"Πήρα αυτό το εντελώς παράλογο στερεότυπο για τους Εβραίους, για να υπερτονίσω τη θέση μου, δηλαδή την άποψη μου πως τα σύνορα πραγματικότητας και στερεοτύπων στην περίπτωση των τσιγγάνων, πολλές φορές είναι δυσδιάκριτα, ενώ σε άλλες περιπτώσεις, όπως αυτή η τραβηγμένη των Εβραίων, υπάρχει αγεφύρωτο χάσμα ανάμεσα στα στερεότυπα και την πραγματικότητα" Ακριβώς αυτήν την ανάγκη υπερτονισμού, δεν αντελήφθην. Θα θεωρούσα ορθότερη μία σύγκριση στερεοτύπων παρόμοιου βεληνεκούς, για αμφότερες περιπτώσεις. Αν και, όπως είπα και πριν, θεωρώ πως είναι σα να συγκρίνεις «μήλα και πορτοκάλια»."Δεν ξέρω για ποια άλλη κατηγορία ανθρώπων που η ιστορία την έχει στο μάτι, τα στερεότυπα για αυτήν να έχουν τόση σχέση με την πραγματικότητα.» Ποια άλλη (σύγχρονη) εθνοτική ομάδα, έστω δυτικοκεντρικά εστιαζόμενοι, μπορεί να συγκριθεί με τους Ρομά; Δεν είναι κατά μία έννοια μοναδικοί; (Και δεν εννοώ μοναδικοί ως προς την πιστότητά τους προς τα στερεότυπα)"Η νοοτροπία κι ο τρόπος ζωής των τσιγγάνων (κι όχι γονίδια κι άλλα βιολογίστικα χαζά. Το λέω για να μην παρεξηγηθώ)".Ναι, περί «βιολογιστικών χαζών», πράγματι δεν σ’ έχω για «τέτοιο" άτομο. Όμως μού φαίνεται πως δίδεται δυσανάλογο βάρος σ’ αυτό που καλείται «προσωπική επιλογή». Το έχω πει παλαιότερα για άλλη περίπτωση, και θα το επαναλάβω: είναι πολύ εύκολο για μας να μιλούμε για επιλογές, μας φαίνεται αυτονόητο, κάτι που μόνο αυτονόητο δεν είναι, υπό ένα τόσο διαφορετικό πρίσμα ζωής. Είναι η εύκολη λύση να πούμε: Μα, εμείς και το κράτος (κουτσο)προσπαθεί οι άλλοι είναι εντελώς ανεπίδεκτοι. Όχι δεν θεωρώ, απαραίτητα, ότι είναι άβουλα όντα έρμαια, μόνο, των συνθηκών, αλλά μόνο και μόνο το γεγονός που συζητάμε εμείς γι’ αυτές και αυτούς, χωρίς την παρουσία-γνώμη-φωνή-insight τους λέει πάρα πολλά πράγματα, νομίζω.