Μόνο πενήντα εικόνες από τις χιλιάδες και είναι αρκετές για να καταλάβει ένας επισκέπτης τον τόπο του. Γεωγραφικές ιστορικές, πολιτικές και πολιτισμικές πληροφορίες, όλες αυτές είναι ελεύθερες στους χρήστες στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος Λασκαρίδη TRAVELOGUES - ME TO BΛΕΜΜΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΗΓΗΤΩΝ.
Η ιστοσελίδα αυτή του Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη προβάλλει, για πρώτη φορά, εμπεριστατωμένα και τεκμηριωμένα το σύνολο σχεδόν του εικονογραφικού υλικού που προέρχεται από περιηγητικές εκδόσεις. Τα εισαγωγικά κείμενα για την κάθε περιοχή -έτσι όπως αυτή παραδίδεται από τα ίδια τα τεκμήρια (κείμενα και εικόνες) των περιηγητών σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιωτικού ρεύματος-, τα κείμενα με τα οποία παρουσιάζεται η κάθε περιηγητική έκδοση, όπως και η κριτική θεώρηση του περιεχομένου της, ο εντοπισμός του εικονογραφικού θέματος στον γεωγραφικό χάρτη και οι πολλαπλές δυνατότητες θεματικής αναζήτησης καθώς και ποικίλες διαδραστικές εφαρμογές καθιστούν ουσιαστικά, την ιστοσελίδα αυτή, πανόραμα της περιηγητικής εικονογραφίας για τον ευρύτερο χώρο, όπου έδρασαν και οι Έλληνες, στη διάρκεια των πέντε τελευταίων αιώνων.
H Αθήνα αρχίζει να διαφαίνεται σαν σταθμός, σπάνια επιθυμητός, στους δρόμους των ταξιδιωτών του 16ου αιώνα. Και ως τον 17ο αιώνα παρέμεινε ένας χώρος περισσότερο ζωντανός στη σκέψη των λογίων της Δύσης, που από την Aναγέννηση και μετά ενέκυψαν περισσότερο στην αρχαία ελληνική γραμματεία και φιλοσοφία και αργότερα στην αρχαιο-ρωμαϊκή τέχνη.
H Αθήνα αρχίζει να διαφαίνεται σαν σταθμός, σπάνια επιθυμητός, στους δρόμους των ταξιδιωτών του 16ου αιώνα. Και ως τον 17ο αιώνα παρέμεινε ένας χώρος περισσότερο ζωντανός στη σκέψη των λογίων της Δύσης, που από την Aναγέννηση και μετά ενέκυψαν περισσότερο στην αρχαία ελληνική γραμματεία και φιλοσοφία και αργότερα στην αρχαιο-ρωμαϊκή τέχνη. Γύρω στα 1674-75 η Aθήνα εισέρχεται αιφνιδιαστικά στην ευρωπαϊκή συνείδηση με τα πρώτα λεπτομερειακά τοπογραφικά σχεδιαγράμματα της πόλης και με το ολοένα αυξανόμενο ενδιαφέρον που αλληλοτροφοδοτείται με σχετικές δημοσιεύσεις. Η ιστορία της απεικόνισής της, μια ιστορία που δε σταμάτησε λεπτό μέσα στους αιώνες να ασκεί γοητεία σε κάθε επισκέπτη, έχει αρχίσει.
FacebookTwitter Athene vel Minerva,1493, SCHEDELL, Hartmann. FacebookTwitter Athens, 1675, GUILLET André Georges FacebookTwitter Άποψη της Αθήνας, 1682, WHELER, George FacebookTwitter Κυψέλη στον Υμηττό, 1682, WHELER, George FacebookTwitter Φανταστική απεικόνιση της Αθήνας, 1545, GERBELIUS, Nicolas FacebookTwitter Άγαλμα του Αχιλλέα, 1556, THEVET, André FacebookTwitter Αναπαράσταση μνημείου, πιθανότατα του ρωμαϊκού ωδείου στην Αθήνα, 1675, GUILLET André Georges FacebookTwitter Χάρτης της Αθήνας με τα σημαντικότερα μνημεία και άλλες αρχαιότητες, 1688, CORONELLI, Vincenzo. FacebookTwitter Άποψη της Αθήνας με αναφορά στην ανατίναξη του Παρθενώνα από τον Φραγκίσκο Μοροζίνι, 1688, CORONELLI, Vincenzo. FacebookTwitter Η Ακρόπολη από τα βόρεια, 1688, CORONELLI, Vincenzo. FacebookTwitter Χάρτης της ακτής της Αττικής με την Αθήνα, τον Πειραιά και τα νησιά του Αργοσαρωνικού Κόλπου, 1687, CORONELLI, Vincenzo. FacebookTwitter Μαρμάρινο