Το λάδι! Αυτό το υπέροχο προϊόν που έχει το χρώμα της Ελλάδας και το άρωμα της υπέροχης υπαίθρου μας. Η χώρα μας παράγει εξαιρετικά ελαιόλαδα τα οποία εκτός από τη γευστική τους ιδιαιτερότητα αποτελούν και την πρώτη ύλη για μια σειρά από προϊόντα φυσικής προέλευσης.
Πριν από λίγο καιρό πραγματοποιήθηκε στον εναλλακτικό χώρο Lab’Attoir στη Θεσσαλονίκη, η 1st Gourmet Olive Exhibition & Delicacies, η πρώτη έκθεση με προϊόντα ελαιαόλαδου, στην οποία συμμετείχαν επιχειρήσεις απ’ όλη την Ελλάδα. Για τρεις ημέρες, από τις 20 – 22 Μαΐου, οι εκθέτες παρουσίασαν την εξαιρετική δουλειά που γίνεται με το ελληνικό λάδι, ενώ ταυτόχρονα συμμετείχαν σημαντικοί άνθρωποι του χώρου, της γαστρονομίας και του πολιτισμού.
Οι πιο αρμόδιοι για να μας μιλήσουν για την 1st Gourmet Olive Exhibition & Delicacies είναι οι επαγγελματίες που παρουσίασαν τα προϊόντα τους και οι οποίοι καθημερινά δουλεύουν για να αναδείξουν τα προϊόντα της ελληνικής γης.
Keleon
«Η εταιρεία μας Keleon olive products διαπραγματεύεται εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, αρωματικά ελαιόλαδα, ελιές και βαλσαμικό ξύδι.»
«Η άποψη ότι εμείς στην Ελλάδα έχουμε το καλύτερο ελαιόλαδο στο κόσμο μπορεί εν μέρει να κρύβει μεγάλο ποσοστό αλήθειας αλλά η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Το καταστρέφουμε κατά την παράγωγη, δεν γνωρίζουμε πως να το προωθούμε και πως να το υποστηρίξουμε ως προϊόν. Οι γνώσεις ελλιπείς όπως και η διάθεση για ενημέρωση.»
«Υπάρχει ζήτηση για ελαιόλαδο και τα παράγωγά του, αλλά ο τρόπος προώθησής τους ποικίλλει σε σχέση με την αγορά που απευθύνεται κάποιος και το budget που διαθέτει. Μεμονωμένες προωθητικές ενέργειες δεν έχουν αποτέλεσμα διαχρονικό. Χρειάζεται συντονισμός που είναι όμως ιδιαίτερα δαπανηρός. Πολλή καλή έρευνα αγοράς πριν προχωρήσεις σου δίνει την δυνατότητα να ελαχιστοποιήσεις τις ανώφελες δαπάνες.»
«H Olive Gourmet για πρώτη φορά ήταν μία πολύ καλή προσπάθεια και εύχομαι να προκύψουν και άλλες σύντομα. Ο στόχος για εμάς ως εταιρεία ήταν να μας γνωρίσει το κοινό της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής και πιστεύω ότι επετεύχθη.»
«Εύχομαι κάποια στιγμή εμείς οι Έλληνες να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε συλλογικά. Οι συνεργασίες πάντα δίνουν πολύ καλύτερα αποτελέσματα. Αρκεί να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε τον σκόπελο ότι ο άλλος θέλει μόνο το κακό μας.»
«Η επίτευξη ενός στόχου είναι πάντα μία συλλογική εργασία και αν υπάρξει κάποιος να ισχυριστεί το αντίθετο τότε θα είναι ένα άκρως εγωιστικό πλάσμα. Οι στόχοι δημιουργούνται για να βάζουμε το μυαλό μας να λειτουργεί περισσότερο Η αλήθεια όμως είναι ότι όταν ο άνθρωπος ονειρεύεται ο Θεός γελάει... Βασικός στόχος της εταιρείας Keleon είναι να μάθει τον κόσμο να τρώει καλό ελαιόλαδο και προς αυτή την κατεύθυνση τα βήματά μας είναι αργά αλλά σταθερά.»
