[Θανάσης Χαραμής]
H Google παρουσίασε λίγες μέρες πριν ένα καινοτόμο app που ξετρέλανε κυριολεκτικά όλους τους φαν του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών. Ένας ψηφιακός interactive χάρτης που επιτρέπει σε κάθε χρήστη να περιηγηθεί στη θρυλική Middle Earth και να ανακαλύψει πολλά feaures για τη ταινία και λεπτομέρειες που κρατάνε το ενδιαφέρον έντονο έως ότου γίνει η πολύκροτη πρεμιέρα.
Αυτό το app εκτός από κινηματογραφικό ενδιαφέρον κρύβει και εντυπωσιακές τεχνολογικές πτυχές μιας και πρόκειται για εφαρμογή που αποτελεί την επιτομή της εξέλιξης στις φορητές συσκευές και το Web.
Kάπου εδώ και ενώ νομίζαμε ότι οι εκπλήξεις που άμεσα μας αφορούν είχαν αποκαλυφθεί, λάβαμε μήνυμα ότι στα credits κρύβεται κάτι που σίγουρα έχει ενδιαφέρον...
Πρόσφατα ο 12χρονος Έλληνας πιτσιρικάς Νίκος Αδάμ που γοήτευσε τη Google έγινε είδηση και ενδέχεται (και μακάρι) σε λίγα χρόνια να μεγαλουργήσει...
Ο Χρήστος Απαρτόγλου (Senior Product Marketing Manager at Google) πάντως είναι ήδη εκεί και μάλιστα κρύβεται πίσω από αυτό το μεγαλεπήβολο project που αποτελεί το πρότυπο πάντρεμα τεχνολογίας και τέχνης.
Εκτός από όλα αυτά είναι ευγενέστατος και ξέκλεψε χρόνο να εξηγήσει στη Lifo τα πάντα για το virtual tour.
Γεια σου Xρήστο! Χαίρομαι που μιλάμε και κυρίως για το ότι πίσω από το viral link κρύβεται Έλληνας! Πού ζεις;
Ζω στο Σαν Φρανσίσκο τα τελευταία 7 χρόνια. Και εγώ χαίρομαι που κόσμος στην Ελλάδα ανακάλυψε το project μας.
Από πού είσαι;
Από Αθήνα, Νέα Σμύρνη. Έφυγα από την Αθήνα, βέβαια, 9 χρόνια πριν για σπουδές, μετά δουλειά στην Google εδώ.
Θες να μας πεις τι ακριβώς κάνεις; Δώσε μας να αντιληφθούμε τον τομέα εφαρμογών σου έτσι ώστε να γίνει κατανοητός ακόμη και σε ένα πρωτάρη των τεχνολογιών.
Ναι, κάνω μάρκετινγκ για τον Google Chrome, τον browser της Google. Ένας από τους τομείς που καλύπτω είναι μάρκετινγκ σε προγραμματιστές. Προσπαθούμε να δείξουμε στους προγραμματιστές πώς να χρησιμοποιούν συγκεκριμένες τεχνολογίες για να αναπτύξουν εφαρμογές στο ίντερνετ. Και κάπως έτσι ξεκινήσαμε projects που λέγονται Chrome Experiments. Ένα από αυτά είναι και το project "A Journey Through Middle-earth".
Πώς βρέθηκες στη Google; Ποιο είναι το story σου και γενικά πως είναι η ζωή και κυρίως η εργασία σε ένα τέτοιο κολοσσό; Βλέπουμε και ακούμε τόσα πολλά για τα περιβόητα γραφεία της Google...
Πριν έρθω Αμερική ήμουν δημοσιογράφος στην Ελευθεροτυπία, έγραφα το οικονομικό ρεπορτάζ. Αποφάσισα να φύγω για μεταπτυχιακό στην Αμερική και να κάνω MBA, γιατί ήθελα να δουλέψω πάνω στο Quantitive Research. Όσο ήμουν στο πανεπιστήμιο έκανα πρακτική άσκηση σε online μάρκετινγκ στη Sony Pictures και τη Warner Brothers και μου ζήτησε η Google να κάνω interviews για μια θέση πλήρης απασχόλησης. Δέχτηκα την πρότασή τους το 2006, με το που τελείωσα το MBA και από τότε δουλεύω στη Google. Γενικά, η δουλειά εδώ είναι ενδιαφέρουσα, συναναστρέφεσαι με πολύ ευφυείς συνεργάτες συνέχεια και δουλεύεις σε projects που είναι μεγάλα και συχνά επηρεάζουν δεκάδες εκατομμύρια άτομα ανά τον κόσμο. Για παράδειγμα, όταν ξεκίνησα να δουλεύω στον Chrome ήταν ακόμα σε αρχικά στάδια και σήμερα είναι ο πιο δημοφιλής browser στον κόσμο. Γενικά, σε προσέχουν πολύ σαν άνθρωπο, όχι μόνο με perks (δωρεάν φαγητό, μασάζ, κλπ.), αλλά κυρίως δίνουν προσοχή επενδύοντας σ' εσένα και στο πως αναπτύσσεις τις σωστές δεξιότητες.
