Αποστολή στο Λονδίνο: Η Tate Modern υποκλίνεται στον Takis Facebook Twitter
O Takis μπροστά από έναν Μαγνητικό Τοίχο

Αποστολή στο Λονδίνο: Η Tate Modern υποκλίνεται στον Takis

0

«Πολύ αργά». Με αυτή την πνευματώδη αποστροφή υποδέχτηκε, λέγεται, ο Takis την απόφαση της Tate Modern να φιλοξενήσει φέτος μια μεγάλη αναδρομική έκθεση προς τιμήν του – ο ίδιος, άλλωστε, είναι αρκετά μεγάλος για να ταξιδέψει σε μια πόλη όπου πέρασε μερικά από τα πλέον δημιουργικά χρόνια του, όταν η διασημότερη γκαλερί του Λονδίνου λειτουργούσε ακόμα ως ενεργειακός σταθμός.


Ακόμα βέβαια κι αν όντως άργησε, η τιμή παραμένει μεγάλη για τον 94χρονο σήμερα κατά κόσμον Παναγιώτη Βασιλάκη που υπήρξε πρωτοπόρος ήδη από τη δεκαετία του '50 χάρη τόσο στα υλικά και τις τεχνικές που χρησιμοποίησε όσο και στις ιδέες που μετέδωσε, επηρεάζοντας πολλούς άλλους καλλιτέχνες. Ήταν από τους πρώτους που επιχείρησαν να συνδέσουν τις εικαστικές με τις τεχνολογικές εξελίξεις, δημιουργώντας τρισδιάστατα έργα τέχνης που ενσωματώνουν αόρατες ενέργειες ως ένα τέταρτο ενεργό στοιχείο.


Ο Takis, ο οποίος χαρακτήριζε εαυτόν ως «ενστικτώδη επιστήμονα» (και κατ' επέκταση ενστικτώδη καλλιτέχνη, καθότι ποτέ δεν επιδίωξε να αποκτήσει κάποιο πτυχίο), κατάφερε μέσα από έρευνα, μελέτη και πειραματισμούς να αποτελέσει έναν από τους σημαντικότερους ανανεωτές της σύγχρονης γλυπτικής, βασίζοντας την καλλιτεχνική του έκφραση και δημιουργικότητα στη λειτουργική χρήση των φυσικών νόμων. Το φως αλλά και η κίνηση σε κάθε της μορφή –μηχανική, ηλεκτρομηχανική, θερμική, μαγνητική, υδροδυναμική, αιολική– είναι στοιχεία που αποτελούν βασικούς πυρήνες του έργου του.

Δηλώνει πολυθεϊστής, πιστεύει ότι σήμερα έχουν εμπορευματοποιηθεί εντελώς τόσο η τέχνη όσο και η επιστήμη, θεωρεί ότι η επίσημη πολιτεία δεν τον έχει αναγνωρίσει όσο έπρεπε και ότι οι πνευματικοί άνθρωποι που κάποτε ενέπνεαν κοινωνικά και καλλιτεχνικά κινήματα, επηρεάζοντας γενιές ολόκληρες, είναι πια «είδος προς εξαφάνιση».

 
Η έκθεση, που γίνεται σε συνεργασία της Tate Modern με το MACBA της Βαρκελώνης και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, σε επιμέλεια Guy Brett και Michael Wellen, παρουσιάζεται στον 3ο όροφο του εμβληματικού κτιρίου, όπου με θέα τον Τάμεση και τον Άγιο Παύλο μπορεί κανείς να δει και να περιεργαστεί 70 αντιπροσωπευτικά έργα απ' όλες τις περιόδους του καλλιτέχνη, τα οποία παραχώρησαν μεγάλα μουσεία και ιδιώτες συλλέκτες. Χωρίζεται σε τρία μέρη («Magnetism and Metal», «Light and Darkness», «Sound and Silence») και συνοδεύεται από πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό. Αν, μάλιστα, κρίνουμε από την παρουσίαση, το ενδιαφέρον των φιλότεχνων είναι μεγάλο.

