ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Ανατροπή για χιλιάδες φοιτητές: Το ΣτΕ ακυρώνει τις μετεγγραφές στα πανεπιστήμια

Ανατροπή για χιλιάδες φοιτητές: Το ΣτΕ ακυρώνει τις μετεγγραφές στα πανεπιστήμια Facebook Twitter
13

Με απόφασή της η Ολομέλεια το Συμβουλίου της Επικρατείας, έκρινε αντισυνταγματικό το νέο νομοθετικό πλαίσιο που εφαρμόστηκε από το περασμένο έτος για τις μετεγγραφές των φοιτητών των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2013-2104.



Όσον αφορά στις μετεγγραφές που ήδη έγιναν ακυρώνονται και οι φοιτητές επανεγγράφονται στις Σχολές που αρχικά εισήχθησαν, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των τελευταίων πανελλαδικών εξετάσεων της σχολικής περιόδου 2013-2014.

Επιπλέον η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έθεσε πλαφόν στις μετεγγραφές κρίνοντας ότι θα γίνονται με ανώτατο όριο, το οποίο θα καθορίζεται από τις Σχολές και δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10%. Παράλληλα οι μετεγγραφές θα ισχύουν για μόνο δύο κατηγορίες φοιτητών, αυτών που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας και λόγω ανυπέρβλητης οικονομικής δυσχέρειας, ενώ παύονται όλα τα άλλα κοινωνικά κριτήρια  που είχαν να κάνουν με πολύτεκνους, τρίτεκνους, ορφανούς, κ.λπ.

Η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με πρόεδρο τον Σωτ. Ρίζο και εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Κ. Πισπιρίγκο, με την υπ' αριθμ. 1251/2015 απόφασή της, έκρινε ότι το νομοθετικό πλαίσιο του περασμένου έτους, που προβλέπει την διαδικασία μετεγγραφής των φοιτητών δεν τηρεί τις συνταγματικές προϋποθέσεις.

Υπενθυμίζεται ότι ο νόμος 4264/2014 και δύο αποφάσεις του υπουργού Παιδείας του περασμένου έτους, έδιναν τη δυνατότητα μετεγγραφής φοιτητών πολυτέκνων και τριτέκνων οικογενειών, ορφανών, τέκνων άγαμων μητέρων, κωφαλάλων, τυφλών, νεφροπαθών που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση, ατόμων που έχουν αναπηρία πάνω από 67%, τέκνων θυμάτων τρομοκρατίας, κ.λπ.

Η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου αφού ερμήνευσε το άρθρο 16 του Συντάγματος που αφορά την Παιδεία, αναφέρει ότι κάθε εισαγόμενος φοιτητής στα Πανεπιστήμια «πρέπει, κατ΄ αρχήν να φοιτά στην Σχολή ή το Τμήμα όπου εισάγεται μέχρι την αποφοίτησή του».

Όμως, κατ' εξαίρεση ο νομοθέτης μπορεί «να θεσπίζει διατάξεις που επιτρέπουν τις μετεγγραφές εκείνων των φοιτητών οι οποίοι αδυνατούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Σχολή ή το Τμήμα, όπου έχουν εισαχθεί, λόγω προβλημάτων υγείας που αντιμετωπίζουν οι ίδιοι ή λόγω ανυπέρβλητης οικονομικής δυσχέρειας και ζητούν να μετεγγραφούν σε αντίστοιχη Σχολή ή Τμήμα Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος που εδρεύει σε άλλη πόλη, όπου αποδεδειγμένα θα έχουν την αναγκαία για τη φοίτησή τους ιατρική ή οικονομική, κατά περίπτωση, υποστήριξη».

Στην συνέχεια στην απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ αναφέρεται ότι «χάριν προστασίας της εύρυθμης λειτουργίας και σεβασμού της πλήρους αυτοδιοικήσεως των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, το άρθρο 16 του Συντάγματος επιβάλλει στον νομοθέτη κατά τη θέσπιση των διατάξεων περί μετεγγραφών:
α) να προβλέπει ανώτατο όριο για τις καθ΄ έκαστο ακαδημαϊκό έτος επιτρεπόμενες μετεγγραφές, το οποίο ευλόγως δεν δύναται να υπερβαίνει -συνολικά για τα εξάμηνα σπουδών- ποσοστό 10% επί των κατά το ίδιο ακαδημαϊκό έτος εισαγομένων σε κάθε Σχολή ή Τμήμα υποδοχής και ,
β) να καθιστά τα όργανα των Σχολών και των Τμημάτων υποδοχής αποφασιστικώς αρμόδια για να εκτιμούν, με ειδικώς αιτιολογημένη κρίση και χωρίς υποχρέωση εξαντλήσεως του ως άνω ορίου, αν και σε ποιο βαθμό επιτρέπουν οι λειτουργικές δυνατότητες τους τη διενέργεια μετεγγραφών κατά το συγκεκριμένο ακαδημαϊκό έτος και ακολούθως να αποφασίζουν επί των σχετικών αιτήσεων των ενδιαφερομένων συνεκτιμώντας και την επίδοση εκάστου εξ αυτών στις σπουδές του».

