Ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου δήλωσε κατά τη συνάντηση με τον Αμερικανό ομόλογό του ότι το αίτημα της Τουρκίας για F-16 και οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Σουηδίας και της Φινλανδίας στο ΝΑΤΟ «δεν σχετίζονται».
Μιλώντας σε δημοσιογράφους μετά τη συνάντηση με τον Άντονι Μπλίνκεν τόνισε ότι το Κογκρέσο δεν πρέπει να εμφανίζει ότι σχετίζονται τα δύο αυτά ξεχωριστά ζητήματα.
«Εμείς λέμε ότι αυτά τα δύο διαφορετικά θέματα δεν πρέπει να συνδέονται μεταξύ τους», τόνισε.
Χαρακτηρίζοντας τη συνάντησή του με τον Μπλίνκεν «γόνιμη», ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου είπε ότι η Τουρκία προτείνει στις ΗΠΑ να πραγματοποιούν συναντήσεις «Στρατηγικός Μηχανισμός Τουρκίας-ΗΠΑ» τουλάχιστον δύο φορές το χρόνο.
Κάλεσε επίσης τον Μπλίνκεν να επισκεφθεί την Τουρκία και να παρακολουθήσει το Φόρουμ Διπλωματίας της Αττάλειας τον Μάρτιο.
Ερωτηθείς για την πώληση αεροσκαφών F-35 στην Ελλάδα, ο Τούρκος ΥΠΕΞ είπε ότι η πολιτική ισορροπίας των ΗΠΑ μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας έχει «επιδεινωθεί».
Στέιτ Ντιπάρτμεντ: Διευκρινίσεις για τα F-16 και τις κυρώσεις
Από την πλευρά του το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, ανέφερε νωρίτερα ότι οι υπάρχουσες κύρωσες του νόμου CAATSA επιτρέπουν την πώληση των F-16 στην Τουρκία, με την προϋπόθεση η τουρκική αμυντική βιομηχανία δεν θα είναι συμβαλλόμενο μέρος στην αμυντική σύμβαση.
Η Τουρκία είχε βρεθεί αντιμέτωπη με τις κυρώσεις CAATSA λόγω της απόκτησης του ρωσικού συστήματος S-400. Απαντώντας σε ερώτηση της ΕΡΤ, εκπρόσωπος του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών υπενθύμισε ότι βάσει της νομοθεσίας, οι κυρώσεις δεν επιβάλλονται εναντίον χωρών αλλά εναντίον οντοτήτων και ιδιωτών.
Όπως εξήγησε, στην περίπτωση της Τουρκίας οι κυρώσεις στόχευαν την Προεδρία Αμυντικής Βιομηχανίας (SSB) καθώς και τέσσερις υπαλλήλους της.
Με αυτό το δεδομένο, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο, ο εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ υποστήριξε ότι οι κυρώσεις CAATSA επιτρέπουν την πώληση των F-16 υπό την προϋπόθεση ότι η SSB δεν θα είναι συμβαλλόμενο μέρος στη συναλλαγή. Στην απάντηση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ σημειώνεται ότι το όνομα της SSB έχει αλλάξει σε «Υπηρεσία Αμυντικής Βιομηχανίας».
Ωστόσο, δεν διευκρινίζεται εάν η τουρκική αμυντική βιομηχανία μπορεί να συμμετέχει στη σύμβαση με το νέο όνομα της. Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι κατέφθασε στην Ουάσιγκτον υψηλόβαθμη αντιπροσωπεία της «Υπηρεσίας Αμυντικής Βιομηχανίας», η οποία πραγματοποίησε συναντήσεις στο Πεντάγωνο στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης που πραγματοποιεί ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών στην αμερικανική πρωτεύουσα.
Στην απάντηση του για το εάν οι υπάρχουσες κυρώσεις CAATSA καλύπτουν μια ενδεχόμενη αμυντική συναλλαγή για τα F-16, ο εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ είπε ότι «το άρθρο 231 του CAATSA (Νόμος για την Αντιμετώπιση των Αντιπάλων της Αμερικής μέσω Κυρώσεων) απαιτεί από τις Ηνωμένες Πολιτείες να επιβάλλουν υποχρεωτικές κυρώσεις σε κάθε οντότητα ή άτομο που διαπιστώνεται ότι εν γνώσει του έχει συμμετάσχει σε σημαντική συναλλαγή με τον αμυντικό τομέα ή τις υπηρεσίες πληροφοριών της Ρωσίας.
Οι κυρώσεις δεν επιβάλλονται σε χώρες, αλλά σε συγκεκριμένες οντότητες ή ιδιώτες που εν γνώσει τους συμμετέχουν σε μια τέτοια συναλλαγή. Στην περίπτωση της Τουρκίας, επιβάλαμε κυρώσεις βάσει του άρθρου 231 του νόμου CAATSA τον Δεκέμβριο του 2020 στην Προεδρία Αμυντικής Βιομηχανίας (SSB) της Τουρκίας.
Οι κυρώσεις σε βάρος της SSB περιλάμβαναν απαγόρευση οποιωνδήποτε νέων αδειών για αμερικανικές εξαγωγές προς την SSB και τον αποκλεισμό των περιουσιακών στοιχείων τεσσάρων υπαλλήλων της SSB. (Σημείωση: Το όνομα της SSB άλλαξε στη συνέχεια σε «Υπηρεσία Αμυντικής Βιομηχανίας»).
Η πώληση των F-16 στην Τουρκία δεν απαγορεύεται από αυτές τις κυρώσεις CAATSA, υπό την προϋπόθεση ότι η SSB δεν θα είναι συμβαλλόμενο μέρος στη συναλλαγή».
Με πληροφορίες του ΑΠΕ/Anadolu