Πώς εξελίχθηκε η ανθρώπινη μορφή στην ελληνική ζωγραφική του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Ο Γιάννης Μόραλης εμπνέεται στα κλασικά πρώιμα πορτραίτα του από τα νεκρικά προσωπεία του Φαγιούμ και από την ελληνιστική ζωγραφική της Πομπηίας.

Πώς εξελίχθηκε η ανθρώπινη μορφή στην ελληνική ζωγραφική του 20ού αιώνα

1

Εν αναμονή της ολοκλήρωσης της επέκτασής της μέχρι τον προσεχή Οκτώβριο, η Εθνική Πινακοθήκη, η οποία παραμένει κλειστή από τον Μάρτιο του 2013, παρουσιάζει σε συνεργασία με το Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη την έκθεση «Η Ανθρώπινη Μορφή στην Ελληνική Ζωγραφική στον 20ό αιώνα».

Εβδομήντα τρεις μοναδικοί πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής παρουσιάζονται στην έκθεση, με σκοπό να προβάλουν την περιπέτεια της ανθρώπινης μορφής στην ιστορία της ελληνικής ζωγραφικής του 20ού αιώνα, ενός θέματος προσφιλούς στους Έλληνες καλλιτέχνες, καθ' όλη τη διάρκειά του περασμένου αιώνα.

Η έκθεση μάς επιτρέπει, επίσης, να παρακολουθήσουμε τη σταδιακή αποδέσμευση της ανθρώπινης μορφής από τον ακαδημαϊκό νατουραλισμό και την εκφραστική της αυτονόμηση, καθώς και την επίδραση που άσκησαν τα πρωτοποριακά κινήματα των αρχών του 20ού αιώνα στη σύγχρονη ελληνική ζωγραφική.

Η ιστορία της ελληνικής ζωγραφικής του 20ού αιώνα ξεκινά με δυο παράλληλα ρεύματα: στο πρώτο ανήκουν οι τελευταίοι εκπρόσωποι της Σχολής του Μονάχου, που έχουν ωστόσο εμπλουτίσει την ακαδημαϊκή παράδοση των προκατόχων τους με έναν ετεροχρονισμένο ιμπρεσιονισμό, ανοίγοντας την χρωματική παλέτα τους και απλοποιώντας την γραφή τους. Ανάμεσά τους συναντάμε τον Γεώργιο Γουναρόπουλο, τον Συμεών Σαββίδη, τη Θάλεια Φλωρά Καραβία και τον Σπύρο Παπαλουκά.

Από τη δεκαετία του '70 και μετά, οι αναπαραστατικές τάσεις και οι κώδικες της Ποπ-αρτ κατέχουν περίοπτη θέση και συνοδεύονται από προτάσεις για κοινωνική κριτική, αμφισβήτηση και αναθεώρηση των στόχων της τέχνης. 

Στο άλλο ρεύμα ανήκουν οι καλλιτέχνες που φιλοδόξησαν να ανανεώσουν την όραση και την τεχνική τους, αντλώντας διδάγματα από τις πιο καινοτόμες μεταϊμπρεσιονιστικές αναζητήσεις. Οι ζωγράφοι αυτής της ανανεωτικής τάσης, με πρωτοβουλία του Νικόλαου Λύτρα, θα συγκροτήσουν το 1917 την «Ομάδα Τέχνη», που θα στεγάσει τους πρώτους Έλληνες μοντερνιστές. Η ομάδα συγκέντρωνε καλλιτέχνες που είχαν γεννηθεί τη δεκαετία του 1880, εκτός από τον πρεσβύτερο Οδυσσέα Φωκά και τον νεότερο Περικλή Βυζάντιο. Ανάμεσά τους συναντάμε τον Κωνσταντίνο Παρθένη, τον Κωνσταντίνο Μαλέα, τον Θεόφραστο Τριανταφυλλίδη, τον Παύλο Μαθιόπουλο, τον Όθωνα Περβολαράκη.

 

Πώς εξελίχθηκε η ανθρώπινη μορφή στην ελληνική ζωγραφική του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Γιώργος Ρόρρης, Άνδρας σε εσωτερικό (Προσωπογραφία Π.Κ),1998, Λάδι σε μουσαμά,170x150, Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Δωρεά Ιδρύματος Αντώνη Κομνηνου

Στη δεκαετία 1920-1930, μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τη Μικρασιατική Καταστροφή, κορυφώνεται το επιτακτικό αίτημα για επιστροφή στις ρίζες και συνέχιση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Μέσα σε αυτό το κλίμα, οι καλλιτέχνες επανεκτιμούν και αντλούν διδάγματα από την Αρχαιότητα, το Βυζάντιο, αλλά και από περιφρονημένες έως τότε εκφράσεις, όπως η λαϊκή τέχνη, η ζωγραφική του Θεόφιλου ή του Ζωγράφου του Μακρυγιάννη.

