Jellies: Από τις βοτσαλωτές ακτές της Μεσογείου στα πιο σικ αστικά πεζοδρόμια

Jelly Time Facebook Twitter
Τα περισσότερα μοντέλα της αγοράς κρατούν το αυθεντικό καλούπι, παίζοντας με τα χρώματα και τα σχέδια στην πλέξη του πλαστικού.
0

Ugly-chic είναι ίσως ο πιο ταιριαστός όρος για να περιγράψει κανείς τα jellies. Σε κάθε τους παραλλαγή, ως ντελικάτες μπαλαρίνες από λεπτό διχτυωτό πλέγμα ή ως ογκώδη τρακτερωτά πέδιλα, τα σύγχρονα πρόσωπα του κλασικού ψαράδικου πλαστικού παπουτσιού, του τόσο περιφρονημένου από τη σοβαρή μόδα ως λαϊκού αξεσουάρ για ολισθηρά βραχάκια, εκβιάζουν τον έρωτά μας με την υπόσχεση μιας παιδικής ανεμελιάς στο καλοκαιρινό μας στυλ.

Τα περισσότερα μοντέλα της αγοράς κρατούν το αυθεντικό καλούπι, παίζοντας με τα χρώματα και τα σχέδια στην πλέξη του πλαστικού. Τα «δικά» μας Ancient Greek Sandals γίνονται ανάρπαστα από πέρσι, με πωλήσεις ρεκόρ ανά τον κόσμο λόγω και της εξαιρετικά ανταγωνιστικής τους τιμής: τα κλασικά διάφανα Homeria προτείνονται σε παστέλ τόνους με χειροποίητη δερμάτινη σόλα, ενώ το μοντέλο Iro, με πυκνό διάτρητο πλέγμα σε σχήμα μπαλαρίνας και σορμπέ αποχρώσεις, όπως και το υπέρκομψο Elli, με τη χαμηλή πλατφόρμα σε ζωηρά χρώματα, φοριούνται σε πόλη και εξοχή από το πρωί ως το βράδυ. 

Για πιο αθλητικές εμφανίσεις, η Miuccia Prada, η σχεδιάστρια που ποτέ δεν έβαλε την κομψότητα πάνω από την άνεση, λάνσαρε grunge πλατφόρμες στη Miu Miu και την Prada (τις Monolith, όνομα και πράμα) με έντονες, χοντροκομμένες σόλες και ένα πάνω μέρος –από πλαστικό, αλλά και σε πιο θηλυκή έκδοση με ύφασμα– που «φυλακίζει» το πόδι κλείνοντας με αγκράφα. Τα χρώματα είναι ματ και καλοκαιρινά, και η τιμή (600-690 ευρώ) αδιανόητη για την ταπεινή καταγωγή και το υλικό του συγκεκριμένου παπουτσιού. 

Στην εμβληματική εμφάνιση της πιτσιρίκας Κίρστεν Ντανστ στα κινηματογραφικά βραβεία του MTV το 1995 φαίνεται να ανατρέχει αισθητικά η σύγχρονη φρενίτιδα με τα jellies. Εκείνο το look, με ένα λευκό στραφταλιζέ ζευγάρι, ταιριασμένο με λευκές κάλτσες ως το γόνατο και κυματιστά μαλλιά γοργόνας, «μιλά» για την ψυχή αυτού του δικτυωτού πλαστικού αξεσουάρ που κολυμπά σε διάφανα νερά χωρίς καμιά διάθεση επιτήδευσης.

Άλλοι οίκοι έσπασαν το παραδοσιακό σχήμα των jellies, όπως η Gucci, που λάνσαρε εντυπωσιακά φλατ σανδάλια ενσωματώνοντας στο σχέδιο τα αγκαλιασμένα της μονογράμματα. Η βραζιλιάνικη μάρκα Melissa, που από το 1979 κατασκευάζει ανθεκτικά πλαστικά παπούτσια από ένα πατενταρισμένο PVC, το Meflex, με χαρακτηριστικό άρωμα τσιχλόφουσκας, μπήκε στον χορό της τάσης, διευρύνοντας την γκάμα της με το μοντέλο Town, ενώ η Birkenstock ποντάρει στην ανατομική της υπεροχή με τα Eva Arizona, που είναι εύκαμπτα και αδιάβροχα, με καλούπι, όμως, εξίσου άνετο με αυτό των κλασικών της μοντέλων με τον φελλό. 

