«Ηρωικές» φακές, φύκια στα πιάτα μας, μαγικοί χυμοί στα ποτήρια μας Facebook Twitter

«Ηρωικές» φακές, φύκια στα πιάτα μας, μαγικοί χυμοί στα ποτήρια μας

1

«Ηρωικές» τροφές και όχι απλώς superfoods, πειραγμένα ποτά και αναψυκτικά, φυτά από τη θάλασσα, διάδοση της μουσουλμανικής διατροφής, είναι μερικές από τις τάσεις που θα ενισχυθούν το επόμενο διάστημα. Παράλληλα, αυξάνεται η απαίτηση του κοινού για ευεξία και οι πιέσεις για προστασία του πλανήτη και αντιμετώπιση της αστυφιλίας.

 

Διεθνείς μελέτες όπως αυτή της Edelman και μετρήσεις όπως αυτή του eMarketer εντοπίζουν τις απαιτήσεις των καταναλωτών, τον ρόλο της τεχνολογίας αλλά και τις δημοφιλείς κατευθύνσεις που ενίοτε υποκρύπτουν διάφορες μόδες.

 

- Οι «ηρωικές» τροφές είναι μια απάντηση στον «θόρυβο» σχετικά με τα superfoods. Είναι πιο ισχυρές και αρκετές λιγότερο εξωτικές (φακές, ρεβίθια, καρότα, ρέβες, γουλιά κ.λπ.). Το πρόσφατο βραβείο World Food Prize το πήρε ένα είδος γλυκοπατάτας. Είναι πολύ σημαντικό ότι μπορούμε να τις βρούμε σε παραγωγούς κάπου κοντά μας και όχι να τις ψάχνουμε σε εξωτικά μέρη, όπως αρκετά superfoods.

 

- Ορισμένα φυτά της θάλασσας μπορούν να δώσουν μια ακόμα διατροφική επιλογή, με εξαιρετικά διατροφικά χαρακτηριστικά, ενώ η καλλιέργειά τους δεν χρειάζεται ιδιαίτερους πόρους. Τα αξιοποιούν εδώ και 500 χρόνια στην Ασία. Διαθέτουν υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες, πρωτεΐνες, ιώδιο και Ω3.

 

- Μέχρι το 2018 θα έχει τριπλασιαστεί η κατανάλωση τροφών που παρασκευάζονται με βάση τη μουσουλμανική κουλτούρα (Halal), φτάνοντας το 17% της παγκόσμιας κατανάλωσης φαγητού. Οι μετανάστευση ενισχύει αυτή την τάση.

 

«Ηρωικές» φακές, φύκια στα πιάτα μας, μαγικοί χυμοί στα ποτήρια μας Facebook Twitter
Οι μικρές παραγωγές αυξάνονται, αλλά είναι ζητούμενο για αρκετές το αν θα αποκτήσουν κλίμακα και εξαγωγική δραστηριότητα για να πάνε παραπέρα, μετά τον αρχικό ενθουσιασμό.

 

Μέχρι το 2018 θα έχει τριπλασιαστεί η κατανάλωση τροφών που παρασκευάζονται με βάση τη μουσουλμανική κουλτούρα (Halal), φτάνοντας το 17% της παγκόσμιας κατανάλωσης φαγητού. Οι μετανάστευση ενισχύει αυτή την τάση.

 

- Τα προϊόντα που προέρχονται από ζύμωση κερδίζουν έδαφος, καθώς θεωρείται ότι συμβάλλουν στον υγιεινό τρόπο ζωής και ενισχύουν το ανοσοποιητικό, και η γκάμα τους κυμαίνεται από τα παραδοσιακά (τυριά, γιαούρτι, μπίρα) μέχρι τις νέες αφίξεις, όπως η kombucha (τσάι από ζύμωση), το kimchi (από λάχανο) και το κεφίρ.

