Νομίζω ότι κάποιοι έχουν μπερδέψει κάποια πράγματα στο μυαλό τους.Ναι, μία από τις εμμονες της τέχνης είναι και η νεότητα. Η ομορφιά της νεότητας και όσα εκείνη σηματοδοτεί, όχι η σεξουαλικότητά της. Κατ΄αρχάς, ο συγκεκριμένος δεν υμνεί την εφηβική ομορφιά, αλλά την παιδική "σεξουαλικότητα" (αν μπορεί να υπάρξει κάτι τέτοιο). Τα κορίτσια που χρησιμοποιεί ως μοντέλα είναι, το ανώτερο, 12-13 και τις περισσότερες φορές σε στάσεις και πόζες που αφήνουν σαφή σεξουαλικά υπονοούμενα.Δεν απεικονίζει έφηβα κορίτσια, 15-16 ετών, τα οποία ενδεχομένως, είναι αρκετά σχηματισμένα και κάποιος θα μπορούσε να τα περάσει και για ενήλικα. Χρησιμοποιεί παιδιά, ασχημάτιστα. Φαίνεται ότι θέλει να δώσει το βάρος του εκεί.Κάποιος παραπάνω είπε για τον έφηβο των Αντικυθήρων. Αν δεν του είχε δοθεί αυτό το όνομα, από την κατατομή, δεν θα καταλαβαίνατε αγαπητέ, αν επρόκειτο, για έναν έφηβο ή για ένα νέο άνδρα. Το βάρος δεν ήθελε να δοθεί στο σώμα ενός νέου αγοριού ως ηδονιστικού αντικειμένου. Η στάση του είναι τέτοια, και τα χαρακτηριστικά του γένους του υποτονισμένα, ώστε να μην αφήνουν τέτοια περιθώρια. Σκοπός της τέχνης δεν ήταν να σκανδαλίσει.Προφανώς κάθε εποχή διαλέγει ποιο αγαθό θα προστατέψει νομικά και η ηθική είναι μια εξελιγκτική διαδικασία που επηρεάζεται και από παράγοντες, όπως η επιστήμη. Πριν από 300 χρόνια, γίνονταν αιμομικτικοί γάμοι, μέχρι που ήρθε η επιστήμη και μας είπε πως αυτοί ευθύνονται για ασθένειες και τερατογενέσεις. Η ίδια η φύση μας όρισε την ηθική της απαγόρευσης του γάμου και της τεκνοποιίας μεταξύ στενών συγγενών.Αντιστοίχως, από την αρχαιότητα μέχρι και το πρόσφατο παρελθόν, τα κορίτσια παντρεύονταν στα 12, στα 13, στα 14. πάλι όμως ήρθε η επιστήμη και μας είπε πως η πρώιμη σεξουαλική επαφή στα παιδιά, μπορεί να τους προκαλέσει σωματικά προβλήματα και μπορεί να εμποδίσει τη σωστή ανάπτυξη των οργάνων τους. Κι επειτα, ήρθε και η ψυχιατρική και μας είπε πως, ένας νέος μπορεί να είναι ετοιμος μεν σωματικά να κάνει σεξ, αλλα ψυχικά αυτό μπορεί να τον επηρεάσει αρνητικά. Κι έτσι, βάλαμε ένα όριο - η κάθε πολιτεία το δικό της - κάτω από το οποίο ένας ενήλικας δεν πρέπει να συνουσιάζεται με έναν ανήλικο. Δεν λέει κανείς να μην συνουσιάζονται ανήλικοι μεταξύ τους. Δεν δεσμεύουμε τη σεξουαλική ελευθερία των νέων. Προσπαθούμε να τους προστατέψουμε από τύπους σαν αυτόν.Προφανώς τα απώτατα όρια είναι σχετικά και αποτελούν ένα νομικό κατασκεύασμα. Δε θα μπορούσε όμως να είναι αλλιώς.Είναι τελείως διαφορετικό η κόρη σου στα 17 της συνειδητά να κάνει σχέση με ένα μεγαλύτερο άντρα και εντελώς διαφορετικό στα 10 ή στα 11, ασχημάτιστο παιδί, έστω να το αγγίξει ερωτικά, ένας ανώμαλος (συγγνώμη, για την έκφραση, αλλά έτσι νιώθω, ειδικά όταν σκέφτομαι ότι κάποιοι από αυτούς πηγαίνουν στη Νοτιοανατολική Ασία για να βρουν βρέφη μηνών).Εν κατακλείδι, μη συγκρίνουμε τον Caravaggio, την κλασσική τέχνη ή την ποίηση με τα παραπάνω. Είναι εντελώς στρεψόδικο, αφού ο μεν κάνει καθαρά ερωτική αναφορά σε ασχημάτιστα κορίτσια και οι υπόλοιποι υμνούν την εφηβική ομορφιά, ή και τον εφηβικό έρωτα, στην πλατωνική του μορφή, ως άφθαρτο, ιδανικό συναίσθημα. Και ένα τελευταίο ερώτημα: Οι γονείς αυτοί που έδιναν τα παιδιά τους ως μοντέλα, δεν είχαν ψάξει να δουν έργα του; Και παρόλα αυτά συναίνεσαν; Όταν τελείωσε τους πίνακες, δεν τους είδαν; Κι όταν τους είδαν, δεν ανησύχησαν;