Αποστολή στο Λονδίνο: Η Tate Modern υποκλίνεται στον Takis Facebook Twitter
Magnetic Wall 9 (Red) 1961. Acrylic paint on canvas, magnets, copper wire, foam, paint, plastic, steel, synthetic cloth. Centre Pompidou, Musée national d’art moderne – Centre de création industrielle, Paris © ADAGP, Paris and DACS, London 2019. Photo: Georges Meguerditchian

Γεννημένος στις 25/10/1925 στην Αθήνα από γονείς πρόσφυγες που έχασαν τα πάντα στην καταστροφή της Σμύρνης, πέρασε δύσκολα εφηβικά χρόνια, αφού συνέπεσαν με τη μεταξική δικτατορία, την Κατοχή (οπότε, όντας ηγετικό στέλεχος της ΕΠΟΝ, συνελήφθη και φυλακίστηκε για τη δράση του) και τον Εμφύλιο που ακολούθησε. Τότε κιόλας εκδήλωσε τις πρώτες καλλιτεχνικές του ανησυχίες, που γίνονται πιο συγκεκριμένες όταν, μαζί με τον Μίνω Αργυράκη και τον Πάνο Ραϋμόνδο, νοικιάζουν το 1952 ένα μικρό στούντιο στην Ανάκασα. Δημιουργεί τους «Τέσσερις Στρατιώτες» και συμμετέχει σε διεθνή έκθεση τέχνης στους Δελφούς. Δύο χρόνια αργότερα, απογοητευμένος από την  Ελλάδα της εποχής, την οποία  χαρακτηρίζει «μια απέραντη φυλακή με αποπνικτική ατμόσφαιρα, μια πνευματικά νεκρή ζώνη», αναχωρεί για το Παρίσι, όπου αρχίζει να κατασκευάζει γλυπτά από σίδερο, εμπνευσμένα από την ελληνική αλλά και την αιγυπτιακή μυθολογία και τέχνη που τον συνάρπαζαν – οι μεταλλικοί κούροι του θυμίζουν έντονα τα κυκλαδικά εδώλια, ενώ θεωρούσε τα ηλεκτρομαγνητικά σήματα «σύγχρονα ιερογλυφικά». Τα επόμενα χρόνια εισάγει για τα καλά τα ηλεκτρομαγνητικά πεδία στο έργο του, «ανακαλύπτοντας ουσιαστικά τη μεταπολεμική γλυπτική», καθώς ανέφερε ο Michael Wellen στην παρουσίαση.

Το 1960, λίγο πριν ο Γιούρι Γκαγκάριν γίνει ο πρώτος άνθρωπος που περπάτησε στο Διάστημα, ο Takis πραγματοποιεί περφόρμανς στην παριζιάνικη γκαλερί Iris Clert με τίτλο «Το αδύνατο: Ο άνθρωπος μέσα στο Διάστημα» με τη συνδρομή του Νοτιοαφρικανού ποιητή Sinclair Beiles που απαγγέλλει εκεί το εμπνευσμένο από αυτόν «Μαγνητικό Μανιφέστο» του. Την επόμενη χρονιά εκθέτει μια τηλεμαγνητική εγκατάσταση στην γκαλερί του Ιόλα στη Νέα Υόρκη, μετέπειτα «ατζέντη» του επί σειρά ετών. Στο «Μεγάλο Μήλο» συναντιέται επίσης με τον Marcel Duchamp, από τις μεγάλες του επιρροές μαζί με τον Picasso και τον Jacometti, τον οποίο επίσης θα γνωρίσει από κοντά αργότερα στο Παρίσι, αναπτύσσοντας μαζί του μια σχέση «αγάπης-μίσους». Το 1963 μια ομάδα νέων καλλιτεχνών, εμπνευσμένων από το έργο του –ανάμεσά τους ο συνεπιμελητής της τωρινής του έκθεσης Guy Brett–, ιδρύουν στο Λονδίνο την αβανγκάρντ γκαλερί Signals. Εστιάζουν, όπως και εκείνος, στις σχέσεις καλλιτεχνικής δημιουργίας και τεχνολογίας, καθώς επίσης και στη σχέση του δημιουργού με την πολιτική, την κοινωνία και το κύκλωμα της τέχνης.

