ADVERTORIAL

Με την προβολή του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία» για τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Μαρία Κάλλας εγκανιάστηκε η στρατηγική συνεργασία του μεταξύ της ΔΕΗ και του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που ήρθε για να δώσει ακόμη περισσότερο φως και ενέργεια στους δημιουργούς, οι οποίοι δίνουν ζωή σε κάθε πλάνο και κάθε σκηνή μέσα από το έργο τους αλλά και την πόλη που τόσα χρόνια ταυτίσει το όνομά της με τον πολιτισμό και την 7η τέχνη.

Η συνεργασία της ΔΕΗ με το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ξεκίνησε εορταστικά με το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ που διεξάγεται φέτος από τις 7 μέχρι και τις 17 Μαρτίου με δεκάδες προβολές και δράσεις και θα επεκταθεί στη συνέχεια στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, στο Evia Film Project, στο «Σινεμά με Θέα», καθώς και στην ετήσια δραστηριότητα του Φεστιβάλ σε καθημερινές προβολές σε εμβληματικούς χώρους της Θεσσαλονίκης.

«Η ΔΕΗ βρίσκεται κοντά στην 7η τέχνη και την Θεσσαλονίκη, την πόλη που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με αυτήν, στηρίζοντας ενεργά τους δημιουργούς, όλα και όσους μας οδηγούν σε ένα καλύτερο μέλλον, γεμάτο πολιτισμό» - Σοφία Δήμτσα, Γενική Διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων και Επικοινωνίας του Ομίλου ΔΕΗ

Η τέχνη, το Φεστιβάλ και η έμπνευση θέλουν ενέργεια

«Η έναρξη της συνεργασίας της ΔΕΗ με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης είναι ιδιαίτερα τιμητική και ανυπομονούμε για το συναρπαστικό, γεμάτο πολιτισμό, ταξίδι που αρχίζει. Πρόκειται για μία γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ παραγωγών, καλλιτεχνών και κοινού. Με έργα που εμπνέουν και προβληματίζουν, που αποτελούν τροφή για σκέψη και συζήτηση.  Η ΔΕΗ βρίσκεται κοντά στην 7η τέχνη και την Θεσσαλονίκη, την πόλη που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με αυτήν, στηρίζοντας ενεργά τους δημιουργούς, όλα και όσους μας οδηγούν σε ένα καλύτερο μέλλον, γεμάτο πολιτισμό», σημειώνει η Σοφία Δήμτσα, Γενική Διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων και Επικοινωνίας του Ομίλου ΔΕΗ.

 

Για να εμπνεύσει, άλλωστε, κάποιος μέσα από το έργο του χρειάζεται πάθος, αφοσίωση, κόπο και, πάνω απ' όλα, ενέργεια. Η ενέργεια είναι αυτή που κινητοποιεί τις ιδέες και δίνει ζωή στις εικόνες που συγκινούν και συναρπάζουν. Γι’ αυτό η ΔΕΗ, με βαθιά προσήλωση που αντανακλά τον σεβασμό προς την δημιουργική διαδικασία και την δύναμη που μεταφέρει κάθε κινηματογραφικό έργο, έρχεται να υποστηρίξει ενεργά το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιδιώκοντας να ενισχύσει τον πολιτιστικό πλούτο και τη διαπολιτισμική ανταλλαγή, προωθώντας παράλληλα την καλλιτεχνική ποικιλομορφία και την καινοτομία.

«Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία – Τα άγνωστα χρόνια της Κάλλας»:

Ένα ντοκιμαντέρ που φωτίζει την προσωπική και καλλιτεχνική ενηλικίωση της Μαρίας Κάλλας

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της δημιουργικότητας που στηρίζει η ΔΕΗ, το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία – Τα άγνωστα χρόνια της Κάλλας», που προβλήθηκε τη Δευτέρα 11 Μαρτίου στο πλαίσιο της ευρύτερης συνεργασίας της ΔΕΗ με την Εθνική Λυρική Σκηνή για το Έτος Μαρίας Κάλλας (2023) και αποτελεί μια σημαντική καταγραφή της ζωής της Ελληνίδας υψιφώνου, αλλά και της παρακαταθήκης που άφησε στην πολιτιστική μας κληρονομιά.

Η ταινία, τη σκηνοθεσία της οποίας υπογράφουν οι Μιχάλης Ασθενίδης και Βασίλης Λούρας, φωτίζει την περίοδο της προσωπικής και καλλιτεχνικής ενηλικίωσης της Μαρίας Κάλλας στην Αθήνα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, από το 1937 έως το 1945, καθώς και τα χρόνια μετά το 1957, όταν η παγκόσμια πλέον ντίβα επανασυνδέεται με την Ελλάδα.

