Με τον Ίκαρο Μπαμπασάκη στον Καπετάν Μιχάλη

Με τον Ίκαρο Μπαμπασάκη στον Καπετάν Μιχάλη Facebook Twitter
«Για μας ήταν ηλίθιος όποιος δεν διάβαζε Μπέκετ». Φωτό.: Photoharrie / LIFO
0

Μέσα δεκαετίας του ’90. Στο καφενείο της οδού Φειδίου, εκεί πίσω από τη «μυστική» έξοδο του σινέ Ιντεάλ (απ’ όπου παλιά μπαίναμε τσάμπα, αντίστροφα απ’ τη ροή των θεατών που έβγαιναν από την προηγούμενη παράσταση), δημοσιογράφοι της (διαγωνίως απέναντι) «Απογευματινής», φοιτητές σε μετα-συνελευσιακές συζητήσεις, κλασικοί ηλικιωμένοι θαμώνες ετών και μια παρέα με αραδιασμένα βιβλία στα τραπέζια και ιντελεκτουέλ εμφάνιση. Στα πολυκαιρισμένα ηχεία (που τα πρίμα τα κάνουν να τρίζουν) ακούγεται η φωνή του Toμ Γουέιτς, ένα κομμάτι απ’ το μυθικό «Black Rider» (το σάουντρακ απ’ τη θεατρική συνεργασία του Μπομπ Ουίλσον με τον Ουίλιαμ Μπάροουζ) και η παρέα χορεύει μέσα στο ήσυχο καφενείο, σαν να βρισκόταν σε ντισκοτέκ. «Άλλη μια φορά είχαμε έρθει εδώ με τον μουσουργό, τον Χάρη Βρόντο, ο οποίος είχε κάνει τους “Δαιμονισμένους” κι είχε μαζί του μια κασέτα μ’ ένα έργο που μόλις είχε γράψει και το βάλαμε στο κασετόφωνο του μαγαζιού να το ακούσουμε. Κανένας δεν διαμαρτυρήθηκε».

Είναι ένα ζεστό και ύγρο απόγευμα στη Φειδίου και ο Ίκαρος Μπαμπασάκης με περιμένει στο τραπεζάκι έξω, στο πεζοδρόμιο, διαβάζοντας τον Φόνο στο Κιμπούτς της Μπάτυα Γκουρ, ενώ από μέσα ακούγεται μια παρέα συνδικαλιστών που διαπληκτίζεται για το μνημόνιο και τα μεσοπρόθεσμα μέτρα. Μέσα, στους τοίχους, καδράκια με αφίσες από ελληνικές ταινίες και φωτογραφίες από τους θαμώνες σε λίγο μεθυσμένα ενσταντανέ. «Ο πυρήνας της παρέας μου ήταν ο Βακαλόπουλος, ο Αρανίτσης, ο μακαρίτης ο Ηλίας ο Λάγιος, ο Μανουσάκης, που έκανε τις εκδόσεις Ερατώ, ο Τάσος ο Γουδέλης από το “Δέντρο”, ο Βασίλης Καβαθάς ο δημοσιογράφος, ο Μάνος ο Στεφανίδης. Όλοι εδώ μαζευόμασταν. Άλλο μας στέκι ήταν ο Παπασπύρου στο Σύνταγμα, εκεί που είναι τώρα τα McDonalds, γιατί είχαμε μάθει ότι περνούσαν κατά καιρούς ο Άλεν Γκίνσμπεργκ, o Γκρέγκορι Κόρσο και άλλοι της beat γενιάς και περιμέναμε μπας και τους πετύχουμε. Αυτοί έρχονταν γιατί έμενε εδώ ο Άλαν Άνσεν, ο οποίος αργότερα, που τον γνωρίσαμε, μας το επιβεβαίωσε κιόλας. Βέβαια, δεν πετύχαμε ποτέ κανέναν. Επίσης, πηγαίναμε στον Ιπποπόταμο στη Δελφών, στον Τιπούκειτο, όπου τραγουδούσε ο Λάκης ο Παππάς, σ’ ένα φοβερό γαλακτοζαχαροπλαστείο, το Ρεφραίν, στην Πατησίων, όπου μαζεύονταν αναρχικοί και είχε φοβερές κρέμες, στο Au Revoir, στο Galaxy, που τότε ήταν στην απέναντι πλευρά της στοάς, εκεί που ήταν οι εκδόσεις Ζαχαρόπουλος και τα παπούτσια Πέρλα, στον Λώρα στη Μαβίλη, όπου πηγαίναμε τα πρωινά και πίναμε παρέα με γιατρούς και δικηγόρους, και στον Μπόκολα στην πλατεία Κολωνακίου, όπου σύχναζαν χήρες αξιωματικών κι ήταν λογοτεχνικό στέκι πριν γίνει Da Capo».

