. Αυτό, σύμφωνα με την εφημερίδα, γίνεται για να «αποτραπεί μη εγκεκριμένες και ίσως μη κολακευτικές εικόνες να διαρρεύσουν στο διαδίκτυο» ανάμεσα στις χιλιάδες δημοσιεύσεις σε Twitter και Facebook που γίνονται καθημερινά.
Ο Abu Hajer al-Maghribi, από το κελί του στο Μαρόκο, λέει στην Post, πως κάθε πρωί λάμβανε ένα μήνυμα με το λογότυπο του ΙΚ και μια αποστολή. Μετά, έπαιρνε το 4x4 που του είχαν δώσει και πήγαινε στην τοποθεσία που του είχαν ζητήσει, και χρησιμοποιώντας τη δημοσιογραφική ταυτότητα που του είχαν δώσει κατάφερνε να περνά απαρατήρητος από τα σημεία ελέγχου για τζιχαντιστές. Ο Hajer θυμάται όταν τον είχαν στείλει να τραβήξει μια μαζική εκτέλεση σύρων στρατιωτών, από το παράθυρο του αυτοκινήτου καθώς σύμφωνα με τις οδηγίες τα πλάνα έπρεπε να είναι πανοραμικά. «Δεν θες να το κάνεις, αλλά ξέρεις πως δεν μπορείς να πεις 'όχι'» λέει ο ίδιος, που μαρτυρά πως είχε ενστάσεις για όλο αυτό, όχι όμως για την πράξη καθαυτή αλλά για τον τρόπο που γινόταν, καθώς είναι κατά τον αποκεφαλισμών και υπέρ των πυροβολισμών.
Ο Abu Abdullah al-Maghribi, που δούλευε και στη ασφάλεια και στα media, μιλά για «ολόκληρο στρατό» αναφερόμενος στο μέγεθος του προσωπικού του συγκεκριμένου τμήματος. «Αυτοί που δουλεύουν στα μέσα είναι πιο σημαντικοί από τους στρατιώτες. Παίρνουν περισσότερα λεφτά. Έχουν καλύτερα αυτοκίνητα. Έχουν τη δύναμη να εμψυχώσουν αυτούς που είναι ήδη στην οργάνωση αλλά και να φέρουν περισσότερους νεοσύλλεκτους στο ΙΚ» εξηγεί.
Αποκαλύπτει μάλιστα πως στις εκτελέσεις, ο «τύπος από τα media είναι που δίνει το παράγγελμα και λέει πότε είναι έτοιμοι», κάτι που αποδεικνύει το πόσο σημαντικά είναι αυτά τα άτομα στην ιεραρχία. «Σε μια εκτέλεση», λέει Abdullah, «ζητήθηκε στον εκτελεστή να ανεβοκατεβάσει το σπαθί πάρα πολλές φορές προκειμένου να τραβήξουν πλάνα από πολλές και διαφορετικές γωνίες».
Όταν συγκεντρωθούν τα πλάνα, μονταριστούν και βγει το τελικό βίντεο, πριν δοθεί στη δημοσιότητα πρέπει να εγκριθεί από τα κεντρικά. Τα βίντεο προβάλλονται σε τεράστιες οθόνες και γενικά είναι μέρος και της βασικής εκπαίδευσης, προκειμένου να μάθουν οι νεοσύλλεκτοι πως γίνονται για παράδειγμα οι αποκεφαλισμοί.
«Τα παιδιά, δεν γυρίζουν το κεφάλι- ενθουσιάζονται με τα βίντεο» λέει αλλος κρατούμενος. «Μετά μάλιστα κάνουν αναπαράσταση αυτά που έχουν δει και ντύνονται σαν τους εκτελεστές», συμπληρώνει.
Τα social media είναι ένα άλλο, επίσης πολύ μεγάλο κεφάλαιο στην τζιχαντιστική προπαγάνδα.
Την προηγούμενη εβδομάδα η Daily Mail έκανε λόγο για ένα κείμενο 34 σελίδων, όπου μέσα το ΙΚ δίνει συγκεκριμένες οδηγίες στα νεοσύλλεκτα μέλη της οργάνωσης αναφορικά με το πώς να χειρίζονται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Μεταξύ άλλων, συνίσταται στους τζιχαντιστές να μην χρησιμοποιούν το Instagram, γιατί «ο ιδιοκτήτης του, το Facebook έχει κακή φήμη σχετικά με την προστασία της ιδιωτικής ζωής». Εφαρμογές όπως το WhatsApp και το Line απαγορεύονται επίσης, καθώς χρειάζονται ίντερνετ και οι συσκευές κρυπτογράφησης δεν μπορούν να «μεταμφιέσουν» καλά τα μηνύματα. Το ίδιο ισχύει και για το Dropbox γιατί «ο Snowden συμβούλευσε να μην το χρησιμοποιούμε» κι από πίσω κρύβεται η Κοντολίζα Ράις.
Αντ΄ αυτού οι τζιχαντιστές καλούνται να προσθέσουν στους browsers των συσκευών τους ένα VPN δίκτυο, που τους επιτρέπει να καλύπτουν την τοποθεσία τους και να χρησιμοποιούν διεθνείς IP, κι έτσι στους απ' έξω φαίνεται πως βρίσκονται σε άλλη πόλη ή άλλη χώρα από αυτήν που πραγματικά είναι.
Αν θελήσουν να ανεβάσουν φωτογραφίες στο Twitter, το οποίο δείχνει τη γεωγραφική τοποθεσία μιας εικόνας, πρέπει πρώτα να την περάσουν από εφαρμογές όπως το Mappr, που ξεγελάει το GPS. Επίσης επιβάλλεται να τσεκάρουν πως η ένδειξη τοποθεσίας είναι απενεργοποιημένη ή πως δείχνει κάπου αλλού.
Για να ανταλλάξουν μηνύματα ή φωτογραφίες μεταξύ τους, χρησιμοποιούν το FireChat, που επιτρέπει στις συσκευές σε εμβέλεια 200 μέτρων, να συνδέονται μεταξύ τους χωρίς να είναι στο ίντερνετ. Τα emails τα στέλνουν μέσω Hushmail Service ή Tutanota – δύο μόνο από δεκάδες εφαρμογές κρυπτογράφησης που κυκλοφορούν στο Apple Store.