Nέο Nissan Qashqai: Ένα έξυπνο υβριδικό SUV
Δοκιμάζουμε την ήπια υβριδική εκδοχή του μοντέλου τρίτης γενιάς του δημοφιλούς SUV, η οποία διαφοροποιείται ριζικά από τις προηγούμενες όσον αφορά τις τεχνολογικές της δυνατότητες και τον σχεδιασμό της.
Υπάρχουν ορισμένα αυτοκίνητα που τα αναγνωρίζεις από μίλια μακριά. Το νέο Nissan Qashqai ανήκει σίγουρα σε αυτά, αν και το μοντέλο τρίτης γενιάς «φοράει» ένα πολύ πιο μοντέρνο αμάξωμα σε σχέση με τα προηγούμενα.
Οι άνθρωποι της Nissan έπραξαν σωστά που ακολούθησαν αυτή τη λογική άμεσης αναγνωρισιμότητας, καθώς το Qashqai φέρει δικαιωματικά από το 2007, οπότε και πρωτοπαρουσιάστηκε, τον τίτλο του «Βασιλιά των compact SUV» στην Ευρώπη και στην Ελλάδα και έχει πολλούς και πιστούς οπαδούς.
Έτσι ήταν αυτονόητη η επιθυμία της Nissan να δημιουργήσει ένα διάδοχο μοντέλο προσαρμοσμένο στα νέα τεχνολογικά και σχεδιαστικά δεδομένα, χωρίς να προκαλέσει όμως ρήξη με το παρελθόν.
Τελικά οι Ιάπωνες έλυσαν αυτήν τη δύσκολη εξίσωση και μπορούν να ελπίζουν δικαιολογημένα σε μία εξίσου καλή πορεία και του νέου Qashqai, παρότι στην κατηγορία του συνωστίζονται πλέον δεκάδες ανταγωνιστές υψηλών αξιώσεων και ποιοτικών προδιαγραφών.
Σήμα κατατεθέν του εντυπωσιακού SUV είναι αναμφίβολα η μάσκα με τα διχοτομημένα φωτιστικά σώματα και το μεγάλο πλαίσιο χρωμίου που περιβάλλει τις γρίλιες, ενώ οι γραμμές του μήκους 4,43 μ. αμαξώματος συνδυάζουν την κομψότητα και τη διαχρονικότητα χωρίς παράτολμες σχεδιαστικές εξάρσεις. Οι τελευταίες θα χαρακτηρίζουν κυρίως το νέο SUV Nissan Ariya, που θα κυκλοφορήσει στα τέλη του έτους αποκλειστικά ως αμιγώς ηλεκτρικό και θα διαθέτει παρεμφερείς διαστάσεις με τις αντίστοιχες του Qashqai.
Η τρίτη γενιά του Nissan Qashqai μεγάλωσε κατά 35 χιλιοστά σε μήκος (4,43 μ.) σε σχέση με την προηγούμενη, το πλάτος της φτάνει τα 1,84 μ. (+32 χιλιοστά) και το ύψος της ανέρχεται σε 1,64 μ. (+10 χιλιοστά), άρα παραμένει ακόμη συμπαγής και σχετικά ευέλικτη. Επίσης είναι αρκετά πιο ευρύχωρη από το Qashqai δεύτερης γενιάς χάρη στην πρακτική μετατόπιση των τροχών προς τα άκρα, με αποτέλεσμα 28 χιλιοστά περισσότερο χώρο για τα πόδια των πίσω επιβατών και 15 χιλιοστά περισσότερο «αέρα» για τα κεφάλια τους.
Ικανοποιητικών προδιαγραφών κρίνεται και ο χώρος αποσκευών με όγκο φόρτωσης 436 και 504 λίτρων ανάλογα με την τοποθέτηση του καλύμματος και του δαπέδου του, ενώ εμφανώς βελτιωμένη είναι η ορατότητα προς τα εμπρός και πλάγια χάρη στα λεπτότερα μπροστινά κολονάκια και στην τοποθέτηση των εξωτερικών καθρεπτών στις πόρτες.
To κόκπιτ δεν επιφυλάσσει κάποιες ιδιαίτερες εκπλήξεις με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων να είναι στάνταρ από τις μεσαίες εκδόσεις εξοπλισμού και πάνω. Σε αυτές προβλέπεται και –η αυτονόητη πλέον– μεγάλη κεντρική οθόνη διαχείρισης των πολυμέσων (8 ιντσών στην έκδοση Premium της δοκιμής μας), η οποία προσφέρει μέσω Android Auto και Apple Car Play εύκολη και γρήγορη συνδεσιμότητα με το Smartphone.
Ευτυχώς η Nissan απέφυγε τις υπερβολές και δεν αντικατέστησε όλους τους κλασικούς διακόπτες από τα trendy χειριστήρια αφής, αλλά προτίμησε, μεταξύ άλλων, περιστροφικούς διακόπτες για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας, ενώ στην κάτω πλευρά της κεντρικής οθόνης προβλέπονται κανονικά πλήκτρα, που τα βρίσκεις με κλειστά μάτια.
