«Ηρωικές» φακές, φύκια στα πιάτα μας, μαγικοί χυμοί στα ποτήρια μας Facebook Twitter

«Ηρωικές» φακές, φύκια στα πιάτα μας, μαγικοί χυμοί στα ποτήρια μας

1

«Ηρωικές» τροφές και όχι απλώς superfoods, πειραγμένα ποτά και αναψυκτικά, φυτά από τη θάλασσα, διάδοση της μουσουλμανικής διατροφής, είναι μερικές από τις τάσεις που θα ενισχυθούν το επόμενο διάστημα. Παράλληλα, αυξάνεται η απαίτηση του κοινού για ευεξία και οι πιέσεις για προστασία του πλανήτη και αντιμετώπιση της αστυφιλίας.

 

Διεθνείς μελέτες όπως αυτή της Edelman και μετρήσεις όπως αυτή του eMarketer εντοπίζουν τις απαιτήσεις των καταναλωτών, τον ρόλο της τεχνολογίας αλλά και τις δημοφιλείς κατευθύνσεις που ενίοτε υποκρύπτουν διάφορες μόδες.

 

- Οι «ηρωικές» τροφές είναι μια απάντηση στον «θόρυβο» σχετικά με τα superfoods. Είναι πιο ισχυρές και αρκετές λιγότερο εξωτικές (φακές, ρεβίθια, καρότα, ρέβες, γουλιά κ.λπ.). Το πρόσφατο βραβείο World Food Prize το πήρε ένα είδος γλυκοπατάτας. Είναι πολύ σημαντικό ότι μπορούμε να τις βρούμε σε παραγωγούς κάπου κοντά μας και όχι να τις ψάχνουμε σε εξωτικά μέρη, όπως αρκετά superfoods.

 

- Ορισμένα φυτά της θάλασσας μπορούν να δώσουν μια ακόμα διατροφική επιλογή, με εξαιρετικά διατροφικά χαρακτηριστικά, ενώ η καλλιέργειά τους δεν χρειάζεται ιδιαίτερους πόρους. Τα αξιοποιούν εδώ και 500 χρόνια στην Ασία. Διαθέτουν υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες, πρωτεΐνες, ιώδιο και Ω3.

 

- Μέχρι το 2018 θα έχει τριπλασιαστεί η κατανάλωση τροφών που παρασκευάζονται με βάση τη μουσουλμανική κουλτούρα (Halal), φτάνοντας το 17% της παγκόσμιας κατανάλωσης φαγητού. Οι μετανάστευση ενισχύει αυτή την τάση.

 

«Ηρωικές» φακές, φύκια στα πιάτα μας, μαγικοί χυμοί στα ποτήρια μας Facebook Twitter
Οι μικρές παραγωγές αυξάνονται, αλλά είναι ζητούμενο για αρκετές το αν θα αποκτήσουν κλίμακα και εξαγωγική δραστηριότητα για να πάνε παραπέρα, μετά τον αρχικό ενθουσιασμό.

 

Μέχρι το 2018 θα έχει τριπλασιαστεί η κατανάλωση τροφών που παρασκευάζονται με βάση τη μουσουλμανική κουλτούρα (Halal), φτάνοντας το 17% της παγκόσμιας κατανάλωσης φαγητού. Οι μετανάστευση ενισχύει αυτή την τάση.

 

- Τα προϊόντα που προέρχονται από ζύμωση κερδίζουν έδαφος, καθώς θεωρείται ότι συμβάλλουν στον υγιεινό τρόπο ζωής και ενισχύουν το ανοσοποιητικό, και η γκάμα τους κυμαίνεται από τα παραδοσιακά (τυριά, γιαούρτι, μπίρα) μέχρι τις νέες αφίξεις, όπως η kombucha (τσάι από ζύμωση), το kimchi (από λάχανο) και το κεφίρ.

 

- O καφές θα διαδοθεί κι άλλο σε χώρες όπου πίνουν τσάι (Κίνα, Ιράν, Βρετανία) και ο στιγμιαίος καφές θα κερδίσει κι άλλες αγορές στην Ανατολική Ασία, στην Αφρική, στη Μέση Ανατολή. Ένας καλός ή ιδιαίτερος καφές συνοδεύεται πλέον από τελετουργικά αντίστοιχα με αυτά της απόλαυσης ενός κρασιού.

