Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων

Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
Η έκθεση εκτυλίσσεται στο παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
0

Παρά την ασταμάτητη βροχόπτωση, στοιχείο, ωστόσο, μάλλον αναμενόμενο και ταιριαστό με την πόλη των Ιωαννίνων, ακόμα και για τα μέσα Ιουνίου, η πολυαναμενόμενη έκθεση – εγκατάσταση – «σειρά συμβάντων» «Plásmata II: Ioannina» της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, συνέχεια της περσινής αντίστοιχης δράσης στο Πεδίον του Άρεως, καλωσόρισε δημοσιογράφους και καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, τοπικούς φορείς και βέβαια το κοινό της πόλης, στο οποίο και πρωτίστως απευθύνεται. 

Όσοι (πολλοί) είχαμε θαυμάσει την εξαιρετική δουλειά σε επιμελητικό και τεχνικό επίπεδο που είχε γίνει πέρσι και πρόπερσι στο Πεδίον του Άρεως, με τα πρώτα «Plásmata» και το «You and AI» αντίστοιχα, ξέραμε τι περίπου να περιμένουμε, αν και εδώ τα στοιχήματα είναι μάλλον περισσότερα και πιο σύνθετα. 

Το μεγαλύτερο, ίσως, όλων, όπως τόνισαν πολλές φορές τόσο στην πρώτη ξενάγηση της Πέμπτης όσο και στη χθεσινή συνέντευξη τύπου η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση και καλλιτεχνική διευθύντρια της έκθεσης, Αφροδίτη Παναγιωτάκου, και οι επιμελητές Πρόδρομος Τσιαβός, Γιώργος Τζιρτζιλάκης και Δάφνη Δραγώνα, ήταν να μην προσγειωθούν απλά τα έργα (και βέβαια η τεράστια ομάδα της Στέγης που εργάζεται εδώ και πάνω από έναν χρόνο) στον δημόσιο χώρο, να μη «φορεθούν»-επιβληθούν στο παραλίμνιο μέτωπο, στην πιο εμβληματική διαδρομή των Ιωαννίνων όπου αναπτύσσονται, αλλά να υπάρξει μια αμοιβαία οικειοποίηση του χώρου, των καλλιτεχνών και των έργων, όπως επεσήμανε χθες και ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου.

Οι τεράστιες οθόνες LED, βασικό χαρακτηριστικό των προηγούμενων εκθέσεων, είναι και πάλι παρούσες, πιο περιορισμένες ωστόσο, μια και οι αντιθέσεις εδώ είναι πιο έντονες: αναλογικό εναντίον ψηφιακού, φολκλόρ στοιχείο και σύγχρονη προσέγγιση, παρατήρηση εναντίον εμβύθισης. 

Και το κατάφεραν – τουλάχιστον στον βαθμό που ένας επισκέπτης, όπως εγώ, μπορεί να κρίνει. Δεκαεννιά έργα σύγχρονης τέχνης, έντεκα από τα οποία δημιουργήθηκαν ειδικά για τα Ιωάννινα (με τρόπους, ωστόσο, στους οποίους η έννοια του «ψηφιακού» αποδεικνύεται ευρύτερη σε σχέση με τα προηγούμενα εγχειρήματα: εδώ υπάρχουν περιπτώσεις όπου η πρώτη ματιά «φωνάζει» για αναλογικότητα, όμως η επεξεργασία και η συλλογή δεδομένων που οδήγησαν στην τελική πραγμάτωση του έργου έχει γίνει με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης και, γενικότερα, με την πιο σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία), καθώς και δέκα τοπόσημα που επανασυστήνονται στους κατοίκους, συντελούν αυτά τα νέα ανήσυχα Plásmata. 

Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
«ΜΑΝΑ» των Αφροδίτης Παναγιωτάκου και Μανώλη Μανουσάκη. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Οι τεράστιες οθόνες LED, βασικό χαρακτηριστικό των προηγούμενων εκθέσεων, είναι και πάλι παρούσες, πιο περιορισμένες ωστόσο, μια και οι αντιθέσεις εδώ είναι πιο έντονες: αναλογικό εναντίον ψηφιακού, φολκλόρ στοιχείο και σύγχρονη προσέγγιση, παρατήρηση εναντίον εμβύθισης. 