Ο Κόντογλου μελετά και αναβιώνει την παράδοση του Βυζαντίου, ενώ ο Παπαλουκάς δημιουργεί έναν ελληνικό υπαιθρισμό με σχηματοποιήσεις και χρώματα που μαρτυρούν την βυζαντινή του μαθητεία. Ο Γιάννης Τσαρούχης παντρεύει το δίδαγμα του Ματίς με την χρωματική απλοποίηση της λαϊκής τέχνης, ενώ στα ώριμα έργα του ανανεώνει την αναγεννησιακή παράδοση μέσα από τις αυθεντικές πηγές της, την ελληνιστική τέχνη και το Φαγιούμ. Αρχαίο άρωμα αναδίδουν και τα ποιητικά ακρογιάλια με τις αφαιρετικές μορφές του Γεράσιμου Στέρη.

Ο Γιάννης Μόραλης εμπνέεται στα κλασικά πρώιμα πορτρέτα του από τα νεκρικά προσωπεία του Φαγιούμ και από την ελληνιστική ζωγραφική της Πομπηίας. Ο Νίκος Χατζηκυριάκος Γκίκας, ο πιο «Ευρωπαίος» από τους καλλιτέχνες της Γενιάς του Τριάντα, θα επιλέξει να εκφράσει τον δικό του ελληνότροπο μοντερνισμό με ένα μετακυβιστικό ιδίωμα γεμάτο χρώμα, φως και ρυθμό.

Η ιδεολογία της «ελληνικότητας», κάπως εκλαϊκευμένη, θα επιβιώσει και μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο σε καλλιτέχνες όπως οι Γιώργος Σικελιώτης, Γιώργος Μανουσάκης κ.ά. Ο Αλέκος Φασιανός θα δημιουργήσει μια προσωπική έκφραση με τις απλοποιημένες φιγούρες του, που συναιρούν επιδράσεις από πολλές πηγές: από την αρχαία αγγειογραφία, από τις φιγούρες του Καραγκιόζη, από την άμορφη και την ακατέργαστη τέχνη (Art brut).

Πώς εξελίχθηκε η ανθρώπινη μορφή στην ελληνική ζωγραφική του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, Ναύτης,1938, Λάδι σε μουσαμά,100x70εκ., Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Δωρεά Υπουργείου Παιδείας
Πώς εξελίχθηκε η ανθρώπινη μορφή στην ελληνική ζωγραφική του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Γιώργος Σικελιώτης, Ζευγάρι, 1961-1970, Τέμπερα σε χαρτόνι, 70x49,7, Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου

Εξαίρεση στο ρεύμα της «ελληνικότητας» αποτελούν οι εξπρεσιονιστές που συμπίπτουν χρονικά με τους ζωγράφους της Γενιάς του Τριάντα: ο ώριμος Τριανταφυλλίδης, ο Μίμης Βιτσώρης και κυρίως ο Γιώργος Μπουζιάνης, ο αυθεντικότερος Έλληνας εξπρεσιονιστής.

Στην Ελλάδα οι ανεικονικές και αφαιρετικές τάσεις αποτελούν σύντομα διαλείμματα, που έλαβαν χώρα κυρίως τη δεκαετία του '50, ενώ τη δεκαετία του '60 και μετά παρατηρείται μια πολυσημία εικαστικών στόχων και μορφών. Η ανθρώπινη μορφή αποτελεί αγαπημένο θέμα των καλλιτεχνών, στο πλαίσιο της πολυμορφίας της σύγχρονης δημιουργίας.

Ο Πάρις Πρέκας, ο Χρίστος Καράς και ο Μάκης Θεοφυλακτόπουλος στη δεκαετία του '60 οδήγησαν την ανθρώπινη μορφή σε εκφράσεις με μικρότερη ή μεγαλύτερη αφαίρεση. Η ανθρώπινη μορφή είναι παρούσα και στο έργα του Δημοσθένη Κοκκινίδη.

Από τη δεκαετία του '70 και μετά, οι αναπαραστατικές τάσεις και οι κώδικες της Ποπ-αρτ κατέχουν περίοπτη θέση και συνοδεύονται από προτάσεις για κοινωνική κριτική, αμφισβήτηση και αναθεώρηση των στόχων της τέχνης.

