Είναι διάσημος, ψηφίστε τον!

Είναι διάσημος, ψηφίστε τον… Facebook Twitter
Ένας καλλιτέχνης, ένας αθλητής, οποιοσδήποτε μπορεί να είναι παράλληλα ικανός και στην πολιτική, αυτό είναι αυτονόητο. Όμως, η επιλογή των κομμάτων δεν γίνεται με βάση αυτό το κριτήριο, το μόνο μόνο που μετράει είναι η αναγνωρισιμότητα. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΣΕ ΚΑΘΕ ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ, είτε αφορά εθνικές είτε ευρωπαϊκές εκλογές, συμβαίνει περίπου το ίδιο φαινόμενο και εκφράζεται με τον ακριβώς ίδιο τρόπο. Τα κόμματα τοποθετούν πρόσωπα με ευρύτερη αναγνωρισιμότητα στα ψηφοδέλτιά τους, θέλοντας να καρπωθούν την όποια φήμη τους, και κάποιοι από μας τα επικρίνουμε γιατί επιλέγουν έναν Ζαγοράκη, έναν Αυτιά ή ακόμα έναν Παπανώτα. Ο τελευταίος αποκλείστηκε για κάποιες δηλώσεις του και όχι γι’ αυτό που πραγματικά είναι, για το οποίο άλλωστε είχε γίνει δεκτός με ικανοποίηση στον ΣΥΡΙΖΑ του Κασσελάκη.

Την ιστορία αυτή την ακολουθεί μια σχεδόν βαρετή συζήτηση για το πολιτικό έλλειμμα των υποψηφίων που επέλεξαν τα κόμματα, για την άγνοιά τους σε πολλά θέματα, γιατί δεν είναι ικανοί να εκπροσωπήσουν τη χώρα με επάρκεια στην Ευρώπη. Και η συνέχεια έχει ακόμα πιο αναμενόμενο και δραματικό χαρακτήρα. Τα περισσότερα από τα διάσημα πρόσωπα εκλέγονται συνήθως στις πρώτες θέσεις, αντικειμενικά σοβαροί υποψήφιοι μένουν εκτός εκλογής και όλα σύντομα ξεχνιούνται μέχρι την επόμενη προεκλογική περίοδο, που θα επαναληφθεί η ίδια συζήτηση.

Τα κόμματα γνωρίζουν κάτι απλό και δεν χρειάζεται να έχουν επικοινωνιολόγους πλάι τους για να το ακολουθήσουν. Υπάρχει μια μεγάλη μερίδα του κόσμου η οποία θα ψηφίσει το άγνωστο αλλά, οικείο πρόσωπο που έχει δει στην τηλεόραση ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πλέον. Ταυτίζεται μαζί του, το θεωρεί επιτυχημένο, αρκεί η αναγνωρισιμότητά του γι’ αυτό. Δεν ενδιαφέρεται ιδιαίτερα αν στην προηγούμενη ζωή τους οι υποψήφιοι ήταν ποδοσφαιριστές, περσόνες ή τραγουδιστές, δεν νοιάζεται καν αν έχει πολιτικές θέσεις και ποιες είναι αυτές, αρκεί που τους γνωρίζει· να είναι δημοφιλείς, έστω, σε άσχετους τομείς. Φυσικά, ένας καλλιτέχνης, ένας αθλητής, οποιοσδήποτε μπορεί να είναι παράλληλα ικανός και στην πολιτική, αυτό είναι αυτονόητο. Όμως, η επιλογή των κομμάτων δεν γίνεται με βάση αυτό το κριτήριο, το μόνο μόνο που μετράει είναι η αναγνωρισιμότητα.

Υπάρχει μια μεγάλη μερίδα του κόσμου η οποία θα ψηφίσει το άγνωστο αλλά, οικείο πρόσωπο που έχει δει στην τηλεόραση ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πλέον. Ταυτίζεται μαζί του, το θεωρεί επιτυχημένο, αρκεί η αναγνωρισιμότητά του γι’ αυτό. 

Ειδικά το τελευταίο αποτελεί τον ορισμό της ήττας της πολιτικής, του συστήματος αντιπροσώπευσης και της κρίσης των κομμάτων. Αν οι πολίτες προτιμούν την γκλαμουριά αντί για την ουσία, αυτό οφείλεται στη χρεοκοπία των πολιτικών προσώπων, ιδιαίτερα αυτών που διαχειρίστηκαν την εξουσία, αλλά όχι μόνο. Αν έχει δοθεί χώρος σε μια τραγουδίστρια να αφήσει πολύ πίσω της σε ψήφους έναν επιστήμονα με μεγάλες ικανότητες, που θα μπορούσε να είναι χρήσιμος στην πολιτική, αυτό οφείλεται στο κενό που δημιούργησαν τα κόμματα και τα γνωστά πολιτικά πρόσωπα με τις πολύχρονες καριέρες ή ακόμα και στη συνολική απαξίωση της πολιτικής. Αν ένας τηλεαστέρας χωρίς πολιτική επάρκεια επιλέγεται από τους ψηφοφόρους για να τους εκπροσωπήσει, δεν ευθύνονται μόνο οι τελευταίοι αλλά κι αυτοί που τον τοποθέτησαν σε τέτοια θέση.

