Ο οίκος Μεταξά γεννήθηκε το 1888 από έναν οραματιστή, τον Σπύρο Μεταξά που είχε στόχο να δημιουργήσει ένα ποτό μοναδικής γευστικής απαλότητας. Θα το κατάφερνε τελικά μετά από πολλές προσπάθειες και μεγάλη επιμονή. Έναν αιώνα μετά, το «ΜΕΤΑΧΑ» δημιουργείται με την ίδια φιλοσοφία του εμπνευστή του. Πρόσφατα το Drinks International κατέταξε το Μεταξά στα top sellers, στα 50 καλύτερα μπαρ του κόσμου. Αυτή η σημαντική διάκριση συνδυάζεται με ένα καινούριο άνοιγμα του Οίκου προς τους bartenders καθώς και την Μέκκα των κοκτέιλς, το Λονδίνο.
Ο Σπύρος Μεταξάς έφυγε από τη ζωή το 1909 και τον διαδέχτηκε η γυναίκα του Δέσποινα Μεταξά. Όταν οι 3 γιοι του ενηλικιώθηκαν, πήραν τα ηνία της εταιρείας. Η τρίτη γενιά Μεταξά, ο Σπύρος και ο Ηλίας, ήταν εκείνοι που έδωσαν τη μεγάλη ώθηση στον Οίκο κατά τη δεκαετία του '60 και '70, κάνοντάς τον διεθνή, με μεγάλες πωλήσεις τόσο σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες όσο και στο παγκόσμιο duty free, έναν χώρο όπου ακόμη και σήμερα το «ΜΕΤΑΧΑ» διατηρεί ηγετική θέση. Το 1989 με τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυση της εταιρείας η οικογένεια αποχώρησε. Πούλησε τον οίκο Μεταξά σε έναν όμιλο αγγλικών τότε συμφερόντων, την ΙDV, ενώ από το 2000 ανήκει στον οικογενειακό όμιλο της Remy Cointreau.
Το «ΜΕΤΑΧΑ» είναι σήμερα το πιο απαλό και σκούρο κεχριμπαρένιο ποτό στον κόσμο. Αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο, στη χρήση του γλυκού μοσχάτου κρασιού.
Το «ΜΕΤΑΧΑ» είναι σήμερα το πιο απαλό και σκούρο κεχριμπαρένιο ποτό στον κόσμο. Αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο, στη χρήση του γλυκού μοσχάτου κρασιού. Ήταν αυτή η καθοριστική ιδέα του Μεταξά που σημάδεψε την μετέπειτα πορεία του προϊόντος. Ενώ η συνηθισμένη πρακτική των ποτοποιών σε όλο τον κόσμο είναι να χρησιμοποιούν ζάχαρη ή κάποιο είδος σιροπιού για να δώσουν μια στρογγυλότητα και μια μαλακότητα στα σκούρα ποτά όπως τα μπράντι και τα κονιάκ, o Σπύρος Μεταξάς σκέφτηκε ότι θα ήταν ίσως πιο αποτελεσματικό να χρησιμοποιήσει γλυκό μοσχάτο κρασί Σάμου.
"Εκείνη την εποχή το μοσχάτο κρασί Σάμου έχαιρε μεγάλης εκτίμησης, και ειδικά το γλυκό κρασί. Παλαίωσε λοιπόν γλυκό κρασί το ανάμειξε με το παλαιωμένο απόσταγμα που ήδη είχε και από την πρώτη στιγμή το αποτέλεσμα ήταν πολύ ικανοποιητικό. Για τον ίδιο ήταν φανταστικό» εξηγεί στο LiFO.gr ο Metaxa Master, Κωνσταντίνος Ράπτης, πέμπτος στην ιστορία του Οίκου, που εδώ και 27 χρόνια είναι η «μύτη» η «παλέτα» και το «μυαλό» που κρύβεται πίσω από το ποτό. «Συνέχισε αυτά τα πειράματα του και δημιούργησε το «ΜΕΤΑΧΑ» που ξέρουμε μέχρι σήμερα. Η χρήση γλυκού κρασιού στη σύνθεσή του είναι και ο λόγος για τον οποίο το «ΜΕΤΑΧΑ» δεν είναι μπράντι και δεν κατατάσσεται σε καμιά συγκεκριμένη κατηγορία. Το μπράντι από τον ορισμό του πρέπει να φτιάχνεται μόνο από απόσταγμα κρασιού. Εμείς χρησιμοποιούμε σε μεγάλο ποσοστό και γλυκό μοσχάτο κρασί» καταλήγει ο κ. Ράπτης.