«Η ανθρώπινη μορφή θα προσαρμοστεί για να υπηρετήσει κάθε στυλιστική υποτροπή: θα τη συναντήσουμε στην Ποπ-αρτ, στα πολλαπλά ανθρωπάκια του Γιάννη Γαΐτη, σύμβολο της μαζικής καταναλωτικής κοινωνίας, θα την ξαναβρούμε απαστράπτουσα στις υπερρεαλιστικές συνθέσεις του Αχιλλέα Δρούγκα, στις ευφυείς κατασκευές του Παύλου, έργα που ανήκουν στο παρισινό κίνημα του Νέου Ρεαλισμού. Στο τελευταίο αυτό κίνημα πρωταγωνίστησαν, εκτός από τον Παύλο, και πολλοί άλλοι Έλληνες πρωτοποριακοί καλλιτέχνες, όπως οι Κώστας Τσόκλης, Νίκος Κεσσανλής, Βλάσσης Κανιάρης κ.ά.», γράφει στον κατάλογο της έκθεσης η Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα.

Πώς εξελίχθηκε η ανθρώπινη μορφή στην ελληνική ζωγραφική του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Βραδινές αναπολήσεις,1959, Λάδι σε μουσαμά,114x146, Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, Δωρεά του καλλιτέχνη

Οι παραστατικοί καλλιτέχνες που είχαν εκφράσει την διαμαρτυρία τους κατά της δικτατορίας θα στραφούν μετά την μεταπολίτευση σε προσωπικά υπαρξιακά ιδιώματα, δημιουργώντας έργα με μεγάλη ωριμότητα, στοχαστική πυκνότητα, συγκίνηση και πρωτοτυπία: σε αυτή την κατηγορία ανήκουν τα ώριμα έργα του Δημήτρη Μυταρά, του Δημοσθένη Κοκκινίδη, του Χρόνη Μπότσογλου, του Γιάννη Ψυχοπαίδη κ.ά. Σε μια ιδιαίτερη κατηγορία ανήκει η παραστατική ζωγραφική του Παναγιώτη Τέτση.

Οι καλλιτέχνες αυτοί, καθηγητές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, διαμόρφωσαν και τους νεότερους ζωγράφους της έκθεσης, τους τελευταίους οπαδούς της εικόνας, που στεγάζονται κάτω από τον συμβατικό τίτλο «Γενιά του '80».

«Μέσα από αυτή την εικαστική περιήγηση είναι αυταπόδεικτο ότι η εικόνα του ανθρώπου αποτελεί το κύριο θέμα των Ελλήνων ζωγράφων σ' όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα. Οι πολύτροπες απεικονίσεις της ανθρώπινης μορφής μαρτυρούν τον διάλογο με τη ζωή, τη βαθιά διερεύνηση της φόρμας της, τα βιώματα των καλλιτεχνών και τις ιστορικο-κοινωνικές συνθήκες μέσα στις οποίες δημιουργήθηκαν. Διακρίνονται άλλοτε από την έντονη σχηματοποίηση, άλλοτε από το καθοριστικό ρόλο του φωτός και του χρώματος και άλλοτε από την υπέρβαση μιας κλασικής ζωγραφικής για την κατάκτηση της νέας εικόνας του σύγχρονου ανθρώπου, διεισδύοντας στο σώμα της κοινωνικής πραγματικότητας, μέσα από διάφορα παραστατικά ιδιώματα. Το σύνολο της εικαστικής δημιουργίας, με θέμα την ανθρώπινη μορφή, απευθύνεται τόσο στο βλέμμα όσο και στη ψυχή μας, επιτρέποντάς μας μια ανοικτή προσωπική ερμηνεία της ανθρώπινης υπόστασης», σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Λαμπρινή Καρακούρτη-Ορφανοπούλου.

Πώς εξελίχθηκε η ανθρώπινη μορφή στην ελληνική ζωγραφική του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Διαμαντής Διαμαντόπουλος, Το σχέδιο,1938, Λαδοτέμπερα σε χάρντμπορντ,100x70, Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Δωρεά Υπουργείου Παιδείας
Πώς εξελίχθηκε η ανθρώπινη μορφή στην ελληνική ζωγραφική του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης, Μορφή, 1951, Αυγοτέμπερα σε ξύλο, 49x38, Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Δωρεά του καλλιτέχνη
Πώς εξελίχθηκε η ανθρώπινη μορφή στην ελληνική ζωγραφική του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Δημήτρης Μυταράς, Πέτσινα γάντια, 1975, Λάδι σε μουσαμά, 200x134, Εθνική Πινακοθήκη
Πώς εξελίχθηκε η ανθρώπινη μορφή στην ελληνική ζωγραφική του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Νίκος Λύτρας, Προσωπογραφία του μικρού Κωνσταντίνου Μοντεσάντου, 1914, Λάδι σε χαρτόνι,130x60, Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου


«Η Ανθρώπινη Μορφή στην Ελληνική Ζωγραφική στον 20ό αιώνα»

Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη

Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1. Τηλέφωνο: 210 3611206

Διάρκεια έκθεσης: 22 Ιανουαρίου - 26 Απριλίου 2020

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Τετάρτη & Παρασκευή-Κυριακή: 10:00 – 18:00

Πέμπτη: 10:00 – 20:00

 

Εικαστικά
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