Αποστολή στο Λονδίνο: Η Tate Modern υποκλίνεται στον Takis Facebook Twitter
Clay Perry, Photograph of Takis and Guy Brett 1966© Clay Perry, England & Co gallery, London


Η δεκαετία του '60, μια περίοδος εξεγέρσεων, ρηξικέλευθων αλλαγών και ανατροπών σε όλο το φάσμα του επιστητού –ήταν σαν να μεταλλάχτηκε άξαφνα το ίδιο το ανθρώπινο DNA–, θα είναι από τις πλέον γόνιμές του. Ο ίδιος δεν είναι πια έφηβος, αντιλαμβάνεται όμως απόλυτα αυτό που συμβαίνει, καθώς βρίσκεται κιόλας στα σωστά μέρη, με τους σωστούς ανθρώπους, τη σωστή ιστορική στιγμή. Στο Παρίσι και στο Λονδίνο είναι που γνωρίζεται με τον Yves Klein, τον Jean Tingueli και τους μπιτ ποιητές Allen Ginsberg, Gregory Corso, Alan Ansen, William Burroughs, Brian Gysin, ανταλλάσσοντας ιδέες και εμπειρίες. Η δουλειά του εντυπωσιάζει και τους John Lennon και Paul McCartney των μεσουρανούντων τότε Beatles, οι οποίοι την εκθειάζουν, ενώ αποκτούν και έργα του. Στη διάρκεια αυτής της συγκλονιστικής δεκαετίας, της οποίας τα αιτήματα για ειρήνη, ανοιχτούς ορίζοντες, κοινωνική και σεξουαλική απελευθέρωση συμμεριζόταν απόλυτα –«λαχταρούσαμε όλοι μια ριζοσπαστική αλλαγή εδώ και τώρα», καθώς έλεγε σε μια συνέντευξη στον Maïten Bouisset–, ο Takis εξακολουθεί να πειραματίζεται με τη μουσική, την τεχνολογία και τα νέα μέσα. Συνεργάζεται με τον Αμερικανό συνθέτη Earle Brown και το '66 βλέπει τον «New Scientist» να τον συγκαταλέγει στους σημαντικότερους συνθέτες του 20ού αιώνα, δίπλα στους Ιάνη Ξενάκη και John Cage.

«Ο ηλεκτρομαγνητισμός είναι ένα αόρατο, ασύνορο πράγμα, που δεν ανήκει μόνο στη Γη. Είναι μια κοσμική ενέργεια με την οποία όμως μπορείς να παίξεις. Θα μου άρεσε να καθιστούσα ορατό αυτόν τον συγκαλυμμένο, άχρωμο, μη αισθητό, γυμνό κόσμο που δεν μπορεί να ερεθίσει την όραση, τη γεύση ή το φύλο μας, που είναι απλώς καθαρή σκέψη» έλεγε – πίστευε εξάλλου πως η χρήση υλικών αντικειμένων δεν είναι καν απαραίτητη για την καλλιτεχνική δημιουργία. Τα βιομηχανικά υλικά και τα μηχανικά μέρη που ενέτασσε στις συνθέσεις του τα έβρισκε είτε στο περιβάλλον του –όπως έκανε ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του '50 στην Αθήνα, όταν αναζητούσε στο Γεροβουνό θραύσματα βομβών από τον πόλεμο–, σε αποθήκες στρατιωτικών ειδών, «μάντρες» και καταστήματα που πουλούσαν ραδιόφωνα. Το ράδιο, η τηλεόραση, το τηλέφωνο, οι υψηλές ταχύτητες, τα ηλεκτρικά φώτα, τα ραντάρ και οι τεχνολογικές εξελίξεις συνολικά αποτελούσαν για εκείνον αφορμές καλλιτεχνικής έμπνευσης. Μέσα από την τέχνη του επιχειρεί να αψηφήσει την ίδια τη βαρύτητα, ακριβώς όπως έκαναν οι αστροναύτες στο Διάστημα και τα «παιδιά των λουλουδιών» πίσω στη Γη μέσα από τη ροκ μουσική, τον πνευματισμό και τη χρήση ουσιών.