λιοντάρι που ο Φραγκίσκος Μοροζίνι μετέφερε από τον Πειραιά στη Βενετία, 1695, FANELLI, Francesco FacebookTwitter Άποψη της Αθήνας από τα βορειοανατολικά και ο βομβαρδισμός της Ακρόπολης από τους Βενετούς, τον Σεπτέμβριο του 1687, 1695, FANELLI, Francesco FacebookTwitter Προσωπογραφία του Φραγκίσκου Ατζαγιόλι γιου του Νέριου, φλωρεντινού δούκα των Αθηνών, 1695, FANELLI, Francesco FacebookTwitter Δακτυλιόλιθος με προτομή της Αθηνάς, 1761, PACIAUDI, Paolo Maria FacebookTwitter Θραύσμα γλυπτού με παράσταση καθισμένης ανδρικής μορφής από την Αθήνα, 1761, PACIAUDI, Paolo Maria FacebookTwitter Χάρτης της αρχαίας Αθήνας και του Πειραιά, 1832, BARTHÉLEMY, Jean Jacques FacebookTwitter Άποψη του Παρθενώνα, 1832, BARTHÉLEMY, Jean Jacques FacebookTwitter Η πύλη της Αθηνάς Αρχηγέτιδος στην Αθήνα (Παζαρόπορτα), 1808, J. Stuart et N. Revett FacebookTwitter Η Βιβλιοθήκη του Αδριανού από το σπίτι του προξένου της Βρετανίας Νικόλαου Λογοθέτη, 1808, J. Stuart et N. Revett FacebookTwitter Γενική άποψη της Αθήνας, όπου σημειώνονται τα κυριότερα μνημεία και αξιοθέατα, με τη Σαλαμίνα, την Αίγινα και τις ακτές της Πελοποννήσου στο βάθος, 1808, J. Stuart et N. Revett FacebookTwitter Ο ναός της Αγροτέρας Αρτέμιδος στον Ιλισσό, 1808, J. Stuart et N. Revett FacebookTwitter Τα Προπύλαια από τα δυτικά. Απεικονίζεται ο Οθωμανός στρατιωτικός διοικητής (Ντισντάρ αγάς) που προσέρχεται μαζί με έναν δερβίση. Στα δεξιά, διακρίνεται Έλληνας που κρατείται στη φυλακή, 1830, COCKERELL, Charles Robert FacebookTwitter Μαρμάρινη επίστεψη επιτύμβιας στήλης από την Αθήνα, που βρισκόταν στην κατοχή του Αυστριακού προξένου Γκρόπιους (Gropius), 1830, COCKERELL, Charles Robert FacebookTwitter Σχέδια για την εικοστή δεύτερη χαμένη μετόπη της νότιας πλευράς του Παρθενώνα. Η μετόπη μας είναι γνωστή μόνον από τα σχέδια του J. Carrey (1674), 1830, BRÖNDSTED, Peter Oluf FacebookTwitter Μετόπες από τη νότια πλευρά του Παρθενώνα, με σκηνές Κενταυρομαχίας, 1830, BRÖNDSTED, Peter Oluf FacebookTwitter Το Χορηγικό Μνημείο του Λυσικράτη (Φανάρι του Διογένη), το οποίο λειτουργούσε ως βιβλιοθήκη της μονής των Καπουτσίνων, 1830, DODWELL, Edward FacebookTwitter Ερείπια, πιθανότατα της στοάς του Αττάλου, 1819, DODWELL, Edward FacebookTwitter Στήλη με την επιγραφή "ΚΛΑΥΔΙΑ ΠΡΕΠΟΥΣΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΥΨΙΣΤΩ", 1819, DODWELL, Edward FacebookTwitter Άποψη του Φαληρικού όρμου, 1819, DODWELL, Edward FacebookTwitter Η Ακρόπολη όπως φαίνεται από την οικία του Προξένου της Γαλλίας κ. Fauvel. Του Louis Dupré. FacebookTwitter Ελληνικός γάμος στην Αθήνα. Του Louis Dupré. FacebookTwitter Ο ναός του Ολυμπίου Διός και ο Ιλισσός. Χαλκογραφία από έκδοση του Ed. Dodwell. FacebookTwitter Μελέτη των γλυπτών του Παρθενώνα. Ανατολικό αέτωμα. Σχέδιο του Louis Dupré, αντίγραφο από σχέδιο του Jacques Carrey. FacebookTwitter Αθηναία γυναίκα. Του Louis Dupré. FacebookTwitter Η Αθήνα από τα Τουρκοβούνια. Χαρακτικό από έκδοση του Ed. Dodwell. FacebookTwitter Το Ωδείο του Ηρώδη του Αττικού (Ηρώδειο), 1829, WILLIAMS, Hugh William FacebookTwitter Άποψη της Αθήνας, 1829, WILLIAMS, Hugh William FacebookTwitter Άποψη της Αθήνας από τον λόφο του Φιλοπάππου (Λόφος των Μουσών), 1829, WILLIAMS, Hugh William FacebookTwitter Προτομές του