@ Παναγιώτης 21.2.2013 | 23:51 Α) Συγνώμη αλλά αυτή είναι η τουρκική ερμηνεία του δικαίου της θάλασσας. Η Σύμβαση του 1982 (άρθρο 18 παρ.2) ρητά αναφέρει ότι η διέλευση πρέπει να είναι συνεχής και ταχεία (continuous and expeditious), χωρίς στάσεις ή αγκυροβόληση (παρά μόνον για λόγους ανωτέρας βίας ή ανθρωπιστικούς).Η ελληνική ερμηνεία (όπως αποτυπώνεται από ανακοινώσεις του Γενικού Επιτελείου Π.Ν.) είναι ότι η άσκοπη αλλαγή πορείας πλεύσης ξένου πολεμικού αίρει την προϋπόθεση συνεχούς και ταχείας διελεύσεως με σκοπό την έξοδο από τα χωρικά μας ύδατα, καθιστώντας την «περιπλάνηση» εντός χώρου αποκλειστικών κυριαρχικών μας δικαιωμάτων. Κατά συνέπεια, δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως «διέλευση» (πόσο μάλλον «αβλαβής»). Β) Τα σκάφη του ελληνικού Π.Ν. που κάνουν εκπαιδευτικά ταξίδια στο εξωτερικό επισκέπτονται (κατόπιν συνεννοήσεως) λιμένες και ναυστάθμους φιλικών κρατών, δεν κάνουν μανούβρες εντός των χωρικών τους υδάτων. Γ) Ας σημειώσουμε ότι ακόμα και εάν δεν υπάρξει παρακολούθηση από ελληνικά μέσα, το τουρκικό σκάφος προσεγγίζοντας αναίτια (δηλ. όχι για διέλευση) τις ελληνικές ακτές έχει τη δυνατότητα υποκλοπής ασυρμάτων επικοινωνιών βραχείας εμβελείας ή χρήσης ηλεκτρο-οπτικών αισθητήρων για αναγνώριση των ακτών μας και οχυρωματικών μας έργων. Όπως προκύπτει από την ανάλυση στη διεθνή βιβλιογραφία του συμβάντος στα χωρικά ύδατα της τότε ΕΣΣΔ (1988) με το USS Yorktown (το οποίο σαφώς εκτελούσε ηλεκτρονική παρακολούθηση – οι ίδιοι οι Αμερικανοί δεν το αρνούνται), υπάρχει γενικότερο θέμα ερμηνείας της παρ. c του άρθρου 19 (περί συλλογής πληροφοριών που θίγει την ασφάλεια του παράκτιου κράτους). Επομένως, έχετε εν μέρει δίκιο όταν λέτε ότι είναι ερμηνεία τραβηγμένη από τα μαλλιά. Σε κάθε περίπτωση, είναι η ερμηνεία μας ενάντια στην ερμηνεία των Τούρκων – και ας αρκεστούμε σε αυτό.Δ) Εννοείται ότι η χώρα μας υποχρεούται να τηρεί τις ρυθμίσεις Σύμβασης (ασχέτως του εάν η Τουρκία δεν έχει προσχωρήσει σ’ αυτήν – και ακόμα ασχέτως του εάν ακόμα και η Ελλάδα την είχε υπογράψει.) Ε) Για να αναφέρω ένα τελευταίο ακραίο παράδειγμα: τουρκική φρεγάτα αγκυροβολημένη 10 ν.μ έξω από το ναύσταθμο της Σαλαμίνας βρίσκεται εντός διεθνών υδάτων και κανείς δεν μπορεί να πεί τίποτα. Εάν το συγκεκριμένο σκάφος κάθε μέρα μπαίνει για μισή ώρα στα χωρικά μας ύδατα χωρίς προφανή προορισμό, αυτό δεν αποτελεί αβλαβή διέλευση. Ένας δικηγόρος του Αστικού Δικαίου θα σας έλεγε ότι ακόμα και εάν όντως υπήρχε δικαίωμα αβλαβούς διέλευσης, η συγκεκριμένη πρακτική αποτελεί καταχρηστική άσκηση του (εικαζόμενου) δικαιώματος. Και μπορεί οι διεθνείς σχέσεις να μην ρυθμίζονται από τον Αστικό Κώδικα, αλλά οι πρωταρχικές Αρχές δικαίου έχουν γενικότερη εφαρμογή (π.χ. όταν κάποια διαμάχη εξετάζεται από διεθνή δικαιοδοτικά Όργανα).