ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Η έρευνα με τίτλο «Διερεύνηση της κοινωνικο-οικονομικής επιρροής των υπηρεσιών διαμοιρασμού διαδρομών “Ridesharing” στην Αθήνα» που διεξήχθη από τον Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ, υπό τον επιστημονικό συντονισμό του Καθηγητή Γιώργου Γιαννή, με την υποστήριξη της Uber, παρουσιάστηκε σήμερα στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης στο Μουσείο “Μαρία Κάλλας”, στην Αθήνα.
Οι υπηρεσίες "Ridesharing" λαμβάνονται υπόψη από τους μετακινούμενους ως υπηρεσίες που μπορούν να συμβάλλουν στη βελτίωση των συνθηκών κινητικότητας στη Μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας. Ως εκ τούτου, κρίνεται σκόπιμη η διερεύνηση της ενσωμάτωσης των υπηρεσιών “Ridesharing” στο υφιστάμενο ταχύτατα αναπτυσσόμενο σύστημα μεταφορών της Αθήνας.
Αντικείμενο της έρευνας αυτής αποτελεί η ανάλυση αγοράς και η κοινωνικο-οικονομική ανάλυση για την ανάπτυξη και λειτουργία υπηρεσιών "Ridesharing", με χρέωση σε πραγματικό χρόνο, στην Αθήνα. Στο πλαίσιο της έρευνας, προσδιορίστηκαν και διερευνήθηκαν πιθανές, δημιουργούμενες ευκαιρίες οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης της πόλης, που απορρέουν από τις υπηρεσίες "Ridesharing". Στόχος ήταν η αξιολόγηση των επιπτώσεων των υπηρεσιών "Ridesharing" στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της Αθήνας αλλά και των ελληνικών νησιών.
Συγκεκριμένα, διερευνήθηκαν οι τρέχουσες υπηρεσίες κινητικότητας στην Αθήνα, οι δυνατότητες των υπηρεσιών “Ridesharing”, ο τομέας των ταξί στην Ελλάδα αλλά και η ανάπτυξη των υπηρεσιών “Ridesharing” στην Αθήνα και στα ελληνικά νησιά, καθώς και οι αντίστοιχες κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις. Η ανάλυση αγοράς έδειξε ότι οι υπηρεσίες “Ridesharing” μπορούν να προσελκύσουν 647.000 με 772.000 μετακινούμενους ημερησίως μέχρι το έτος 2030, συμπεριλαμβανομένων των μετακινούμενων που προσελκύονται από άλλα μέσα μετακίνησης, των νέων μετακινούμενων που δημιουργούνται λόγω της ανάπτυξης των υπηρεσιών “Ridesharing” και της εποχιακής ζήτησης μετακινήσεων λόγω τουρισμού. Οι χρήστες των υπηρεσιών “Ridesharing” προβλέπεται να προσελκυστούν κυρίως από Ι.Χ. αυτοκίνητα (4.3%-5.3%) και σε αρκετά μικρότερο βαθμό από τις Δημόσιες Συγκοινωνίες (2.2%-2.7%) και τα ταξί (0.7%-0.8%). Ενδιαφέρον αποτελεί το γεγονός ότι τα ταξί, ενώ αποτελούν υποκατάστατο των υπηρεσιών “Ridesharing”, δεν φαίνεται να επηρεάζονται σημαντικά από την εισαγωγή τους στην Αθήνα, γεγονός που ενδεχομένως να αποδίδεται στην ήδη υψηλή ζήτηση για μετακινήσεις με ταξί τα προηγούμενα χρόνια, που σήμερα έχει φτάσει στα όριά της.
Επίσης, η ανάλυση επιπτώσεων καταλήγει στη δημιουργία 17.000 έως 36.000 νέων θέσεων πλήρους και μερικής απασχόλησης μέσω της εισαγωγής των υπηρεσιών “Ridesharing” στην Αθήνα έως το έτος 2030. Η εξοικονόμηση στον αστικό χώρο αναμένεται να ανέλθει περίπου στο 4,2% με 5,3% της περιοχής του κέντρου της Αθήνας (39,8 τ.χλμ), για το έτος 2030, λόγω της μειωμένης ζήτησης για χώρο στάθμευσης. Η εν λόγω εξοικονόμηση δημόσιου χώρου αντιστοιχεί σε ποδηλατοδρόμους διπλής κατεύθυνσης συνολικού μήκους 900–1.130 χλμ ή λωρίδες λεωφορείων συνολικού μήκους 480–600 χλμ.
Η κοινωνικοοικονομική ανάλυση επιβεβαιώνει ότι η εισαγωγή υπηρεσιών “Ridesharing” στην Αθήνα μπορεί να έχει σημαντικό θετικό αντίκτυπο στην κοινωνική ευημερία της πόλης, μειώνοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) έως 90 χιλ. τόνους, εξοικονομώντας έως και 37 εκατ. λίτρα καυσίμου και βελτιώνοντας την οδική ασφάλεια μειώνοντας τους τραυματίες και θανάτους έως 130 και 20 αντίστοιχα, έως το έτος 2030. Το σενάριο εισαγωγής υπηρεσιών “Ridesharing” παροχής υπηρεσιών ελαφριάς άδειας (με επαρκώς ρυθμισμένο τρόπο) είναι πολλά υποσχόμενο, παρουσιάζοντας έναν υψηλό κοινωνικοοικονομικό Βαθμό Εσωτερικής Απόδοσης (IRR=21%) και μία υψηλή και θετική Καθαρά Παρούσα Αξία (NPV) ίση με 238 εκατ.€, επιδεικνύοντας υψηλή οικονομική απόδοση και βιωσιμότητα στο πέρασμα των χρόνων.
Τέλος, η εισαγωγή των υπηρεσιών “Ridesharing” στα ελληνικά νησιά αποτελεί ζήτημα ζωτικής σημασίας για την αναβάθμιση της άνεσης των τουριστών, δεδομένου ότι σήμερα αντιμετωπίζουν δυσχέρειες όσον αφορά τις μετακινήσεις τους, υποστηρίζοντας με αυτό τον τρόπο τον βιώσιμο τουρισμό και την οικονομική ανάπτυξη.
Ο Καθηγητής Γιώργος Γιαννής δήλωσε: «Οι υπηρεσίες διαμοιρασμού διαδρομών “Ridesharing” μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην αναβάθμιση του υφιστάμενου συστήματος μεταφορών στην Αθήνα και στα ελληνικά νησιά, αποδίδοντας πολύ υψηλό κοινωνικοοικονομικό όφελος. Οι υπηρεσίες διαμοιρασμού διαδρομών μπορούν να συμβάλουν στην άμβλυνση της τρέχουσας κυκλοφοριακής συμφόρησης και της έλλειψης στάθμευσης, οδηγώντας τους μετακινούμενους από τα ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα σε υπηρεσίες διαμοιρασμού διαδρομών».