Επιτρέπεται να πάει ο Σάκης στην Επίδαυρο;

Επιτρέπεται να πάει ο Σάκης στην Επίδαυρο; Facebook Twitter
27
Επιτρέπεται να πάει ο Σάκης στην Επίδαυρο; Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Dreyk the Pirate

Υπήρξε σούπερ σταρ, ποπ είδωλο, εθνική φαντασίωση. Μεσουράνησε καλλιτεχνικά επί δύο και πλέον δεκαετίες. Βγήκε τρίτος στη Eurovision το 2004 και έβδομος το 2009, προσπάθησε φιλότιμα να κάνει κινηματογραφική καριέρα (που, παρά την εισπρακτική επιτυχία της πρώτης του ταινίας Alter Ego, δεν ευτύχησε), επιχείρησε ανεπιτυχώς –όχι με ζέση, είναι η αλήθεια– να διακριθεί στο εξωτερικό, χρημάτισε τηλεπαρουσιαστής και τώρα, στα 41 του, ώριμος οικογενειάρχης πια, αλλά με τη λάμψη του καλοδιατηρημένη, έρχεται να πρωταγωνιστήσει ως Διόνυσος στις Βάκχες του Ευριπίδη που ανεβάζει ο Δημήτρης Λιγνάδης. Επόμενο ήταν η συγκεκριμένη επιλογή και, φυσικά, η παράσταση να σχολιαστούν ποικιλότροπα. Δεν είναι, βέβαια, η πρώτη φορά που αμφισβητούνται οι ερμηνευτικές ικανότητες ηθοποιών που δοκιμάστηκαν στο αρχαίο δράμα – ακόμα θυμάμαι πόσο είχε σχολιαστεί π.χ. η Αλίκη Βουγιουκλάκη ως Αντιγόνη το '90 στην Επίδαυρο, ενώ διαβάζω ότι τον Αύγουστο εκστρατεύει εκεί η Μιμή Ντενίση (στην Ελένη που σκηνοθετεί η Ολυμπία Δουκάκη). Αλλά ο Σάκης Ρουβάς δεν έχει καν «καταχωρισθεί» ως αμφιλεγόμενος, έστω, πλην επαγγελματίας ηθοποιός.

«Και τι έγινε; Έχω κάπου να δώσω λογαριασμό; Εξάλλου, η άδεια άσκησης του επαγγέλματος του ηθοποιού έχει πλέον καταργηθεί. Η τέχνη δεν γίνεται κανονιστικά, από ειδικούς ή μη. Καθένας μπορεί να δοκιμαστεί, ανάλογα με τις ανάγκες που επιβάλλει το εκάστοτε εγχείρημα!» αντιλέγει ο Δημήτρης Λιγνάδης, φέρνοντας και το παράδειγμα του Σαββόπουλου στον αριστοφανικό Πλούτο. Χρόνια τώρα σκεφτόταν, λέει, να κάνει κάτι με τον Σάκη Ρουβά που χαρακτηρίζει «υπόδειγμα διάθεσης και διαθεσιμότητας» και άνθρωπο που προσέγγισε το αρχαίο κείμενο «με ταπεινότητα, δέος και αυταπάρνηση». Κάθε σκηνοθέτης, συνεχίζει, οφείλει να πειραματίζεται και αν προκύψει κάτι πρωτοποριακό, θα γίνει ερήμην του. Έχουν, άραγε, θέση στο αρχαίο θέατρο μόνο «ιερά τέρατα» της υποκριτικής; Όχι βέβαια, απαντά, με εξαίρεση ίσως την Επίδαυρο (όπου δεν ανεβαίνουν τελικά οι Βάκχες, παρά τις περί αντιθέτου φήμες). Ο ίδιος, άλλωστε, πιστεύει στη ζωντανή τέχνη, «αυτή που προκαλεί αντιδράσεις, εντάσεις, δίχως να γίνεται εξεζητημένα ασεβής». Δεν έχει κι άδικο. Φαντάζομαι πως ούτε οι αρχαίοι της κλασικής εποχής δεν ήταν τόσο σοβαροφανείς: «H βαλσαμωμένη τέχνη είναι για τους νεκρόφιλους! Δεν χρειάζεται, ωστόσο, να γκρεμίζουμε τα αγάλματα για να τα φέρνουμε στο ύψος μας. Είναι προτιμότερο να μάθουμε να πηδάμε καμιά φορά, να τα φτάνουμε. Στις Βάκχες ακολούθησα πιστά το κείμενο, που το θεωρώ ιδιαίτερα επίκαιρο, εφόσον μιλά για την έλευση μια νέας θρησκείας από την Ανατολή, με έναν θεό εξωτικό, έναν θεό άγριου μυστηρίου, μέθης και μέθεξης, που έρχεται να προκαλέσει το κατεστημένο δωδεκάθεο και τα ισχύοντα ήθη» λέει, παραπέμποντας στις προκλήσεις της πολύπολιτισμικότητας αλλά και του θεατρικού status quo.