Η απλότητα, η αμεσότητα ήταν πάντοτε στο επίκεντρο των εκφραστικών αναζητήσεών του: «Για τον δικό μου διαλογισμό αρκούν ένα κομμάτι μαγνήτης και μια μεταλλική βελόνα που αιωρείται γύρω από αυτόν»,

Η απλότητα και η αμεσότητα ήταν πάντοτε στο επίκεντρο των εκφραστικών του αναζητήσεων: «Για τον δικό μου διαλογισμό αρκούν ένα κομμάτι μαγνήτης και μια μεταλλική βελόνα που αιωρείται γύρω από αυτόν» σημείωνε. Συνδέοντας, εξάλλου, τον «ηχητικό διαλογισμό» του με τον ζεν βουδισμό, θα φιλοτεχνήσει το 1987 ένα γκονγκ από τοίχωμα παροπλισμένου τάνκερ, που επίσης εκτίθεται στην Tate, όπως και οι επηρεασμένες από την πυθαγόρεια θεωρία «Μουσικές Σφαίρες» του (1985). Ο Ginsberg κατέγραψε το '62 μια συζήτηση που είχε με τον Takis, όπου ο Έλληνας καλλιτέχνης ανέπτυσσε τη θεωρία του της ηλεκτρομαγνητικής ενέργειας ως συνδετικού κρίκου ανάμεσα στα εκατομμύρια άστρα του στερεώματος, από το οποίο «αν αφαιρούσες κάποιο αστέρι, ολόκληρος ο κοσμικός μηχανισμός θα μετατοπιζόταν κατά μία ίντσα». Ο Wellen εξηγεί την έλξη που ασκούσε στους ποιητές, αποκαλώντας τα έργα του «ποιήματα άνευ βιβλίου». Εξίσου παρών, ωστόσο, είναι στο έργο του ο ερωτισμός, με πιο χαρακτηριστικό τον έξοχο μπρούτζινο Σεβαστιανό του '74 (σήμερα στο Takis Foundation).

Αποστολή στο Λονδίνο: Η Tate Modern υποκλίνεται στον Takis Facebook Twitter
Magnetic Fields (detail) 1969. Metal, magnets, wire. Solomon R. Guggenheim Museum, New York. Partial gift, Robert Spitzer, by exchange, 1970 © ADAGP, Paris and DACS, London 2019Photo: Solomon R. Guggenheim Museum, New York
Αποστολή στο Λονδίνο: Η Tate Modern υποκλίνεται στον Takis Facebook Twitter
Magnetic Ballet 1961. Cork, electromagnet, magnet, nylon thread, steel, wood Tate. Purchased with assistance from Tate International Council, Tate Members, Tate Patrons and with Art Fund support 2019© ADAGP, Paris and DACS, London 2019. Photo: © Tate (Andrew Dunkley and Mark Heathcote)

