Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Σχέδια για ύφασμα, περ. 1923–24, μελάνι σε χαρτί, 17x13,7 εκ. ©MOMus - Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης - Συλλογή Κωστάκη

Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα

1

Η μεγαλύτερη έκθεση διεθνώς για τη Λιουμπόβ Ποπόβα τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, με περισσότερα από 200 έργα και αντικείμενα, γίνεται στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη (Μονή Λαζαριστών). Η έκθεση με τίτλο «Λιουμπόβ Ποπόβα. Φόρμα. Χρώμα. Χώρος» περιλαμβάνει σχεδόν το σύνολο των έργων και του αρχειακού υλικού που διαθέτει στη συλλογή του το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. Σχεδόν όλα προέρχονται από τη Συλλογή Κωστάκη, ενώ ορισμένα σπάνια έργα από ιδιωτικές συλλογές.

Η έκθεση της Ποπόβα παρουσιάζει σειρές σχεδίων της καλλιτέχνιδος που μέχρι τώρα δεν είχαν εκτεθεί. Αποτελεί, επίσης, την πρώτη στη σειρά του νέου προγράμματος του μουσείου που αφορά εκθέσεις αφιερωμένες στους κεντρικούς καλλιτέχνες της Ρωσικής Πρωτοπορίας, τα έργα των οποίων βρίσκονται στη συλλογή του. Την έκθεση έχουν επιμεληθεί οι Μαρία Τσαντσάνογλου, Andrei Sarabianov και Kristina Krasnyanskaya, με βοηθό επιμελήτρια την Αγγελική Χαριστού. Θα παραμείνει στο μουσείο μέχρι την 1η Μαρτίου του 2020.

Η έκθεση με τίτλο «Λιουμπόβ Ποπόβα. Φόρμα. Χρώμα. Χώρος» περιλαμβάνει σχεδόν το σύνολο των έργων και του αρχειακού υλικού που διαθέτει στη συλλογή του το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. Σχεδόν όλα προέρχονται από τη Συλλογή Κωστάκη, ενώ ορισμένα σπάνια έργα από ιδιωτικές συλλογές.

Η Λιουμπόβ Ποπόβα (1889-1924), η ζωγράφος, η θεωρητικός, η δασκάλα, η σχεδιάστρια, η 'αμαζόνα' της ρωσικής πρωτοπορίας, η γυναίκα που δεν φοβήθηκε ποτέ να ταξιδέψει, να αναζητήσει και να πειραματιστεί με νέες καλλιτεχνικές πρακτικές στις αρχές του 20 αιώνα, η μοναδική καλλιτέχνιδα που ο συλλέκτης Γιώργος Κωστάκης αποκαλούσε με το μικρό της όνομα, και ας μην την γνωρίσει ποτέ, είναι στο επίκεντρο της νέας έκθεσης-παραγωγής του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, η οποία υπό τον γενικό τίτλο 'Λιουμπόβ Ποπόβα. Φόρμα. Χρώμα. Χώρος' θα φιλοξενηθεί στους δύο ορόφους της Μονής Λαζαριστών, από τις 12 Οκτωβρίου 2019 έως την 1 Μαρτίου 2020, στη Θεσσαλονίκη.


H Λιουμπόβ Ποπόβα, επηρεάστηκε στα σπουδαστικά της χρόνια από τον Ιμπρεσσιονισμό και τον Σεζανισμό, ενέταξε στο πρώιμο έργο της στοιχεία από τον γαλλικό Φωβισμό, μελέτησε σε βάθος τις νέες φόρμες και τεχνικές και συνέβαλε σημαντικά και ουσιαστικά στην ανάπτυξη καλλιτεχνικών κινημάτων όπως αυτά του Κυβοφουτουρισμού, του Σουπρεματισμού και εν τέλει του Κονστρουκτιβισμού. Δημιούργησε κονστρουκτιβιστικά έργα χρησιμοποιώντας ένα ιδιαίτερο προσωπικό ύφος και οδήγησε την τέχνη στην παραγωγή και στην δημιουργία μοναδικών προτάσεων ντιζάιν, γραφιστικού σχεδιασμού, σκηνικών για το θέατρο, υφασμάτων και κοστουμιών. για να μείνει στην ιστορία της τέχνης ως μια από τις σπουδαιότερες εκπροσώπους της ρωσικής πρωτοπορίας. Υπήρξε ακόμα σημαντική παιδαγωγός και έθεσε νέες βάσεις στην διδασκαλία της τέχνης στα Ανώτατα Τεχνικά και Καλλιτεχνικά Εργαστήρια (BXOYTEMAΣ) όπου δίδασκε από το 1921 ως τον πρόωρο θάνατό της, το 1924.