Θεμιστοκλή, του Μιλτιάδη, της Ασπασίας και του Περικλή, 1827,HORNER, Johann Jakob FacebookTwitter Άγαλμα της Ίριδος από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα, 1837, BURROW, Edward John FacebookTwitter Η Δήμητρα και η Περσεφόνη από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα, 1837, BURROW, Edward John FacebookTwitter Η Άρτεμις από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα, 1837, BURROW, Edward John FacebookTwitter Εικονογράφηση για το ποίημα του Λόρδου Βύρωνα "The Curse of Minerva": Ο Παρθενώνας, 1849 FacebookTwitter Εικονογράφηση για το ποίημα "The Maid of Athens": Η Τερέζα Μακρή, πλατωνικός έρωτας και ποιητική μούσα του Λόρδου Βύρωνα κατά την παραμονή του στην Αθήνα, 1849 FacebookTwitter Αθήνα. Η Καμαρόπορτα (Πύλη του Αδριανού) και οι στύλοι του Ολυμπιείου Διός. Δυτική άποψη (μετά το 1834), PEYTIER, Eugène FacebookTwitter Άποψη της Αθήνας από την Ακαδημία, κοντά στον Κολωνό, 1882, WORDSWORTH, Christopher FacebookTwitter Η Αθήνα από τον Ιλισσό, 1842, WRIGHT, George Newenham FacebookTwitter Ο ναός του Ηφαίστου (Θησείο) στον χώρο της Αρχαίας Αγοράς και η Ακρόπολη από τα βορειοδυτικά, 1889, CABROL, Elie. FacebookTwitter Η Ακρόπολη από τον δρόμο προς την Καισαριανή, 1919, BAUD-BOVY, Daniel, BOISSONNAS Frédéric.
Αγαπητέ boxer, τα όσα γράφω είναι απολύτως τεκμηριωμένα, και όχι από το wikipedia. Το βιβλίο του Μ. Κομίνη πρώτη φορά το ακούω, μπορείς να μου δώσεις λεπτομέρειες της έκδοσης; Διότι σε μια πρώτη αναζήτηση δεν το βρίσκω σε καμία επιστημονική βιβλιοθήκη.
οι πολλοι φιλελληνες ειχαν μια εικονα,της αρχαιας ελλαδας.Οταν ερχονταν στην ελλαδα,απογοητευονταν βεβαια.Δεν θυμαμαι το ονομα ενος γαλλου φιλελληνα,που περεγραψε ,την απογοητευση του,για την υπαρχουσα κατασταση της ελλαδας,γυρω στο 1700 με 1800.[.....ειναι βαρυς ο ματωμενος ζυγος της σκλαβιας.Εκφυλιζει κοινωνιες και ατομα.]ενα ερωτημα;η Αθηνα γυρω στο 1700-1800,ειχε 300 κατοικους;γκρεμισματα παντου;ζουσαν σε σπηλιες οι κατοικοι στις γυρω περιοχες;
Όχι βέβαια! Είχε 12.000 κατοίκους, αμέτρητες εκκλησίες, τζαμιά, λουτρά, μεγάλες αρχοντικές κατοικίες, μικρότερες λαϊκές, εβδομαδιαίο παζάρι, ανθηρή εμπορική ζωή, προξενεία -ακόμα και κοσμική ζωή που προσπαθούσε να μιμηθεί την ευρωπαϊκή της εποχής. Και φυσικά κυκλοφορούσαν μονίμως εδώ περιηγητές, αρχαιοδίφες, αρχαιοκάπηλοι, που έδιναν ένα άλλο "χρώμα" στην κοινωνία της.
Λυπάμαι που θα σου χαλάσω το ροζ όνειρο της ευρωπαϊκής Αθήνας, αλλά προξενεία, μεγάλες αρχοντικές κατοικίες και κοσμική ζωή η Αθήνα απέκτησε μετά το 1834, επί Όθωνος. Πιο πριν ήταν ένα μικρό άθλιο χωριό. Σύμφωνα μάλιστα με τους περιηγητές και τους ιστορικούς, οι κάτοικοι της δεν ήταν μόνο Έλληνες, αλλά και Τούρκοι, Αρβανίτες, Αιθίοπες(!) και Τουρκόγυφτοι.Στις αρχές του 18ου αιώνα, η Αθήνα ερημώθηκε από τους Βενετούς και ο πληθυσμός της μέχρι το 1800 δεν ξεπερνούσε τις 5000 άτομα. Τον Οκτώβριο του 1824, πραγματοποιήθηκε μια καταγραφή στην επαναστατημένη Αθήνα, σύμφωνα με την οποία στην πόλη υπήρχαν 9.040 κάτοικοι και 1.605 σπίτια, που κατανέμονταν σε 35 ενορίες.(wikipedia)Για όσους θέλουν πληροφορίες για την προ-επαναστατική Αθήνα, υπάρχει η εξαιρετική εργασία του Μάρκου Κομίνη "Η Αθήνα κατά τα τελευταία χρόνια της Οθωμανικής διοίκησης 18ος - 19ος αιώνας".
σχόλια