Θεωρητικά τα κόμματα και οι ηγεσίες τους θα έπρεπε να αντιστέκονται σε αυτές τις λογικές που προωθούν το απολιτικό, αναδεικνύουν το μέτριο, ενισχύουν αυτήν τη συμπεριφορά των ψηφοφόρων, οδηγούν σε μεγαλύτερη παρακμή το πολιτικό σύστημα αντιπροσώπευσης και τελικά δημιουργούν όλες τις προϋποθέσεις για φαινόμενα μεταπολιτικής. Όμως γνωρίζουν πως δεν θα έχουν μεγάλη εκλογική τύχη αν το κάνουν αυτό. Το ΠΑΣΟΚ έσπευσε να αρπάξει τον Ζαγοράκη από τη Νέα Δημοκρατία, μήπως καρπωθεί κάποιες ψήφους απ’ όσους τον θυμούνται από τα γήπεδα. Η Νέα Δημοκρατία έτρεξε να κλείσει τη Μελέτη που βλέπουν οι ψηφοφόροι κάθε μέρα στις τηλεοράσεις τους – και τα παραδείγματα δεν τελειώνουν.

Το φαινόμενο αυτό έχει κι άλλες παρενέργειες. Αποτρέπει πολλούς/-ές ικανούς/-ές από την ενασχόληση με την πολιτική επειδή ακριβώς γνωρίζουν ότι το ενδεχόμενο εκλογής τους έναντι διάσημων προσώπων ή επαγγελματιών της πολιτικής είναι πολύ μικρό. Αδικεί ακόμα και κάποια αξιόλογα πρόσωπα που αποφασίζουν να ενταχθούν στα ψηφοδέλτια. Ο αγώνας είναι άνισος, η τύχη τους δεν θα είναι καλή. Όλοι μπορούμε να προβλέψουμε ποιος θα εκλεγεί.

Συχνά αναρωτιέμαι αν η ευθύνη γι’ αυτό είναι μοιρασμένη σε κόμματα και ψηφοφόρους, η απάντηση μοιάζει με την ιστορίας της κότας και του αυγού. Σημασία όμως πάντα έχει το αποτέλεσμα και ποιος θα μπορούσε να το αποτρέψει. Και εκεί η ευθύνη ανήκει αποκλειστικά στις πολιτικές ηγεσίες που κινούνται με τη λογική του αυτοσκοπού που όμως τελικά υπονομεύει τις ίδιες, αφού σε βάθος χρόνου απαξιώνονται και πέφτουν στον λάκκο που έστησαν για τους ψηφοφόρους.

Το φαινόμενο δεν είναι ελληνικό, αλλά αυτό δεν πρέπει να μας κάνει λιγότερο απαισιόδοξους.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η αβάσταχτη κοινοτοπία του ελληνικού «συντηρητισμού»

Λοξή Ματιά / Η αβάσταχτη κοινοτοπία του ελληνικού «συντηρητισμού»

Βλέπουμε ότι η πορεία προς τις ευρωεκλογές δεν επιτρέπει άλλους διαλόγους. Όσοι συζητούν πολιτικά είναι μειοψηφικοί ή εκτός κύριου ρεύματος, ενώ οι πολλοί στέκουν αδιάφορα στο πλάι, περιμένοντας το χάζι της μάχης των αρχηγών στο TikTok.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευρωεκλογές 2024: Με απέπεμψαν επειδή το ζήτησε η Μπεκατώρου, καλή συνέχεια στον Κασσελάκη, λέει ο Παπανώτας μετά τη διαγραφή του

Πολιτική / Ευρωεκλογές 2024: «Με απέπεμψαν επειδή το ζήτησε η Μπεκατώρου», δηλώνει ο Παπανώτας μετά τη διαγραφή του

Μήπως η δημοφιλία μου ήταν «το κίνητρο για να με διώξουν;» διερωτήθηκε ο αποπεμφθείς από τη λίστα των υποψηφίων ευρωβουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, έπειτα από απαίτηση της συνυποψήφιάς του Σοφίας Μπεκατώρου
LIFO NEWSROOM
Ευρωεκλογές 2024: Τι «αντισώματα» έχει ο ευρωπαϊκός Νότος στην Ακροδεξιά;

Guest Editors / Ευρωεκλογές 2024: Τι «αντισώματα» έχει ο ευρωπαϊκός Νότος στην Ακροδεξιά;

