Ποιος διαβάζει πραγματικά σήμερα τη «Vogue»;

Ποιος διαβάζει πραγματικά σήμερα τη «Vogue»; Facebook Twitter
H αλήθεια είναι πως πλέον διαβάζουμε «Vogue» για να δούμε όχι τι θα υποδείξει το έντυπο αλλά τι θα κάνει η Kim Kardashian σε αυτό. Με λίγα λόγια, είναι άλλο ένα media –ναι, ωραίου γούστου και σύγχρονης αισθητικής– που υποκαθιστά τη στιγμιαία απόλαυση που θα μας δώσει ο «influencer» που χαζεύουμε.
0

Υπάρχουν κάποιες μικρές, αδιαμφισβήτητες απολαύσεις που προσφέρει η δυτική κοινωνία αυτήν τη στιγμή – όταν, ας πούμε, ξεκινάς την καινούργια σου σειρά στο Netflix, όταν τη σωστή στιγμή το φαγητό σου είναι Instagram friendly, το ραντεβού σου από το Τinder δεν είναι για να καλέσεις αστυνομία ή τη μάνα σου και όταν απρόσμενα εμφανίζεται ένας καινούργιος καβγάς στον Ίντερνετ που μπορείς να τον παρακολουθήσεις, ενώ βρίσκεσαι στο γραφείο (για έναν μυστήριο λόγο τα πάντα στο Ίντερνετ είναι απείρως πιο ενδιαφέροντα στο γραφείο).


Με το γνωστό γαργαλητό ευχαρίστησης είδαμε πριν από λίγες μέρες το ξέσπασμα της φρεσκοαπολυμένης Υπεύθυνης Μόδας της βρετανικής «Vogue» σε ένα μεγάλο, ανεξάρτητο site μόδας. Εκεί, η Lucinda Chambers μίλησε για όλα – για το πώς απολύθηκε μετά από 25 χρόνια εργασίας χωρίς κανένας να γνωρίζει τίποτα, για την υποκρισία του χώρου, για την πίεση που οι πολυεθνικές ασκούν στους δημιουργικούς ανθρώπους διαλύοντας ταλέντα, για το πώς κάποιος μπορεί να μην έχει καθόλου ταλέντο αλλά να ξέρει να τοποθετεί τον εαυτό του με τον σωστό τρόπο, για το γεγονός πως έχει να διαβάσει το έντυπο στο οποίο δούλευε πάρα πολλά χρόνια, για το πώς η Wintour επιβάλλει ανθρώπους μέσα στη βιομηχανία και για την αγωνία της σχετικά με το αν θα είναι καλεσμένη στις επερχόμενες κολεξιόν.

H αυθεντία πέθανε γιατί, σήμερα, μια κανονική 25χρονη που έχει γεννηθεί με το κινητό στο χέρι ποσώς την ενδιαφέρει να μάθει αν είναι στη «Vogue» για να είναι στη μόδα. Θα είναι στη μόδα όταν το δει στην Eleonora Carisi ή στην τοπική αυτοαποκαλούμενη «influencer», τη Νίτσα από την Άνω Γλυφάδα.


Πρώτα έρχεται το βαθύ, απελευθερωτικό αίσθημα δικαίωσης. «ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, ΚΑΠΟΙΟΣ ΤΑ 'ΠΕ. ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, ΚΑΠΟΙΟΣ ΤΑ ΞΕΣΚΕΠΑΣΕ. ΗΜΟΥΝ ΣΙΓΟΥΡΗ ΠΩΣ ΥΠΗΡΧΕ ΤΕΤΟΙΑ ΔΙΑΦΘΟΡΑ, Α ΠΑ ΠΑ, ΚΑΙ ΜΗ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ, ΜAΖΙ ΣΟΥ, LUCINDA» (τα κεφαλαία δείχνουν πάντα την οργή). Η επανάσταση ήρθε. Το τελευταίο προπύργιο γκρεμίστηκε. Η άκρα μυστικότητα που (όλοι υποψιαζόμασταν πως) επικρατούσε στο ζοφερό περιβάλλον της «Vogue» και μαζί ο μεγάλος ναός αυθεντίας που όλοι πιστεύαμε πως συνιστούσε, σαν να αποκαλύφθηκαν, διαλύοντας κάθε ψευδαίσθηση.


Μετά, όμως, έρχονται κάποιες διαπιστώσεις που αφορούν τον τρόπο που αντιδράς από τη στιγμή που, ενώ ήσουν πάντα «στα μέσα», μένεις βιαίως και ξαφνικά στην απέξω. Και στη Lucinda Chambers καθόλου δεν άρεσε που μετά από 25 χρόνια, μετά από τόσες θυσίες, απολύθηκε. Δεν θέλω να σας το χαλάσω, αλλά όσο και να εμβαθύνω στα άδυτα της βιομηχανίας της μόδας, η αλήθεια θα παραμένει πάντα ανήλικη και γυμνασιακή – στη μόδα, είτε είσαι μέσα στη φάση είτε εκτός. Όσοι είναι στους μέσα σιωπηλά υπομένουν τα όποια βασανιστήρια επιβάλλει η εκάστοτε άρχουσα τάξη, κρατώντας με αγωνία το προνόμιο που τους έχει δοθεί. Την ίδια στιγμή, οι απέξω ουρλιάζουν για το άδικο καθεστώς, τις συνθήκες που δεν τους επιτρέπουν να μπουν – να μη σώσουν να μπουν, δηλαδή, αλλά άπαξ και μπουν, όλα ωραία και καλά, ξεκινά το σιωπηλό μαρτύριο, μέχρι να τους φτύσει και πάλι το σύστημα.

