Πριν από περίπου μια-δυο εβδομάδες ολοκληρώθηκε το φεστιβάλ τέχνης, μουσικής και ψηφιακής δημιουργίας ονόματι SXSW στο Τέξας των ΗΠΑ. Πρόκειται για μια έκθεση καινοτομίας στον χώρο της κοινωνίας του θεάματος όπου εκτίθενται οι ιδέες, οι τεχνικές, οι μουσικές, οι ταινίες και οι τεχνολογίες, μεγάλο μέρος των οποίων αποτελούν και τα apps που θα απασχολήσουν και θα διεκδικήσουν την προσοχή του κόσμου τους επόμενους μήνες.
Από αυτό τον πυρήνα παραγωγής ειδήσεων, που είναι εν τέλει το SXSW, διακρίθηκε, μεταξύ άλλων, μια εφαρμογή, το Meerkat, που κατάφερε να κερδίσει τη συμπάθεια των επισκεπτών αλλά και ένα τεράστιο κομμάτι του δημοσιογραφικού κόσμου.
Το Meerkat, μια απλή στη σύλληψή της εφαρμογή, επιτρέπει τη ζωντανή μετάδοση στο Twitter της ζωής των χρηστών της, από όποιο σημείο κι αν βρίσκονται. Σηκώνεις δηλαδή το κινητό σου, ενεργοποιείται αυτόματα η κάμερα μόλις αγγίξεις το εικονίδιό της και μοιράζεσαι σε πραγματικό χρόνο, με εικόνα και ήχο, αυτό που βλέπεις.
Tην προηγούμενη Πέμπτη, το Twitter κυκλοφόρησε το Periscope. Μια εφαρμογή που κάνει ακριβώς το ίδιο πράγμα με το Meerkat, απλώς υπό την αιγίδα και τη σχεδιαστική φροντίδα του κοινωνικού δικτύου.
Με την ολοκλήρωση του φεστιβάλ, το Meerkat, που έτυχε ενθουσιώδους υποδοχής από τους δημοσιογράφους, εκτοξεύτηκε στην κορυφή του App Store και εξασφάλισε χρηματοδότηση 14 εκατομμυρίων δολαρίων από επενδυτές και celebrities-μαικήνες των start-ups (βλέπε Jared Leto). Ήταν το επόμενο big thing.
Και τότε, την προηγούμενη Πέμπτη, το Twitter κυκλοφόρησε το Periscope. Μια εφαρμογή που κάνει ακριβώς το ίδιο πράγμα με το Meerkat, απλώς υπό την αιγίδα και τη σχεδιαστική φροντίδα του κοινωνικού δικτύου. Περισσότερο καλοσχεδιασμένο και σπιρτόζικο στη λειτουργία του, το Periscope έστειλε το Meerkat από την κορυφή στον πάτο εν μια νυκτί. Συγκεκριμένα, από το νούμερο 1 στο νούμερο 523 στη λίστα με τα δημοφιλή apps.
Πρόκειται για μια πτώση που συμπαρέσυρε όλους αυτούς τους tech bloggers που με τον ενθουσιασμό τους δημιούργησαν ένα smash hit, «φουσκώνοντας» τα μυαλά του Τύπου, και δημιούργησε ερωτηματικά για το φαινόμενο της φούσκας των startp-ups στην Αμερική και παγκοσμίως. «Είναι αμφίβολο εάν ο Jared Leto και όλοι όσοι βιάστηκαν να "κάψουν" λεφτά στο Meerkat θα το είχαν κάνει εάν γνώριζαν την κατρακύλα του» έγραφε το editorial του έγκυρου site BGR, υπονοώντας ότι όλος αυτός ο ενθουσιασμός που μεταδίδεται σαν πυρετός του χρυσού στους επενδυτές που ψάχνουν το επόμενο όχημά τους προς το γρήγορο κέρδος είναι τελικά υποκινούμενος από τα media. Τους δημοσιογράφους και τους «δημοσιογράφους», που στον ενθουσιασμό τους να ανακαλύψουν το καινούργιο και να γίνουν βασιλιάδες για μια νύχτα ανεβάζουν και κατεβάζουν εφαρμογές, κάνοντας τους επενδυτές να σκορπούν τα τσεκ σαν μαρουλόφυλλα.
Και το κίνητρο είναι φυσικά το χρήμα, αποδεικνύοντας ότι κανείς δεν έχει διδαχτεί από παρόμοιες περιπτώσεις «φούσκας» που έχουν συμβεί στο παρελθόν λόγω της μανίας του εύκολου πλουτισμού που επικρατεί –και κορυφώνεται επικίνδυνα− στο «Ελντοράντο» της καινοτομίας, με άγνωστες προς το παρόν συνέπειες και δυσοίωνες προοπτικές.
σχόλια