ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Φυλάττων τουαλέτες...

Φυλάττων τουαλέτες... Facebook Twitter
Στο σπαρακτικό βουβό Last Laugh του Μουρνάου, ο λαμπρός πορτιέρης ενός μεγάλου ξενοδοχείου, καθώς γερνάει του ξηλώνουν τα γαλόνια και τον υποβαθμίζουν να φυλάει τουαλέτες, επειδή αμαυρώνει την εικόνα της επιχείρησης – κι αυτός το κρύβει ντροπιασμένος από την οικογένειά του και τους φίλους του, προσποιούμενος ότι πάει κάθε μέρα στη δουλειά, μέχρι που τον ανακαλύπτουν!...Φωτογραφία από την ταινία Last Laugh του Μουρνάου.
4

Χρειάζεται να περιμένεις λίγο, πριν πεις το μακρύ σου ή το κοντό σου για έναν άνθρωπο. Να τον δεις στα καλά και στα ζόρια. Στα νιάτα του και στα γεράματά του. Αφού τα στερνά τιμούν τα πρώτα. Κι αφού είναι τόσο φευγαλέα η δόξα και ο έπαινος, που μερικές φορές ο Ωνάσης ξημερώνεται Θανάσης (και το αντίθετο).


Ανέκαθεν μου άρεσε να παρατηρώ τα σκαμπανεβάσματα των ανθρώπων. Και έχω κι εγώ, βεβαίως, το μερίδιό μου. Δεν υπάρχει ζωή χωρίς καμένα καλύβια. Τουλάχιστον όχι ζωή που είναι μέσα στην κίνηση. Αν ζεις ακίνητος κι έντρομος μέσα στο δωμάτιό σου, δεν ρισκάρεις, δεν αποτολμάς τίποτα – είναι πιθανόν να διατηρήσεις τον σάπιο αέρα σου ακέραιο. Αν όμως ζεις έξω, στην αγορά και στον κόσμο, δεν υπάρχει περίπτωση να μην το σπάσεις το πόδι σου, έστω μια φορά. Από βλακεία, κακό υπολογισμό ή άγνοια κινδύνου. Μέχρι να μάθεις (αν μάθεις).


Αλλά, καθώς περνούν τα χρόνια, η μπίλια κάπου, κάπως, κάθεται. Βγαίνει άκρες-μέσες κάποιο συμπέρασμα για τον καθένα. Το πάτερν καθενός αποκαλύπτεται – π.χ. αν κάποιος, κάθε που τρώει τα μούτρα του, ξανασηκώνεται ή χύνει την καρδάρα με το γάλα κάθε φορά που τη γεμίζει ή προδίδει τους φίλους του συστηματικά. Μπορείς να μάθεις να υπολογίζεις (και να φυλάγεσαι).


Υπάρχει όμως κι ένα (μικρό) ποσοστό προσώπων που σε εκπλήσσει πραγματικά. Ενεργοποιείται μέσα τους κάποια κρυμμένη δύναμη μεγαλείου ή αυτοκαταστροφής που τα αλλάζει όλα επάνω τους άρδην. Πότε αιφνίδια (π.χ. μετά από μια εμπειρία θανάτου ή έναν ξαφνικό πλουτισμό), πότε μεθοδικά και αθόρυβα – κάνεις δυο χρόνια να τους δεις, τους συναντάς στον δρόμο και δεν τους αναγνωρίζεις.


