Ο πατερας μου ακολουθησε παρομοια πορεια μισο αιωνα πιο πριν. Εφυγε απο την Νεα Σμυρνη μετα τον δευτερο παγκοσμιο πολεμο, εγινε αρχιτεκτονας στην Αμερικη, διδαξε ιστορια της τεχνης και αρχιτεκτονικο σχεδιο στο Πανεπιστημιο του Μαιαμι και αφου γνωρισε και τον Φρανκ Λο'ι'ντ Ρα'ι'τ ( ενας καλος φιλος του τελευταιου, ο Μπρους Σγκοφ, ηταν μεντορας του πατερα μου ) γυρισε στη Νεα Σμυρνη, ηταν ενας εκ των σχεδιαστων του πανεπιστημιου της Πατρας, σχολικων συγκροτηματων και βιλων.Η Νεα Σμυρνη εχει βγαλει πολλους διακεκριμενους ανθρωπους στις τεχνες και τα humanities. Ισως γιατι γεννηθηκε με εναν εμφυτο εξωτισμο ( αλλωστε πριν σχεδιαστει ως πολη, ηταν εξοχη - για τους Καλλιθεωτες ), με το δικο της μεγαλο παρκο, φαρδια πεζοδρομια, ωραιες μονοκατοικιες και την αριστοκρατικοτητα πολλων κατοικων της, σαν αυτους που αντιπαθουσαν τον Πανιωνιο και αγαπουσαν τον Μιλωνα του προπολεμικου βολε'ι', του τενις, και λιγο αργοτερα, του μπασκετ. Με τον ερχομο του τρολε'ι' και της γραμμης 30 που εσκισε στα δυο την καρδια της περιοχης, η Νεα Σμυρνη αρχισε να χανει τα χαρακτηριστικα της μετα απο μισο σχεδον αιωνα ιστοριας. Εγινε τοπος διασκεδασης για μη ντοπιους, αυξηθηκε η κινηση στους δρομους, στα πεζοδρομια και τα ντεσιμπελ στην ατμοσφαιρα κυριολεκτικα καταπιαν την αξιοπρεπεια της. Η αντιπαροχη κι ο θορυβος, το καυσαεριο, η πολυκοσμια, ο καταναλωτισμος κι η επακολουθη κακιστη αισθητικη των δημοσιων εργων τα τελευταια 40 χρονια, κατεστρεψαν τον χαρακτηρα της. Σημερα η Νεα Σμυρνη ειναι αγνωριστη. Καποια καλα σημεια αναφορας χανονται σε ενα ωκεανο αντι-αισθητικοτητας, βαρβαροτητας και θορυβου.Παντα ηταν ενα αινιγμα για μενα η σταση ενος καλλιεργημενου ανθρωπου οπως ο Κωνσταντινος πιο πανω. Τι κανει κανεις ; Τι σταση κρατα στην ολοτητα μιας τετοιας ατμοσφαιρας γενικευμενης πολιτισμικης υφεσης ( που περνα η Δυση γενικοτερα μα κυριως η Ελλαδα ) ;Μια ευκολη απαντηση, θα ειναι η κλασσικη : "προσφερω μεσα απ τη δουλεια μου". Ομως η ιστορια της Νεας Σμυρνης ( τουλαχιστον στα πρωτα τριαντα χρονια της ιστοριας της ), προσφερει παραδειγματα ανθρωπων που ειδαν την αναγκη ως “επιλογη που τους διαλεξε”. Κατι σαν ενα καλεσμα. Ποιητες οπως ο Φαιδωνας ο Μαηδωνης, ζωγραφοι οπως ο Κουναδης, φωτογραφοι οπως η Νελις, για να μη μιλησω για την Μυρτω και τον Μικη τον Θεοδωρακη, ειδαν τον εσωτερικο τους πλουτο και την πνευματικοτητα ως οχημα για κατι μεγαλυτερο της νεοσμυρνιωτικης μικρο-κοινωνιας. Κοινωνησαν κατι μεγαλυτερο του χαρακτηρα τους και της “προσωπικης” τους “ματιας”, της ατομικοτητας τους. Οικουμενοποιησαν την λεπτοτητα και την αξιοπρεπεια τους σε εναν ευρυτερο σκοπο. Δε ξερω αν γνωριζει ο κ. Μπουρας, την ιστορια του κτιριου στην οδο Ασωματων, το κτιριο με τις καρυατιδες που αποθανατισε ο Καρτιε Μπρεσον, μια μερα στα 50ς οταν τον ξεναγουσε ο καλος του φιλος ο Τσαρουχης στα νεοκλασσικα του Κεραμεικου ; Για δεκαετιες ηταν ετοιμορροπο. Πριν φυγω για Αμερικη ειχα μαλιστα ασχοληθει σε πρακτικο επιπεδο με το ζητημα ( 1989 ). Τελικα σωθηκε την τελευταια στιγμη με παροχες και νομιζω μελετη της ΕΕ, το 2000... Σαν αυτο το κτιριο υπαρχουν χιλιαδες στην Αθηνα. Ενα αλλο ειναι αυτο της ηρω’ι’κης Σεβαστης Καλλισπερη ( εδω https://metaxourgeio.wordpress.com/tag/νεοκλασικά/ ). Ποσοι σημερινοι Αθηναιοι γνωριζουν το σπιτι και την ιστορια της ; Κι απ αυτους ποσοι νοιαζονται για την σωτηρια και των δυο ;Ενδεχομενως γνωριζει την Μονουμεντα. Προσωπικα την ομαδα αυτη την εχω μονο ακουστα.http://www.monumenta.org/article.php?perm=1&ArticleID=857&lang=grΟμως τι θα λεγε να δωσει λιγο απο τον πολυτιμο χρονο του να συνεισφερει στην προαγωγη μιας συνειδητοποιησης απο πλευρας της μισης Ελλαδας - που ειναι η Αθηνα - οτι η σωτηρια αυτων των νεοκλασσικων δε θα σημανει μοναχα την σωτηρια της οικιστικης ιστοριας της ελληνικης πρωτευουσας, παρα μπορει να γινει και οχημα πολιτισμικης αναζωογονησης δεκαδων υποβαθμισμενων περιοχων της μεσα απο την πρακτικη λειτουργια μικρων τοπικων κεντρων πολιτισμου, οπως ωδεια, γκαλερι, εξιδικευμενων βιβλιοθηκων, ΚΑΠΙ, παρουσιασης βιβλιων, ‘η ακομη και σχολειων οπως νηπιαγωγεια ;;Απλα ριχνω μια ιδεα υπο την μορφη χαιρετισμου και ταυτοχρονα του ευχομαι καλη επιτυχια σ οτι κανει στο μελλον.
Σχολιάζει ο/η
Scroll to top icon