7 γυναίκες που έχουν γράψει ιστορία στον χώρο του αυτοκινήτου
Ακόμη και στον ανδροκρατούμενο κλάδο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, υπήρξαν γυναίκες, οι οποίες επηρέασαν καθοριστικά τις εξελίξεις, ανοίγοντας τον δρόμο στις σημερινές –και σαφώς πολυπληθέστερες- διαδόχους τους.
Οι γυναίκες αποτελούν τις πιο δυναμικές καταναλώτριες, παίρνουν τις περισσότερες και σημαντικότερες αποφάσεις αγοράς και διαμορφώνουν σε παγκόσμιο επίπεδο τις μεγάλες καταναλωτικές τάσεις.
Ωστόσο η εκπροσώπησή τους στον κλάδο του αυτοκινήτου παραμένει φτωχή, αν και έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός τους σε νευραλγικές θέσεις ως μάνατζερ αυτοκινητοβιομηχανιών, μηχανικοί, ακόμη και οδηγοί αγώνων.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας παρουσιάζουμε επτά γυναίκες, οι οποίες έχουν αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα τους στον χώρο του αυτοκινήτου, επισημαίνοντας φυσικά ότι υπάρχουν και πολλές άλλες με ανάλογη προσφορά και θητεία. Ας δούμε λοιπόν τη γυναικεία επτάδα της επιλογής μας.
1.
Μπέρτα Μπεντς (1849-1944)
Γεννήτορες του αυτοκινήτου θεωρούνται σύμφωνα με τους ειδικούς οι Γερμανοί Γκότλιμπ Ντάιμλερ και Καρλ Μπεντς, ωστόσο ο πρώτος άνθρωπος που τόλμησε να καθίσει στο τιμόνι ενός τέτοιου μηχανοκίνητου οχήματος και να πραγματοποιήσει μία μεγάλη διαδρομή ήταν η σύζυγος του δεύτερου, Μπέρτα Μπεντς. Η κυρία Μπεντς οδήγησε τον Αύγουστο του 1888 το τρίτροχο Benz Patent – Motorwagen του άνδρα της από το Μάνχαϊμ στο Πφόρτσχαϊμ καλύπτοντας την απόσταση των 106 χιλιομέτρων και έχοντας ως επιβάτες τους δύο γιους τους, με αποτέλεσμα να πείσει όσους δυσπιστούσαν για τις δυνατότητες και τις προοπτικές του αυτοκινήτου.
2.
Kλερενόρε Στίνες (1901-1990)
Η Στίνες ήταν μία επιτυχημένη οδηγός αγώνων αυτοκινήτου με 17 νίκες απέναντι σχεδόν πάντα σε άνδρες. Η Γερμανίδα έγραψε ιστορία, καθώς ήταν ο πρώτος άνθρωπος που κατάφερε να ολοκληρώσει μεταξύ 1927 και 1929 τον γύρο της γης με ένα αυτοκίνητο παραγωγής, μοντέλο Adler Standard 6. Το παράτολμο αυτό εγχείρημα κατέγραφε συνεχώς ένας φωτογράφος και καμεραμάν, που αποτύπωσε τις τεράστιες δυσκολίες στη διάρκεια του ταξιδιού, αφού σε πολλά σημεία της διαδρομής δεν υπήρχαν κατάλληλοι δρόμοι για αυτοκίνητα.
3.
Τζουν Mακ Κάρολ (1867-1954)
Αν και ήταν γιατρός, η Μακ Κάρολ είχε την ιδέα να καθιερώσει τη διαχωριστική γραμμή στη μέση του οδοστρώματος, η οποία χωρίζει τις λωρίδες αντίθετης κυκλοφορίας. Έτσι συνέβαλε καθοριστικά στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, επειδή οι οδηγοί διέκριναν πλέον ξεκάθαρα τα όρια εντός των οποίων έπρεπε να κινηθούν και δεν τα υπολόγιζαν στο περίπου, όπως γινόταν μέχρι τότε.
4.
Φλόρενς Λόρενς (1886-1938)
Άλλη μία ενδιαφέρουσα περίπτωση αποτελεί η Φλόρενς Λόρενς, που ήταν ηθοποιός, αλλά και κόρη ενός κατασκευαστή αμαξωμάτων. Έτσι ασχολήθηκε με τα αυτοκίνητα και εξέλιξε μηχανικά συστήματα που προειδοποιούσαν πότε φρενάρει ένα όχημα και πότε αλλάζει κατεύθυνση. Μιλάμε δηλαδή για τους προγόνους των σημερινών φώτων του στοπ κατά το φρενάρισμα και των γνωστών μας δεικτών πορείας (φλας).
5.
Μαίρη Άντερσον (1866-1953)
Στην κυρία Άντερσον χρωστάμε τις ασφαλείς μετακινήσεις μας με αυτοκίνητο στη βροχή, επειδή είχε την έμπνευση να κατασκευάσει τους πρώτους υαλοκαθαριστήρες, που ήταν με ένα μπράτσο με ελατήριο και σάρωναν το μπροστινό παρμπρίζ. Η αφορμή δόθηκε στην Αμερικανίδα το 1902, όταν είδε έναν οδηγό τραμ στη Νέα Υόρκη να βγάζει το κεφάλι του έξω από το παράθυρο για να βλέπει μέσα στο χιονόνερο. Ακόμη και σήμερα μάλιστα, οι υαλοκαθαριστήρες των σύγχρονων αυτοκινήτων λειτουργούν με βάση τη λογική της Άντερσον.
6.
Ντόροθι Λέβιτ (1882-1922)
Η πρώτη Αγγλίδα οδηγός αγώνων δεν ήταν επιτυχημένη μόνον στα ράλι και στις πίστες, αλλά συμμετείχε και σε αγώνες με σκάφη. Η Λέβιτ ήταν η πρώτη που είχε την ιδέα να τοποθετήσει μέσα στο αυτοκίνητο καθρέφτη οδηγού. Μετά την ολοκλήρωση της αγωνιστικής καριέρας της αφιερώθηκε στο κίνημα για τα δικαιώματα των γυναικών και έγραψε το βιβλίο «Γυναίκα και Αυτοκίνητο» (The Woman and the Car).
7.
Μαίρη Μπάρα
Η Μαίρη Μπάρα γεννήθηκε το 1961 και κρατά από το 2014 το τιμόνι της General Motors. Ο αμερικανικός αυτοκινητοκατασκευαστικός όμιλος παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους στον κόσμο, οπότε η Μπάρα αποτελεί σήμερα πέραν κάθε αμφιβολίας την ισχυρότερη γυναίκα του κλάδου. Ωστόσο δεν είναι η πρώτη εκπρόσωπος του γυναικείου φύλου, που βρέθηκε σε μία τέτοια κορυφαία θέση, καθώς πριν από την Αμερικανίδα είχε αναλάβει η Σόφι Όπελ τη διοίκηση της Opel μετά την απώλεια του συζύγου της, Άνταμ Όπελ και παρέμεινε στο θώκο της επί 18 χρόνια, έως τον θάνατό της το 1913.