Ελεύθερος Σκοπευτής (American Sniper)

Ελεύθερος Σκοπευτής (American Sniper) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Κλιντ Ίστγουντ

Πρωταγωνιστούν: Μπράντλεϊ Κούπερ, Σιένα Μίλερ

Βαθμολογία: 3/5

Η 34η ταινία μεγάλου μήκους που σκηνοθετεί στα 84 χρόνια του ο Κλιντ Ίστγουντ είναι μια σφριγηλή βιογραφία του πιο θρυλικού sniper του αμερικανικού στρατού, του Κρις Κάιλ, ο οποίος έχτισε τη θρυλική του υπόληψη συμμετέχοντας σε τέσσερις αποστολές στο Ιράκ, αλλά βρήκε τον θάνατο άδοξα, δύο βήματα απ' το σπίτι του, ενώ είχε επιστρέψει οριστικά στην οικογένειά του, έχοντας πάρει την απόφαση να αποσυρθεί.

Ο Ίστγουντ δεν ενδιαφέρεται καθόλου για τα αίτια της εμπλοκής των ΗΠΑ στο Ιράκ. Θεωρεί τον πόλεμο δεδομένο και ασχολείται αποκλειστικά με τον Κάιλ. Η προσέγγισή του είναι ξεκάθαρη: ο Κρις μεγάλωσε με έναν πατριώτη πατέρα, κληρονόμησε τον ρόλο του προστάτη της οικογένειας και μόλις είδε τους Δίδυμους Πύργους να καταρρέουν, πήρε αυτόματα την απόφαση να καταταγεί. Ο Ελεύθερος Σκοπευτής υιοθετεί χωρίς περιστροφές τον μηχανισμό του πολέμου, αλλά ο Κλιντ Ίστγουντ δεν θα άφηνε μια μοναδική ευκαιρία έμμεσου σχολιασμού να πάει χαμένη. Και το κάνει σκηνοθετικά, καθώς τα πολλά λόγια δεν ήταν ποτέ το φόρτε του. Ο Κάιλ συμμετέχει στην εξάρθρωση του εχθρού ως κρυφός πολεμιστής στο άχαρο πόστο του σκοπευτή εξ αποστάσεως. Η μεγάλη του λαχτάρα είναι να βρεθεί κοντά στους συναδέλφους του, να σώζει αντί να σκοτώνει μόνο. Γι' αυτό και κατεβαίνει στο πεδίο της μάχης όποτε πιστεύει πως μπορεί να φανεί χρήσιμος. Ο τρόπος που ενεργεί (γρήγορος, αποτελεσματικός, κρατώντας ένα λακωνικό, ταπεινό προφίλ) τον ανεβάζει στα μάτια των άλλων στρατιωτών. Το τίμημα, ωστόσο, είναι βαρύ. Όποτε επιστρέφει στη σύζυγό του, αδυνατεί να απαλλαγεί από το άχθος της βίας που ασκεί και δέχεται. Οι εικόνες τον στοιχειώνουν και η ένταση δεν φεύγει από τη βαριά ψυχή του. Κάθε επίσκεψή του στο Ιράκ τον αδειάζει. Και η μεγάλη ειρωνεία είναι πως το πρόβλημά του διπλασιάζεται: έκανε ότι περνούσε από το χέρι του για να ελαττώσει την απόσταση ανάμεσα στη μακρινή θέση του (σκόπευε από ταράτσες και απομακρυσμένα σημεία), μετρώντας με αγωνία τις ώρες για να επιστρέψει και, όταν τελικά ερχόταν στο σπίτι του, δεν είχε συναισθηματική επαφή με τα παιδιά και την αγαπημένη του. Ένας από τους μεγαλύτερους σύγχρονους ήρωες της Αμερικής δεν ευχαριστήθηκε ποτέ πραγματικά τα κατορθώματά του και δεν βρήκε την ησυχία του.

Μια φαινομενικά μιλιτιραστική ταινία, με δαιμονιώδες μοντάζ και περίγραμμα που δεν αποδομεί τη λογική του πολέμου, έρχεται κοντά στην καρδιά του πρωταγωνιστή και ακτινογραφεί το τεράστιο έλλειμμα που δημιουργείται από την εμπειρία αυτή. Το Hurt Locker της Κάθριν Μπίγκελοου πραγματεύτηκε τον κυνισμό ενός φονιά που ρίχνεται στη μάχη, έχοντας ξεχάσει τις όποιες ιδέες βρίσκονται πίσω από την αποστολή του – μια κανονική μηχανή με μηδενισμένο κοντέρ και συγκεκριμένες δεξιότητες. Ο Κάιλ του Ίστγουντ πλησιάζει περισσότερο στον συνειδητοποιημένο, έστω και πλανεμένο, στρατιώτη του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, που όμως προσγειώθηκε άτσαλα σε άλλη εποχή. Ο κόσμος δεν δικαιολογεί απόλυτα και ομόφωνα τις πράξεις του, ρίχνεται σε έναν πόλεμο με αμφίβολα ιδανικά, αναγκάζεται να πηγαίνει και να έρχεται πολλές φορές στον τόπο του εγκλήματος και, όταν επιστρέφει για τα καλά, ανήκει σε μια ειδική μειονότητα που χρήζει υποστήριξης, κάτι που δεν συνέβαινε πριν από 70 χρόνια, όταν όλοι γιάτρεψαν όπως-όπως τις πληγές τους κι έβαλαν πλώρη για έναν νέο κόσμο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM