Vangelis1972, συμφωνώ στα περισσότερα από όσα λες, αλλά έχω και μία τρόπον τινά ένσταση. Το ότι ο φόβος όσων ζουν σε περιοχές υψηλού κινδύνου εντείνεται όταν παραγνωρίζεται ή υποτιμάται από όσους ασχολούνται αποκλειστικά με τον φόβο και τη δεινή θέση των μεταναστών είναι η μία όψη του πράγματος. Συμφωνώ ότι είναι απόλυτα δικαιολογημένος φόβος (για τον προφανή λόγο, που έχεις αναφέρει κι εσύ επανειλημμένως, ότι ο εξαθλιωμένος είναι σαφώς αρκετά έως πολύ πιθανό να στραφεί στο έγκλημα προκειμένου να επιβιώσει). Η άλλη όψη αυτού του πράγματος είναι ότι αυτός που σπεύδει να αποδώσει τον φόβο στον ρατσισμό έχει και αυτός πολύ πραγματικούς λόγους να φοβάται ότι σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν και ρατσιστικά κίνητρα. Αν θεωρήσουμε ότι δεν είναι απαραίτητα εξ αρχής υπερβολικός ο πρώτος, αλλά γίνεται στην πορεία "δικαιολογημένα" λόγω της υποτίμησης του φόβου του (κι γι'αυτό στρέφεται στη ΧΑ), γιατί να θεωρήσουμε ότι ο δεύτερος είναι εξ αρχής υπερβολικός και δεν γίνεται κι εκείνος "δικαιολογημένα" στην πορεία; Παράδειγμα. Έχουμε έναν άνθρωπο ο οποίος πιστεύει ανέκαθεν ότι οι Έλληνες δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, ότι οι ξένοι μάς οφείλουν αιώνια ευγνωμοσύνη, ότι τα κατορθώματά μας οφείλονται στο ελληνικό dna και το μεγαλείο της ελληνικής ψυχής, ότι υπάρχει σχέδιο εξάλειψης του ελληνισμού, ότι "δεν θα γίνεις Έλληνας ποτέ, Αλβανέ, Αλβανέ", ότι πρέπει να καθαρίσει ο τόπος και να καθαρίσουν μαζί και άλλοι τόποι όπως η Κωνσταντινούπολη την οποία πρέπει να ξαναπάρουμε κ.ο.κ. (Φαντάζομαι θα έχεις πετύχει πολύ πριν από την κρίση κι εσύ κάποιους και δεν θα διαφωνήσεις ότι περιγράφει εν πολλοίς την τρομακτική κοσμοθεωρία αρκετών Ελλήνων -παρότι ως σχήμα αναγκαστικά προτείνει ανθρωπότυπο και προφανώς δεν μπορεί να χωρέσει όλα όσα τους διαφοροποιούν μεταξύ τους ως ανθρώπους.) Αν αυτός ο άνθρωπος, λοιπόν, μετακομίσει σήμερα στην Κυψέλη -με τα πολύ πραγματικά προβλήματα- θα φοβάται λόγω προϋπαρχουσών πεποιθήσεων ή λόγω των προβλημάτων; Αν φοβάται και για τα δύο, δεν είναι λογικό να υποθέσουμε ότι λόγω του προϋπάρχοντος ρατσισμού θα έχει την τάση να προτείνει/επιδοκιμάσει πολύ πιο επιθετικές λύσεις για τα προβλήματα σε σύγκριση με τον άνθρωπο που φοβάται *μόνο* λόγω των προβλημάτων; Οι πεποιθήσεις δεν είναι ανώδυνη θεωρία. Μεταφράζονται σε συγκεκριμένες δράσεις. Αυτός που φοβάται μόνο λόγω της κατάστασης δεν θέλει αίμα και δεν θα ζητήσει ούτε θα επιδοκιμάσει ακραίες λύσεις. Αυτός που αποδίδει την κατάσταση στο κατώτερο dna του μετανάστη θα το κάνει – ούτως ή άλλως πίστευε στην καθαρότητα του έθνους και ότι έπρεπε να "καθαρίσει ο τόπος" πολύ πριν το μεταναστευτικό πάρει τις σημερινές του διαστάσεις. Ο "υστερικός ανθρωπιστής” κάνει το λάθος να τσουβαλιάζει τον πρώτο με τον δεύτερο (και οξύνει το πρόβλημα), αλλά αυτό δεν αλλάζει ότι τον δεύτερο ορθώς τον φοβάται. Τόσο ορθώς όσο φοβάται κανείς ότι η συγκέντρωση πολλών εξαθλιωμένων ανεξαρτήτως εθνικότητας σε μια περιοχή μόνο προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει. Αν είναι να αποδώσουμε την καταφυγή κάποιου στη ΧΑ στην υστερία του αριστεριστή (μόνο), θα πρέπει να αποδώσουμε ταυτόχρονα και την υστερία του αριστεριστή στον προϋπάρχοντα εθνικισμό και ρατσισμό (μόνο). Σε ποια βάση θα θεωρηθεί παράλογος ο φόβος του ενός όταν θεωρείται κατανοητός/ανθρώπινος/λογικός ο φόβος του άλλου; Ο μόνος λόγος να έχουμε δύο μέτρα και δύο σταθμά – να μην είμαστε δηλαδή εξίσου επιεικείς ή εξίσου αυστηροί και με τους δύο, αλλά πιο αυστηροί με τον αριστεριστή – είναι να θεωρούμε δεδομένο ότι ο (πραγματικός) αριστερός εκκινεί από ηθικά ανώτερη ιδεολογία και επομένως ότι “s/he should know better than that” (όπου “that”, “κρεμάω ταμπέλες αντί να προσπαθήσω να εξηγήσω τις αιτίες”). Αυτή είναι η ένστασή μου. Η Δημουλά δεν μπήκε στη διαδικασία των disclaimers επειδή φοβήθηκε μόνο τον υστερικό αριστεριστή που ψάχνει αφορμή να κρεμάσει ταμπέλες. Φοβήθηκε και αυτόν που ψάχνει αφορμή να ξεπλύνει στον δικαιολογημένο φόβο τον αδικαιολόγητο ρατσισμό και το αίμα που χύνεται (και ξένων και Ελλήνων, παρεμπιπτόντως). ΥΓ: Ενα κείμενο που κατά τη γνώμη μου δένει επιτυχημένα τα δύο σε ένα είναι αυτό: http://www.athensvoice.gr/the-paper/article/435/%CE%BE%CE%B5%CE%BD%CE%BF%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%AF%CE%B1-%CE%BE%CE%B5%CE%BD%CE%BF%CF%86%CE%BF%CE%B2%CE%AF%CE%B1
Σχολιάζει ο/η
Scroll to top icon