Στη διάθεση του οδηγού βρίσκεται ένα πλούσιο πακέτο εξοπλισμού, που περιελάμβανε στην περίπτωση του test drive μας ειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, αναγνώριση σημάτων, προειδοποίηση κάθετης κίνησης κατά την οπισθοπορεία, αυτόματη πέδηση με αναγνώριση πεζών και δικυκλιστών, προειδοποίηση τυφλού σημείου, cruise control με περιοριστή ταχύτητας, κ.λπ. To πακέτο ασφαλείας προέβλεπε, εκτός των άλλων, πλήθος αερόσακων και αισθητήρες βροχής, φωτός και παρκαρίσματος πίσω.
Αισθητή είναι η βελτίωση της αίσθησης του νέου Nissan Qashqai στον δρόμο, όπου οι αναρτήσεις αποσβένουν ακόμη καλύτερα τους κραδασμούς, ενώ σε υψηλά επίπεδα κυμαίνονται και τα επίπεδα πρόσφυσης.
Στη βελτιωμένη οδηγική εικόνα του ιαπωνικού SUV συμβάλλει καθοριστικά το σαφέστερο σύστημα οδήγησης και το αμεσότερο τιμόνι, που σημαδεύει με μεγαλύτερη ακρίβεια τις στροφές και κάνει το Qashqai τρίτης γενιάς διασκεδαστικότερο στο δρόμο.
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν εφοδιασμένο με έναν τετρακύλινδρο κινητήρα βενζίνης 1,3 λίτρων και 140 ίππους ισχύ, που κατανέμονται στον μπροστινό άξονα. Να σημειώσουμε ότι το νέο Qashqai δεν διατίθεται πλέον με ντιζελοκινητήρες προς απογοήτευση πολλών φίλων του, που εξακολουθούν να εκτιμούν τα χαρακτηριστικά των σύγχρονων μοτέρ πετρελαίου.
Η νέα κινητήρια μονάδα βενζίνης ενσωματώνει μία ηλεκτρογεννήτρια δημιουργώντας ένα ήπιο υβριδικό σύστημα με στόχο τις σβέλτες επιδόσεις κατά τις εκκινήσεις (0 – 100 χλμ./ώρα σε 10,2'', τελική ταχύτητα 196 χλμ./ώρα), αλλά χωρίς δυνατότητα αμιγούς ηλεκτροκίνησης έστω και για μικρότερες διαδρομές. Η ώθηση από τη γεννήτρια εκκίνησης εξαφανίζει το κενό του τούρμπο στις χαμηλές περιστροφές και το μοτέρ των 140 ίππων δείχνει ισχυρό ήδη από τις 1.500 σ.α.λ. και κάνει ουσιαστική περιττή επιλογή την αμέσως δυνατότερη έκδοση των 158 ίππων.
Για την κατανάλωση παίζει φυσικά μεγάλο ρόλο πόσο βαρύ είναι το δεξί πόδι του οδηγού, όμως στη διάρκεια του τεστ μας κυμάνθηκε μεταξύ 7 και 8 λίτρων αμόλυβδης ανά 100 χλμ., που τη θεωρούμε απολύτως λογική με βάση τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου.
Στην ισχυρότερη έκδοση θα πρέπει να καταφύγουν μόνον όσοι θελήσουν να παραγγείλουν το αυτοκίνητό τους με αυτόματο κιβώτιο X-Tronic ή τετρακίνηση, επειδή δεν είναι διαθέσιμες αυτές οι επιλογές στα μοντέλα των 140 ίππων.
Μία επιπρόσθετη εκδοχή του νέου Nissan Qashqai θα κυκλοφορήσει το δεύτερο τρίμηνο του 2022 με την ονομασία «E-Power» και θα είναι πλήρως υβριδική με έναν βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρων και 154 ίππους και έναν δυνατό ηλεκτροκινητήρα 140 kW. Για την κίνηση στους μπροστινούς τροχούς του Qashqai E-Power θα φροντίζει αποκλειστικά ο ηλεκτροκινητήρας, ενώ ο αντίστοιχος βενζίνης θα λειτουργεί συνέχεια αλλά μόνον για να τροφοδοτεί με ενέργεια το ηλεκτρικό μοτέρ παίζοντας τον ρόλο του Range Extender.
Η Nissan υπόσχεται με αυτή τη συνταγή χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και περιορισμένες εκπομπές ρύπων, τα οποία θα πρέπει να επιβεβαιωθούν και στην πράξη.
Αφού μιλάμε για οικονομία, να αναφέρουμε ότι οι τιμές του Qashqai τρίτης γενιάς ξεκινούν από 24.490 στη βασική έκδοση Elite, ενώ η Premium που οδηγήσαμε κοστίζει 26.790 ευρώ και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, στον εξοπλισμό της ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, σύστημα πολυμέσων με οθόνη 8 ιντσών και κάμερα οπισθοπορείας, αυτόματο κλιματισμό, δερμάτινο τιμόνι, προβολείς LED, εσωτερικό φωτισμό κονσόλας και θυρών κ.λπ.
H πιο φθηνή αυτόματη έκδοση είναι η Premium 158 PS Hybrid X-Tronic και τιμάται από 29.790 ευρώ, ενώ η προσιτότερη τετρακίνητη και αυτόματη είναι η N-Connecta 158 PS Hybrid X-Tronic 4WD 4X4 και ξεκινά από 33.990 ευρώ.