Στην εμβληματική εμφάνιση της πιτσιρίκας Κίρστεν Ντανστ στα κινηματογραφικά βραβεία του MTV το 1995 φαίνεται να ανατρέχει αισθητικά η σύγχρονη φρενίτιδα με τα jellies. Εκείνο το look, με ένα λευκό στραφταλιζέ ζευγάρι, ταιριασμένο με λευκές κάλτσες ως το γόνατο και κυματιστά μαλλιά γοργόνας, «μιλά» για την ψυχή αυτού του δικτυωτού πλαστικού αξεσουάρ που κολυμπά σε διάφανα νερά χωρίς καμιά διάθεση επιτήδευσης. Περίπου 30 χρόνια αργότερα, η Τζένιφερ Λόρενς επαναλανσάρει τη see-through τάση, επιλέγοντας ένα κατακόκκινο, ειδικής κατασκευής μοντέλο The Row, τις μπαλαρίνες Mara, το σχέδιο που θεωρείται ότι σήμανε την επανεκκίνηση του κινήματος των jellies διεθνώς.

Jelly Time Facebook Twitter
Η Κίρστεν Ντανστ στα κινηματογραφικά βραβεία του MTV, το 1995. Φωτ.: Jeff Kravitz/FilmMagic, Inc/Getty Images/Ideal Image
Jelly Time Facebook Twitter
Η Τζένιφερ Λόρενς επαναλανσάρει τη see-through τάση, επιλέγοντας ένα κατακόκκινο, ειδικής κατασκευής μοντέλο The Row, τις μπαλαρίνες Mara, το σχέδιο που θεωρείται ότι σήμανε την επανεκκίνηση του κινήματος των jellies διεθνώς.

Η πρώτη τους εμφάνιση σημειώθηκε μεταπολεμικά, όταν το πλαστικό κυριάρχησε ως φτηνή εναλλακτική των φυσικών υλικών όπως το δέρμα ή το βαμβάκι. Τα παπούτσια αυτά κατασκευάζονταν από τη γαλλική εταιρεία La Sarraizienne ως μια πρακτική και οικονομική λύση για τους ψαράδες της γαρίδας και τα παιδάκια που έπαιζαν στα βραχάκια. 

Γνώρισαν την πρώτη τους αναβάθμιση στη δεκαετία του '80, όταν δυο εικοσάχρονοι Βραζιλιάνοι που ζούσαν στο Παρίσι είχαν την ιδέα να μεταμορφώσουν αυτό το άσχημο παπούτσι σε ένα μοδάτο, διασκεδαστικό συνέκδοχό του. Αγόρασαν, έτσι, κάμποσα τέτοια κομμάτια και τα «πείραξαν» χρωματικά, δημιουργώντας εντυπωσιακές παραλλαγές που αρχικά μοσχοπούλησαν σε μικρές παραθεριστικές αγορές. Η επιτυχία τους οδήγησε στη σύσταση της εταιρείας Jelly Shoes, το 1981, με προμηθευτές τους τη Sarraizienne, με την οποία είχαν αποκλειστικό συμβόλαιο. Τα ζελεδένια παπουτσάκια άρχισαν, έτσι, να ξεπροβάλλουν περήφανα σε ευρωπαϊκά περιοδικά μόδας και παριζιάνικες πασαρέλες ως σύμβολο της καλοκαιρινής ξεγνοιασιάς και απλότητας, και, όπως πολλά στυλ από τα '80s, γνώρισαν πολλές αναβιώσεις από τα τέλη των '90s μέχρι σήμερα.

Jelly Time Facebook Twitter
Οι σύγχρονες εκδοχές του κλασικού ψαράδικου πλαστικού παπουτσιού βρίσκονται παντού, σε άπειρες αποχρώσεις και τιμές (από 20 ως 1.250 ευρώ).