— Τι περιμένετε από την επόμενη Gourmet Olive Exhibition;
«Ανταλλαγή απόψεων, συνεργασίες με παλιούς αλλά και με νέους συνοδοιπόρους, προβολή των εκλεκτών προϊόντων αυτού του τόπου και, γιατί όχι, νέους πελάτες.»
Laouta
«Το προϊόν που παρουσιάσαμε στην 1st Gourmet Olive Exhibition & Delicacies είναι τα φυτικά καλλυντικά Laouta με βάση το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο. Η γκάμα μας περιέχει 9 είδη φυτικών χειροποίητων σαπουνιών ελαιολάδου, 2 balm (προσώπου-σώματος και χειλιών), μάσκα αργίλου και 4 είδη φυτικών εκχυλισμάτων σε ελαιόλαδο.»
— Ποια είναι η δική σας άποψη για το ελληνικό λάδι και πως μπορεί να προωθηθεί το ίδιο ή τα προϊόντα που φτιάχνονται από λάδι ελιάς;
«Tο ελληνικό ελαιόλαδο είναι από τις πιο πλούσιες και σε θρεπτικά συστατικά τροφές, έχει μακρά παράδοση και είναι κύριο συστατικό στην μεσογειακή διατροφή. Aπό πλευράς καλλυντικής χρήσης έχει εξαιρετικές ιδιότητες θρέψεως και ενυδάτωσης του δέρματος. Η προώθησή του μπορεί να γίνει πιο εύκολα και πιο μαζικά μέσω οργανωμένων εκθέσεων όπως η Gourmet Olive Exhibition, όπως επίσης μέσω του προσεγμένου packaging και branding.
«Mε την παρουσία μας στην έκθεση, εμπλουτίσαμε τις γνώσεις μας στους εναλλακτικούς τρόπους εκμετάλλευσης του ελαιόλαδου στον τομέα των φυτικών καλλυντικών. Η εμπειρία αυτή ήταν εξίσου σημαντική για την μετέπειτα πορεία μας και την εξέλιξή των προϊόντων μας. Η γνωριμία με ανθρώπους του ίδιου κλάδου, οι συνεργασίες με εμπόρους της Ελλάδας και του εξωτερικού, υπήρξαν ουσιαστικές και ωφέλιμες.»
«Οι Έλληνες παραγωγοί πρέπει να συνεργάζονται και να συναγωνίζονται για την καλυτέρευση των προϊόντων, όχι να ανταγωνίζονται. Tα ελληνικά προϊόντα με τις συνεργασίες εξελίσσονται και γίνονται ανταγωνιστικότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα του εξωτερικού.»
«Επόμενος στόχος μας είναι η παρουσία μας σε εκθέσεις του εξωτερικού. Η συλλογική προσπάθεια θα παρουσιάσει μία πιο ολοκληρωμένη εικόνα των Ελλήνων παραγωγών, δίνοντάς τους μια επιπλέον ισχύ στην προώθηση και παρουσία των προϊόντων τους στο εξωτερικό.»
«Από την επόμενη Gourmet Olive Exhibition & Delicacies περιμένουμε οι διοργανωτές της να εργαστούν με τον ίδιο ζήλο, την αγάπη, την δημιουργικότητα, την οργάνωση και με όπλο την εμπειρία της φετινής έκθεσης, η επόμενη να διατηρήσει ψηλά τον πήχυ και να διαπρέψει.»
Mavrias
«Στην 1st Gourmet Olive Exhibition & Delicacies παρουσιάσαμε τα βιολογικά μας προϊόντα με τα οποία ξεκινήσαμε τη δραστηριότητά μας πριν 15 περίπου χρόνια, δηλαδή extra παρθένο ελαιόλαδο, ελιές, αρωματικά βότανα και παραδοσιακό σαπούνι, καθώς και ένα ολοκαίνουριο προϊόν στην Ελληνική αγορά, την αποξηραμένη ελιά.»