Το 1968 τον βρίσκει στη Μασαχουσέτη, όπου, ως υπότροφος επισκέπτης ερευνητής στο ΜΙΤ, δημιουργεί τις πρώτες του σειρές υδρομαγνητικών γλυπτών. Τον Ιανουάριο του '69 προκαλεί σκάνδαλο όταν εισβάλλει στο ΜΟΜΑ της Νέας Υόρκης, απομακρύνοντας βίαια ένα από τα γλυπτά του που εξετίθεντο εκεί χωρίς την άδειά του. Στη συνέχεια, μαζί με τον Νίκολας Κάλας πρωτοστατούν στην ίδρυση της Art Workers Coalition που διεκδικεί ελευθερία έκφρασης, ανεξαρτησία και πνευματικά δικαιώματα για τους καλλιτέχνες. Τα χρόνια που ακολουθούν πραγματοποιεί εκθέσεις και περφόρμανς στη Γαλλία, στην Ιταλία και στην Documenta του Κάσελ στη Γερμανία, γράφει επίσης μουσική για την ταινία του Κώστα Γαβρά «Ειδικό Δικαστήριο» (1975). Αργότερα θα δοκιμαστεί και στο θέατρο (μουσική και σκηνικά για την «Ηλέκτρα» του Κακογιάννη στην Επίδαυρο το 1983), ενώ το '85 το Κέντρο Georges Pompidou, όπου είχε εκθέσει ήδη, του παραγγέλνει ένα μαγνητικό γλυπτό για την είσοδο των αιθουσών σύγχρονης τέχνης.


Το 1995 εκπροσωπεί την Ελλάδα στην 46η Μπιενάλε της Βενετίας, όπου εκθέτει μπροστά από το εθνικό περίπτερο αντί μέσα σε αυτό, δηλώνοντας εκ πεποιθήσεως κοσμοπολίτης. Το '97 στήνει τα περίφημα «Σινιάλα» του –εύκαμπτοι μεταλλικοί στύλοι σαν ραδιοαντένες, με προσαρμοσμένα πάνω τους ηλεκτρικά φώτα ή άλλα αντικείμενα– σε μια τεράστια έκταση 3.500 τ.μ. στο παρισινό προάστιο Defence. Το επόμενο έτος τού απονέμεται το Μεγάλο Βραβείο της Γλυπτικής της Γαλλίας. Ακολουθούν εκθέσεις στις γκαλερί Xippas, στην Μπιενάλε της Βενετίας, στο MACBA, στην γκαλερί Hayward, στο Atomium των Βρυξελλών και αλλού, τιμάται δε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τη συνεισφορά του στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (2001). Εκθέτει, επίσης, στην Ελλάδα (ΑΣΚΤ, Δελφοί, Λάρισα, γκαλερί Stavros Mihalarias, Εθνική Λυρική Σκηνή, Εθνική Γλυπτοθήκη). Η βασισμένη στα προσωπικά του ημερολόγια αυτοβιογραφία του έχει εκδοθεί δύο φορές, αρχικά στο Παρίσι, το 1961, από τον εκδοτικό οίκο Julliard, με τίτλο «Estafilades», και αρκετά αργότερα στα ελληνικά (εκδόσεις Φερενίκη 2005).

Αποστολή στο Λονδίνο: Η Tate Modern υποκλίνεται στον Takis Facebook Twitter
Telepainting 1959. Acrylic paint on canvas, magnets, nylon thread, steel. Collection of Liliane Lijn © ADAGP, Paris and DACS, London 2019Photo: © Tate (Andrew Dunkley and Mark Heathcote)


Εδώ και αρκετό καιρό ο Takis έχει αποτραβηχτεί στο σπίτι-μουσείο του στο Γεροβουνό, σε οικόπεδο που είχε αγοράσει με την πρώτη – με πολιτικό γάμο– σύζυγό του, την επιφανή Αμερικανίδα καλλιτέχνιδα Liliane Lijn, μητέρα του γιου του Θάνου Βασιλάκη (έχει και μια μικρότερη κόρη από άλλη σχέση, την Anna Felle-Vasilakis). Όλος ο χώρος λειτουργεί με ηλιακή ενέργεια που μετατρέπεται σε ηλεκτρική χάρη σε μια «πατέντα» δικής του έμπνευσης, που θα μπορούσε να έχει ευρύτερες εφαρμογές.