 

- O καφές θα διαδοθεί κι άλλο σε χώρες όπου πίνουν τσάι (Κίνα, Ιράν, Βρετανία) και ο στιγμιαίος καφές θα κερδίσει κι άλλες αγορές στην Ανατολική Ασία, στην Αφρική, στη Μέση Ανατολή. Ένας καλός ή ιδιαίτερος καφές συνοδεύεται πλέον από τελετουργικά αντίστοιχα με αυτά της απόλαυσης ενός κρασιού.

 

- Καθώς ενισχύεται έντονα η αστυφιλία, θα αυξηθούν οι πιέσεις για πιο παραγωγικό αγροτικό τομέα, που παράλληλα θα λαμβάνει υπ’ όψιν τους περιβαλλοντικούς περιορισμούς. Οι υδροπονικές και κατακόρυφες καλλιέργειες φέρνουν νέα δεδομένα. Οι εντατικές καλλιέργειες θα ενισχυθούν, αλλά θα έχουν ρόλο και οι μικροκαλλιέργειες.

 

«Ηρωικές» φακές, φύκια στα πιάτα μας, μαγικοί χυμοί στα ποτήρια μας Facebook Twitter
Οι «ηρωικές» τροφές είναι μια απάντηση στον «θόρυβο» σχετικά με τα superfoods. Είναι πιο ισχυρές και αρκετές λιγότερο εξωτικές (φακές, ρεβίθια, καρότα, ρέβες, γουλιά κ.λπ.).

 

 

- Επεκτείνεται πολύ η γκάμα των αρωματικών νερών αλλά και των φρέσκων, χειροποίητα παρασκευαζόμενων ποτών. Πέρα από τα κοκτέιλ, θα έχουμε πρόσβαση σε απολαύσεις με βασικά συστατικά τους χυμούς, τον καφέ, τον μηλίτη. Το αρωματικό νερό δεν θα είναι μόνο με καρύδα αλλά και με φυτά ή λαχανικά όπως η αγκινάρα, ο κάκτος, ο σφένδαμος, η αλόη. Οι καταναλωτές θα αναζητούν την ουσία, πέρα από το εφέ και το hype.

 

- Διάφορες μορφές ρομπότ θα μπουν στην παραγωγή τροφίμων και θα φτάσουν μέχρι και τα εστιατόρια. Τα εργαλεία του Virtual Reality θα βοηθήσουν τους επιστήμονες να αναμείξουν διάφορα υλικά και τους καταναλωτές και τις οργανώσεις να καταλαβαίνουν πώς εξελίσσεται η καλλιέργεια σε ένα χωράφι. Θα φτάνουν μέχρι του σημείου να μας δίνουν μια εικόνα και αίσθηση αυτού που θέλουμε να μαγειρέψουμε, χωρίς να μπαίνουμε στην κουζίνα.

- Στις πιο φαντεζί περιοχές θα έχουμε πιάτα και ποτήρια με κάποια πρόσμειξη κάνναβης.

Οι τάσεις είναι πολυεπίπεδες και πολύπλοκες, γεωγραφικά διάσπαρτες, άλλοτε εξυπηρετούν μαζικές ανάγκες και άλλοτε απαιτήσεις ειδικών κοινών. Άλλοι θα ψάχνουν φτηνότερο φαγητό και άλλοι διαφάνεια στα προϊόντα βιομηχανικής επεξεργασίας.

 

Σε ορισμένες περιπτώσεις, το ζητούμενο θα είναι να ικανοποιηθούν ειδικά γούστα και σε άλλες η ανάγκη για εξοικονόμηση πόρων ή παραγωγή προϊόντων διατροφής με χαμηλότερο κόστος, για να γίνει εφικτή η σίτιση μεγάλων τμημάτων του παγκόσμιου πληθυσμού με χαμηλό εισόδημα.  