Ποιος διαβάζει πραγματικά σήμερα τη «Vogue»; Facebook Twitter
Καταλαβαίνουμε όλοι πως σήμερα ένας μικρός σχεδιαστής δεν έχει ανάγκη κανένα χρυσό χέρι αγοραστή ή concept store αλλά μια τοπική Kylie Jenner. «Και ποια είναι η Kylie Jenner;» θα μου πεις. «Αυτή που έχει 95,8 εκατ. followers στο Instagram» θα σου απαντήσω.

Μετά από λίγη ώρα έτσι μου φάνηκε αυτή η συνέντευξη. Γιατί τελείωνε με την αγωνία της Chambers «Θα συνεχίσουν να με καλούν στα shows; Θα με θυμούνται άραγε;» και το γεγονός πως αν δούλευε ακόμα στη «Vogue» και «μόκο» θα έκανε και τη δουλειά της θα συνέχιζε να υποστηρίζει. Επίσης, σοβαρά τώρα, ποιος διαβάζει σήμερα τη «Vogue»; Ακόμα κι εγώ, που είμαι μέγας περιοδικάκιας και διαβάζω με την ίδια επιμέλεια από «Σεραφίνο» μέχρι «New Yorker», τη «Vogue» πια δεν τη διαβάζω, απλώς τη χαζεύω, όπως χαζεύω και τα social feeds των Kardashians, της Gigi και της Bella Hadid και της τοπικής αυτοαποκαλούμενης «influencer», της Νίτσας από την Άνω Γλυφάδα. Τα χαζεύω γιατί είναι άλλη μία από τις απολαύσεις της σημερινής δυτικής κοινωνίας – δεν ψάχνω για κάτι αποκλειστικό και μοναδικό αλλά για κάτι που θα με «ξεδιψάσει» στιγμιαία.


Γιατί, η αλήθεια είναι, αγαπημένοι μου φίλοι, πως πλέον διαβάζουμε «Vogue» για να δούμε όχι τι θα υποδείξει το έντυπο αλλά τι θα κάνει η Kim Kardashian σε αυτό. Με λίγα λόγια, είναι άλλο ένα media –ναι, ωραίου γούστου και σύγχρονης αισθητικής– που υποκαθιστά τη στιγμιαία απόλαυση που θα μας δώσει ο «influencer» που χαζεύουμε.


Γιατί –ίσως, λέω– η αυθεντία πέθανε.

Πέθανε γιατί, στο μεγάλο Ίντερνετ, όπου χωρά κάθε φωνή, δεν μπορείς να διατείνεσαι πως είσαι ο καλύτερος, χωρίς νούμερα. Πέθανε γιατί η αυθεντία Π.Ι. (προ Ίντερνετ) υπήρχε σε ένα γραφείο μοναχική και μυστήρια, έβλεπε πράγματα που οι άλλοι δεν έβλεπαν και αποφάσιζε για τι θα φορέσουν όλοι. Πέθανε γιατί ένα τοπ μόντελ έχει περισσότερους followers στο Instagram απ' ό,τι όλα τα έντυπα της Condé Nast μαζί. Πέθανε γιατί, σήμερα, μια κανονική 25χρονη που έχει γεννηθεί με το κινητό στο χέρι ποσώς την ενδιαφέρει να μάθει αν είναι στη «Vogue» για να είναι στη μόδα. Θα είναι στη μόδα όταν το δει στην προαναφερθείσα Νίτσα ή στην Eleonora Carisi.

 
Η αυθεντία πέθανε όταν οι Vetements έβγαλαν στην πασαρέλα «κανονικούς» ανθρώπους και έκανε την κηδεία της την ημέρα που η Colette, η εμβληματική μπουτίκ του Παρισιού, ανακοίνωσε πως θα κλείσει.

Ποιος διαβάζει πραγματικά σήμερα τη «Vogue»; Facebook Twitter
Η Colette έκανε τη χαριτωμένη κηδεία στην αυθεντία, χωρίς να κάνει φασαρία, χωρίς να το θεωρεί σημαντικό. Στην ανακοίνωσή της ανέφερε πως «κουράστηκε», και αυτή είναι η αλήθεια.