 

- Καθώς ενισχύεται έντονα η αστυφιλία, θα αυξηθούν οι πιέσεις για πιο παραγωγικό αγροτικό τομέα, που παράλληλα θα λαμβάνει υπ’ όψιν τους περιβαλλοντικούς περιορισμούς. Οι υδροπονικές και κατακόρυφες καλλιέργειες φέρνουν νέα δεδομένα. Οι εντατικές καλλιέργειες θα ενισχυθούν, αλλά θα έχουν ρόλο και οι μικροκαλλιέργειες.

 

«Ηρωικές» φακές, φύκια στα πιάτα μας, μαγικοί χυμοί στα ποτήρια μας Facebook Twitter
Οι «ηρωικές» τροφές είναι μια απάντηση στον «θόρυβο» σχετικά με τα superfoods. Είναι πιο ισχυρές και αρκετές λιγότερο εξωτικές (φακές, ρεβίθια, καρότα, ρέβες, γουλιά κ.λπ.).

 

 

- Επεκτείνεται πολύ η γκάμα των αρωματικών νερών αλλά και των φρέσκων, χειροποίητα παρασκευαζόμενων ποτών. Πέρα από τα κοκτέιλ, θα έχουμε πρόσβαση σε απολαύσεις με βασικά συστατικά τους χυμούς, τον καφέ, τον μηλίτη. Το αρωματικό νερό δεν θα είναι μόνο με καρύδα αλλά και με φυτά ή λαχανικά όπως η αγκινάρα, ο κάκτος, ο σφένδαμος, η αλόη. Οι καταναλωτές θα αναζητούν την ουσία, πέρα από το εφέ και το hype.

 

- Διάφορες μορφές ρομπότ θα μπουν στην παραγωγή τροφίμων και θα φτάσουν μέχρι και τα εστιατόρια. Τα εργαλεία του Virtual Reality θα βοηθήσουν τους επιστήμονες να αναμείξουν διάφορα υλικά και τους καταναλωτές και τις οργανώσεις να καταλαβαίνουν πώς εξελίσσεται η καλλιέργεια σε ένα χωράφι. Θα φτάνουν μέχρι του σημείου να μας δίνουν μια εικόνα και αίσθηση αυτού που θέλουμε να μαγειρέψουμε, χωρίς να μπαίνουμε στην κουζίνα.

- Στις πιο φαντεζί περιοχές θα έχουμε πιάτα και ποτήρια με κάποια πρόσμειξη κάνναβης.

Οι τάσεις είναι πολυεπίπεδες και πολύπλοκες, γεωγραφικά διάσπαρτες, άλλοτε εξυπηρετούν μαζικές ανάγκες και άλλοτε απαιτήσεις ειδικών κοινών. Άλλοι θα ψάχνουν φτηνότερο φαγητό και άλλοι διαφάνεια στα προϊόντα βιομηχανικής επεξεργασίας.

 

Σε ορισμένες περιπτώσεις, το ζητούμενο θα είναι να ικανοποιηθούν ειδικά γούστα και σε άλλες η ανάγκη για εξοικονόμηση πόρων ή παραγωγή προϊόντων διατροφής με χαμηλότερο κόστος, για να γίνει εφικτή η σίτιση μεγάλων τμημάτων του παγκόσμιου πληθυσμού με χαμηλό εισόδημα.  

Στην Ελλάδα της κρίσης ο χώρος της διατροφής και της εστίασης είναι από τους ελάχιστους (μαζί με τον τουρισμό) όπου πραγματοποιούνται επενδύσεις την περίοδο της αναπτυξιακής ξηρασίας και της κοινωνικής αναστάτωσης. Επενδύσεις κυρίως σε υποδομές και σε νέες επιχειρήσεις, με σημαντικό και ολοφάνερο έλλειμμα στις υπηρεσίες. Π.χ. καινούργια, φιλόδοξα εστιατόρια που ξεκινούν με καλές προθέσεις, αλλά κάτι λείπει τόσο από την κουλτούρα της επιχείρησης όσο και από τις υπηρεσίες που προσφέρουν (λ.χ. σερβιτόροι με ελλιπή εκπαίδευση).