Η έκθεση περιλαμβάνει σχεδόν το σύνολο των έργων και του αρχειακού υλικού που κατέχει στη συλλογή του το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και συγκεκριμένα περισσότερα από 200 έργα και αντικείμενα, όλα προερχόμενα από την συλλογή Κωστάκη. Η έκθεση συμπληρώνεται με ορισμένα σπάνια έργα από ιδιωτικές συλλογές ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη μεγάλης κλίμακας έκθεση έργων της Ποπόβα που διοργανώνεται τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, διεθνώς και παρουσιάζει σειρές σχεδίων της καλλιτέχνιδος που δεν είχαν έως τώρα ποτέ εκτεθεί. Η έκθεση αποτελεί επίσης την πρώτη στη σειρά του νέου εκθεσιακού προγράμματος του Μουσείου που αφορά εκθέσεις οι οποίες θα είναι αφιερωμένες στους κεντρικούς καλλιτέχνες της ρωσικής πρωτοπορίας, τα έργα των οποίων βρίσκονται στη συλλογή του.

MOMus - Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης - Συλλογή Κωστάκη, Κολοκοτρώνη 21, Σταυρούπολη, 2310 589141

 

Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Κεντημένο εξώφυλλο βιβλίου, 1917. ©MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Ζωγραφικό Αρχιτεκτόνημα, 1915-16. ©MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Χωρο δυναμική Κατασκευή, 1921. ©MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Ζωγραφικό Αρχιτεκτόνημα, 1918-19. ©MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Ιταλική νεκρή φύση, 1914. ©MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Μελέτη για πορτρέτο, 1915. ©MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Σχέδιο για το «Σουπρέμους», 1916-17. ©MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Σχέδιο για το «Μπιρσκ», 1916. ©MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Νεκρή φύση με κανάτα, 1907-08. ©MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Χωρίς Τίτλο, Αρχές δεκ. 1910. ©MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Φόρμα εργασίας νο 5. Μελέτη για κοστούμι για τη θεατρική παράσταση του έργου του Φερνάντ Κρόμελινκ «Ο Μεγαλόψυχος Κερατάς» . GosTIM, 1922, Φωτογραφία
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Γυναίκα που ταξιδεύει, 1915. ©MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Ζωγραφικό Αρχιτεκτόνημα, 1918-19. ©MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Μελέτη για το σκηνικό του έργου «Γη σε Αναβρασμό», 1923. ©MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
Λιουμπόβ Ποπόβα, Η θέα από το παράθυρό μου στα σπίτια, 1906.©MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη Το νεανικό αυτό σχέδιο απεικονίζει τη θέα των σπιτιών από το παράθυρο της 16χρονης, τότε, Λιουμπόβ Ποπόβα. Η αποτύπωση των κτηρίων «από παράθυρο διαμερίσματος της παρόχθιας οδού Μιτνίνσκαγια» στην Αγία Πετρούπολη δηλώνει τις εντυπώσεις της νεαρής ζωγράφου από το αστικό τοπίο της ρωσικής πρωτεύουσας όπου ταξίδεψε προφανώς με την οικογένειά της μετά την μετακόμισή τους από την Γιάλτα στην Μόσχα το 1906.
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα Facebook Twitter
H Λιουμπόβ Ποπόβα μπροστά από ένα «Ζωγραφικό Αρχιτεκτόνημα» 1919. ©MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Εικαστικά
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Πολύ ενδιαφέρουσα, πράγματι!Συντομότατη ζωή, γεμάτη έργο.Στα πλαίσια της εκθέσεως προβάλλεται και το "Όταν ο Σαγκάλ άξιζε λιγότερο από ένα σακί πατάτες" που αφορά στο περιβάλλον Κωστάκη και την (απαγορευμένη και ξεχασμένη) ρωσική "avant garde".-----(...)When Socialist Realism became the only officially approved art in 1934 under Josef Stalin, avant-garde art became anathema and often dangerous for artists and for art lovers.But as a foreigner, Costakis was able to purchase works from some of the Soviet Union's most talented artists or from their relatives — and for very affordable prices. https://www.themoscowtimes.com/archive/the-man-who-bought-a-chagall-for-less-than-a-pound-of-potatoes