Ακόμη, η Ολομέλεια του ΣτΕ αναφέρει ότι με τη θέσπιση των διατάξεων για τις μετεγγραφές των φοιτητών, ο νομοθέτης «δεν τήρησε τις ουσιαστικές και διαδικαστικές προϋπόθεσης που τίθενται από το άρθρο 16 του Συντάγματος, χάριν προστασίας της εύρυθμης λειτουργίας και σεβασμού της πλήρους αυτοδιοικήσεως των ΑΕΙ, αλλά επέβαλε στα ιδρύματα ουσιαστικώς απεριόριστες μετεγγραφές φοιτητών». Σημειώνεται επίσης πως "Συνεπώς οι διατάξεις αυτές είναι αντισυνταγματικές και ανεφάρμοστες, οι δε προσβαλλόμενες υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν για την εφαρμογή τους πρέπει να ακυρωθούν."

Η Ολομέλεια του ΣτΕ αναφέρει χαρακτηριστικά ότι οι εκκρεμείς αιτήσεις για μετεγγραφή «στερούνται νομίμου ερείσματος» και ότι οι Σχολές ή τα Τμήματα όπου αυτοί εισήχθησαν, βάσει των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων του σχολικού έτους 2013-2014, οφείλουν να τους επανεγγράψουν εάν τυχόν έχουν ήδη προβεί σε διαγραφή βάσει των επίμαχων αποφάσεων του υπουργού Παιδείας που ακυρώθηκαν.

Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχαν προσφύγει, μέσω του δικηγόρου Δημήτρη Μέλισσα, η Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου, το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και 115 μέλη του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού των Σχολών αυτών (καθηγητές).

πηγή: AΠΕ/ΜΠΕ

13

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καταγγελίες πολιτών για την Υποβάθμιση του Λόφου Φιλοπάππου από τον δήμο Αθηναίων

Ελλάδα / Καταγγελίες πολιτών για την υποβάθμιση του Λόφου Φιλοπάππου από τον δήμο Αθηναίων

Τα προβλήματα που αναδεικνύουν οι κάτοικοι περιλαμβάνουν τη λανθασμένη διαχείριση του νερού, ανορθόδοξες τεχνικές κλαδέματος και άλλες πρακτικές που πλήττουν το ήδη ευάλωτο οικοσύστημα
LIFO NEWSROOM
Κλέων Γρηγοριάδης κατά Ζωής Κωνσταντοπούλου: Τα κανάλια την παίζουν όλη μέρα ως «φασαριόζα και τσαμπουκαλού»

Ελλάδα / Κλέων Γρηγοριάδης κατά Ζωής Κωνσταντοπούλου: Τα κανάλια την παίζουν όλη μέρα ως «φασαριόζα και τσαμπουκαλού»

Επίθεση εναντίον της προέδρου της Πλεύσης Ελευθερίας, Ζωής Κωνσταντοπούλου, εξαπολύει μέσω του Χ, ο πρώην βουλευτής του ΜεΡΑ25, Κλέων Γρηγοριάδης
LIFO NEWSROOM
Νέα Ιωνία: ΕΔΕ μετά το περιστατικό bullying κατά 12χρονου - Τον έκλεισαν σε φρεάτιο

Ελλάδα / Νέα Ιωνία: Πέταξαν 5ευρω για να μπει ο 12χρονος στο φρεάτιο και τον έκλεισαν μέσα

ΕΔΕ μετά το περιστατικό bullying - Υπάρχει η δυνατότητα οι εν λόγω μαθητές να μετακινηθούν ξεχωριστά σε σχολεία, εκτός του δήμου στον οποίο φοιτούσαν, υπενθυμίζει το υπουργείου Παιδείας
LIFO NEWSROOM

