Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh (1853–1890), Αυτοπροσωπογραφία με μια παλέτα, 1888. Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation).

Οι θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ

0

Οι αυτοπροσωπογραφίες του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, από τις πιο διάσημες στον κόσμο, με τον ζωγράφο να έχει απεικονίσει τον εαυτό του σε διάφορες περιόδους της ζωής του, είναι το θέμα της έκθεσης στην γκαλερί Κουρτό του Λονδίνου.

Στο επίκεντρο ένα από τα πιο διάσημα έργα του Βαν Γκογκ, η «Αυτοπροσωπογραφία με επίδεσμο στο αυτί» του 1889, που ανήκει στη συλλογή του Ινστιτούτου Τέχνης, ζωγραφισμένο στον απόηχο της διαβόητης φιλονικίας του Βαν Γκογκ με τον Πολ Γκογκέν στην Αρλ.

Δεκάξι αυτοπροσωπογραφίες του, οι μισές από όσες παρήγαγε στη διάρκεια της σύντομης καριέρας του, ανάμεσά τους μια πρώιμη προσωπογραφία στην οποία φορά ένα σκούρο καπέλο την οποία έχει ζωγραφίσει στο Παρίσι και η «Αυτοπροσωπογραφία με μια παλέτα» που ολοκλήρωσε στο άσυλο στο Saint-Rémy-de-Provence λίγο πριν τον θάνατό του το 1890.

Θα είναι η πρώτη φορά που η πλήρης έκταση των αυτοπροσωπογραφιών του Βαν Γκογκ θα διερευνηθεί σε μια έκθεση. Αρκετά έργα της έκθεσης ήταν για τελευταία φορά μαζί στο στούντιο του Βαν Γκογκ και δεν έχουν ξαναενωθεί, μέχρι τώρα. Η συγκέντρωση όλων των αυτοπροσωπογραφιών επιχειρεί να ανιχνεύσει την εξέλιξη της αυτο-αναπαράστασης του Βαν Γκογκ και του μύθου της ζωής του που συνοδεύεται από το σπουδαίο έργο του.

Με τις αυτοπροσωπογραφίες του προσπαθεί να κάνει κάτι διαφορετικό από το να αιχμαλωτίσει απλώς την ομοιότητα ή την εμφάνιση, περιγράφει με το πινέλο μια ζωντανή παρουσία. «Θα ήθελα να κάνω πορτρέτα που θα μοιάζουν με οπτασίες στους ανθρώπους έναν αιώνα αργότερα», έγραψε.

Η αγωνιώδης λάμψη του προσώπου του Βαν Γκογκ διακρίνεται κάτω από τα κοκκινωπά μούσια του, ακόμα και όταν το κεφάλι του είναι δεμένο με επίδεσμο. Στο έργο με το κεφάλι μπανταρισμένο ο Βαν Γκογκ έχει ακρωτηριάσει το αυτί του δύο μέρες πριν από τα Χριστούγεννα, μετά από έναν καυγά με τον Πολ Γκογκέν. Έχει ζωγραφίσει το πορτρέτο του στο κίτρινο δωμάτιό του με ένα καβαλέτο πίσω του και ένα γιαπωνέζικο χαρακτικό. Φοράει το πράσινο παλτό του μέσα στο σπίτι και έχει βλέμμα απόμακρο, ενός κυνηγημένου ανθρώπου που βρίσκεται σε σύγχιση.

Κατά τη διάρκεια των τριάμισι ετών πριν από τον θάνατό του το 1890, ο Βαν Γκογκ ζωγράφισε περίπου 35 αυτοπροσωπογραφίες. Οι άνθρωποι που τον γνώριζαν τον θεωρούσαν καλοφτιαγμένο. Τα μάγουλά του ήταν ρουφηγμένα γιατί στην Αμβέρσα του είχαν αφαιρέσει δέκα δόντια και όταν ήταν ψυχικά ταλαιπωρημένος φαινόταν μεγαλύτερος από την ηλικία του.

Οι πολλαπλοί τρόποι που ζωγραφίζει τον εαυτό του περιπλέκονται τόσο από τις καλλιτεχνικές του προθέσεις και την ανάπτυξή τους, όσο και από τις υλικές συνθήκες. Οι μπογιές και οι καμβάδες που μπορούσε να αντέξει οικονομικά, καθώς και η διατροφή του, είτε έπινε είτε χωρίς ποτό, οι σκέψεις του για το χρώμα και το άγγιγμα, οι τρόποι που ήθελε να παρουσιάζεται στους άλλους και η κατάσταση του μυαλού του, όλα αφήνουν τα ίχνη τους. Οι περισσότερες εργασίες ολοκληρώθηκαν σε μία μόνο συνεδρία. Ζωγράφιζε και μετά προχωρούσε.