Στην αρχική μου ξενάγηση ξεχώρισα την πρώτη, εντυπωσιακή οθόνη με τη φιγούρα που αλλάζει συνεχώς μορφές («Transfiguration» των Universal Everything), τη διονυσιακή περφόρμανς «#thehead / Zéte» του Πάνου Σκλαβενίτη, το «BugSim» του Τεό Τριανταφυλλίδη, μια βερσιόν του οποίου έχουμε δει και στο ONX, τον ψηφιακό επιταχυντή του Ιδρύματος Ωνάση στη Νέα Υόρκη, την εντυπωσιακή βίντεο εγκατάσταση «Flare» του John Gerrald, που μοιάζει να είναι τοποθετημένη μέσα στη λίμνη, την ηχητική εγκατάσταση «The Passing» των Maenads, που ψηφιοποιεί αλγοριθμικά το παραδοσιακό ηπειρώτικο μοιρολόι, και βέβαια το έργο «ΜΑΝΑ» που δημιούργησε η ίδια η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, σε συνεργασία με τον Μανώλη Μανουσάκη, μια πολύ προσωπική εξομολόγηση διάρκειας δεκαπέντε περίπου λεπτών που εκτυλίσσεται στις σήραγγες ενός παροπλισμένου καταφυγίου του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Η έκθεση θα πλαισιώνεται τις ερχόμενες τρεις εβδομάδες της διάρκειάς της από ένα μεγάλο μουσικό μέρος, που έχει επιμεληθεί το Movement Radio, ο διαδικτυακός ραδιοφωνικός σταθμός της Στέγης, διοργανώνοντας live και DJ sets σε διαφορετικά εμβληματικά σημεία της πόλης και εστιάζοντας ιδιαίτερα στην εγχώρια μουσική σκηνή. Δυστυχώς, λόγω καιρού, οι μουσικές δράσεις της Παρασκευής ακυρώθηκαν. Συζητήσεις, performances και workshops συμπληρώνουν το καθημερινό πρόγραμμα.

Σημειώνεται ότι η έκθεση είναι αφιερωμένη στον Κώστα Αλεξίου, επικεφαλής μηχανικό φωτισμού της Στέγης, που πέθανε αιφνιδίως πριν από μερικές ημέρες.

Περισσότερα για τα «Plásmata II: Ioannina», αναλυτική παρουσίαση των έργων, συνεντεύξεις με τους συντελεστές, καθώς και ένα μεγάλο αφιέρωμα στα πρόσωπα της πόλης των Ιωαννίνων στο επόμενο τεύχος της LiFO που κυκλοφορεί την Πέμπτη.

Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
Ξενάγηση στην έκθεση υπό βροχή. Φωτ.: Αλέξανδρος Διακοσάββας/LiFO
Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
«BugSim» του Τεό Τριανταφυλλίδη. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
«Transfiguration» των Universal Everything. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
Plásmata II: Η ψηφιακή τέχνη οικειοποιείται το παραλίμνιο μέτωπο των Ιωαννίνων Facebook Twitter
Η γλυπτική εγκατάσταση «Pamvotis» της Στεφανίας Στρούζα. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Οι καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες που συμμετέχουν: Μαρία Βαρελά, Νικομάχη Καρακωστάνογλου, Κατερίνα Κομιανού, Μαρία Λουίζου, Αφροδίτη Παναγιωτάκου & Μανώλης Μανουσάκης, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Πάνος Σκλαβενίτης, Στεφανία Στρούζα, Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης, Entangled Others, Matthias Fritsch, John Gerrard, Alexandra Daisy Ginsberg, Christian Mio Loclair, Maenads, Matthew Niederhauser & Marc Da Costa, slow immediate, Universal Everything, WordMord

Plásmata II: Ioannina
Έως 9/7, καθημερινά 18:00-00:00, είσοδος ελεύθερη
Περισσότερες πληροφορίες στο https://www.onassis.org/el/whats-on/plasmata-ii-ioannina-exhibition

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