«Ποια γονικά με γέννησαν και με παιδεύουν; Καταραμένη και παρθένα κίνησα για να τους ανταμώσω», θρηνεί η Αντιγόνη του Σοφοκλή στη μετάφραση του Κ.Χ. Μύρη.
Στον Ομηρικό Ύμνο για τη Δήμητρα, η αρπαγή της Περσεφόνης αποδίδεται σπαρακτικά: «Κι αφού την άρπαξε άθελά της πάνω σε ολόχρυσο όχημα την πήγαινε κλαμένη, εκείνη τότε κραύγασε με δυνατή φωνή καλώντας τον πατέρα της, τον άριστο και ύπατο του Κρόνου γιό. Κανείς απ’ τους αθάνατους ούτε κανείς από τους θνητούς ανθρώπους δεν άκουσε την φωνή...».
Τι ήταν η άγαμος κόρη και ποια κορίτσια περιγράφει αυτός ο χαρακτηρισμός; Από ποιες πηγές – φιλολογικές και αρχαιολογικές – μαθαίνουμε για την άγαμο κόρη; Γιατί η παρθενία, η αγνότητα, ήταν τόσο σημαντικές στην Αρχαία Αθήνα; Γιατί θεωρείται τόσο τραγικός ο θάνατος της; Πώς απεικονίζεται η άγαμος κόρη στην ταφική τέχνη; Υπάρχουν ενδυμασίες, ζώα ή άλλα αντικείμενα που σχετίζονται με αυτή; Τι γνωρίζουμε για το γάμο της αγάμου κόρης με τον Άδη; Ο μύθος της αρπαγής της Περσεφόνης σχετίζεται με την άγαμο κόρη;
Σε αυτά τα ερωτήματα απαντά η Κάτια Μαργαρίτη.
Η κ. Μαργαρίτη είναι Διδάκτωρ Κλασικής Αρχαιολογίας με σπουδές στο τμήμα Ιστορίας – Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και στο University College London. Η Διδακτορικήτης διατριβή έχει θέμα τον θάνατο της αγάμου κόρης στην Αθήνα των κλασικών χρόνων και έχει εκδοθεί από τον εκδοτικό οίκο Archaeopress στην Αγγλία. Έχει δημοσιεύσει εκτενώς σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν στην ταφική τέχνη, στις ταφές και στα ταφικά έθιμα, στη γλυπτική και στην αγγειογραφία της αρχαίας Αθήνας καθώς και στα ζώα στην αρχαία τέχνη. Το βιβλίο της για τον θάνατο και την ταφή στην κλασική Αθήνα κυκλοφόρησε το 2021 από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας. Αυτό το διάστημα συγγράφει μία μονογραφία για τον σκύλο στην αρχαία αττική τέχνη και ένα βιβλίο για τα ζώα στην αρχαία Ελλάδα μαζί με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης Kenneth Kitchell το οποίο θα εκδοθεί από τον εκδοτικό οίκο Routledge.