  

Οι μικρές παραγωγές αυξάνονται, αλλά είναι ζητούμενο για αρκετές το αν θα αποκτήσουν κλίμακα και εξαγωγική δραστηριότητα για να πάνε παραπέρα, μετά τον αρχικό ενθουσιασμό. Η έλλειψη παράδοσης και πιάτσας για μετάδοση της τεχνογνωσίας και το υψηλό κόστος του τελικού προϊόντος είναι από τα στοιχεία που ταλαιπωρούν όσους αποφασίζουν, μέσα στην κρίση, να ριχτούν στην παραγωγή.

 

Η περίπτωση του Τάσου Καρκαντζέλη, που χάθηκε πρόωρα, είναι χαρακτηριστική: τα έδωσε όλα για να κάνει μια πρότυπη βιολογική μονάδα, αλλά όταν έφυγε πρόωρα από τη ζωή, ήταν πολύ δύσκολο να βρεθεί κάποιος συνεχιστής, με γνώσεις και αφοσίωση, που να πάει κόντρα στις τόσες δυσκολίες του ελληνικού περιβάλλοντος.

 

Η κρίση είναι η κόλαση, αλλά και ο παράδεισος, για όσους επιχειρούν να δημιουργήσουν κάτι ιδιαίτερο, που πρώτο στόχο θα έχει την επιβίωση. Οι επινοητικές προτάσεις που έχουν ψυχή συν ένα ευφυές μάρκετινγκ θα επιβιώσουν γιατί το κοινό ζητά καινούργιες εμπειρίες, αυθεντικά προϊόντα ή/και καλύτερες τιμές.

Γεύση
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δώδεκα Πιάτα

Γεύση / «Δώδεκα Πιάτα» στο Κουκάκι: Για χειροποίητο γύρο στην ταβέρνα ενός αστεράτου σεφ

Ο Παύλος Kυριάκης είχε κατά νου δύο πράγματα: Να φτιάξει ένα μέρος όπου θα μπορούν να τον επισκέπτονται εύκολα οι φίλοι του και να σερβίρει κλασικά πιάτα - λίγα και καλά.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
CHECK Η γεύση των χιονισμένων τοπίων

Γεύση / Η γεύση των χιονισμένων τοπίων

Το γριβάδι πλακί με τις «καπιρές» του άκρες, ένα αγριογούρουνο μαγειρεμένο στιφάδο, μια γίδα βραστή του Ολύμπου και η φασολάδα των Πιερίων: Φαγητά που η νοστιμιά τους ενισχύεται από την ατμόσφαιρα της ζεστής συντροφιάς που σμίγει στην κρύα αγκαλιά του βουνού.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Ξυνιστέρι, σπούρτικο, μοροκανέλλα: Ο κυπριακός αμπελώνας κρύβει θησαυρούς

Το κρασί με απλά λόγια / Ξυνιστέρι, σπούρτικο, μοροκανέλλα: Ο κυπριακός αμπελώνας κρύβει θησαυρούς

Ο κορυφαίος Κύπριος οινολόγος και οινοποιός, Γιάννης Κυριακίδης, μοιράζεται μοναδικές πληροφορίες για τις λευκές ποικιλίες κρασιού του νησιού στην Υρώ Κολιακουδάκη και τον Παναγιώτη Ορφανίδη.
THE LIFO TEAM
Βαλκανικές συνταγές

Γεύση / Esthio: Στο Κουκάκι για ρουμάνικο λαχανοντολμά και αλβανικό γιαουρτοταβά

Το casual dining εστιατόριο του Έλβι-Δημήτρη Ζύμπα, που σύστησε στην Αθήνα τη βαλκανική κουζίνα, μόλις προστέθηκε στις προτάσεις του οδηγού Michelin. Ο σεφ το γιορτάζει, χαρίζοντάς μας τέσσερις συνταγές του για να τις φτιάξουμε στο σπίτι.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Από ένα fun εστιατόριο μέχρι ένα αναψυκτήριο: 11 νέες αθηναϊκές αφίξεις