Το Takis Foundation/KETE, όπου φιλοξενούνται πολλά σημαντικά δικά του έργα και όχι μόνο, αξίζει σίγουρα μια επίσκεψη, ειδικά για όσους ενδιαφερόμενους δεν θα έχουν την πολυτέλεια να βρεθούν στην Tate Modern. Μαγνητικά και αιολικά γλυπτά του εκτίθενται επίσης μόνιμα στο Πάρκο Στρατού στο Γουδί, ο ίδιος δε ανακηρύχθηκε φέτος επίτιμος διδάκτορας της ΑΣΚΤ. Δεν θεωρεί εαυτόν καθόλου δυσνόητο, αλλά, αντίθετα, «λαϊκό καλλιτέχνη». Δηλώνει πολυθεϊστής, πιστεύει ότι σήμερα έχουν εμπορευματοποιηθεί εντελώς τόσο η τέχνη όσο και η επιστήμη, θεωρεί ότι η επίσημη πολιτεία δεν τον έχει αναγνωρίσει όσο έπρεπε, παρ' ότι το '95 βραβεύτηκε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας –είχε προηγηθεί αντίστοιχη τιμή από τον Γάλλο ΠτΔ μία δεκαετία πριν– και ότι οι πνευματικοί άνθρωποι που κάποτε ενέπνεαν κοινωνικά και καλλιτεχνικά κινήματα, επηρεάζοντας γενιές ολόκληρες, είναι πια «είδος προς εξαφάνιση».

Αποστολή στο Λονδίνο: Η Tate Modern υποκλίνεται στον Takis Facebook Twitter
O Takis στο Takis Foundation/KETE στην Αθήνα, όπου φιλοξενούνται πολλά σημαντικά δικά του έργα και όχι μόνο.
Αποστολή στο Λονδίνο: Η Tate Modern υποκλίνεται στον Takis Facebook Twitter
Radar (detail) 1960. Aluminium, magnet, nylon thread. Takis Foundation© ADAGP, Paris and DACS, London 2019. Photo: Fay Zervos
Αποστολή στο Λονδίνο: Η Tate Modern υποκλίνεται στον Takis Facebook Twitter
Signal (detail) 1964–5. Steel, lamp, paint. Tate. Purchased with assistance from Tate International Council, Tate Members, Tate Patrons and with Art Fund support 2019 © ADAGP, Paris and DACS, London 2019. Photo: © Tate (Andrew Dunkley and Mark Heathcote)
Αποστολή στο Λονδίνο: Η Tate Modern υποκλίνεται στον Takis Facebook Twitter
Télélumière No. 4 (detail) 1963–4. Iron machine parts, light bulbs, wood, brass, steel, electromagnet, string and paint. Tate. Purchased with assistance from Tate International Council, Tate Members, Tate Patrons and with Art Fund support 2019 © ADAGP, Paris and DACS, London 2019. Photo: © Tate (Andrew Dunkley and Mark Heathcote)
Αποστολή στο Λονδίνο: Η Tate Modern υποκλίνεται στον Takis Facebook Twitter
Telepainting 1964. Ceramic, iron, lamps, magnet, nylon thread, plastic, rheostats, steel screwdriver, vinyl, wood. Private Collection© ADAGP, Paris and DACS, London 2019 Photo: © Tate (Andrew Dunkley and Mark Heathcote)
Αποστολή στο Λονδίνο: Η Tate Modern υποκλίνεται στον Takis Facebook Twitter
Musical Sphere 1985. Aluminium, iron, metal string, metal wire, paint, polyester. Takis Foundation © ADAGP, Paris and DACS, London 2019. Photo: Hlias Nak

Info:

Takis στην Tate Modern

3/7-27/10

tate.org.uk

Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