Οι αυτοπροσωπογραφίες μπορεί να θεωρηθούν μελέτες για την ανάπτυξη του προσωπικού του στυλ, ειδικά οι 22 που ολοκλήρωσε στο Παρίσι, ζυγισμένες με ακρίβεια, από την εξέταση της αντανάκλασής του σε έναν μικρό καθρέφτη.

Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent Van Gogh, Αυτοπροσωπογραφία με επίδεσμο στο αυτί, 1889. The Courtauld, London (Samuel Courtauld Trust) © The Courtauld

Με τις αυτοπροσωπογραφίες του προσπαθεί να κάνει κάτι διαφορετικό από το να αιχμαλωτίσει απλώς την ομοιότητα ή την εμφάνιση, περιγράφει με το πινέλο μια ζωντανή παρουσία. «Θα ήθελα να κάνω πορτρέτα που θα μοιάζουν με οπτασίες στους ανθρώπους έναν αιώνα αργότερα», έγραψε.

Αρχικά στράφηκε στο πορτρέτο ως πιθανό μέσο για να κερδίσει τα προς το ζην, και για να αντιμετωπίσει την έκρηξη της φωτογραφίας πορτρέτου. Αλλά αυτοί οι πίνακες δεν έγιναν με το βλέμμα του στραμμένο προς την αγορά. Τους δημιουργεί για να ελέγχει τη ζωγραφική του, τον εαυτό του με περισσότερους από έναν τρόπους. Παντού όμως διακρίνεται η αίσθηση της μοναχικής συγκέντρωσης.

Όμως το να ζωγραφίζει ήταν για τον Βαν Γκογκ το κλειδί για τη θεραπεία του και οι αυτοπροσωπογραφίες δίνουν μια μοναδική εικόνα της μεταβαλλόμενης ψυχολογικής κατάστασής του και του τρόπου με τον οποίο έβλεπε τον εαυτό του.

Όταν εισήχθη οικειοθελώς στο άσυλο Saint-Paul-de-Mausole, που βρίσκεται σε ένα πρώην μοναστήρι κοντά στο Saint-Rémy της Γαλλίας, έμεινε εκεί για έναν χρόνο, κατά τον οποίο η ψυχική του υγεία παρουσίασε σημαντικές διακυμάνσεις. Φοβούμενος ότι οι γιατροί δεν θα του επέτρεπαν να ζωγραφίζει, ο Βαν Γκογκ ζήτησε από τον αδελφό του Τεό να γράψει στο άσυλο εκ μέρους του, δηλώνοντας:

«Το να δουλεύω στους πίνακές μου είναι πολύ απαραίτητο για την ανάρρωσή μου». Κλεισμένος σε εσωτερικούς χώρους χωρίς άλλα μοντέλα εκτός από τον εαυτό του, στράφηκε στην αυτοπροσωπογραφία και δεν απέφευγε να αντιμετωπίσει την ψυχική του κατάσταση. Σε μια επιστολή προς τον αδελφό του, ο Βαν Γκογκ περιέγραψε το πορτρέτο ως «μια απόπειρα από τότε που ήμουν άρρωστος».

Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh (1853–1890) Αυτοπροσωπογραφία με ψάθινο καπέλο, 1887. The Detroit Institute of Arts

Υπάρχουν αυτοπροσωπογραφίες στις οποίες τα μαλλιά του είναι κοντά, τα γένια του κηλιδωμένα και τα πράσινα μάτια του θαμπά. Σε μια άλλη απεικονίζει τον εαυτό του ως ζωγράφο στη δουλειά, ένα σπάνιο φαινόμενο στο έργο του, φορώντας μια μπλούζα ζωγράφου που κρατά πινέλα και μια παλέτα. Δανεισμένη από την Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης στην Ουάσιγκτον, αυτή η αυτοπροσωπογραφία δείχνει την αποφασιστικότητα του Βαν Γκογκ να επιστρέψει στη ζωγραφική μετά από εβδομάδες βασανιστηρίων και να κοιτάξει ξανά τον εαυτό του μετά την εξουθενωτική κρίση ψυχικής υγείας που υπέστη εκείνο το καλοκαίρι.

