"Δεν έχεις όμως δίκιο μιλώντας για εθνοκεντρική απλούστευση. Δεν είναι όλοι οι λαοί ίδιοι και το ίδιο ανεκτικοί στους μετανάστες". Μάλλον είναι ζήτημα ποσότητας και συγκυρίας περισσότερο παρά ζήτημα ποιότητας και κουλτούρας ενός λαού. Αν κάτσουμε να συζητήσουμε για το πόσο ρατσιστής είναι ένας λαός δε νομίζω ότι θα βγάλουμε συμπέρασμα. Θα βρεθούν τόσοι που θα σου πουν οι τάδε είναι πολύ ρατσιστές και άλλοι τόσοι που θα ορκίζονται ότι δεν είναι. Τρέχα γύρευε. Ζήτημα ιδεολογίας μπορεί να υπάρχει, δηλαδή να υπάρχει μία ιδεολογική παράδοση ρατσισμού σε κάποιες χώρες που δεν έχει να κάνει τόσο με τη συγκυρία και τις συνθήκες, αλλά αυτό αφορά περιορισμένο αριθμό ατόμων. Κάθε λαός μπορεί να πέσει στη λούμπα του ρατσισμού. "Για το αν οι Ελληνες είναι ρατσιστές, καλύτερα ρώτα τους ίδιους τους μετανάστες στην Ελλάδα και ρώτα τι γίνεται και σε άλλες χώρες".Eπειδή τυγχάνει να έχω μιλήσει με αρκετούς μετανάστες είτε στα πλαίσια ερευνητικών εργασιών για τις σπουδές μου είτε στα πλαίσια διαφόρων εθελοντικών project, αλλά και γενικά με ανθρώπους που έχω γνωρίσει και είναι μετανάστες, δεν θα έλεγα, πράγματι, ότι έβγαλα το συμπέρασμα ότι θεωρούν ότι οι Έλληνες είναι ρατσιστές, ούτε και κανένας άλλος λαός - για μετανάστες που έχουν ζήσει και σε άλλες χώρες εκτός Ελλάδας, αλλά ότι έχουν αντιμετωπιστεί ρατσιστικά. Οπότε και από αυτό κατέληξα στην αρχική μου διατύπωση: "Δεν υπάρχει το "οι Έλληνες δεν είναι ρατσιστές" όπως δεν υπάρχει και το "οι Έλληνες είναι ρατσιστές" και όπου Έλληνες βάλε οποιαδήποτε εθνικότητα¨". Υπάρχει ρατσισμός. Παντού. Και ρατσιστές μπορεί να είναι κάλλιστα και αυτοί που δέχονται ρατσισμό προς άλλες εθνοτικές ομάδες. Ενδεχομένως, βλέπουμε το ζήτημα κάπως διαφορετικά. Τέλος πάντων, σημασία δεν έχει τι ταμπέλες βάζουμε, αλλά το πως φερόμαστε στην πράξη.
Σχολιάζει ο/η
Scroll to top icon