Για όσους δεν την ξέρουν ή δεν την έχουν επισκεφθεί ποτέ, η Colette είναι η βασίλισσα όλων των concept stores παγκοσμίως, που συγκέντρωνε με μοναδικό τρόπο σπάνιες εκδόσεις και περιοδικά, Chanel σακάκια, ντιζαϊνάτες γόμες από την Ιαπωνία, καινούργιους σχεδιαστές, απίθανα gadgets, όλη τη συλλογή του J.W Anderson και πάει λέγοντας. Για πολλά χρόνια, η Colette ήταν το «προσκύνημα» όλων αυτών που θα περνούσαν από την Εβδομάδα Μόδας και όνειρο κάθε μικρού σχεδιαστή, να αναγνωριστεί μέσα από αυτή. Καταλαβαίνουμε όλοι πως σήμερα ένας μικρός σχεδιαστής δεν έχει ανάγκη κανένα χρυσό χέρι αγοραστή ή concept store αλλά μια τοπική Kylie Jenner. «Και ποια είναι η Kylie Jenner;» θα μου πεις. «Αυτή που έχει 95,8 εκατ. followers στο Instagram» θα σου απαντήσω. Δεν μας ενδιαφέρει πλέον ποιος θα διαλέξει τι για να το βάλει σε μια μπουτίκ ή σε ένα περιοδικό.


Η Colette έκανε τη χαριτωμένη κηδεία στην αυθεντία, χωρίς να κάνει φασαρία, χωρίς να το θεωρεί σημαντικό. Στην ανακοίνωσή της ανέφερε πως «κουράστηκε», και αυτή είναι η αλήθεια. Η αυθεντία σήμερα, είτε είναι στη μόδα, είτε στη μουσική, είτε στη γαστρονομία, έχει κουραστεί βαθιά. Περισσότερο απ' όλα, έχει κουραστεί να μιλά και να μην την ακούει κανείς, απλώς, ενίοτε, να τη χαζεύουν.

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νέες σιλουέτες, ρούχα που φοριούνται και πολύ χρώμα: Τι κρατάμε από το Παρίσι

Μόδα & Στυλ / Νέες σιλουέτες, ρούχα που φοριούνται και πολύ χρώμα: Τι κρατάμε από το Παρίσι

Από τις νέες προσεγγίσεις των οίκων Givenchy και Dries Van Noten, μέχρι τις καλλιτεχνικές παραστάσεις του Comme des Garçons και τη δημιουργική ανατροπή του Duran Lantink, στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού, η βιομηχανία απέδειξε για άλλη μια φορά την ικανότητά της να εξελίσσεται και να εντυπωσιάζει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ντονατελισμός: Πώς να επιβιώσεις σαν τη Ντονατέλα Βερσάτσε

Μόδα & Στυλ / Ντονατελισμός: Πώς να επιβιώσεις σαν τη Ντονατέλα Βερσάτσε

Mε αφορμή την αποχώρησή της από τη θέση της δημιουργικής διευθύντριας του οίκου Versace, ανατρέχουμε στην πραγματικά αξιοσημείωτη tour de force μιας γυναίκας που κατάφερε να δώσει δεύτερη ζωή σε αυτό που δημιούργησε ο αδερφός της.
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΓΟΥΡΓΟΥΡΙΝΗ
Τί κρατάμε από το Μιλάνο

Μόδα & Στυλ / Κουρελιασμένα ντένιμ, κουλ κορίτσια, νέα κόλπα: Τι κρατάμε από το Μιλάνο

Το Μιλάνο αλλάζει τον τρόπο που βλέπει τη μόδα – τσαλακώνει βεβαιότητες, ανοίγεται στην κουλτούρα του δρόμου και, ενώ τιμά τους θρύλους του, αφήνει χώρο σε νέες εμπειρίες μόδας. Και όλα αυτά χωρίς να απαρνιέται τον μαξιμαλισμό και τους κώδικες της ιταλικής κομψότητας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μια Κυψελιώτισσα ζωγραφίζει τα πάντα όλα

Lifo Videos / Μια Κυψελιώτισσα ζωγραφίζει τα πάντα όλα

Η Χριστίνα Κουτσολιούτσου, η εικαστικός που αναζητά τα τροπικά στοιχεία στην πόλη και έχει γεμίσει με χρώμα την Κυψέλη, δεν περιορίζει τη δημιουργικότητά της μόνο στους καμβάδες. Η τέχνη της ζωντανεύει σε ρούχα και αξεσουάρ, αλλά και στους τοίχους του σπιτιού της, συνδυάζοντας την καθημερινότητα με την καλλιτεχνική έκφραση.
THE LIFO TEAM
Dilara Findikoglou: H μάγισσα του σκότους

Μόδα & Στυλ / Είναι η Dilara Findikoglou o νέος Alexander McQueen;

Πριν από μία εβδομάδα, πολλοί δεν γνώριζαν την ύπαρξή της, ώσπου η σχεδιάστρια αποκάλυψε τις άσωτες Αφροδίτες της σε μια αποθήκη που στεγάζει το μακροβιότερο goth club του Λονδίνου και – μόνη της, κυριολεκτικά – αποκατέστησε τη φήμη της πόλης ως τόπου που θρέφει τις πιο αλλόκοτες «φωνές» της μόδας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