Τα έργα του παραμένουν απίστευτα ισχυρά για πάνω από έναν αιώνα αργότερα, είναι μια συγκινητική εμπειρία να βλέπει κάποιος τι σήμαινε η ζωγραφική για αυτόν και για την ανάρρωσή του και πώς μπόρεσε να δημιουργήσει, στις πιο δύσκολες συνθήκες, με ανθεκτικότητα και θάρρος απέναντι στις προσωπικές αντιξοότητες.

Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh (1853–1890), Αυτοπροσωπογραφία, 1887. The Art Institute of Chicago.
Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh (1853–1890), Αυτοπροσωπογραφία, 1889. National Gallery of Art Washigton
Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh, Αυτοπροσωπογραφία με γκρίζο καπέλο, άνοιξη 1887. Rijksmuseum Amsterdam
Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh, Αυτοπροσωπογραφία, Μάρτιος-Ιούνιος 1887. Van-Gogh Museum Amsterdam
Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh, 1853-1890, Αυτοπροσωπογραφία με γκρίζο καπέλο, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 1887. Van-Gogh Museum Amsterdam
Οι τολμηρές και θαρραλέες αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ σε μια μαγική έκθεση Facebook Twitter
Vincent van Gogh (1853–1890), Αυτοπροσωπογραφία με μια παλέτα, 1888. Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation).
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι ρέγγες του Βαν Γκογκ και το μυστικό τους νόημα, ένα σκάνδαλο και μια σύρραξη καλλιτεχνών

Εικαστικά / Οι ρέγγες του Βαν Γκογκ και το μυστικό τους νόημα, ένα σκάνδαλο και μια σύρραξη καλλιτεχνών

Ο πίνακας «Νεκρή φύση με δυο καπνιστές ρέγγες» δημιουργήθηκε λίγες εβδομάδες αφότου ο Βαν Γκογκ έκοψε το μεγαλύτερο μέρος του αυτιού του και συμβολίζει κάτι απρόσμενο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η απίστευτη περιπέτεια ενός πίνακα του Βαν Γκογκ, δυο εβραϊκές οικογένειες και 30 εκ. δολάρια

Πολιτισμός / Η απίστευτη περιπέτεια ενός πίνακα του Βαν Γκογκ, δυο εβραϊκές οικογένειες και 30 εκ. δολάρια

Από την Προβηγκία όπου ζωγραφίστηκε έφτασε στο Άμστερνταμ, στο Παρίσι, στην Αυστρία και τη Νέα Υόρκη. Σε ποιον ανήκει ο πίνακας και οι σκληρές διαπραγματεύσεις για ένα αριστουργηματικό έργο που βλέπουμε πρώτη φορά έγχρωμο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πιο ακριβό μπουκέτο γλαδιόλες στον κόσμο βγαίνει σε δημοπρασία για δέκα εκατομμύρια δολάρια

Πολιτισμός / Το πιο ακριβό μπουκέτο γλαδιόλες στον κόσμο βγαίνει σε δημοπρασία για δέκα εκατομμύρια δολάρια

Για πρώτη φορά θα δημοπρατηθεί έργο του Βαν Γκογκ στο Χονγκ Κονγκ και με γνωστή τη λατρεία που έχουν στην άπω ανατολή για τον Βαν Γκογκ ο πίνακας αυτός, πολύ διαφορετικός από τα συνηθισμένα μπουκέτα του αναμένεται να πωληθεί για πάνω από δέκα εκατομμύρια δολάρια.
THE LIFO TEAM
Το πληθωρικό τοπίο του Βαν Γκογκ, με τις αγαπημένες του ελιές και κυπαρίσσια δημοπρατείται για 40 εκ. δολάρια

Πολιτισμός / Το πληθωρικό τοπίο του Βαν Γκογκ, με τις αγαπημένες του ελιές και κυπαρίσσια δημοπρατείται για 40 εκ. δολάρια

Ελαιόδεντρα και κυπαρίσσια στη μέση μιας μέρας γεμάτης φως πρωταγωνιστούν σε ένα γαλήνιο τοπίο που ζωγράφισε ο Βαν Γκογκ τον Οκτώβριο του 1889, όταν ζούσε στο άσυλο λίγο έξω από το Saint-Rémy-de-Provence.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