«Το ελληνικό λάδι είναι αν όχι το καλύτερο, ένα από τα καλύτερα παγκοσμίως. Για να προωθηθεί όμως τόσο το ίδιο όσο και τα προϊόντα από ελαιόλαδο, χρειάζεται πρώτα και κύρια κρατική στήριξη στον μικρομεσαίο παραγωγό, ο οποίος είναι το Α και το Ω για την παραγωγή του ελληνικού ελαιολάδου και που έχει να αντιμετωπίσει τόσο τις αλυσίδες όσο και τις εισαγωγές και κατά δεύτερον η σωστή εκπαίδευση των ελαιοπαραγωγών αλλά και των καταναλωτών προκειμένου να απαλειφθούν συνήθειες του παρελθόντος που υποβαθμίζουν το προϊόν.»
— Πόσο σημαντική υπήρξε η παρουσία σας στην 1st Gourmet Olive Exhibition & Delicacies και τι αποκομίσατε από αυτή την εμπειρία;
«Η παρουσία μας ήταν πολύ σημαντική καθώς κάναμε γνωστά τα προϊόντα μας στο κοινό της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο, ενώ ταυτόχρονα αποκομίσαμε και χρήσιμες εμπειρίες μέσω των σεμιναρίων αλλά και των επαφών με ανθρώπους του χώρου.»
«Είναι πολύ σημαντικό κυρίως για τους παραγωγούς να γνωρίζονται μεταξύ τους μέσα από τέτοιες ευκαιρίες οι οποίες μόνο καλό μπορούν να κάνουν μέσω της αμοιβαίας ανταλλαγής σκέψεων, ιδεών και εμπειριών.»
«Συνεχής μας στόχος είναι η ολοένα και περισσότερο βελτίωση των προϊόντων μας. Σαν επόμενο στόχο θα θέταμε την καθιέρωση των νέων μας προϊόντων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Βασική προϋπόθεση βεβαίως για όλα αυτά αποτελεί η συλλογική προσπάθεια, κάτι που ούτως η άλλως διέπει τη λειτουργία μας και είναι εκ των βασικών αρχών μας.»
— Τι περιμένετε από την επόμενη Gourmet Olive Exhibition & Delicacies;
«Με δεδομένο ότι μείναμε πολύ ευχαριστημένοι από τη διοργάνωση που σημειωτέον έγινε για πρώτη φορά, μόνο καλύτερα πράγματα μπορούμε να περιμένουμε απ την επόμενη.»
Kontogiannis Family
«Στην 1η Gourmet Olive & Delicacies Exhibition μας δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιάσουμε την πλήρη γκάμα προϊόντων που διαθέτουμε. Συγκεκριμένα παρουσιάσαμε το βιολογικό ελαιόλαδό μας (100% ποικιλία μανάκι, ψυχρής έκθλιψης), καθώς και τις βιολογικές αποξηραμένες σταφίδες σουλτανίνες και το βιολογικό πετιμέζι μας.»
«Τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας γίνονται αρκετές συγκροτημένες προσπάθειες για την προώθηση του Ελληνικού ελαιόλαδου. Είναι σημαντικό, μιας και οι νεότερες γενιές παίρνουν τη σκυτάλη σε όλους τους τομείς που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το προϊόν, να συμβάλλουν με νέες ιδέες, εξελιγμένο σκεπτικό και καινοτόμες προσεγγίσεις. Παράλληλα, εφόσον υπάρχουν επιχειρήσεις που μοιράζονται τις ίδιες αξίες και έχουν κοινούς στόχους, δημιουργείται το κατάλληλο έδαφος για συνεργασίες.»
«Η έκθεση αποτέλεσε για εμάς μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για να έρθουμε σε επαφή με το κοινό της Βορείου Ελλάδος. Σε παρόμοιες εκθέσεις στοχεύουμε στην επικοινωνία με τον καταναλωτή προκειμένου να γνωρίσει τους ανθρώπους που βρίσκονται πίσω από τα προϊόντα που δοκιμάζει. Επειδή η Βιοδυναμική καλλιέργεια, την οποία εφαρμόζουμε, είναι κάτι όχι τόσο συνηθισμένο στη χώρα μας, κατά τη διάρκεια τέτοιων εκθέσεων μας δίνεται η δυνατότητα να μυήσουμε τους επισκέπτες σε αυτό τον εναλλακτικό τρόπο παραγωγής καθώς και στην γενικότερη φιλοσοφία που μας ενέπνευσε να την ακολουθήσουμε.»