σχόλια

4 σχόλια
Δεν ξέρω αν ειναι δίκαιο ή άδικο αυτό που γίνεται, αλλά αυτό που διαπιστώνω είναι οτι για ακόμα μια φορά δεν μπορεί κανείς να προγραμματίσει τη ζωη του σε αυτό το κράτος. Βγαίνει ενας νομος, πορεύεσαι με βαση αυτή την νομοθεσία, ενδεχομένως να κάνεις έξοδα, να σχεδιάζεις την ζωή σου, να φεύγεις εξωτερικό ή να μένεις στην Ελλάδα και μετά απο τις εκλογές (ή εναν ανασυνδυασμό) έρχεται καινούργιος νόμος και εσυ πρέπει απο την αρχή να σχεδιάζεις την πορεία σου. Ετσι θα πάμε μπροστά? ΟΚ τα λάθη να διορθώνονται αλλα αυτό το γράψε σβήσε εχει καταντήσει αηδία πια!
"Οριστική απόφαση του ΣτΕ. Δεν θα γίνουν οι μετεγγραφές στις Αρχιτεκτονικές σχολές του ΕΜΠ και του ΑΠΘ. Δεν επηρεάζονται οι μετεγγραφές που έχουν ήδη γίνει στα υπόλοιπα ιδρύματα στις αρχές τις ακαδημαϊκής χρονιάς 2014-2015. "Μην μας τα λετε ετσι θα παθουμε κανα εγκεφαλικο
Μπορεί να κάνω και λάθος αλλά το ΣτΕ αποφασίζει συνολικά. Αν ο νόμος κριθεί αντισυνταγματικος ισχύει για όλους. Όχι μόνο για 2 σχολές. Επηρεάζει το σύνολο των μεταγραφών. Ξαναλέω με την επιφύλαξη λάθους.
ΣτΕΠυθία ονομαζόταν η εκάστοτε Πρωθιέρεια του Θεού Απόλλωνα στο Μαντείο των Δελφών η οποία, ευρισκόμενη σε έκσταση, μετέφερε τη χρησμοδότηση του Θεού προς τον ενδιαφερόμενο με τρόπο συνήθως λακωνικό, δυσνόητο και αινιγματικό.Η λέξη «Πυθία» προέρχεται από το αρχαίο ρήμα "πυνθάνομαι" που σημαίνει πληροφορούμαι. Άλλοι πιστεύουν ότι προέρχεται από το «Πύθων», το όνομα ενός ερπετού, φιδιού ή «δράκου» που σκότωσε κατά τη μυθολογία ο Απόλλωνας για να κυριεύσει το χώρο του μαντείου στους Δελφούς. Μέχρι τότε το μαντείο ήταν το κέντρο της χθόνιας λατρείας της Γαίας. Το «πύθων» με τη σειρά του θεωρείται μερικές φορές ότι προέρχεται από το ρήμα «πύθειν» (σαπίζει), ίσως όμως σχετίζεται με τη λέξη «πάθος».Πριν από κάθε χρησμοδότηση η Πυθία πλενόταν, έπινε νερό από την Κασταλία πηγή, μασούσε φύλλα δάφνης και ανέβαινε σ' έναν τρίποδα. Από τη βάση του τρίποδα έβγαιναν αναθυμιάσεις που παράγονταν με την καύση διαφόρων ψυχοτρόπων βοτάνων, εμπλουτισμένων με υψηλές ποσότητες μεθανίου. Η Πυθία ερχόταν σε έκσταση και έβγαζε ασυνάρτητες κραυγές και λόγους. Οι ιερείς του μαντείου μετέτρεπαν τα άναρθρα αυτά λόγια σε έμμετρους χρησμούς, σχεδόν πάντα με διφορούμενη σημασία. Ο χρησμός π.χ. για τα ξύλινα τείχη, που θα έσωζαν την Αθήνα από τον Ξέρξη, από άλλους ερμηνεύτηκε ως καταφυγή στην Ακρόπολη και από άλλους ως ναυμαχία, επειδή τα καράβια ήταν ξύλινα. Σε άλλη περίπτωση ο χρησμός για πλούσιο μέλλοντα πατέρα, ο οποίος είχε ρωτήσει το μαντείο ποιου γένους παιδί θα αποκτούσε, ήταν "άρρεν ου θήλυ" ολοσχερώς διφορούμενος, ανάλογα με το πού θα τοποθετούνταν ένα κόμμα: "Άρρεν, ου θήλυ" (αγόρι, όχι κορίτσι) και "Άρρεν ου, θήλυ" (Αγόρι όχι, κορίτσι).Συνήθως η Πυθία εκλεγόταν από τις ευγενικής καταγωγής παρθένες των Δελφών. Αργότερα όμως αποφασίστηκε να είναι ηλικίας πάνω από 50 χρόνων. Στα παλαιότερα χρόνια η Πυθία έδινε μόνο ένα χρησμό, κάθε Φεβρουάριο. Πρώτη Πυθία του Μαντείου των Δελφών κατά την Ελληνική Μυθολογία ήταν η Φημονόη.