Δύο μήνες πριν ανοίξουν οι κάλπες των Ευρωεκλογών, στο σημερινό έβδομο σημείωμα του Παρατηρητηρίου για την Ακροδεξιά, το Σημείο διερευνά γιατί οι χώρες της Νότιας Ευρώπης δεν αποτελούν πια εξαίρεση στην πανευρωπαϊκή τάση ενίσχυσης του δεξιού άκρου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΠΑΠΑΔΑΤΟΣ-ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευρωβαρόμετρο: H γεωπολιτική κατάσταση αυξάνει την σημασία των Ευρωεκλογών

European LiFO / Ευρωεκλογές 2024: Το τελευταίο ευρωβαρόμετρο πριν τις κάλπες - Τι ωθεί τους Ευρωπαίους να ψηφίσουν - Τι ανησυχεί τους Έλληνες, πού δίνουν σημασία

Οι κρίσεις σε Ουκρανία και Ισραήλ αυξάνουν το ενδιαφέρον των πολιτών για τις Ευρωεκλογές - Ποια προβλήματα ιεραρχούν οι Έλληνες και οι Ευρωπαίοι ως τα βασικότερα
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

φειδίας

Ρεπορτάζ / Φειδίας: Ο Κύπριος YouTuber που το διασκεδάζει στην Ευρωβουλή με τη στήριξη του Μασκ

Ο 24χρονος Φειδίας Παναγιώτου έχει πει πως ήθελε μια δουλειά όπου θα μπορούσε να διασκεδάζει και να πληρώνεται. Τελικά, εκλέχθηκε ως ανεξάρτητος στην Ευρωβουλή, ξεπερνώντας ιστορικά κόμματα, και περηφανεύεται ότι έχει «το respect του πιο ισχυρού ανθρώπου στον κόσμο».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Lifo Videos / H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Απειλείται η δημοκρατία από την ολιγαρχία των πλουσίων; Θα έχει συνέχεια η εκεχειρία στη Γάζα; Γιατί η ακροδεξιά μετατοπίζεται από το περιθώριο στο κέντρο της πολιτικής ζωής; Και πού βρίσκεται η αριστερά σήμερα; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον συγγραφέα και δημοσιογράφο της «Καθημερινής», Πέτρο Παπακωνσταντίνου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ και το fact-checking

Οπτική Γωνία / Πώς ο Ζούκερμπεργκ υποτάχθηκε στις διαθέσεις των Τραμπ και Μασκ

Μετά το Χ του Μασκ, μερικές ακόμα μεγάλες πλατφόρμες υιοθετούν το ανεξέλεγκτο μοντέλο της χωρίς έλεγχο διακίνησης εκατομμυρίων πληροφοριών που επηρεάζουν και καθοδηγούν πολιτικές και κοινωνικές στάσεις. Παράλληλα, δεν θα επιβάλλουν όρια στη συμπεριφορά, ακόμα κι αν προσβάλλει ή ταπεινώνει κάποιους. Πλέον η ρητορική μίσους θα επιτρέπεται.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Οπτική Γωνία / Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Τι άφησε πίσω της η «πρώτη φορά αριστερά»; Σχολιάζει ο καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών και διευθυντής του Εργαστηρίου Πολιτικής και Θεσμικής Θεωρίας και Ιστορίας των Ιδεών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστείδης Χατζής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις.

Οπτική Γωνία / Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις

Μια νέα ιμπεριαλιστική και αποικιακή φαντασία διασχίζει τον καπιταλισμό της τεχνητής νοημοσύνης και τον συνενώνει με τα σχέδια για αναδιάταξη ισχύος των παγκόσμιων και περιφερειακών παικτών.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Οπτική Γωνία / Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Άραγε, πώς θα αιτιολογήσουν τη θετική τους ψήφο βουλευτές της ΝΔ που τάχθηκαν απέναντι στην Κατερίνα Σακελλαροπούλου εξαιτίας της στάσης της υπέρ του νόμου για τα ομόφυλα ζευγάρια; 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία

Ρεπορτάζ / «Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Οι θλιβερές ιδιαιτερότητες της Κρήτης και το μπαλάκι των ευθυνών για μία σύλληψη που δεν έγινε στην ώρα της και στοίχισε τη ζωή στον Παναγιώτη Καρατζή: Ο άδικος θάνατος του 22χρονου στα Χανιά βγάζει για άλλη μία φορά στο φως όλα τα στραβά που συνδέονται με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία ατυχήματα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Γιατί έρχεται παγκόσμιο χάος;

Οπτική Γωνία / Έρχεται παγκόσμιο χάος; ― 7 ερωτήσεις στον Τζέφρι Σακς

Πόσο «τραμπικός» θα αποδειχθεί ο Τραμπ στη νέα εποχή του; Μιλά στη LiFO ο Τζέφρι Σακς, καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Ρεπορτάζ / Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Κι όμως, το υπογειοποιημένο τμήμα του Κηφισού ποταμού, πάνω από το οποίο περνάει ο κεντρικός οδικός άξονας της Αττικής, ουδέποτε έχει συντηρηθεί από τότε που κατασκευάστηκε. Τι αναφέρει η έκθεση αυτοψίας της Γεωμυθικής, η οποία «άναψε φωτιές».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