Πες μας λίγο για το project. Πώς προέκυψε και γιατί θεωρείται καινοτόμο;
Γενικά, στην ομάδα μου έχουμε δύο στόχους. Πρώτον, να δείξουμε σε προγραμματιστές και σε designers πώς να χρησιμοποιήσουν νέες τεχνολογίες που υποστηρίζει το ίντερνετ και δεύτερον, να κάνουμε αυτές τις τεχνολογίες, που συχνά υποστηρίζει πρώτα ο Chrome, πιο προσιτές και κατανοητές στους χρήστες του. Οπότε, ξεκινήσαμε μια σειρά από παρόμοια projects που λέγονται Chrome Experiments και το σάιτ που μπορεί κάποιος να τα βρει είναι το ChromeExperiments.com. Κάποια από αυτά τα πειράματα τα κάνει η Google και κάποια άλλα απλοί προγραμματιστές ή ομάδες προγραμματιστών. Πολλές φορές, για να κάνουμε αυτές τις τεχνολογίες πιο προσιτές συνεργαζόμαστε με μεγάλα ονόματα του κινηματογράφου και της μουσικής, όπως για παράδειγμα με τους Arcade Fire (στο Wilderness Downtown πριν χρόνια και Just a Reflector πρόσφατα), το Cirque du Soleil (movikantirevo.com), τον Danger Mouse και την Norah Jones (www.ro.me), τη Lego (www.buildwithchrome.com) και OK GO (www.allisnotlo.st). Αυτό είναι το δεύτερο project που κάνουμε με κινηματογραφικό στούντιο (το πρώτο ήταν με τη Disney για την ταινία με τον Oz ) www.findyourwaytooz.com).
Το πιο ενδιαφέρον ίσως κομμάτι από πλευράς τεχνολογικής καινοτομίας για το συγκεκριμένο project είναι ότι για πρώτη φορά μια εφαρμογή έχει τρισδιάστατα γραφικά σε κινητό Android.
Είσαι και φαν της ταινίας ή ήταν απλά ακόμη μια δουλειά;
Είμαι μεγάλος φαν της ταινίας και του κόσμου που δημιούργησε ο Tolkien. Από μικρό παιδί είχα διαβάσει τα βιβλία πολλές φορές (Hobbit και Lord of the Rings), οπότε ήταν μια απίστευτη ευκαιρία να ζωντανεύσουμε αυτόν τον κόσμο στο διαδίκτυο και να δώσουμε σε πολύ κόσμο την ευκαιρία να ζήσει λίγο σαν ένα Hobbit που εξερευνά τη Μέση Γη.
Πόσο κόστισε όλο αυτό το project σε χρόνο και ποιος ήταν επικεφαλής του εγχειρήματος;
Ξεκινήσαμε να δουλεύουμε σε αυτό από τον Απρίλιο, αλλά έπρεπε να πηγαίνουμε σχετικά αργά γιατί αναμέναμε να ετοιμαστούν παράλληλα από τον Peter Jackson τα features της ταινίας που έτρεχαν παράλληλα (π.χ. soundtrack, ήχοι από τα trolls, κλπ.). Εγώ ήμουν ο επικεφαλής του project για τη Google, αλλά είχαμε και ακόμη περίπου 3-4 άλλα άτομα που βοηθήσανε από την εταιρεία. Επίσης, είχαμε κάποια άτομα από τη Warner Brothers που μας συνδέανε με τον Peter Jackson και την ομάδα του. Τέλος, είχαμε συνεργασία με ένα πολύ καλό γραφείο web development που λέγεται North Kingdom και το οποίο είχε μια ομάδα 10-15 ανθρώπων (developers, designers, UX, UI, QA, κλπ)
Πώς είναι η ζωή σου εκεί Χρήστο; Σου λείπει η Ελλάδα; Θα επέστρεφες;
Γενικά, η Ελλάδα πάντα σου λείπει, γιατί σου λείπουν οι άνθρωποί σου. Τόσο η οικογένειά σου, όσο και οι φίλοι με τους οποίους μεγάλωσες. Κάποια στιγμή θα επιστρέψω, απλώς δεν ξέρω ακόμα πότε. Προσωρινά, απλά έρχομαι όσο πιο συχνά μπορώ -δύο φορές το χρόνο από 3 εβδομάδες κάθε φορά- και έχω την τύχη να έρχονται οι δικοί μου μια φορά το χρόνο εδώ.
Τι να περιμένουμε στο μέλλον; Τι θα μας εντυπωσιάσει πιο άμεσα απ' όσα περιμένουμε;
Ένα ενδιαφέρον κομμάτι που μόλις αναπτύσσεται στην τεχνολογία είναι αυτό που μερικοί ονομάζουν assisstive technologies, εκεί που η τεχνολογία σε βοηθάει πριν καν αναζητήσεις βοήθεια. Αν δεις το Google Now service στα κινητά Android μπορεί να σε ειδοποιήσει πότε να φύγεις για το επόμενο ραντεβού σου αν χρησιμοποιείς αστική συγκοινωνία ή να στείλει μια ειδοποίηση σε άτομα που σε περιμένουν σε ένα meeting, ότι θα αργήσεις ή αντίστοιχα μπορεί να δει –πάντα με τη σύμφωνη γνώμη σου- ότι προγραμματίζεις ταξίδι στο Λονδίνο και να σε προειδοποιήσει ότι ο καιρός εκεί θα είναι ασυνήθιστα κρύος. Αυτού του είδους οι υπηρεσίες, που είναι διαθέσιμες πριν τις ζητήσεις, για όταν τις χρειαστείς, νομίζω θα αλλάξουν πολύ την πραγματικότητά μας και θα δίνουν περισσότερο χρόνο για μας. Γενικά, αν συνυπολογίσεις και το όλο και πιο συχνά διαθέσιμο φθηνό ή δωρεάν γρήγορο ίντερνετ για κινητά, νομίζω ότι θα δούμε πολλές υπηρεσίες να αναπτύσσονται.
Σε ευχαριστούμε για το χρόνο σου. Τι θα κάνεις τώρα;
Σύσκέψεις! Για τέλος σας στέλνω και ένα πολύ κατατοπιστικό link που ειδικά οι geeks θα λατρέψουν. Και εγώ ευχαριστώ!
σχόλια