Παραδείγματα άπειρα: το αλαζονικό στέλεχος που πέρασε όλη του τη ζωή ανεβοκατεβάζοντας αξίες, απολύθηκε εν μια νυκτί και έκτοτε σέρνεται στα κράσπεδα του Κολωνακίου εκλιπαρώντας προσοχή. Ο δακτυλοδεικτούμενος του bullying, o καχεκτικός περίγελως της τάξης που έφυγε στο εξωτερικό, έκανε λαμπρές σπουδές, έφτιαξε σώμα στα γυμναστήρια, πλούτισε, λαμπρύνθηκε – κι επέστρεψε σαρώνοντας τα διψασμένα γυναικάκια των χοντρών πια συμμαθητών του. Ο φέρελπις της πρωτοπορίας, ο πρίγκιψ του ζην à la bohème, το πιο ανοιχτό μυαλό της νεοχίπικης παρέας, που μπαΐλντισε από το μεροδούλι-μεροφάι, παντρεύτηκε μια κακομοίρα με λεφτά και άφησε από μέσα του να βγει ένας κρυμμένος σπόρος ρατσισμού, γιγαντωμένος από την έλλειψη αυτοσεβασμού του, που έκτοτε τον ακολουθεί και τον οδήγησε ντρέτα πάνω στην αγκαλιά της Χρυσής Αυγής. Ο ακριβοθώρητος διανοούμενος που οι Ελικοβλέφαρες Μούσες τού χάιδευαν τις μπούκλες κι οι ποιητές παραμερίζαν να περάσει, διαβλέποντας έναν Μπάυρον εν τη γενέσει, αλλά αυτός, από την πολλή αυτοπεποίθηση, συνδυασμένη με την τεμπελιά που έχουν τα παράσιτα, γέννησε μόνο δυο σφιχτοκούραδα αρθρίδια μεγάλου στόμφου και μεγάλου κενού, που αυτός τα νόμιζε αριστουργήματα, κατσιάζοντάς τα από το διαρκές ξαναδούλεμα, γερνώντας αλκοολικός σε ξεδοντιασμένα σαλόνια, όπου ευγενικές γραίες μικρής παιδείας και μεγάλης μοναξιάς τού έβραζαν μακαρόνια και τον κοίταγαν στα μάτια ονειροπόλα.

«Έχω πάει σε κηδεία σε διαμέρισμα της Διονυσίου Αρεοπαγίτου με θέα στην Ακρόπολη και στα σαράντα πήγα να συλλυπηθώ τη χήρα και τα δυο παιδιά του πεθαμένου σε ένα υπόγειο στα Πατήσια» μου είπε ένας μεγάλος φίλος με γνώση του κόσμου τις προάλλες στο εστιατόριο.

___________

«Έχω πάει σε κηδεία σε διαμέρισμα της Διονυσίου Αρεοπαγίτου με θέα στην Ακρόπολη και στα σαράντα πήγα να συλλυπηθώ τη χήρα και τα δυο παιδιά του πεθαμένου σε ένα υπόγειο στα Πατήσια»

____________

Νόμιζα ότι με γοητεύει αυτή η αστάθεια των πάντων επειδή έχω κάψει (όπως προείπα) πολλάκις το καλύβι μου κι εγώ. Και ταυτίζομαι, καταλαβαίνω τέτοιου τύπου δράματα. Αλλά μου άρεσαν αυτές οι ιστορίες πολύ πριν εμπλακώ στον άπονο κυματισμό του κόσμου. Π.χ. οι πέντε φορές που έπεσε και σηκώθηκε η Λένι Ρίφενσταλ στην αχανή καριέρα της (απαράμιλλα περιγραμμένοι στην Αυτοβιογραφία της) με είχαν καταγοητεύσει και από πριν. Φτωχοί που πλούτισαν, τυφλοί που ανέβλεψαν και το σπαρακτικό βουβό Last Laugh του Μουρνάου, με τον λαμπρό πορτιέρη ενός μεγάλου ξενοδοχείου που, γερνώντας, του ξηλώνουν τα γαλόνια και τον υποβαθμίζουν να φυλάει τουαλέτες, επειδή αμαυρώνει την εικόνα της επιχείρησης – κι αυτός το κρύβει ντροπιασμένος από την οικογένειά του και τους φίλους του, προσποιούμενος ότι πάει κάθε μέρα στη δουλειά, μέχρι που τον ανακαλύπτουν!


