[Από τον Θανάση Χαραμή]
Δύο χρόνια πριν, η Δήμητρα Κολοτούρα και η Mareva Grabowski χτύπησαν την πόρτα μιας μικρής μονάδας παραγωγής μεταξιού στο Σουφλί. Ο άντρας κοίταξε απορημένος τις δύο γυναίκες που του ζητούσαν να δουν δείγματα από το μετάξι του και τις ρώτησε τι το θέλουν. Όταν εκείνες του είπαν πως το προόριζαν για ρούχα τους απάντησε πως δεν κάνει, πως είναι κατάλληλο μόνο για σεμέν και συμπλήρωσε πως η ζήτηση έχει πέσει δραματικά. Τελικά οι δύο γυναίκες έφυγαν από εκεί με μια εμπορική συμφωνία στις αποσκευές τους, συνέχισαν το road trip στην Ελλάδα και κάπως έτσι γεννήθηκε το Zeus and Δione.
Έλληνες τεχνίτες και εργαστήρια με μακρά παράδοση στην τέχνη τους βρίσκονται πίσω από την επιτυχημένη ομάδα: τα φορέματα και οι φούστες πλέκονται στο χέρι από γυναίκες στις Κυκλάδες, τα ασημένια χειροποίητα κουμπώματα είναι σμιλεμένα από Αθηναίους αργυροχόους, οι μεταξωτές μπλούζες υφαίνονται στο Σουφλί και τα φορέματα, βασισμένα σε παραδοσιακά μοτίβα, πλέκονται από τεχνίτες στην Κρήτη.
Αυτές οι δύο δαιμόνιες γυναίκες κατάφεραν σύντομα να συζητηθούν και να αγαπηθούν από το κλειστό λόμπι της μόδας του εξωτερικού. Με ένα σύγχρονο πάντρεμα παράδοσης και θηλυκότητας δημιούργησαν μια πολλά υποσχόμενη ετικέτα που εδώ και καιρό ταξιδεύει την Ελλάδα στον κόσμο.
Λίγο καιρό πριν το matchesfashion.com συμπεριέλαβε την κολεξιόν τους στο διαδικτυακό του κατάστημα και λίγο νωρίτερα " Ο Δίας και η Διώνη" κέρδισαν τις εντυπώσεις του αυστηρού Παριζιάνικου κοινού. Βρεθήκαμε στο showroom στο Κολονάκι και τους ζητήσαμε να μας συστήσουν τη φιλοσοφία τους και κυρίως να μας αποδείξουν πως δεν είναι "τρελές" που προσπαθούν να ταυτίσουν τη μόδα με την παράδοση μιας χώρας που ταλανίζεται από την κρίση.
"Ξεκινήσαμε παρορμητικά και δεν είχαμε σχεδιάσει τίποτα. Ήμασταν δύο γυναίκες που αγαπούσαμε τη μόδα και κάθε φορά που βρισκόμασταν θα συζητάγαμε για αγορές ή θα ρωτούσε η μία την άλλη από που είχε αγοράσει κάτι που φορούσε. Η κυρίαρχη όμως συζήτηση ήταν πάντα η εικόνα της χώρας και η αρνητική άποψη των ανθρώπων του εξωτερικού. Οι πάντες συζητούσαν για το πόσο μη παραγωγικοί και δημιουργικά αδιάφοροι είμαστε σαν λαός. Εμείς δεν αισθανόμασταν έτσι και κάποια στιγμή σε μια συνάντησή μας σκεφθήκαμε πως θα έπρεπε να υπάρχει ένα εξαγώγιμο ελληνικό brand που θα έχει κάτι ενδιαφέρον να αναδείξει.
"Κάναμε πολύ έρευνα πριν καταλήξουμε στο Zeus + Δione. Πριν δύο χρόνια ξεκινήσαμε τα ταξίδια από τη μία έως την άλλη άκρη της Ελλάδας. Θέλαμε να δημιουργήσουμε μόδα που θα ήταν 100% ελληνική και έπρεπε να βρούμε τους συνεργάτες που θα πραγμάτωναν το όραμά μας. Θα ήταν πολύ πιο εύκολο και οικονομικό να απευθυνθούμε στην βιομηχανία του εξωτερικού. Το κόστος για το φασόν είναι για παράδειγμα στην Τουρκία στο 1/3 του ποσού που εμείς πληρώνουμε, αλλά αυτό ήταν κάτι που αποφασίσαμε πως έπρεπε να ξεπεράσουμε. Σκοπός μας ήταν να εξαντλήσουμε την εγχώρια αγορά και να βρούμε τους καλύτερους. Η Ελλάδα έχει ταλαντούχους τεχνίτες και μερικούς εξαιρετικούς παραγωγούς. Τα μετάξια από το Σουφλί θεωρούνται τα καλύτερα της Ευρώπης. Οι τεχνίτριες του αργαλειού είναι ασυναγώνιστες και οι πρώτες ύλες σε δέρματα και υφάσματα είναι άριστης ποιότητας. Υπάρχουν μερικές μοναχές στην Κρήτη που μας ράβουν τα καφτάνια που τους παραγγέλνουμε και οι όποιες κάνουν πραγματικά υπέροχη δουλειά. Κάπως έτσι έχουμε καταφέρει να δημιουργούμε ρούχα που φέρουν ταμπέλα "made in Greece" και που είναι εμπνευσμένα από την Ελλάδα και μόνο."
"Θεωρούμε πως οι Έλληνες δεν είχαμε εκτιμήσει σωστά την δική μας κουλτούρα και παράδοση και πως ποτέ δεν μπορέσαμε να αντιληφθούμε πως αυτό που εμείς σνομπάραμε ήταν κατά καιρούς η παγκόσμια τάση στη μόδα του εξωτερικού. Etro, Dolce Gabbana, Pucci, Versace και δεκάδες ακόμη σχεδιαστές έχουν παρουσιάσει συλλογές εμπνευσμένες από το ελληνικό στοιχείο. Ο Dries Van Noten φέτος παρουσίασε συλλογή που φέρει στοιχεία από τις σαρακατσάνικες στολές και τόσοι άλλοι ακόμη έχουν εξυμνήσει την Ελλάδα μέσα από τις κολεξιόν τους. Οι αναφορές είναι παντού, αλλά όχι στη χώρα μας. Εδώ μας ένοιαζε κυρίως το ξένο label. Κάθε τι ελληνικό σνομπάρεται. Υπήρχαν σχεδιαστές που τόλμησαν και έκαναν ανοίγματα στο εξωτερικό, αλλά όλο αυτό μοιάζει να τελείωσε νωρίς. Κάποιοι έκαναν διεθνή καριέρα όπως ο Τσεκλένης ο οποίος είναι προσωπικός μας σύμβουλος, μας έχει βοηθήσει πολύ και που όμως έχει πάψει πλέον να δημιουργεί. Η κρίση ίσως τελικά όντως να είναι η ευκαιρία να επανεφεύρουμε την ταυτότητά μας και να αναδείξουμε στοιχεία που είχαμε παραμελήσει. Είναι πάρα πολλοί οι τεχνίτες, οι δημιουργοί και οι παραγωγοί που είναι αξιόλογοι και που όμως τους είχαμε στο περιθώριο θεωρώντας τους ξεπερασμένους. Αυτοί οι άνθρωποι δεν αξιοποιήθηκαν και είχαν χάσει το κουράγιο τους. Και μόνο που μέσα από Zeus and Δione καταφέραμε να ενεργοποιήσουμε ένα τέτοιο, μικρό έστω, κομμάτι πληθυσμού είμαστε χαρούμενες."
"Δεν ήταν εύκολο. Δυο γυναίκες " άσχετες" με τη μόδα που στο απόγειο της κρίσης επιχειρούσαν και ειδικά σε ένα τέτοιο χώρο. Ξέρουμε πως σίγουρα δεν ακούγεται και πολύ λογικό, αλλά όλο αυτό ξεκίνησε με πολύ όρεξη και πίσω του κρύβει πολύ δουλειά. Σταδιακά αυτή δουλειά μας συνεπήρε και πλέον θα ανακατευτούμε σε όλα."
ΣΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ TO ΖΕUS + ΔIONΕ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ, Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ
" Καμιά μας δεν περίμενε τόσο μεγάλη ανταπόκριση από την αρχή. Από την άλλη, φαίνεται πως υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να καταλάβουν το όραμά μας. Όταν για παράδειγμα πήραμε τηλέφωνο την πολύ ταλαντούχα σχεδιάστριά μας, Λυδία Βουσβούνη και της προτείναμε να αφήσει το Λονδίνο και τον πασίγνωστο LOEWE για να δουλέψει σε εμάς, δεν περιμέναμε πως θα έλεγε ναι και μάλιστα αμέσως. Και όμως αυτή η κοπέλα είχε καταλάβει τι ήθελε το πείραμά μας να επιτύχει και ήθελε να είναι σε αυτό από την αρχή. Μια ακόμη έκπληξη για εμάς ήταν η ανταπόκριση από την Ελλάδα. Αυτό ήταν πραγματικά κάτι που δεν περιμέναμε μιας και αφενός είχαμε στοχεύσει στις εξαγωγές και αφετέρου ήμασταν σίγουρες πως εν μέσω κρίσης η υποδοχή θα ήταν χλιαρή. Τελικά διαψευστήκαμε και οι Ελληνίδες αγάπησαν το Zeus and Δione."
" Το εξωτερικό ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση. Ήταν πραγματική εμπειρία το να βρισκόμαστε στις εκθέσεις στο Παρίσι και να βλέπουμε τους επισκέπτες στην αρχή διστακτικούς με το ελληνικό προϊόν. Πλησίαζαν και ρωτούσαν αν όντως είναι ελληνικά μετάξια και δέρματα, άγγιζαν τα υφάσματα και περιεργάζονταν τις λεπτομέρειες καταλήγοντας να μας λένε πως ήταν πολύ καλή δουλειά και πως για αυτούς ήταν κάτι αναπάντεχο. Το ενδιαφέρον για την Ελλάδα είναι πολύ μεγάλο έξω, αλλά για τους λόγους που όλοι ξέρουμε και όχι την παραγωγή και τη μόδα τους. Οι ξένοι ξαφνιάστηκαν ευχάριστα και πλέον τα ρούχα πωλούνται σε Αμερική, Ιταλία, Αγγλία, Τουρκία και Σαουδική Αραβία."
"Μας ρωτάνε συχνά για τις τιμές. Σαν brand είχαμε από την αρχή ξεκάθαρο στο μυαλό μας πως θέλουμε να κάνουμε ένα προϊόν που απευθύνεται σε μια γυναίκα που θα προτιμήσει να αγοράσει ένα μοναδικής ραφής και ποιότητας καφτάνι παρά τρία που θα είναι φτηνότερα και μαζικής παραγωγής. Δεν θεωρούμε πως έχουμε ακριβά, απλησίαστα ρούχα. Ένα μεταξωτό, χειροποίητο πουκάμισο Zeus and Δione είναι κάτω από τη μισή τιμή ενός πουκάμισου οίκου του εξωτερικού που παράγεται μαζικά. Νομίζουμε πως τελικά ο κόσμος το καταλαβαίνει και εκτιμά τη μοναδικότητα ενός ρούχου, την εργασία που έχει προηγηθεί για να γίνει και την προσοχή που του δίνεται."
"Όνειρα; Φυσικά και κάνουμε. Αισθανόμαστε πολύ καινούργιες ακόμη και έχουμε φιλοδοξίες. Θα θέλαμε σύντομα να κάνουμε γνωστό το Zeus and Δione στην Ασία, να σχεδιάσουμε αντρικές και παιδικές κολεξιόν και να εμπλουτίσουμε τις συλλογές με ακόμη πιο ξεχωριστά ελληνικά κομμάτια. Η μόδα είναι κάτι ανεξάντλητο και σίγουρα εκεί έξω υπάρχουν ακόμη πολλές υπέροχες κεντήστρες και πολλοί ακόμη παραγωγοί που θα κρύβουν θησαυρούς και νέες ιδέες."
σχόλια