Τι αγαπάμε και τι δεν μας αρέσει στις μεγάλες οθόνες των αυτοκινήτων
Ακόμη και το μικρότερο σύγχρονο Ι.Χ. δεν έχει καμία τύχη στην αγορά, αν δεν διαθέτει μεγάλες οθόνες. Ωστόσο το νόμισμα έχει και σε αυτή την περίπτωση δύο όψεις.
Πριν περίπου από 15 χρόνια κρατούσαμε περήφανα στα χέρια μας τα κινητά τηλέφωνα τύπου Blackberry ή Νokia με τα φοβερά και τρομερά πληκτρολόγια. Μέχρι που εμφανίστηκε στον ορίζοντα το πρώτο iPhone με την επαναστατική οθόνη αφής και τα έβαλε στο χρονοντούλαπο της ιστορίας ιδρύοντας την κατηγορία των Smartphones.
Κάτι ανάλογο βιώνουμε τα τελευταία χρόνια και στο αυτοκίνητο, όπου η αλματώδης αύξηση του αριθμού των λειτουργιών δεν μπορούσε πλέον να καλυφθεί από τους κλασικούς διακόπτες. Είναι χαρακτηριστικό ότι κάποια στιγμή τα χειριστήρια, τα μπουτόν και οι διακόπτες ξεπερνούσαν τους 80, με το κόκπιτ να παραπέμπει σε μικρό αεροσκάφος και την προσοχή του οδηγού να αποσπάται συνεχώς από την κυκλοφορία αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες εμπλοκής του σε κάποιο ατύχημα.
Η πρώτη σημαντική μείωση των διακοπτών έγινε με το σύστημα iDrive της BMW, έναν περιστροφικό διακόπτη στην κονσόλα ανάμεσα στον οδηγό και στον συνοδηγό, με τον οποίο μπορούσες να διαχειριστείς πληθώρα λειτουργιών.
Ακολούθησαν ορισμένες προσπάθειες με οθόνες αφής και το 2012 είχαμε τον ριζοσπαστικότερο μέχρι τότε εξολοθρευτή κλασικών χειριστηρίων με το νέο Tesla Model S, όπου ακόμη και το άνοιγμα ή το κλείσιμο της ηλιοροφής γινόταν αγγίζοντας με το δάχτυλο πάνω στην οθόνη.
Αυτή ήταν η αρχή της επέλασης των οθονών στα σύγχρονα αυτοκίνητα, είτε με λειτουργία αφής είτε πληκτρολογίου. Οι κατασκευαστές επιλέγουν διαφορετικούς δρόμους, η Honda τοποθετεί για παράδειγμα στο ηλεκτρικό μίνι Honda e πέντε οθόνες, στη Mercedes EQS έχουμε οθόνες τεχνολογίας Oled εξαιρετικής ευκρίνειας, ενώ σε κάποιες άλλες μάρκες, όπως στην περίπτωση της κινέζικης Byton, οι διαστάσεις παραπέμπουν σε τηλεοράσεις.
Tελικά οι οθόνες συμβάλλουν στην οδική ασφάλεια και διευκολύνουν τη ζωή του οδηγού; Όπως προαναφέραμε, αποτελούν σε κάθε περίπτωση μονόδρομο εξαιτίας του πολλαπλάσιου αριθμού λειτουργιών που πρέπει να ελέγξει και να διαχειριστεί ο οδηγός ενός σύγχρονου οχήματος νέας τεχνολογίας.
Όμως και εδώ πρέπει να βρει ο κάθε αυτοκινητοκατασκευαστής τη χρυσή τομή για τα μοντέλα του, ώστε να διασφαλίζεται η οδική ασφάλεια, να μη γίνεται περίπλοκη η χρήση της οθόνης και να μην αποσπάται η προσοχή του οδηγού από την κυκλοφορία.
Ετσι, βλέπουμε ότι ορισμένες εταιρείες αρχίζουν πλέον και επαναφέρουν έναν μικρό αριθμό κλασικών διακοπτών για βασικές λειτουργίες του οχήματος σε συνδυασμό με σύγχρονες οθόνες αφής ή όχι.
Χαρακτηριστικότερες τέτοιες λειτουργίες, για τις οποίες επανέρχονται πλέον οι κλασικοί περιστροφικοί διακόπτες στο κόκπιτ είναι, για παράδειγμα, η ρύθμιση της έντασης του ηχοσυστήματος και τα χειριστήρια του συστήματος κλιματισμού, για να επιβεβαιωθεί ότι κάποια πράγματα έχουν διαχρονική αξία και ότι οι νέες τεχνολογίες δεν αποτελούν πάντα την ιδανική λύση.