Γιατί αγκομαχά η ελληνική αγορά αυτοκινήτου
Οι ταξινομήσεις καινούργιων Ι.Χ. στη χώρα μας σημείωσαν το πρώτο επτάμηνο του 2022 ελαφρά κάμψη σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ μεγαλύτερες απώλειες εμφανίζουν οι κατηγορίες των ελαφρών και βαρέων φορτηγών, αλλά και των λεωφορείων.
Το 2022 ξεκίνησε με καλούς οιωνούς και την προοπτική να εξελιχθεί σε μία χρονιά ανάκαμψης της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, ωστόσο η μέχρι τώρα πορεία του αποδείχθηκε κατώτερη αυτών των προσδοκιών.
Συγκεκριμένα τον Ιούλιο του 2022 ταξινομήθηκαν 10.881 καινούργια επιβατικά οχήματα, που συνιστούν αύξηση 2,8% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021, ωστόσο τα συνολικά νούμερα του πρώτου επταμήνου καταδεικνύουν μία πτώση της τάξης του 4,7% με τις φετινές πωλήσεις να ανέρχονται σε 65.679 έναντι 68.948 των περυσινών. Αισθητά σημαντικότερη πτώση σημειώθηκε το ίδιο διάστημα στις ταξινομήσεις των καινούργιων φορτηγών (-9,1%), ενώ στα λεωφορεία η μείωση αγγίζει το πρώτο επτάμηνο το 43,5% και προκαλεί σίγουρα ανησυχία.
Δημοφιλέστερη κατηγορία με βάση τις διαστάσεις και το σχήμα των αυτοκινήτων παραμένει στην Ελλάδα το B-segment -ή supermini όπως έχει καθιερωθεί να ονομάζεται-, με εκπροσώπους όπως το Toyota Yaris, το Ford Fiesta, το Opel Corsa, το Peugeot 208, κλπ.
Σύμφωνα πάντως με γνώστες της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, πρόκειται –σε μεγάλο βαθμό- για μία πλασματική εικόνα, καθώς οι ταξινομήσεις των καινούργιων Ι.Χ. θα μπορούσαν υπό κανονικές συνθήκες να αγγίξουν φέτος ακόμη και τις 150.000 μονάδες, ενώ θα περιοριστούν τελικά γύρω στις 110.000. Αυτό προκύπτει από τις ανεκτέλεστες παραγγελίες, που αφορούν δεκάδες χιλιάδες οχήματα και λιμνάζουν στις αντιπροσωπείες, αλλά και από τους πολύμηνους χρόνους αναμονής στην αγορά των καινούριων επιβατικών μοντέλων, οι οποίοι υπερβαίνουν πλέον σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και το ένα έτος. Πρόκειται για στρεβλώσεις εξαιτίας της δραστικής μείωσης της παραγωγής των εργοστασίων αυτοκινήτων λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, που κατέχει σημαντικό μερίδιο στην κατασκευή καλωδίων για οχήματα, αλλά και της απόλυσης ενός μεγάλου αριθμού εργαζομένων στον κλάδο, όταν ο κορονοϊός μείωσε δραστικά τη ζήτηση από πλευράς πελατών. Τρίτη αιτία είναι φυσικά η έλλειψη ημιαγωγών, αν και εδώ εξομαλύνεται σταδιακά η κατάσταση.
Ακτινογραφώντας την ελληνική αγορά αυτοκινήτου βλέπουμε ότι συνεχίζεται η τάση για περισσότερα υβριδικά και επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά μοντέλα, ενώ μειώνονται αντίστοιχα τα μερίδια για τα βενζινοκίνητα και τα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Συγκεκριμένα, το μερίδιο των καινούριων υβριδικών Ι.Χ. στις ταξινομήσεις Ιανουαρίου – Ιουνίου 2022 ανήλθε σε 27,6% σημειώνοντας αύξηση 5,9% σε σχέση με το πρώτο επτάμηνο του 2021 και των επαναφορτιζόμενων Plug-in υβριδικών και αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων άγγιξε φέτος το 7,1% έναντι 5,5% πέρυσι. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τη βενζίνη είναι 47,1% (έναντι 51,8% το 2021) και για το πετρέλαιο μόνον 14,8% (18,2% πέρυσι).
Δημοφιλέστερη κατηγορία με βάση τις διαστάσεις και το σχήμα των αυτοκινήτων παραμένει στην Ελλάδα το B-segment -ή supermini όπως έχει καθιερωθεί να ονομάζεται-, με εκπροσώπους όπως το Toyota Yaris, το Ford Fiesta, το Opel Corsa, το Peugeot 208, κλπ. Πάνω από ένα στα δύο καινούρια Ι.Χ. που ταξινομήθηκαν το πρώτο επτάμηνο του τρέχοντος έτους ανήκε στη συγκεκριμένη κατηγορία, καθώς καλύπτουν με σχετικά λογικό κόστος τις ανάγκες μιας μέσης ελληνικής οικογένειας.
Θα έχει πάντως ενδιαφέρον η συνέχεια, αφού η εξομάλυνση στην παραγωγή των οχημάτων έρχεται σε μία φάση σημαντικής αύξησης στις τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων, που θα μπορούσε να φρενάρει τις πωλήσεις τους. Είναι ενδεικτικό, ότι ένα καλά εξοπλισμένο μίνι ξεκινά πλέον πάνω από τις 14.000 ευρώ, ενώ ένα αντίστοιχο supermini ξεπερνά και τις 20.000 ευρώ. Φυσικά πρόκειται για ένα θέμα, που απασχολεί όλους τους καταναλωτές και στο οποίο θα επανέλθουμε αναλυτικότερα μετά τη θερινή ραστώνη.