Το εκπαιδευτικό και το εξεταστικό σύστημα είναι κοινωνικές κατασκευές , σαν τους νόμους. Κάθε κοινωνία διέπεται από ένα αξιακό σύστημα. Κατά συνέπεια το εκπαιδευτικό σύστημα και σαφώς το εξεταστικό είναι καμωμένο κατ' αναλογίαν του αξιακού συστήματος της κοινωνίας στην οποία έχει θεσμική ισχύ και απόδοση. Είναι σε τέτοια δόξα λοιπόν οι αξίες και η πολιτική ηθική στη σημερινή κοινωνία , που κάνουν τον επιτυχώς εξετασθέντα (που έγραψε 19 και 20 στο ισχύον εξεταστικό σύστημα του ισχύοντος εκπαιδευτικού συστήματος)να καμώνεται τον σπουδαίο ή τον πολύ σπουδαιότερο εκείνου που έγραψε 13? ΔΕΝ ΝΟΜΙΖΩ...
Σοβαρολογείς; Πώς είναι άδικο δηλαδή;Στη σχολή που πέρασα εγώ (προ αμνημονεύτων χρόνων είναι η αλήθεια) ο πρώτος είχε βαθμολογία κοντά στο 20 και ο τελευταίος 14 (χωρίς μετεγγραφές, τόσο ήταν η βάση). Στα ίδια θρανία δεν καθίσαμε; Ή μήπως νομίζεις ότι αυτοί με τα περισσότερα μόρια ήταν καλύτεροι φοιτητές ή γίναν καλύτεροι επαγγελματίες; Ας καγχάσω!Μ'αρέσει που εισέπραξες και like... Έχετε κρεμάσει τη ζωή σας στις Πανελλαδικές και δε βλέπετε πέρα από τη μύτη σας ορισμένοι.
Κομπλεξισμος στα ορια. Αυτος που εχει 13 δεν εχει καν συνηθως την δυνατοτητα να ανταπεξελθει στις απαιτησεις του 19, και ακομα και να τα καταφερει, του αξιζει η επιβραυ βευση, αλλα παρόλα αυτα δεν θα αποχωριστει ποτε απο τον χειρωτερο βαθμο απολυτηριου, οποτε δεν θα ειναι ποτε αληθινος ανταγωνιστης. αν ειναι τοτε θα ειναι μονο γιατι εσυ ποθ εγραψες 19 πηρες πτυχιο με 6 και αυτος που εγραψε 13 πηρε πτυχιο με 9. μαζεψε εσυ και ολος ο υπολοιπος κοσμος τα κομπλεξ σας και σκεφτειτε λιγο σφαιρικα. η βλακεια ο κομπλεξισμος και η ματαιοδοξια εχουν παρεμεριση την ανθρωπια και την απλη λογικη ε?
Πως γινεται να μην ειναι αδικο , οταν εγω που δεν ειχα δικαιωμα στις μεταγραφες επρεπε να αφιερωσω ολη μου τη ζωη στο διαβασμα μου για να περασω Αθηνα, επειδη δεν εχω λεφτα να παω εξω, και να σπουδασω αυτο που θελω , ενω η συμμαθητρια μου στο φροντιστηριο εδωσε το 10% της προσπαθειας που μπορουσε να δωσει επειδη ειχε δικαιωμα στη μεταγραφη;Και αν παιζει μονο ρολο ο βαθμος πτυχιου και ειμαστε κομπλεξικοι,ας αποφοιτησουν απο το Τμημα που περασαν αρχικα. Ελατε να δειτε ολοι εσεις τι γινεται αυτη τη στιγμη στα ελληνικα πανεπιστημια,που μας εχουν 400 παιδια (χωρις τους μεγαλοετεις) σε ενα αμφιθεατρο 200 ατομων και μετα πειτε μας κομπλεξικους.