Στην Ελλάδα της κρίσης ο χώρος της διατροφής και της εστίασης είναι από τους ελάχιστους (μαζί με τον τουρισμό) όπου πραγματοποιούνται επενδύσεις την περίοδο της αναπτυξιακής ξηρασίας και της κοινωνικής αναστάτωσης. Επενδύσεις κυρίως σε υποδομές και σε νέες επιχειρήσεις, με σημαντικό και ολοφάνερο έλλειμμα στις υπηρεσίες. Π.χ. καινούργια, φιλόδοξα εστιατόρια που ξεκινούν με καλές προθέσεις, αλλά κάτι λείπει τόσο από την κουλτούρα της επιχείρησης όσο και από τις υπηρεσίες που προσφέρουν (λ.χ. σερβιτόροι με ελλιπή εκπαίδευση).

  

Οι μικρές παραγωγές αυξάνονται, αλλά είναι ζητούμενο για αρκετές το αν θα αποκτήσουν κλίμακα και εξαγωγική δραστηριότητα για να πάνε παραπέρα, μετά τον αρχικό ενθουσιασμό. Η έλλειψη παράδοσης και πιάτσας για μετάδοση της τεχνογνωσίας και το υψηλό κόστος του τελικού προϊόντος είναι από τα στοιχεία που ταλαιπωρούν όσους αποφασίζουν, μέσα στην κρίση, να ριχτούν στην παραγωγή.

 

Η περίπτωση του Τάσου Καρκαντζέλη, που χάθηκε πρόωρα, είναι χαρακτηριστική: τα έδωσε όλα για να κάνει μια πρότυπη βιολογική μονάδα, αλλά όταν έφυγε πρόωρα από τη ζωή, ήταν πολύ δύσκολο να βρεθεί κάποιος συνεχιστής, με γνώσεις και αφοσίωση, που να πάει κόντρα στις τόσες δυσκολίες του ελληνικού περιβάλλοντος.

 

Η κρίση είναι η κόλαση, αλλά και ο παράδεισος, για όσους επιχειρούν να δημιουργήσουν κάτι ιδιαίτερο, που πρώτο στόχο θα έχει την επιβίωση. Οι επινοητικές προτάσεις που έχουν ψυχή συν ένα ευφυές μάρκετινγκ θα επιβιώσουν γιατί το κοινό ζητά καινούργιες εμπειρίες, αυθεντικά προϊόντα ή/και καλύτερες τιμές.

Γεύση
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντρόμ(ι)σες: Ένα ξεχασμένο αρβανίτικο πιάτο και η ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα

Ηχητικά Άρθρα / Ντρόμ(ι)σες: Ένα ξεχασμένο αρβανίτικο πιάτο και η ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα

Φτιαγμένο με τα πιο απλά υλικά, αλεύρι, νερό και λάδι, συνδέθηκε, μαζί με την μπομπότα, με την Κατοχή. Ο M. Hulot περιγράφει τις αναμνήσεις που του φέρνει στο μυαλό αυτό το πολύ απλό «φαγητό των γιαγιάδων».
M. HULOT
Συνταγές με κουνουπίδι

Γεύση / Συνταγές με κουνουπίδι, με ένα από τα «δώρα» της χειμωνιάτικης κουζίνας

Ο σεφ Άγγελος Μπακόπουλος μοιράζεται ιδέες που έχουν το κουνουπίδι για πρωταγωνιστή, πιάτα που μπορούν να σταθούν τόσο στο καθημερινό όσο και σε ένα κυριακάτικο τραπέζι με φίλους.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Μουσουρλού μου η γλυκιά σου κουζίνα ανάβει φωτιές!