Δεν μοιράζονται, βέβαια, όλοι τον ενθουσιασμό του, τουλάχιστον όχι ολόκληρο: «Ούτε χάρηκα, ούτε στενοχωρήθηκα με την είδηση. Περισσότερο ως κράχτης φαντάζει, άλλωστε, ο Ρουβάς. Αν παραμένει "διονυσιακός"; Με τρία παιδιά, δεν νομίζω! Όμως, το θέμα δεν είναι πόσο καλός ηθοποιός είσαι, αλλά πόσο ξέρεις τι κάνεις και γιατί. Ο Σάκης απλώς τα κάνει όλα και συμφέρει και αυτή είναι μια λογική που κατ' εμέ δεν χωρά στο αρχαίο θέατρο. Δεν γίνεται να γίνονται τα πάντα θέαμα, ούτε πιστεύω πως χρειαζόμαστε πλέον πυροτεχνήματα σε αυτήν τη χώρα» λέει η δημοσιογράφος Αφροδίτη Γραμμέλη. «Η ελαφρότητα είχε πάντοτε πολλαπλές σημασίες και το βάθος βρισκόταν ανέκαθεν στην επιφάνεια. Ο Σάκης εξακολουθεί να μας "διονυσιάζει" και είναι ο μοναδικός ίσως ντόπιος αστέρας που θα διακρινόταν στον διεθνή στίβο της ποπ. Αν ο Χατζιδάκις ζούσε, πιθανόν να χαιρόταν την παρέα του – ίσως πάλι όχι, γιατί ούτε ο ίδιος ο Σάκης Ρουβάς αισθάνθηκε ποτέ πραγματικά άνετα ως ηδυπαθές είδωλο. Γι' αυτό ακριβώς δεν θα με ενδιέφερε ποτέ να τον δω σε τραγωδία: γιατί οτιδήποτε ποπ, όμορφο κι ανάλαφρο θα πρέπει να φορτωθεί με μυριάδες ενοχές και αμαρτήματα, φορώντας τον μανδύα της λογιοσύνης; Περισσότερο, ωστόσο, με ενοχλεί το ίδιο το είδος της παράστασης, που βαφτίζει την ανάγκη για περισσότερο θόρυβο στα μίντια αρχαιοελληνική μανία» θα πει η Τίνα Μανδηλαρά. «Πριν από τον Σάκη Ρουβά είχε παίξει αρχαία τραγωδία ο Μάριος Φραγκούλης, ως Διόνυσος πάλι. Γιατί ο Φραγκούλης ήταν πιο αποδεκτός, επειδή είναι του "σοβαρού" τραγουδιού; Και, άραγε, επελέγη ο Σάκης επειδή κάτι εμπνέει ή απλώς για λόγους εντυπωσιασμού και δημοσιότητας;», αναρωτιέται ο Γιώργος Σαρηγιάννης, που προτιμά, ωστόσο, να μην προτρέχει, εφόσον «όλα θα κριθούν στο αποτέλεσμα... Αλλά, αλήθεια, γνωρίζετε ότι κάποιο μπλογκ εθνικιστικής "πνοής" μάς καλεί να μποϊκοτάρουμε ή να "περιποιηθούμε δεόντως" την παράσταση επειδή, λέει, συμμετέχουν και έγχρωμοι συμπατριώτες μας (Στέφανος Μουαγκέ) ή μετανάστες (μουσικοί). Εδώ που φτάσαμε, μήπως το θέμα "ο Ρουβάς σε αρχαία τραγωδία" είναι, τελικά, επουσιώδες;» συνεχίζει. Αυτό το τελευταίο είναι ένα πράγματι ενδιαφέρον ερώτημα.

Και το κοινό; Τι πιστεύει, όντας το κατεξοχήν ενδιαφερόμενο; Ιδού τι λένε δύο θεατρόφιλοι: «Όταν πρωτοάκουσα πως ο Σάκης θα παίξει τραγωδία δυσανασχέτησα, όταν όμως έμαθα ότι υποδύεται τον Διόνυσο, ηρέμησα κάπως. Πόσο χάλια μπορεί να βγάλει έναν ελαφρύ ρόλο που μάλλον του πάει κιόλας; Δεν θα κάνει, δα, και τον Ορέστη! Αφήστε που αντίστοιχες "παρατυπίες" συνέβαιναν, πιστεύω, επίσης στην αρχαιότητα (όντως). Ας είναι τουλάχιστον ευχάριστο το θέαμα» λέει ο συγγραφέας Πέτρος Μπιρμπίλης. «Σε έναν κόσμο όπου η εμπορικότητα, σερβιρισμένη κατάλληλα, έχει πια θέση παντού, το να παίξει ο Ρουβάς αρχαία τραγωδία ήταν απλώς θέμα χρόνου. Αλλά ας περιμένουμε να τον κρίνουμε επί σκηνής – οι επαγγελματίες θεματοφύλακες της τέχνης έχουν, άλλωστε, κάνει πολύ μεγαλύτερα εγκλήματα!» θα πει ο οικονομολόγος Λουκάς Σπανός. Στη σκηνή, λοιπόν, θα κριθούν όλα, και με συμπαίκτες όπως η Ρούλα Πατεράκη, ο Γιάννης Καρατζογιάννης, ο Δημήτρης Πασσάς, η Γιώτα Βέη (κορυφαία χορού), ο Σάκης καλείται ν' απογειώσει την παράσταση νικώντας γκρίνιες, άγχος, σοβαροφάνεια και βγάζοντας τον «προπονητή» του ασπροπρόσωπο. Θα τα καταφέρει;

Θέατρο
27

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