Γεύση / Από ένα fun εστιατόριο μέχρι ένα αναψυκτήριο: 11 νέες αθηναϊκές αφίξεις

Εστιατόρια που συζητιούνται εντόνως, τα πιο «to see and to be seen» μαγαζιά των ημερών ή απλώς μέρη που φτιάχτηκαν για να γίνουν εύκολα στέκια. - Spoiler alert: Σε αυτή τη λίστα θα συναντήσετε πολύ κρασί και μουσική από βινύλια.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αν ένα απόσταγμα έχει να αφηγηθεί ενδιαφέρουσες ιστορίες, αυτό είναι το ουίσκι

Γεύση / Αν ένα απόσταγμα έχει να αφηγηθεί ενδιαφέρουσες ιστορίες, αυτό είναι το ουίσκι

Η ξενάγηση σε ένα αποστακτήριο σας ακούγεται κάπως τυπικά τουριστική; Προτιμάτε στα ταξίδια σας να «ζείτε» την πόλη; Κι όμως, υπάρχει ένα αποστακτήριο στο Δουβλίνο -αυτό του πολυβραβευμένου Teeling- που θα σας βοηθήσει να γνωρίσετε καλύτερα το μέρος που γέννησε το ουίσκι.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Raw Βata: Στους Αμπελόκηπους σερβίρουν κοκορέτσι και τραχανά με αχνιστή προβατίνα

Γεύση / Raw Βata: Στους Αμπελόκηπους σερβίρουν κοκορέτσι και τραχανά με αχνιστή προβατίνα

Ο Χρόνης Δαμαλάς προσφέρει μια κουζίνα που είναι οικεία και νέα ταυτόχρονα, με fusion ιδέες και έμφαση στην Ελλάδα, μαθαίνει στους τουρίστες τον τραχανά και σερβίρει το signature κοκορέτσι του χωρίς εντεράκια - μας έδωσε μάλιστα και τη συνταγή γι' αυτό, μαζί με δύο ακόμα.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Μαρία Κατσούλη: H ξεχωριστή πορεία της πρώτης Ελληνίδας οινοχόου

Το κρασί με απλά λόγια / Μαρία Κατσούλη, πώς ήταν να είσαι οινοχόος στα μακρινά 90's;

Από την Κρήτη στην Αθήνα και στις σάλες των πιο διάσημων ελληνικών εστιατορίων της δεκαετίας του ’90, η διαδρομή της Μαρίας Κατσούλη στον χώρο του κρασιού καθόρισε και ουσιαστικά δημιούργησε τη θέση του οινοχόου στη χώρα μας. Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και ο Παναγιώτης Ορφανίδης συζητούν μαζί της.
THE LIFO TEAM
Γεωργιάννα Χιλιαδάκη, πες μας πώς κάνεις τα γιουβαρλάκια σου

Γεύση / Γεωργιάννα Χιλιαδάκη, πώς κάνεις τα γιουβαρλάκια σου;

Στο καινούργιο εστιατόριο Iodio η σεφ Γεωργιάννα Χιλιαδάκη φτιάχνει πιάτα θαλασσινά με τον ξεχωριστό δικό της τρόπο. Μπήκαμε στην κουζίνα της, μιλήσαμε μαζί της και μάθαμε τις τεχνικές των πιάτων της. 
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
H μανία με το τρουφόλαδο και τι σημαίνει «εκλεκτό» στη γαστρονομία;

Radio Lifo / H μανία με το τρουφόλαδο και τι σημαίνει «εκλεκτό» στη γαστρονομία

Γιατί αναζητάμε διαρκώς το «εξωτικό» και το σπάνιο, αντί να εκτιμάμε περισσότερο τα υλικά και τα φαγητά με τα οποία μεγαλώσαμε; Η Κωνσταντίνα Βούλγαρη συνομιλεί με τους Nomade et Sauvage, τους μάγειρες Ιορδάνη Τσενεκλίδη και Παναγιώτη Σιαφάκα, για το τι θεωρείται εκλεκτό, τι ορίζεται ως πολυτέλεια στο φαγητό και πώς οι μόδες και οι τάσεις διαμορφώνουν τις διατροφικές μας συνήθειες.

σχόλια

1 σχόλια
Χαίρομαι πάρα πολύ που οι άνθρωποι στρέφονται στην υγειηνη διατροφή!Βέβαια οι παλαιότεροι δεν μπορούν να το καταλάβουν καθώς είναι προσκολλημενοιστις παλιές απόψεις τους