Δύτες ξεκίνησαν σήμερα την επιθεώρηση του κύτους ενός δεξαμενόπλοιου που μετέφερε 750 τόνους καυσίμων και ναυάγησε το Σάββατο στις νοτιανατολικές ακτές της Τυνησίας.
Σύμφωνα με τις Αρχές μέχρι στιγμής δεν έχει εντοπιστεί κάποια μόλυνση, ωστόσο η οργάνωση για την προστασία της φύσης WWF προειδοποίησε για τον κίνδυνο «μίας νέας περιβαλλοντικής καταστροφής στην περιοχή» της Γκαμπές, μία σημαντικής αλιευτικής ζώνης περίπου 400.000 κατοίκων που έχει ήδη υποστεί επεισόδια ρύπανσης.
Σε εικόνες που δημοσιοποίησαν τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Άμυνας, φαίνονται δύτες του Πολεμικού Ναυτικού που ετοιμάζονται να αναχωρήσουν και στη συνέχεια να βουτούν στο νερό στο σημείο του ναυαγίου.
«Χάρη στη βελτίωση των μετεωρολογικών συνθηκών, μία ομάδα δυτών συνοδεία του καπετάνιου και του μηχανικού του σκάφους, που γνωρίζουν τη διαμόρφωσή του, μεταβαίνουν επί τόπου προκειμένου να εξετάσουν το κύτος», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο εκπρόσωπος του δικαστηρίου της Γκαμπές, Μοχάμεντ Καράι, που ξεκίνησε έρευνα για τις αιτίες του ναυαγίου.
Σύμφωνα με τις πρώτες επίσημες διαπιστώσεις, «δεν υπήρξε διαρροή προς το παρόν» του φορτίου που μετέφερε το πλοίο.
Το δεξαμενόπλοιο Xelo, που είχε αναχωρήσει από το λιμάνι της Δαμιέττης στην Αίγυπτο και κατευθυνόταν στη Μάλτα, βυθίστηκε το Σάββατο, στα τυνησιακά νερά όπου είχε βρει καταφύγιο το βράδυ της Παρασκευής λόγω των δυσμενών μετεωρολογικών συνθηκών.
Για άγνωστο μέχρι στιγμής λόγο, το δεξαμενόπλοιο, μήκους 58 και πλάτους 9 μέτρων, φορτωμένο 750 τόνους βενζίνη, άρχισε να μπάζει νερά. Οι αρχές προχώρησαν τότε στην απομάκρυνση των επτά μελών του πληρώματος προτού το σκάφος βουλιάξει στη θάλασσα την αυγή.
Σε βίντεο του υπουργείου Περιβάλλοντος δεν φαίνεται πλέον τίποτε άλλο παρά η άκρη ενός καταρτιού που αναδύεται από τα κύματα. Η ζώνη έχει τεθεί υπό τον έλεγχο του στρατού και δεν είναι προσβάσιμη στον Τύπο.
Tunisian authorities intensified efforts to avoid an environmental disaster after a merchant fuel ship carrying 1,000 tons of fuel sank off the coast of Gabes pic.twitter.com/y2BdTslha7
— Reuters (@Reuters) April 17, 2022
Διαβεβαιώνοντας ότι μπορούν να αποτρέψουν μία μεγάλη ρύπανση, οι Αρχές ανακοίνωσαν την εγκατάσταση πλωτών φραγμάτων καθώς και την άντληση του φορτίου ή τη ρυμούλκηση του πλοίου. Αναφέρουν πως έχουν λάβει προτάσεις για βοήθεια από ξένες χώρες, χωρίς να διευκρινίσουν από ποιες. Σύμφωνα με τοπικά ΜΜΕ, η Ιταλία πρότεινε την αποστολή ενός ειδικού σκάφους για τη διαχείριση θαλάσσιων καταστροφών.
«Πιστεύουμε πως τα μέσα που έχουμε αναπτύξει θα επιτρέψουν να περιορίσουμε το ατύχημα» και να αποφύγουμε μία μεγάλη ρύπανση, δήλωσε το Σάββατο στο Γαλλικό Πρακτορείο η υπουργός Περιβάλλοντος, Λεϊλά Σικαουί, η οποία μετέβη στο σημείο του ναυαγίου σήμερα την αυγή.
Το υπουργείο Μεταφορών δήλωσε από την πλευρά του πως θέλει να «επαληθεύσει τον ακριβή εμπορικό χαρακτήρα του σκάφους και τη διαδρομή του τις τελευταίες εβδομάδες».
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, το πλοίο είχε πραγματοποιήσει στάση από τις 4 έως τις 8 Απριλίου στο τυνησιακό λιμάνι Σφαξ, μία μεγάλη βιομηχανική πόλη βόρεια της Γκαμπές, «για να αλλάξει πλήρωμα, να ανεφοδιαστεί και να κάνει ελαφρές επισκευές, χωρίς να πραγματοποιήσει φόρτωση ή εκφόρτωση».
Το όνομα του εφοπλιστή του σκάφους (με αριθμό νηολογίου OMI 7618272), που κατασκευάστηκε το 1977 και έφερε σημαία Ισημερινής Γουινέας, δεν εμφανίζεται στους ιστοτόπους εντοπισμού εμπορικών πλοίων. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του δικαστηρίου της Γκαμπές, ανήκει στην ιδιοκτησία δύο προσώπων, ενός Λίβυου και ενός Τούρκου.
Το WWF υπενθύμισε πως το σημείο του ναυαγίου είναι «μία αλιευτική ζώνη για 600 ψαράδες» και πως ο κόλπος της Γκαμπές «στεγάζει περίπου 34.000 αλιείς που υποφέρουν από επιθέσεις χημικής ρύπανσης εδώ και δεκαετίες».
Η περιοχή έχει υποστεί επεισόδια ρύπανσης που οφείλονται στις βιομηχανίες μετατροπής φωσφορικού άλατος και σε έναν αγωγό που μεταφέρει πετρέλαιο από τον τυνησιακό νότο.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ και The Guardian