Γεύση / Ένα νέο γαστροκαφενείο στον Βύρωνα σερβίρει τη μικρασιατική παράδοση

Στη Μουσουρλού για τραγανά μύδια Κωνσταντινουπόλεως, τηγανητές πατάτες με κιμά και κασέρι, τυροκαυτερή «χτυπητή», κεμπάπ και ένα πιάτο εμπνευσμένο από τα παλιά Λαδάδικα της δεκαετίας του ’70.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Η τιμή του κρασιού και οι παράγοντες που την επηρεάζουν

Γεύση / Γιατί έχει ακριβύνει τόσο το κρασί;

Πόσο μπορεί να αντέξει στις αυξήσεις το πορτοφόλι του Έλληνα καταναλωτή; Αν πρόκειται για είδη πρώτης ανάγκης, δυστυχώς είμαστε δέσμιοι του «νόμου της αγοράς»· το κρασί όμως είναι προϊόν απόλαυσης, όχι πρώτης ανάγκης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΜΑΝΗΣ
Συνταγές με φιστίκι

Γεύση / Ευέλικτο, πλούσιο και τραγανό, το φιστίκι Αιγίνης πρωταγωνιστεί σε αυτές τις έξι αλμυρές και γλυκές συνταγές

Τα αδέλφια Δημήτρης και Θανάσης Σταμούδης προτείνουν ριγκατόνι με πέστο φιστικιού, cookies φιστίκι και άλλες πρωτότυπες ιδέες που αξιοποιούν τον αγαπημένο ξηρό καρπό.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Τι κάνει το Prosecco το πιο δημοφιλές αφρώδες κρασί στον κόσμο;

Το κρασί με απλά λόγια / Τι κάνει το Prosecco το πιο δημοφιλές αφρώδες κρασί στον κόσμο;

Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και ο Παναγιώτης Ορφανίδης μάς ταξιδεύουν στη βορειοανατολική Ιταλία με οδηγό τον σύμβουλο οινολόγο Stefano Ferrantes, ειδικό στην παραγωγή Prosecco, που εργάζεται στα μεγαλύτερα και γνωστότερα οινοποιεία της περιοχής.
THE LIFO TEAM
Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Instant noodles: Tο πιο viral φαγητό στον κόσμο τώρα

Γεύση / Instant noodles: Tο πιο viral φαγητό στον κόσμο τώρα

Η συναρπαστική ιστορία του πιο εύκολου φαγητού ξεκινά από την αρχαία Κίνα και τη δυναστεία Τσινγκ. Σύμφωνα με έναν τριάστερο σεφ, υπάρχει τρόπος να κάνουμε τα συσκευασμένα noodles γκουρμέ. Δοκιμάσαμε όσα βρήκαμε στην Αθήνα και προτείνουμε τα καλύτερα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ο Dr. George Soleas εξηγεί πώς έγινε ο κορυφαίος αγοραστής κρασιών στον κόσμο

Το κρασί με απλά λόγια / Πώς έγινα ο κορυφαίος αγοραστής κρασιών στον κόσμο

O Dr. George Soleas, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του LCBO, του μεγαλύτερου εισαγωγέα κρασιών και οινοπνευματωδών ποτών στον κόσμο, αφηγείται στην Υρώ Κολιακουδάκη (Dip WSET) και τον Παναγιώτη Ορφανίδη την κινηματογραφική ζωή του.
THE LIFO TEAM
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
Proveleggios

Γεύση / Ο Αλέξανδρος Καρακάτσανης έχασε πολλά σε μια νύχτα, αλλά επιστρέφει δυναμικά στο Proveleggios

Ο νεαρός και ταλαντούχος σεφ που είδε το πρώτο του μαγαζί στην Αθήνα να καίγεται ολοσχερώς δεν το έβαλε κάτω στιγμή. Πρόσφατα ανέλαβε να αλλάξει την κουζίνα του δημοφιλούς εστιατορίου και θέλει να αφηγηθεί τις αναμνήσεις όλης της ομάδας που τον υποδέχτηκε μέσα από τα πιάτα του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

σχόλια

1 σχόλια
Χαίρομαι πάρα πολύ που οι άνθρωποι στρέφονται στην υγειηνη διατροφή!Βέβαια οι παλαιότεροι δεν μπορούν να το καταλάβουν καθώς είναι προσκολλημενοιστις παλιές απόψεις τους