Κέρδη ρεκόρ για τις αυτοκινητοβιομηχανίες παρά την έλλειψη μικροτσίπ
Οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες αύξησαν πέρυσι θεαματικά τα κέρδη τους παρά την έλλειψη μικροτσίπ και την πανδημία του κορωνοϊού, που επηρέασαν αρνητικά την παγκόσμια παραγωγή οχημάτων.
Υψηλά κέρδη κατέγραψαν το 2021 οι σημαντικότεροι αυτοκινητοκατασκευαστές του πλανήτη. Tα λειτουργικά κέρδη προ φόρων και τόκων (ΕΒΙΤ) των 16 μεγαλύτερων ομίλων αυτοκινήτου παγκοσμίως ανήλθαν συνολικά πέρυσι σε περίπου 134 δισεκατομμύρια ευρώ και ήταν αυξημένα κατά 168% σε σχέση με το 2020!
Παγκόσμια πρωταθλήτρια του 2021 αναδείχθηκε η ιαπωνική Toyota με σχεδόν 25 δισεκατομμύρια κέρδη και τα άλλα δύο σκαλιά του βάθρου κατέλαβαν οι γερμανικές φίρμες Volkswagen και Mercedes-Benz.
Η εκρηκτική αύξηση κερδών προκαλεί δικαιολογημένα απορία, αφού η έλλειψη μικροτσίπ εδώ και μήνες προβληματίζει τον κλάδο του αυτοκινήτου και έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της παραγωγής οχημάτων σε αρκετές περιπτώσεις, αλλά και μεγάλους χρόνους αναμονής για τους πελάτες των εταιρειών.
Το μεγαλύτερο πλήγμα το δέχθηκαν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές οχημάτων, όπως για παράδειγμα οι Γερμανοί, που είδαν την παραγωγή τους να μειώνεται κατά 4% το 2021. Ωστόσο οι αυτοκινητοκατασκευαστές ξεπέρασαν αυτόν τον σκόπελο εφοδιάζοντας κατά προτεραιότητα με μικροτσίπ τα ακριβότερα μοντέλα τους και βάζοντας σε δεύτερη μοίρα τα μαζικότερα και φθηνότερα.
Επίσης, έκοψαν μαχαίρι τις εκπτώσεις και τις ειδικές προσφορές, αφού η ζήτηση για αυτοκίνητα ήταν πολύ μεγαλύτερη από την παραγωγή και εκτόξευσαν τα περιθώρια κέρδους ανά όχημα σε πρωτόγνωρα επίπεδα, όσον αφορά μοντέλα μαζικής παραγωγής.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η Tesla είχε πέρυσι μέσο ποσοστό κέρδους 12,1% με κάθε πώληση αυτοκινήτου, ενώ την ακολούθησαν η BMW και η Mercedes-Benz με 12%.
Πολύμηνες καθυστερήσεις στις παραδόσεις καινούργιων Ι.Χ.
Η κατάσταση αναμένεται να χειροτερέψει ακόμη περισσότερο το επόμενο διάστημα εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, καθώς η συγκεκριμένη χώρα κατέχει ένα μεγάλο μερίδιο στην παγκόσμια παραγωγή καλωδίων για αυτοκίνητα. Όσο λοιπόν συνεχίζεται η εισβολή των Ρώσων στην Ουκρανία, θα δημιουργούνται περισσότερα προβλήματα στις αυτοκινητοβιομηχανίες και θα αυξάνεται ο χρόνος παράδοσης των καινούργιων οχημάτων σε πελάτες.
Η Ελλάδα δεν αποτελεί φυσικά εξαίρεση, αφού οι χρόνοι αναμονής για ένα καινούριο αυτοκίνητο κυμαίνονται γύρω στο εξάμηνο και αυξάνονται συνεχώς, ενώ τα μοντέλα για τα οποία περιμένεις «μόνο» τρεις έως τέσσερις μήνες θεωρούνται…ετοιμοπαράδοτα.
Αυτήν τη στιγμή λιμνάζουν στην πατρίδα μας δεκάδες χιλιάδες παραγγελίες καινούργιων Ι.Χ. και οι ίδιοι οι εισαγωγείς σηκώνουν τα χέρια ψηλά, αφού τα μαντάτα από τα εργοστάσια δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξα για τους επόμενους μήνες.
Γι' αυτό στρέφονται αρκετοί υποψήφιοι πελάτες στην αγορά του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου, όπου έχει προκύψει μία ανάλογη εικόνα έλλειψης οχημάτων, ενώ έχουν «τσιμπήσει» επίσης αισθητά και οι τιμές των –δυσεύρετων πλέον– μοντέλων από δεύτερο χέρι!