 

«Εμείς ως ΔΕΗ είμαστε ενθουσιασμένοι γιατί συμμετέχουμε ενεργά στους εορτασμούς για τα 100 χρόνια από τη γέννηση της σπουδαίας σοπράνο. Είναι καθήκον μας όχι μόνο να τιμήσουμε τη μνήμη αυτής της μεγάλης καλλιτέχνιδας και Ελληνίδας, αλλά και να συμβάλλουμε στη διατήρηση και στην προώθηση του πολιτιστικού πλούτου που μας κληροδότησε. Μέσα από αυτή τη πρωτοβουλία ελπίζω να ανακαλύψουμε όλοι μας το μεγαλείο της φωνής της Μαρίας Κάλλας, να ξαναζήσουμε τη μαγεία της μουσικής της και να γίνουμε μέρος του μύθου της», ανέφερε η Σοφία Δήμτσα, που μαζί με τους Ορέστη Ανδρεαδάκη, Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Γιώργο Κουμεντάκη, Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και Αλέξανδρο Καμπούρογλου, Διευθυντή Προγραμμάτων του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος προλόγισαν την προβολή.

«Θα ήθελα να δούμε αυτή τη ταινία και με μια άλλη ματιά, καθώς η Μαρία Κάλλας στα πρώτα χρόνια στην Αθήνα ήταν θύμα αυτού που σήμερα ονομάζουμε bullying. Στοχοποιήθηκε για το βάρος της, την εμφάνισή της και όλα τα στερεότυπα της εποχής βρήκαν χώρο για να της δημιουργήσουν προβλήματα. Η ΔΕΗ τα τελευταία χρόνια ασχολείται ενεργά με την ανάδειξη και καταπολέμηση των βαθιά ριζωμένων στερεοτύπων που οδηγούν στη βία μέσα από μεγάλες πανελλαδικές έρευνες. Τα αποτελέσματα είναι δυστυχώς ανησυχητικά και φανερώνουν ότι χρειάζεται πολλή δουλειά, κυρίως στις νέες ηλικίες. Ο πολιτισμός και η παιδεία είναι από τα πιο σημαντικά όπλα που έχουμε για να καταπολεμήσουμε τις ρίζες του κακού. Γι’ αυτόν τον λόγο εμείς θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε ενεργά τους φορείς που προωθούν τον πολιτισμό. Είμαστε ενθουσιασμένοι για τη συνεργασία με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου και την πόλη της Θεσσαλονίκης. Συμμετέχουμε όλοι μαζί σε αυτό το ταξίδι για ένα καλύτερο μέλλον μέσα από την τέχνη», πρόσθεσε.

Όπως εξήγησε ο Γιώργος Κουμεντάκης, στο ντοκιμαντέρ βλέπουμε την περίοδο όπου η Μαρία Κάλλας βρισκόταν στην Ελλάδα, όταν ξεκίνησε τις σπουδές της και τραγούδησε υπέροχους ρόλους, οι οποίοι τη σημάδεψαν στην υπόλοιπη καριέρα της, αλλά και στην επάνοδό της το ’60-’61 με τη Νόρμα και τη Μήδεια στην Επίδαυρο. «Από τα λεγόμενά της προσδιορίζει αυτή την εποχή ως πάρα πολύ σημαντική και μιλά με ευγνωμοσύνη για τη σχέση που είχε με την Εθνική Λυρική Σκηνή. Επομένως, είναι ένα κομμάτι της ιστορίας μας. Το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει μια περίοδο που δεν είναι και τόσο γνωστή», εξήγησε, ευχαριστώντας στη συνέχεια τη ΔΕΗ, «συν-δημιουργό σε όλη αυτή τη διαδικασία, την απόλυτα συμπαραστατική».

Στο Q&A με τους δύο σκηνοθέτες της ταινίας, που ακολούθησε μετά την προβολή, θίχτηκαν μεταξύ άλλων θέματα όπως το συμβόλαιο της Μαρίας Κάλλας με την Εθνική Λυρική Σκηνή, το τεχνικό κομμάτι του στιγμιότυπου που αποτυπώνει ένα ρεσιτάλ της Κάλλας στη Λευκάδα αλλά και η άγνωστη σχέση της Κάλλας με τη Θεσσαλονίκη, ενώ στην ερώτηση τι άφησε μέσα τους η ενασχόλησή τους με την ιστορία της διάσημης σοπράνο, ο Βασίλης Λούρας απάντησε: «Αυτό που κρατάμε με τον Μιχάλη είναι η δύναμή της. Η Κάλλας ήταν από πολύ νωρίς αντικείμενο πολύ αρνητικής κριτικής. Ήταν όλα εναντίον της. Γεννήθηκε ένα παχουλό παιδί, ήρθε από την Αμερική δίχως να γνωρίζει την ελληνική γλώσσα, δεν τελείωσε το σχολείο, η μαμά της την έστειλε απευθείας στο ωδείο. Εκεί ήταν ξένο σώμα γιατί δεν ντυνόταν καλά, φορούσε χοντρά γυαλιά μυωπίας, είχε ακμή στο πρόσωπο και ήταν συνεχώς αντικείμενο χλευασμού και επιθέσεων. Αργότερα, στη Λυρική Σκηνή, της επιτέθηκαν και οι συνεργάτες της με κατηγορίες ότι συνεργάστηκε με τους Γερμανούς και τους Ιταλούς. Κι όμως, η ίδια ήταν σαν να τα άφηνε όλα αυτά έξω από τη ματιά της, έμοιαζε να μην την επηρεάζει τίποτα. Και κατάφερε να αλλάξει τον κόσμο της όπερας. Το παράδειγμά της μας δείχνει πως μπορούμε να καταφέρουμε τα πάντα αρκεί να εργαστούμε».