Όχι, νομίζω ότι το θέμα δεν είναι αυστηρά «προσωπικό». Αυτό που με αφήνει άναυδο είναι πόσο εύθραυστη και φευγαλέα είναι η τύχη μας, πόσο γελάει μαζί μας και παίζει ο «θεός» και οι συμπτώσεις. Υπάρχει, βέβαια, και η ανθρώπινη θέληση, η βούληση, το πείσμα, που κάπως υψώνουν αναχώματα, χαράζουν διόδους διαφυγής – αλλά στο όλον της η εικόνα είναι ένα χαστούκι χάους που με το μυαλουδάκι του προσπαθεί να εκλογικεύσει ο άνθρωπος. Τα σκαμπανεβάσματα του ανθρώπου, που λέγαμε, είναι απλώς ο μετρονόμος αυτής της μουσικής που έρχεται από μακριά, αυτής της γιορτής που πάντα συμβαίνει σε έναν ροδόκηπο, έξω από τη ζωή μας.

Είπα στην ψυχή μου, γαλήνεψε, και περίμενε δίχως ελπίδα.
Γιατί η ελπίδα θα ήταν ελπίδα για το στραβό πράγμα.
Περίμενε δίχως αγάπη.
Γιατί η αγάπη θα ήταν αγάπη για το στραβό πράγμα.
Απομένει ακόμη η πίστη.
Αλλά η πίστη και η αγάπη και η ελπίδα είναι όλα στην αναμονή.
Περίμενε δίχως σκέψη γιατί δεν είσαι έτοιμη για σκέψη:

Ώστε να γίνει φως το σκοτάδι και χορός η γαλήνη.    

 

 

 www.facebook.com/stathis.tsagar

4

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

4 σχόλια
“...Έτσι το σκότος θα γίνει το φως, και η ηρεμία ο χορός.Ψίθυρος από τρεχούμενα ρέματα, και χειμωνιάτικη αστραπή.Το άγριο θυμάρι αόρατο και η άγρια φραουλιά,Το γέλιο στον κήπο, αντήχησε έκστασηΌχι χαμένη, αλλά απαιτητική, δείχνοντας την αγωνίαΤου θανάτου και της γέννησης.Λέτε ότι επαναλαμβάνωΚάτι που έχω πει και πριν. Θα το πω πάλι,Να το πω πάλι; Για να φτάσετε εκεί,Για να φτάσετε εκεί που είστε, να φτάσετε από εκεί που δεν είστε,Πρέπει να πάτε από ένα δρόμο όπου δεν υπάρχει έκσταση.Για να φτάσετε σ' αυτό που δεν γνωρίζετεΠρέπει να πάτε από ένα δρόμο που είναι ο δρόμος της άγνοιας.Για να κατέχετε αυτό που δεν κατέχετεΠρέπει να πάτε από το δρόμο της στέρησης.Για να φτάσετε σε αυτό που δεν είστεΠρέπει να πάτε μέσω του δρόμου στον οποίο δεν είστε.Και αυτό που δεν γνωρίζετε είναι το μόνο πράγμα που γνωρίζετεΚαι αυτό που σας ανήκει είναι αυτό που δεν σας ανήκειΚαι εκεί που είστε είναι εκεί που δεν είστε. ”Tomas EliotΑπό το εξαιρετικό τρίτο μέρος του East Coker (Four Quartets)Θα ταξιδέψουμε στο κυανό της τέχνης όπου εκείνο που βαραίνει περισσότερο στις εκτιμήσεις μας είναι ακριβώς η έλλειψη βαρύτητας.Να επικοινωνούμε από το τηλεγραφείο των σκέψεων με ένα άλλο όνειρο..
Σε κάποιoυς ανθρώπους, έρχεται μία στιγμή που βλέπουν: Δεν είμαι αυτός που ενεργεί,ή αντιδρά ή αλληλεπιδρά,"κάτι" φαίνεται να το κάνει αυτό,και αισθάνονται πιό αληθινοί στη θέση του παρατηρητή αυτών των γεγονότων.
Αυτά που σκέφτομαι και νιώθω τα τελευταία 3 τουλάχιστον χρόνια, αποτυπώνονται σε αυτό το υπέροχο κείμενο. Έχετε δεχθεί τις αναποδιές, την "τύχη" μα είχατε εγκαίρως βάλει τα δικά σας αναχώματα για το αύριο. Σας ευχαριστώ για κάθε σας εξομολόγηση.