«Έξω ο κόσμος ασχολιόταν με το "Καπνισμένο Τσουκάλι" του Λεοντή, με την ΚΝΕ, με τον Θωμά Μπακαλάκο που τραγουδούσε τα αγροτικά, με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, κι εμείς συζητούσαμε για τον αν ο Βιμ Βέντερς πρόδωσε την Πατρίτσια Χάισμιθ με τα νουάρ, όταν έκανε τον Αμερικανό Φίλο, ή αν υπηρέτησε το είδος»

Ο Ίκαρος είναι συγγραφέας, ποιητής και μεταφραστής, λένε τα βιογραφικά του -κι έτσι είναι-, αλλά είναι κυρίως ένας ζωντανός κινηματογραφικός ήρωας. Θα μπορούσε να είναι ο Χάρβεϊ Καϊτέλ από το Λίγος καπνός ακόμη (την ταινία που συνέγραψαν και συν-σκηνοθέτησαν ο Πολ Όστερ με τον Γουέιν Γουάνγκ) ή κά- ποιος χαρακτήρας από μια ταινία του Αντονιόνι (o Ντέιβιντ Χέμινγκς από το Blow Up;), ένας Έλληνας beat, φανατικός του Captain Beefheart, του σκακιού, των βουνών και της επιτραπέζιας αντισφαίρισης.

«Από την εφηβεία μου έχω κάποια κολλήματα, τα οποία κρατάω. Μεγαλώνοντας κάνεις κύκλους, αλλά πάντα είσαι στο ίδιο θέμα. Είναι το νουάρ, οι μπίτνικς, οι καταστασιακοί, ο εμφύλιος της Ισπανίας, ο Ντοστογιέφσκι, ο Παπαδιαμάντης, ο Πεντζίκης. Η δική μου η παρέα πέρασε ξώφαλτσα απ’ το πανκ, παρόλο που ξέσπασε πάνω στη δική μου γενιά. Ουσιαστικά, λόγω επαφής μας με την beat λογοτεχνία και την αγάπη για τον Παπαδιαμάντη, στραφήκαμε προς την τζαζ και τους τροβαδούρους, ακούγαμε Μπόμπ Ντίλαν, Λέοναρτν Κοέν, και μετά ανακαλύψαμε τον Τομ Γουέιτς και τον Νικ Κέιβ. Είχαμε φτιάξει μια α-λήτ, μια λαϊκή ελίτ, όπου γίνονταν ομηρικοί καβγάδες. Για μας ήταν ηλίθιος όποιος δεν διάβαζε Μπέκετ.  Έξω ο κόσμος ασχολιόταν με το "Καπνισμένο Τσουκάλι" του Λεοντή, με την ΚΝΕ, με τον Θωμά Μπακαλάκο που τραγουδούσε τα αγροτικά, με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, κι εμείς συζητούσαμε για τον αν ο Βιμ Βέντερς πρόδωσε την Πατρίτσια Χάισμιθ με τα νουάρ, όταν έκανε τον Αμερικανό Φίλο, ή αν υπηρέτησε το είδος».

Ένας φίλος του Ίκαρου πλησιάζει το τραπέζι. Είναι ο νομικός του σύμβουλος, ο Γιώργος, ένας υπέροχος, ευγενικός κύριος. Πιάνουν κουβέντα για τον ορισμό της ευτυχίας. Έχει νυχτώσει. Ο Ίκαρος φοράει τα γυαλιά ηλίου του κι επιχειρεί μια χαμηλή πτήση πάνω από την Ομόνοια, εκεί, πάνω από την οδό Δεληγιώργη, όπου όταν ήταν 16 ετών μετακόμισε η οικογένειά του, γιατί ο πατέρας του ήταν αεροπόρος και γι’ αυτό τον είχε βαπτίσει Ίκαρο.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