Το LIFO.gr συνεργάζεται με τη Vodafone και το kariera.gr για να δημιουργήσει έναν ολοκληρωμένο digital οδηγό εύρεσης εργασίας στη σύγχρονη αγορά εργασίας, μέσα από 4 webinars.
Η digital εποχή είναι εδώ. Οι ρυθμοί αλλάζουν, η τεχνολογία εξελίσσεται και η αγορά εργασίας βιώνει μια ψηφιακή αναγέννηση που μας καλωσορίζει σε μια νέα εποχή.
Εμείς, οφείλουμε όχι μόνο να την ακολουθήσουμε, αλλά και να εξελιχθούμε μαζί της, να αναδείξουμε τις δεξιότητές μας, να επιτύχουμε στους στόχους μας. Για να τα καταφέρουμε, χρειάζεται, φυσικά, να έχουμε τις απαραίτητες γνώσεις, αλλά και τη σωστή καθοδήγηση από τους ανθρώπους που γνωρίζουν ακριβώς πώς λειτουργεί.
Έτσι, το LIFO.gr συνεργάζεται με τη Vodafone και το kariera.gr για να δημιουργήσει έναν ολοκληρωμένο digital οδηγό εύρεσης εργασίας, μέσα από 4 webinars και άρθρα τα οποία έχουν σκοπό να δώσουν το έναυσμα σε όσους το επιθυμούν, να αρχίσουν ξανά.
Με αφορμή τα παραπάνω, μιλήσαμε με την Φωτεινή Γαϊτανλή, την Marketing Director του kariera.gr – μια επαγγελματία που μέσα από την εμπειρία και τις γνώσεις της, μας δίνει ένα σημαντικό insight σε όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζουμε τόσο για την αγορά εργασίας αυτή τη στιγμή, όσο και για τις δεξιότητες που μπορεί να αναπτύξει κανείς στα πρώτα του βήματα για τη νέα του καριέρα.
- Το kariera.gr αποτελεί το μεγαλύτερο hub για την εργασία στην Ελλάδα. Πώς θα περιγράφατε την πορεία του μέχρι σήμερα;
Η ιστορία μας ξεκίνησε πριν από 20 χρόνια, από δύο «ανήσυχους» φοιτητές του ΟΠΑ, που θέλανε να φέρουν κοντά υποψήφιους εργαζόμενους και εργοδότες. Έχουν αλλάξει πολλά από τότε στον οργανισμό, στις υπηρεσίες μας, στην εργασία και τους όρους της αλλά ακόμα και σήμερα η «ψυχή» όλων των προσπαθειών μας έχει τον ίδιο σκοπό. Να συμβάλλουμε καθοριστικά ώστε να βρεθεί ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση.
- Ποια είναι η φιλοσοφία σας;
Είναι αυτή που έχουμε όλοι οι εργαζόμενοι στο kariera.gr και μεταφράζεται στις αξίες μέσα από τις οποίες συν-δημιουργούμε. Κάθε μέρα σε ό,τι κάνουμε θέλουμε να καινοτομούμε και να συμβάλλουμε στη διαμόρφωση ενός υγιούς οικοσυστήματος για την εργασία. Και για εμάς επιτυχία είναι να τα καταφέρνουμε, να αλλάζουμε τις ζωές των ανθρώπων, με όρους βιώσιμης ανάπτυξης. Να αφήσουμε τον κόσμο καλύτερο για τις μελλοντικές γενιές.
- Γνωρίζουμε πλέον πως η αγορά εργασίας στην Ελλάδα αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς. Πώς θα την περιγράφατε αυτή τη στιγμή;
Υπάρχουν πολλές αλλαγές, κυρίως στα εργασιακά μοντέλα. Επιπλέον, βλέπουμε μια ραγδαία υιοθέτηση τεχνολογικών εργαλείων και μεθόδων για την διεκπεραίωση της εργασίας. Αναδεικνύονται νέες δεξιότητες που επιβάλει κατά κάποιο τρόπο το remote working. Επιπρόσθετα, η αγορά εργασίας γίνεται παγκόσμια και έτσι βλέπουμε ήδη digital nomads οι οποίοι εργάζονται από οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη που διαθέτει κατάλληλες υποδομές.