Το «ΜΕΤΑΧΑ» δεν είναι ούτε κονιάκ. Ο ορισμός του κονιάκ αναφέρεται στην ονομασία προέλευσης των γαλλικών μπράντι. Αυτών που προέρχονται από σταφύλια της περιοχής του Κονιάκ. Μια μικρή περιοχή της Γαλλίας κοντά στην Μπορντό. Για το λόγο αυτό, δεν νομιμοποιείται καμία ποτοποιία στον κόσμο, εκτός από τους Γάλλους εκείνης αποκλειστικά της περιοχής, να αποκαλούν τα προϊόντα τους ως 'κονιάκ'.
Το μοσχάτο της Σάμου
«Εξακολουθούμε να προμηθευόμαστε κρασί σε ποσοστό 90% από τη Σάμο και 10% από τη Λήμνο», αναφέρει ο κ. Ράπτης και εξηγεί τους λόγους: Ο πρώτος λόγος είναι διότι μέσα από αυτό επιτυγχάνεται η απαλότητα στο ποτό, ο δεύτερος είναι για να το εμπλουτίσει ακόμη περισσότερο με το άρωμα του μοσχάτου και ο τρίτος, επειδή συνεχίζει να παλαιώνει μαζί με το απόσταγμα, για να δώσει ένα ακόμη πιο εκπληκτικό άρωμα και μια πιο γεμάτη γεύση».
Τα στάδια παραγωγής
Τρία διαφορετικά blends χρειάζονται για την παρασκευή. Πεπαλαιωμένο απόσταγμα, πεπαλαιωμένο απόσταγμα μοσχάτου, και εκχυλίσματα βοτάνων. Και τα τρία blends παλαιώνουν μόνα τους σε βαρέλια και μετά από χρόνια αναμειγνύονται φτιάχνοντας τα διαφορετικά είδη «ΜΕΤΑΧΑ». Τα βαρέλια που χρησιμοποιούνται είναι φτιαγμένα από γαλλική δρυ Limousin. Πρόκειται για έναν ιδαίτερο τύπο γαλλικής δρυός τον οποίο εισάγει ο Οίκος από τη Γαλλία, καθώς είναι ιδανική για να παλαιώνονται τα αποστάγματα.
Νο1 αγορά από τις εγχώριες είναι η Ελλάδα φυσικά, και έπονται η Γερμανία, η Τσεχία, η Αυστρία και η Ρωσία. Σε αυτές τις αγορές το Μεταξά είναι ανάμεσα στα τρία πρώτα εισαγόμενα ποτά, σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και το Νο1
Πότε και πώς αντιλαμβάνεστε ότι είναι έτοιμο ένα Μεταξά;
«Όταν γίνεται λόγος για έτοιμο «ΜΕΤΑΧΑ», εννοούμε το ποτό που έχει προέλθει μετά και από την τελευταία παλαίωση στα μεγάλα βαρέλια. Εκεί κάνουμε τακτικούς ελέγχους στις ομάδες βαρελιών όπου το Μεταξά έχει την ίδια ηλικία παλαίωσης. Τότε έχουμε μια ιδέα συνολική της ποιότητας των βαρελιών. Έτσι αποφασίζω, ποια βαρέλια θα ανοίξω για να φτιάξουμε ένα συγκεκριμένο «ΜΕΤΑΧΑ». Πολλές φορές βάσει της εμπειρίας μου αποφασίζω ποιο μείγμα θα γίνει, άλλες πάλι χρειάζεται ξανά δοκιμή. Ωστόσο πάντα δοκιμάζω το αποτέλεσμα της ανάμειξης των βαρελιών, και αν χρειαστεί αυτό διορθώνεται, για να έρθει στην ίδια ποιότητα. Αυτή καθεαυτή η ανάλυση της διαδικασίας παραγωγής σε πολλά και διαφορετικά βήματα, η παλαίωση του μοσχάτου, η δημιουργία του blend μοσχάτου, η δημιουργία του Blend του παλιού αποστάγματος του μείγματος όλων αυτών, των εκχυλισμάτων, η ανάμειξή τους πάλι, η δημιουργία νέου blend από τα πεπαλαιωμένα, σε βοηθά να επικεντρώνεσαι σε κάθε στάδιο ξεχωριστά, να το ελέγχεις και εφόσον, είναι σταθερό και το επιμέρους στάδιο, τότε είσαι σίγουρος ότι είναι σταθερό και ποιοτικά άρτιο. Σε αυτό ακριβώς οφέιλεται και η σταθερότητα του διαχρονικά» εξηγεί ο ο Metaxa Master, Κωνσταντίνος Ράπτης.
