5 μοντέλα για το καλοκαίρι
Στην ιστορία της αυτοκίνησης έχουν λανσαριστεί κατά καιρούς υπέροχα οχήματα, φτιαγμένα ειδικά για χαλαρές, ανέμελες καλοκαιρινές διακοπές και με υψηλό δείκτη απόλαυσης.
ΩΡΑΙΑ ΚΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΤΑ MAINSTREAM ΜΟΝΤΕΛΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ, ωστόσο το αλατοπίπερο της αυτοκίνησης το ανακαλύπτουμε συνήθως στις πολύ ειδικές κατηγορίες. Μια τέτοια, και σχετικά άγνωστη στο ευρύτερο κοινό, αποτελούν τα beach cars, όπως έχει καθιερωθεί να ονομάζονται κάποια αυτοκίνητα με ιδανικές προδιαγραφές για καλοκαιρινές εξορμήσεις και για βόλτες στην παραλία.
Συνήθως βασίζονται σε οικονομικά mini, από τα οποία αφαιρούνται με διάφορες αλχημείες οι οροφές και αποκτούν ένα πιο… τουριστικό σαλόνι, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις οι επιβάτες προστατεύονται από τον καυτό ήλιο με τεντόπανα! Κάποιες εταιρείες προσπάθησαν να επαναφέρουν τα beach cars στη μόδα και εφοδίασαν τις νέες δημιουργίες τους με ηλεκτροκινητήρες και σύγχρονες τεχνολογίες, ωστόσο το εγχείρημά τους δεν πέτυχε.
Σε κάθε περίπτωση, τα κλασικά «αυτοκίνητα παραλίας» εξακολουθούν να παραμένουν λατρεμένα και η χρυσή πεντάδα που επιλέξαμε εξηγεί τους λόγους.
Fiat 500 Jolly του 1957
Η Ghia ανέλαβε τη φαινομενικά αδύνατη αποστολή της μετάλλαξης του σεμνού και λαϊκού Fiat 500 σε ένα πολυτελές αυτοκίνητο που θα το ερωτεύονταν οι πλούσιοι εραστές των τεσσάρων τροχών. Τελικά τα κατάφερε, κόβοντας από το αμάξωμα του 500 τη μεταλλική οροφή, μετακινώντας τις πόρτες του και προσθέτοντας μια μουσαμαδένια κουκούλα σαν ομπρέλα θαλάσσης. Αναπόσπαστο μέρος αυτού του πακέτου ήταν και τα καθίσματα από ενισχυμένη ψάθα που έκαναν το Fiat 500 Jolly ένα από τα γνωστότερα beach cars στον πλανήτη. Οι Ιταλοί τού έδωσαν το πολύ εύστοχο παρατσούκλι «spiaggina», δηλαδή ξαπλώστρα, ενώ το κουκλίστικο μοντελάκι κυκλοφόρησε και σε μια μεγαλύτερη εκδοχή ως Fiat 600 Jolly.
Beach Buggy του 1964
Το όνομά του ταυτίζεται με το καλοκαίρι όπως το καρπούζι και η μυρωδιά του αντηλιακού, ενώ είναι ένα από τα διασημότερα beach cars όλων των εποχών, με εξαιρετικές πωλήσεις κυρίως στις ΗΠΑ. Για να ακριβολογούμε, προπάτορας όλων των beach buggies ήταν το μοντέλο Meyers Manx του καλλιτέχνη και ναυπηγού σκαφών Μπρους Μέγιερς. Ο τελευταίος δημιούργησε το ιδανικό όχημα για βόλτες σε αμμόλοφους και παραλίες, χρησιμοποιώντας μηχανικά μέρη της Volkswagen, μεταξύ των οποίων και ο τετρακύλινδρος αερόψυκτος κινητήρας του θρυλικού σκαραβαίου. Το Mayers Manx έγινε πολύ δημοφιλές στις ηλιόλουστες περιοχές των ΗΠΑ, όπως η Καλιφόρνια και η Φλόριντα, ενώ στην πορεία κυκλοφόρησαν από εκατοντάδες άλλους κατασκευαστές αντίγραφά του αλλά και κιτ συναρμολόγησης.
Μini Moke του 1964
Το Moke βασιζόταν στο Mini πρώτης γενιάς και ο δημιουργός του σερ Άλεκ Ισιγόνης το προόριζε αρχικά για τις ανάγκες του βρετανικού στρατού. Ωστόσο το Moke απορρίφθηκε από τους στρατιωτικούς επειδή η απόσταση του αμαξώματός του από το έδαφος κρίθηκε πολύ μικρή, έτσι ο Ισιγόνης σκέφτηκε να το εξελίξει σε ένα όχημα αναψυχής που ισορροπούσε μεταξύ ενός αστικού mini και ενός μοντέλου για την παραλία. Το μικρό σε διαστάσεις, τεχνολογικά απλό και οδηγικά ευχάριστο Moke βρήκε μεγάλη ανταπόκριση κυρίως στις ζεστές περιοχές του πλανήτη, επωφελήθηκε και αξιοποίησε και το ίδιο αρκετές από τις πολλές αναβαθμίσεις του Mini, ενώ αποσύρθηκε με ψηλά το κεφάλι το 1993.
Citroën Mehari του 1968
To Citroën Mehari ήταν ένα από τα ελάχιστα beach cars με μαζικό χαρακτήρα. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα Citroën 2CV ντυμένο με πλαστικά κρεμαστά μέρη τοποθετημένα πάνω σε έναν μεταλλικό σκελετό. Αποστολή του δεν ήταν να διασκεδάζει τους επιβάτες του αλλά να εξυπηρετεί ανάγκες σε καθημερινή και σκληρή χρήση, γι’ αυτό και δεν ξενίζει το γεγονός ότι ο γαλλικός στρατός είχε αγοράσεις χιλιάδες τέτοια μοντέλα. Το τελευταίο Citroën Mehari βγήκε από το εργοστάσιο το 1987, αφού οι πωλήσεις του είχαν φτάσει περίπου τις 145.000 μονάδες.
Renault Twingo De Plage της δεκαετίας του ’90
Η εταιρεία κατασκευής αμαξωμάτων Vernagallo είχε την έμπνευση να μετατρέψει το καινοτόμο Renault Twingo πρώτης γενιάς σε ένα πολύ ιδιαίτερο beach buggy με φινέτσα και πολλές δυνατότητες εξατομίκευσης, ανάλογα με τις επιθυμίες κάθε πελάτη. Στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε αντικατάσταση της μεταλλικής οροφής με μαλακή κουκούλα, την αφαίρεση των θυρών και τη δυνατότητα διαμόρφωσης του εσωτερικού με ναυτικά σχεδιαστικά στοιχεία (navy look). Η υποδοχή του αγοραστικού κοινού δεν ήταν η αναμενόμενη και το Renault Twingo De Plage ολοκλήρωσε άδοξα τη δεκαετία του ’90 τον κύκλο του, έχοντας πουλήσει ελάχιστα κομμάτια.