- Πόσο και με ποιον τρόπο άλλαξε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19;
Οι όροι της εργασίας άλλαξαν άμεσα με την πανδημία, από το πρώτο καθολικό lockdown, καθώς η πλειοψηφία των εργαζόμενων δεν είχε φυσική παρουσία στα γραφεία των εργοδοτών τους. Βιώσαμε μια, αρχικά αναγκαστική, fast track προσαρμογή που όμως, με όσα καλά και κακά είχε ήδη τη συνηθίσαμε. Είναι μια νέα πραγματικότητα η εργασία π.χ. από το σπίτι. Υπάρχουν επίσης πιο ευέλικτα ωράρια που θα δούμε να προσφέρονται. Τέλος, είδαμε να αλλάζει δραστικά η σχέση εργαζόμενου και εργοδότη. Οι εταιρείες πλέον αναζητούν εξειδικευμένους ανθρώπους που μελλοντικά θα αμείβονται, τολμώ να πω, με το αποτέλεσμα της δουλειάς τους και όχι βάσει του χρόνου στον οποίο απασχολούνται.
- Τι χρειάζεται να γνωρίζει ένας/μια υποψήφιος/α που αναζητά εργασία αυτή τη χρονική περίοδο; Ποια είναι η βασική σας συμβουλή;
Αυτή την περίοδο, σε θέσεις που δεν απαιτούν φυσική παρουσία για τη διεκπεραίωση της δουλειάς, πολλές εταιρείες, πέρα από τις συνεντεύξεις που διεξάγουν ψηφιακά, κάνουν και προσλήψεις με ανάλογο τρόπο. Οπότε η βασική μου συμβουλή, για αντικείμενα που το επιτρέπει η φύση τους, είναι να σκεφτούν οι υποψήφιοι out of the box. Να μη σκεφτούν τους περιορισμούς της εποχής αλλά τις ευκαιρίες που δημιουργεί. Η τεχνολογία και το remote working, για παράδειγμα, μας έκανε ένα ακόμη πιο παγκόσμιο «χωριό» και αυτό δημιουργεί επιπλέον ευκαιρίες για εργασία, με έδρα τη χώρα μας, για εταιρείες εκτός συνόρων.
- Ποια πιστεύετε πως είναι τα πρώτα βήματα που χρειάζεται να κάνει;
Να καταλάβει κάποιος τι του αρέσει. Ακούγεται απλό αλλά δεν είναι. Πρακτικά σημαίνει να μπει νωρίς στον εργασιακό «στίβο» αναπληρώνοντας το κενό που υπάρχει στη σύνδεση εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας. Η γρήγορη εργασιακή ένταξη θα δώσει πολλή διαφορετική ώθηση στην εξέλιξή του. Έτσι θα πάρει δεξιότητες και εμπειρία από διαφορετικά μέτωπα. Και θα «χτίσει» τον εαυτό του μέσα στην αγορά εργασίας, έχοντας πολλές προσλαμβάνουσες. Και εν τέλει, μέσα από αυτή τη διαδικασία θα συνειδητοποιήσει και ο ίδιος ο άνθρωπος τι θέλει στην καριέρα του, τι προτεραιότητες θα θέσει και ποια όνειρα αξίζει να κυνηγήσει.