Τα είδη
«Παγκοσμίως το πιο αγαπητό είναι το «ΜΕΤΑΧΑ» 5 Αστέρων. Έπειτα, έρχεται το 7 Αστέρων και το 12 Αστέρων που είναι μια αρκετά πρόσφατη δημιουργία του κύριου Ράπτη από το 2011» μας λέει η κα. Χουίτη Κωνσταντινίδου Διευθύντρια Επικοινωνίας του οίκου. «Σε κάποιες αγορές, συμπεριλαμβανόμενης και της ελληνικής υπάρχει το «ΜΕΤΑΧΑ» Private Reserve και φυσικά ας μην ξεχνάμε το συλλεκτικό «ΜΕΤΑΧΑ» Aεν. Υπάρχουν και άλλα προϊόντα, που εμείς ονομάζουμε «ιδιαίτερα» και είναι προϊόντα τα οποία μπορούν να κυκλοφορούν για παράδειγμα στο travelling tail, όπου ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της κατηγορίας είναι το «ΜΕΤΑΧΑ» Grande Fine που δεν κυκλοφορεί στην Ελλάδα. Η συσκευασία του ποτού είναι κεραμική καράφα εμπνευσμένη από τα ροδίτικα κεραμεικά, ενώ πρόσφατα, λανσάραμε ένα καινοτόμο προϊόν «ΜΕΤΑΧΑ» με μέλι και το κυκλοφορούμε και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές όπως για παράδειγμα την Τσεχία και τη Σλοβακία, την Πολωνία, την Κύπρο. Πριν από δύο εβδομάδες κυκλοφορήσαμε ένα πολύ πολύ καινούριο προϊόν που βρίσκεται ακόμη αποκλειστικά στα ελληνικά Duty Free (Travel Retail) το «ΜΕΤΑΧΑ» Angels Treasure».