Την πιο πολύπλοκη ανάγνωση στον νοσταλγικό συμβολισμό των jellies επιχείρησαν οι cool ιέρειες της ήσυχης πολυτέλειας, οι αδελφές Όλσεν, στην pre-fall 2024 συλλογή του brand τους, The Row, πέρσι τον Σεπτέμβριο. Οι μπαλαρίνες Mara, σε τέσσερις χρωματικούς κωδικούς, ανάμεσά τους ένα έντονο μπλε και ένα κερασένιο κόκκινο, από τη στιγμή που «πλατσούρισαν» στην πασαρέλα, προκλητικά συνδυασμένες με κυματιστά μακριά φορέματα και υπερμεγέθη πανωφόρια, αγαπήθηκαν ακαριαία. Χάρη στο χρίσμα αυτής της πολύ επιλεκτικής φίρμας, επισφραγίστηκε η μεγάλη επιστροφή των πλαστικών παπουτσιών τύπου Meduse (όπως τα λένε οι Γάλλοι) ως του πιο chic καλοκαιρινού αξεσουάρ. 

Jelly Time Facebook Twitter
Την πιο πολύπλοκη ανάγνωση στον νοσταλγικό συμβολισμό των jellies επιχείρησαν οι cool ιέρειες της ήσυχης πολυτέλειας, οι αδελφές Όλσεν, στην pre-fall 2024 συλλογή του brand τους, The Row, πέρσι τον Σεπτέμβριο.

Μοιάζει αδύνατον να αντισταθεί κανείς και να μη γλιστρήσει το πόδι του σε ένα τέτοιο αεράτο, τρεμάμενο παπουτσάκι. Ίσως δεν διαθέτουν τη χάρη μιας κλασικής μπαλαρίνας, κερδίζουν, όμως, σε εμφάνιση –ποτέ δεν φανταζόμουν να το ομολογώ αυτό!– τα κυρίαρχα ως τώρα Crocs, ακόμα και τα Birkenstock. Άσε που τσαλαβουτούν άφοβα όπου σας φέρει ο δρόμος σας αυτό το καλοκαίρι…

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Matthieu Blazy

Μόδα & Στυλ / Matthieu Blazy: Ποιος είναι ο ιδιοφυής designer που επέλεξε η Chanel να την πάει στο μέλλον;

Ανακοινώθηκε επιτέλους πως ο νεαρός Γαλλοβέλγος σχεδιαστής είναι ο εκλεκτός του οίκου Chanel για την (ακέφαλη επί 6 μήνες) κορυφή της υψηλής μόδας, διαψεύδοντας και τα πιο τολμηρά προγνωστικά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Miu Miu: Ο εμπορικός θρίαμβος μιας φιλότεχνης κυρίας

Μόδα & Στυλ / Miu Miu: Ο εμπορικός θρίαμβος μιας φιλότεχνης κυρίας

Οι «Ιστορίες και Αφηγήτριες», το καλλιτεχνικό δρώμενο που παρουσίασε τέλη Οκτωβρίου στο Παρίσι η Miu Miu ως official partner της Art Basel Paris, αποτελούν το πιο πρόσφατο δείγμα της επιτυχημένης στρατηγικής μάρκετινγκ του ομίλου Prada στη διεθνή αγορά μόδας, η οποία συνδυάζει παιχνιδιάρικο νεο-φεμινισμό με μπόλικη πολιτιστική ευαισθησία. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη»

Μόδα & Στυλ / «Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη»

Η Cora Corré, μοντέλο και ακτιβίστρια, αφοσιωμένη στις αρχές της διάσημης σχεδιάστριας και γιαγιάς της, αποχώρησε από την εταιρεία που φέρει το όνομα εκείνης και καταγγέλλει ενέργειες που προδίδουν την κληρονομιά και τους στόχους της.
THE LIFO TEAM
Νύχια

Μόδα & Στυλ / Τα μακριά νύχια και το slut shaming στην εργασία

Τρεις γυναίκες δημοσιογράφοι συζητούν για τα αρνητικά σχόλια και τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν ακόμα τη γυναικεία εμφάνιση και για το γεγονός πως οι περισσότερες στερεοτυπικές απόψεις στον χώρο εργασίας έχουν να κάνουν με το φύλο.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