- Πώς αλλάζει τα δεδομένα ο ψηφιακός μετασχηματισμός τον οποίο βιώνουμε αυτή τη στιγμή;
Οι ψηφιακές τεχνολογίες δημιουργούν νέες αγορές και ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις οι οποίες, αναπτύσσοντας τις εργασίες τους, δημιουργούν και νέες θέσεις απασχόλησης. Το στοίχημα είναι να αυξηθεί η ψηφιακή παιδεία των εργαζομένων καθώς διαπιστώνεται ένα κενό στις δεξιότητες που απαιτεί αυτός ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Υπάρχουν προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες. Συντελείται μια μεγάλη ψηφιακή μεταστροφή που, για παράδειγμα, έχει εκτοξεύσει ακόμα περισσότερο τη ζήτηση για IT επαγγέλματα, Data Analysts, Developers κ.ά. Υπάρχουν εξελίξεις στο IoT, blockchain, στο ΑΙ και όλα αυτά βρίσκουν εφαρμογή πλέον σχεδόν σε όλους τους κλάδους, από την πρωτογενή παραγωγή μέχρι τη Βιομηχανία. Πρέπει, λοιπόν, άμεσα να βρεθούν τρόποι να αντιμετωπίσουμε την πρόκληση που επιφέρει η αλλαγή αυτή. Δηλαδή το γεγονός πως η ταχύτητα του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι πιο υψηλή από την ταχύτητα με την οποία μπορούν να αναδυθούν ταλέντα με τις ανάλογες δεξιότητες.
- Ποιες πιστεύετε πως είναι οι απαραίτητες δεξιότητες που χρειάζεται να έχει πλέον κανείς που είτε θέλει να κάνει ένα νέο επαγγελματικό ξεκίνημα ή να εξελίξει τις ήδη υπάρχουσες ικανότητές του;
Αρχικά, να μη σκέφτεται στερεοτυπικά. Να καταλάβει ποια είναι τα ταλέντα του και να τα εξελίσσει διαρκώς. Να μη φοβάται επίσης τις αλλαγές αλλά να τις επιζητά. Η πιο πολύτιμη δεξιότητα αυτή τη στιγμή είναι το Learnability. Είναι η ευελιξία και η ταχύτητα με την οποία καλείται κάποιος να μαθαίνει, να ξεμαθαίνει, να μένει updated στο αντικείμενό του και να προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα με διαρκή εκπαίδευση. Και όταν λέμε εκπαίδευση δεν εννοούμε, απαραίτητα, ακαδημαϊκή αλλά και κυρίως on the job.
- Ποιο είναι το πιο σημαντικό κομμάτι ενός βιογραφικού σημειώματος;
Οι δεξιότητές μας είναι, για εμένα προσωπικά, το πιο σημαντικό κομμάτι ενός βιογραφικού. Ένα βιογραφικό μη ξεχνάμε πως αποτελεί το προσωπικό μας branding πέρα από μια χρονολογική αποτύπωση σπουδών και προϋπηρεσίας. Πολλές φορές δίνουμε τεράστια έμφαση στη δομή που θα έχει και στα τυπικά προσόντα και αμελούμε αυτό που όλοι οι recruiters θέλουν να δουν, τα skills μας. Σε εκείνο το κομμάτι βρίσκεται μια μεγάλη ευκαιρία να δείξουμε γιατί είμαστε όντως ο κατάλληλος άνθρωπος για την κατάλληλη θέση.
- Ποιο πιστεύετε πως είναι το μέλλον της αγοράς εργασίας μέσα στην επόμενη δεκαετία;
Εξαρτάται από πολλούς παράγοντες αυτή η απάντηση όμως θα τολμήσω να πω ότι σε μια δεκαετία από τώρα ένας μεγάλος αριθμός θέσεων εργασίας θα είναι δουλειές που σήμερα δεν υπάρχουν στην αγορά. Όπως για παράδειγμα είδαμε το major disruption των social media που οδήγησε στη δημιουργία θέσεων εργασίας που παραδοσιακά δεν υπήρχαν σε αυτό το κομμάτι έτσι πιστεύω θα δούμε ανάλογες αλλαγές και σε άλλα πεδία. Πιστεύω επίσης πως με την υποστήριξη της τεχνολογίας θα δούμε ακόμη πιο δραστικές αλλαγές στους όρους και τα μοντέλα εργασίας σε όλο τον κόσμο. Αυτό που, τώρα λόγω covid, ονομάσαμε πειραματικό ή hybrid μοντέλο απομακρυσμένης ή global εργασίας θεωρώ πως στο άμεσο μέλλον θα έχει αφομοιωθεί πλήρως ως εργασιακή κανονικότητα.
Φωτεινή Γαϊτανλή, Marketing Director του kariera.gr
Φέτος, μπορείς να αρχίσεις ξανά. Stay tuned.
Webinars