«Θεωρώ πως τέτοιες εκθέσεις αποτελούν ευκαιρία για να γνωριστούν οι άμεσα ή έμμεσα σχετιζόμενοι με τον κλάδο του ποιοτικού τροφίμου. Σίγουρα οι εκθέσεις έχουν σαν αντικείμενο την παρουσίαση των προϊόντων και μας βοηθούν να ακούσουμε απόψεις για τα προϊόντα μας. Παρόλα αυτά, αυτό που μένει είναι οι άνθρωποι με τους οποίους επικοινωνείς. Πολλές φορές, σε εκθέσεις ανταλλάσσεις απόψεις με άλλους παραγωγούς, προκύπτουν ιδέες για νέα προϊόντα και επίσης χτίζονται συνεργασίες και φιλίες που μπορεί να κρατήσουν μια ζωή!»
Ποιος είναι ο επόμενος στόχος σας; Πόσο σημαντική θεωρείτε τη συλλογική προσπάθεια ώστε να τον πετύχετε;
«Η συλλογικότητα για εμάς είναι η βασική αρχή που μας διέπει. Η επωνυμία μας δεν αποτελεί τέχνασμα για να νιώσει οικειότητα ο καταναλωτής. Η "Οικογένεια Κοντογιάννη" είναι μια συλλογική προσπάθεια όπου παραλαμβάνοντας τη σκυτάλη από τους προγόνους μας προσπαθούμε να εξελίξουμε αυτό που κληρονομήσαμε. Από κοινού, όλα τα μέλη της οικογένειας συμβάλλουν στη διατήρηση και ανάπτυξη της κληρονομιάς αυτής και ο καθένας από εμάς με τις ιδέες και το έργο του βάζει ένα κομμάτι του χαρακτήρα του στο προϊόν.»
Τι περιμένετε από την επόμενη 1st Gourmet Olive Exhibition & Delicacies;
«Η Gourmet Olive Exhibition έθεσε τις βάσεις για μία στοχευμένη έκθεση με σαφή προσανατολισμό στα ποιοτικά και ιδιαίτερα προϊόντα. Θεωρούμε πως θα μπορέσει να αποτελέσει σημείο αναφοράς για το ελαιόλαδο στην Βόρεια Ελλάδα, φέρνοντας κοντά όλους τους παραγωγούς που δίνουν ο καθένας ξεχωριστά το δικό του αγώνα για ποιοτικότερα προϊόντα, εκπροσωπώντας τη χώρα μας στο εξωτερικό.»
EON
H Εclectic Flavours (Εκλεκτές Γεύσεις) είναι μια νεοϊδρυθείσα εταιρία εξαγώγιμης γαστρονομίας με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Η εταιρία διαθέτει μια συλλογή εκλεκτών τροφίμων και προϊόντων με την επωνυμία ΕΟΝ (από την ελληνική λέξη αιών) που επαναπροσδιορίζουν τις κατεξοχήν ελληνικές παραδοσιακές γεύσεις. Τα βασικά προϊόντα της εταιρίας είναι:
- Εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο από 100% Κορωνέικη ποικιλία ελιάς από την ορεινή Σητεία, Κρήτης. Πολύ χαμηλής οξύτητας, καλά ισορροπημένο και φρουτώδες.
- Συλλογή τριών πατέ λαχανικών, χωρίς συντηρητικά και πρόσθετα. Σε τρεις γεύσεις, ιδανικά συνοδευτικά κρασιών.
- Σπιτικά, χειροποίητα ντολμαδάκια, έτοιμα, ψημένα και τυποποιημένα χωρίς συντηρητικά στο φυσικό χυμό τους.
