Το Σάββατο 7 Μαΐου εγκαινιάζεται η νέα έκθεση του Ιδρύματος Γιάννη Τσαρούχη. Στην εμβληματική ιστορική κατοικία και εργαστήριο-ατελιέ του σπουδαίου ζωγράφου αναμένεται να παρουσιαστούν είκοσι έξι μεγάλοι πίνακες του και περισσότερες από σαράντα θεατρικές μακέτες.
Όπως επισημαίνει μιλώντας στη LiFO η πρόεδρος του Ιδρύματος Γ. Τσαρούχη, Νίκη Γρυπάρη: «Πρόκειται για μια επιλογή έργων που έγινε με σκοπό να παρακολουθήσει ο επισκέπτης τον τρόπο με τον οποίο προχωρούσε τη δουλειά του. Είναι ενδιαφέρον να καταλάβει κανείς ότι η πορεία του είναι συνεχής, παρ’ όλες τις αλλαγές. Όσο προχωρούσε, κρατούσε τα στοιχεία που τον ενδιέφεραν και τα χρησιμοποιούσε στις επόμενες αναζητήσεις του».
Στη συγκεκριμένη έκθεση οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με ιδιόχειρα σημειώματα του μεγάλου εικαστικού αλλά και αποσπάσματα από το εξαντλημένο πλέον βιβλίο του Αγαθόν το εξομολογείσθαι (εκδόσεις Καστανιώτη).
Προσπαθούμε να πλησιάσουμε το έργο του μέσα από τα κείμενα του. Αυτός είναι και ο λόγος που έχουμε τοποθετήσει τα έργα του το ένα δίπλα στο άλλο, προκειμένου να αντιληφθεί ο θεατής όλα όσα απασχολούσαν τον Γιάννη Τσαρούχη.
«Προσπάθησα ν’ αφεθώ πάντα ελεύθερος στα ρεύματα, για να καταλαβαίνω ποια είναι η αληθινή μου αντοχή. […] Το Παρίσι και τα μουσεία με οδήγησαν από τον σουρεαλισμό στο ρεαλισμό», διαβάζουμε, μεταξύ άλλων.
Όπως υποστηρίζει η κ. Γρυπάρη: «Στο δώμα παρουσιάζονται θεατρικές μακέτες από παραστάσεις που έχουν πραγματοποιηθεί και μια σειρά από ιδανικές παραστάσεις που θα ήθελε να κάνει. Είναι θεατρικές διαδρομές και εκεί βλέπουμε τις επαναστατικές ιδέες που είχε για το θέατρο».
Και συμπληρώνει: «Πάντοτε, ως ίδρυμα, προτιμάμε να ανανεώνουμε τις εκθέσεις μας. Μπορεί τα έργα να είναι ίδια, αλλά κάθε φορά ευελπιστούμε να αναδείξουμε νέες πτυχές της ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη. Έτσι και oi “Ζωγραφικές Διαδρομές” επιθυμούμε να είναι μια έκθεση που θα φέρει στο φως τις διαδρομές που τον καθόρισαν και τον διαμόρφωσαν. Άλλωστε, μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για έναν άνθρωπο που ξεχώριζε όχι μόνο για τη ζωγραφική του αλλά και για τον τρόπο ζωής του».
«Για να αφήσουμε τις γενικότητες και να πω κάτι το συγκεκριμένο για τη δουλειά μου, θα πρέπει να εξηγήσω ότι: δύο είναι οι βασικές αναζητήσεις μου, παρ’ όλες τις χίλιες διαφορές που παρουσιάζουν τα έργα μου μεταξύ τους. Η μια αναζήτηση είναι ούτως ειπείν νεοκλασική και προσπαθεί να αφομοιώσει το αρχαίο κλασικό ιδεώδες, όπως το εξέφρασαν για όλον τον κόσμο στα νεότερα χρόνια η Αναγέννηση και το Μπαρόκ. Η άλλη μου τάση είναι να εκφράσω όλες τις αντιρρήσεις μου για το ίδιο το ιδανικό μου, βοηθημένος από μεγάλους αντιρρησίες της εποχής μας αλλά και από πρότυπα παλιά ελληνικά, που είναι συχνά μαρτυρίες και στηρίγματα των αντιρρήσεων», διαβάζουμε αλλού στο Αγαθόν το εξομολογείσθαι.
«Προσπαθούμε να πλησιάσουμε το έργο του μέσα από τα κείμενα του. Αυτός είναι και ο λόγος που έχουμε τοποθετήσει τα έργα του το ένα δίπλα στο άλλο, προκειμένου να αντιληφθεί ο θεατής όλα όσα απασχολούσαν τον Γιάννη Τσαρούχη. Δεν έχουμε ακολουθήσει κάποια χρονολογική σειρά, αλλά επιδιώκουμε να δώσουμε έμφαση στις επιρροές, τις επιδράσεις και τα κίνητρα του καλλιτεχνικού του πλουραλισμού», περιγράφει η κ. Γρυπάρη.
Η έκθεση θα διαρκέσει ως τα τέλη του Ιουλίου, ενώ μεταξύ των ζωγραφικών έργων διακρίνουμε τον «Σκεπτόμενο» (1936), για τον οποίο ο ίδιος ο Γιάννης Τσαρούχης είχε πει: «Ο τίτλος “Στοχαστής” ή “Σκεπτόμενος”, που δόθηκε κάπως ειρωνικά στο ταπεινό αυτό έργο μου, έχει ένα αντίθετο αίσθημα απ’ τον “Σκεπτόμενο” του Ροντέν, που ανήκει σ’ έναν άλλο κόσμο. Όσο προχωρούσα στην τεχνοτροπία αυτή, έβλεπα το δίκιο και το άδικο των συμφωνούντων και αντιφρονούντων. Αργά κατάλαβα ότι είναι δυσκολότατο να συνενώσει κανείς τις δυο τεχνοτροπίες, τη σχεδιαστική, που λαμβάνει υπόψη το κιάρο σκούρο και την, ας πούμε, ανατολίτικη αντίληψη που περιέχει την ποιότητα των χρωματικών επιπέδων. Το έργο αυτό έγινε από αντίδραση προς τις ακαδημαϊκές μελέτες μου και την παράδοση».
Επίσης, άλλα έργα που θα εκτεθούν είναι ο «Alain ως Χειμώνας» (1975), ο «Ποδηλάτης μεταμφιεσμένος σε τσολιά, με ένα ναό δεξιά κάτω» (1936), η «Σπουδή για την άνοιξη - Ντομινίκ» (1971) αλλά και ο «Ναύτης με ωχρό πρόσωπο» (1938).
Κλείνοντας τη συζήτησή μας, η κ. Γρυπάρη προσθέτει ότι: «Με την έκθεση αυτή φωτίζονται οι καλλιτεχνικές διαδρομές του Γιάννη Τσαρούχη και το κοινό που θα τη δει θα έχει τη δυνατότητα να εμβαθύνει στις δημιουργικές αναζητήσεις του».
Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, Πλουτάρχου 28, Μαρούσι, 210 8062 636-7
Εγκαίνια: 7/5, 10:00-22:00
Διάρκεια έκθεσης: 7/5-31/7
Δευτέρα-Παρασκευή 9:00-14:00, Σάββατο και Κυριακή 10:00-15:00