Το Αεν
Το καμάρι του Οίκου ωστόσο είναι το συλλεκτικό «ΑΕΝ». «Αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν λίγες φιάλες. Είναι ένα προϊόν που για μένα στο μέλλον θα έχει συλλεκτική αξία -εάν δεν την έχει ήδη. Ο λόγος που το κάνει τόσο ιδιαίτερο είναι ότι περιέχει όλη τη ζωντανή ιστορία του οίκου Μεταξά. Περιέχει δηλαδή blends που είναι η ιστορία μας. Κυκλοφόρησε το 2008, όταν γιορτάζαμε τα 120 χρόνια του οίκου Μεταξά και θελήσαμε να βγάλουμε μια μοναδική πρόταση που να σηματοδοτεί αυτή τη στιγμή για εμάς. Εκτός από τα μοναδικά blends που περιέχει, δόθηκε μεγάλο βάρος στη συσκευασία. Η φιάλη του είναι κρυστάλλινη και χειροποίητη, τα στοιχεία του στο καπάκι είναι από πραγματικό χρυσό, 23,6k., ενώ κάθε μία από τις 1888 αριθμημένες φιάλες είναι υπογεγραμμένη από τον κύριο Ράπτη. Δεν πρόκειται να κυκλοφορήσουν ποτέ ξανά. Όλα τα Blends προέρχονται από το βαρέλι Νο1 «Σπύρος», το οποίο διαθέτει 5000 λίτρα. Το σύνολο των μπουκαλιών είναι 1500 λίτρα οπότε πήραμε το 1/3 και το τοποθετήσαμε σε μπουκάλια και το υπόλοιπο το συμπληρώσαμε με άλλα παλιά. Για το λόγο αυτό το Αεν είναι μοναδικό, δεν θα ξαναγίνει ποτέ το ίδιο. Εξαρχής το Αεν ήταν μια πρόκληση για μας επειδή η ποιότητα και η τιμή του είναι σε πολύ υψηλά standards.
Η Παραγωγή και οι αγορές του εξωτερικού
«Παράγουμε κάθε χρόνο πάνω από 10 εκατομμύρια φιάλες. Η πορεία μας τα τελευταία χρόνια είναι ανοδική, καθώς κινούμαστε πάνω σε δύο άξονες, να προσφέρουμε δηλαδή νέες προτάσεις για νεανικότερα κοινά, αλλά και πιο Premium. Το Μεταξά εδώ και πάρα πολλά χρόνια κατέχει την πρώτη θέση στο παγκόσμιο duty free, όπου περιλαμβάνεται και το duty free της Ελλάδας. Νο1 αγορά από τις εγχώριες είναι η Ελλάδα φυσικά, και έπονται η Γερμανία, η Τσεχία, η Αυστρία και η Ρωσία. Σε αυτές τις αγορές το «ΜΕΤΑΧΑ» είναι ανάμεσα στα τρία πρώτα εισαγόμενα ποτά, σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και το Νο1» εξηγεί η κα. Κωνσταντινίδου.
Ποιος πίνει «ΜΕΤΑΧΑ»
«Όλοι. Ενδεικτικά υπολογίζεται το 60% των ανδρών και το 40% των γυναικών. Το ποσοστό είναι μεγάλο (κυρίως για τις γυναίκες), αλλά οφείλεται στην απαλότητα της γεύσης του, που το κάνει προσβάσιμο σε όλους. Για ένα μεγάλο διάστημα μότο του Μεταξά ήταν «το ποτό της παρέας». Αυτό δεν είναι τυχαίο, καθώς μέσα στην παρέα υπάρχουν άνδρες γυναίκες, με διαφορετικές προτιμήσεις, και το ποτό θα πρέπει να έιναι αποδεκτό από όλους. Και αυτό είναι ένα από τα χαρακτηριστικά του Μεταξά» σημειώνει η κα. Κωνσταντινίδου και μας κάνει να αναρωτιώμαστε για τη δημοφιλία του στις κηδείες. «Είναι ακριβώς αυτό που ανέφερα. Ένα ποτό κοινά αποδεκτό από όλους, το οποίο συνοδεύει όλες τις φάσεις της ζωής. Στην Τσεχία, εδώ και έναν χρόνο περίπου προωθούμε ένα νέο τρόπο επικοινωνίας, που βασίζεται στο «home party». Με άλλα λόγια, 8 στους 10 ανθρώπους που θα δοκιμάσουν «ΜΕΤΑΧΑ» θα τους αρέσει, σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει επανειλημμένως πάνω σε αυτό. Η Τσεχία, για παράδειγμα έχει πιο νεανικό κοινό συγκριτικά με την χώρα μας, και στο πλαίσιο αυτό, προωθούμε την καμπάνια του «home party». Εκεί, ακριβώς επειδή οι χώροι είναι περιορισμένοι για γιορτές, ο Οίκος Μεταξά παραχωρεί κοντέινερ ειδικά διαμορφωμένο για πάρτι.
σχόλια