Μιλώντας με τους υπεύθυνους της εταιρίας για το ελληνικό ελαιόλαδο, το ανώτερο ποιοτικά ελαιόλαδο σε παγκόσμια κλίμακα ακούσαμε τις απόψεις τους για τη σοβαρή, υπεύθυνη και συλλογική δουλειά που πρέπει να γίνει στον κλάδο αυτό.
«Πρέπει να δουλέψουμε το θέμα της διασφάλισης της ποιότητας, για παράδειγμα μέσω μιας κρατικής έγγραφης πιστοποίησης - την οποία εκδίδουν σε άλλα κράτη- που θα εκδίδει κρατικός φορέας βάσει οργανοληπτικής εξέτασης και χημικής ανάλυσης και που θα δίνει καλή φήμη και αξιοπιστία τόσο στον εκπρόσωπο του ελαιολάδου, όσο και στον αγοραστή.
Παράλληλα, το κράτος θα μπορούσε να οργανώσει σωστά και επαγγελματικά και σε συνεργασία με Ιταλούς τεχνικούς την εκπαίδευση όλων των εμπλεκόμενων -από ελαιοπαραγωγό, τον ελαιοτρίβη ως τον έμπορο - πάνελς γευσιγνωσίας, διευκολύνσεις στις διαδικασίες εξαγωγής, εφαρμογή της ιχνηλασιμότητας, έλεγχο-παρακολούθηση των φορτίων που εξάγονται χύμα, διοργάνωση προωθητικών ενεργειών: Β2Β συναντήσεις, θεματικές ημερίδες σε Ελλάδα και εξωτερικό με πυρήνα το ελαιόλαδο και τα προϊόντα του.... ως εργαλείο μάρκετινγκ για τη στήριξη των επιχειρήσεων, κλπ.»
«Πάντα η παρουσία σε μια έκθεση προσμετράται στα θετικά βήματα μιας επιχείρησης για εξωστρέφεια. Δίνει την ευκαιρία σε εμάς και τα προϊόντα μας να "εκτεθούμε" στα μάτια του αγοραστή και να δούμε αν θα "λάμψουν" στη θέα ώστε να μας δοκιμάσουν, να χτίσουμε προσωπική επαφή με τον υποψήφιο πελάτη αλλά και με τους συναδέλφους επαγγελματίες του χώρου.
Η συγκεκριμένη έκθεση, πολύ όμορφα στημένη και ξεχωριστή, πρωτοτύπησε στο είδος της καθώς ήταν στοχευμένη στο ελαιόλαδο και έστησε εργαστήρια και θεματικές ενότητες γύρω από αυτό με διακεκριμένους σεφ του χώρου.
Τα αποτελέσματα της έκθεσης θα φανούν μέσα στους επόμενους 6 μήνες περίπου.»
«Η συνεύρεση επαγγελματιών του ίδιου χώρου σαφώς και πρέπει να συνευρίσκονται, να δικτυώνονται και να συνεργάζονται. Κανείς δεν πάει μπροστά μόνος του. Όλοι έχουμε ανάγκη τις συνέργειες και για να φτάσουμε στους στόχους μας πιο γρήγορα αλλά κυρίως και για να αποκαταστήσουμε τη χαμένη αξιοπιστία μας στις αγορές του κόσμου.»
— Τι περιμένετε από την επόμενη Gourmet Olive Exhibition;
Η ανάγκη για ακόμη περισσότερους αγοραστές προκειμένου να μας ανοίξουν το δρόμο για την εξωστρέφεια που όλοι αποζητούμε, καθιστούν τη Gourmet Olive Exhibition, με το αξιόλογο πλέον προφίλ που έχει αποκτήσει, ως το όχημα για την ανεύρεση και κατ' επέκταση συμμετοχή τους. Ακόμη, σίγουρα θα θέλαμε να επαναληφθεί το πάνελ γευσιγνωσίας ελαιολάδου από τους ειδικούς του χώρου καθώς και οι επιδείξεις-μαθήματα μαγειρικής από τους σεφ του χώρου.