Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων

Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων Facebook Twitter
6

Πριν από λίγες μέρες ο οργανισμός ASA (Advertising Standards Authority) που επιβλέπει τις διαφημίσεις στη Βρετανία, έλαβε παράπονα για την παραπάνω καμπάνια της Miu-Miu. Σύμφωνα με όσους εξέφρασαν τη δυσαρέσκειά τους, η ηθοποιός και μοντέλο Mia Goth μοιάζει με ένα ανήλικο κορίτσι που ποζάρει σε σεξουαλικές πόζες ενώ υπονοείται πως κάποιος την παρακολουθεί πίσω από μια μισάνοιχτη πόρτα. Τελικά με αυτή την εκτίμηση συμφώνησε και ο ΑSA ο οποίος απαγόρεψε την καμπάνια που έφερε την υπογραφή του Steven Meisel. Η ετυμηγορία δεν έδειξε καμία εκτίμηση για το καλλιτεχνικό σκέλος της διαφήμισης και αναφέρει πως το μοντέλο είναι προκλητικό, το styling που έχει δεχτει την κάνει, αν και είναι 21 ετών, να φαίνεται μικρότερη από 16 και πως ουσιαστικά παρουσιάζεται ένα παιδί σαν αντικείμενο σεξουαλικού πόθου σε σκηνοθεσία που προσδίδει ενα ηδονοβλεπτικό ύφος.

 

Αυτή ήταν μόλις μια από τις περίπου 30.000 περιπτώσεις που ο ASA καλείται κάθε χρόνο να επιθεωρήσει. Ωστόσο δεν ήταν η πρώτη φορά που ο συγκεκριμένος οίκος μόδας ήρθε αντιμέτωπος με τη λογοκρισία των μελών του οργανισμού. Πριν από τέσσερα περίπου χρόνια, μια άλλη καμπάνια της Miu Miu, απαγορεύτηκε έπειτα από παράπονα που έγιναν και πάλι στον ASA. Η ηθοποιός Hailee Steinfeld φωτογραφήθηκε το 2011 από τον Bruce Weber καθισμένη στις ράγες τρένου. Η νεαρή πρωταγωνίστρια είχε πάρει μια εξαιρετικά θλιμμένη πόζα και το στιλ της καμπάνιας ήταν μελαγχολικό. Οι συνειρμοί που έγιναν παρέπεμπαν σε κοπέλα ποu ετοιμάζεται να αυτοκτονήσει και τελικά η φωτογραφία κρίθηκε ανεύθυνη και απαγορεύτηκε.

Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων Facebook Twitter

 

Αν και η πολιτική ορθότητα υπήρξε ανέκαθεν μια από τις βασικές αιτίες απαγόρευσης διαφημίσεων μόδας, ο πόλεμος λογοκρισίας και μόδας γίνεται πραγματικά τεράστιος όταν το θέμα είναι το σεξ. Πρωτεργάτης των υπερσεξουαλικών διαφημίσεων που μπήκαν στο στόχαστρο της βρετανικής και όχι μόνο λογοκρισίας, υπήρξε ο Tom Ford την περίοδο που είχε τα ηνία του οίκου Gucci. Ο ιταλικός κολοσσός έχει στο βιογραφικό του  μερικές από τις πλέον προβοκατόρικες διαφημίσεις που κατέκλυσαν περιοδικά μόδας, τηλεοράσεις και media. Οι εικόνες του Terry Richardson ήταν σκληρές, ερωτικές, σχεδόν πορνογραφικές, και κατάφεραν να προκαλέσουν τις απαραίτητες αντιδράσεις που στην πραγματικότητα τροφοδότησαν ακόμη περισσότερο το θρύλο.

 

Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων Facebook Twitter

Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων Facebook Twitter
Μια από τις πολλές καταχωρήσεις της American Apparel που απαγορεύτηκαν. Το brand είναι από τους πιο συχνούς πελάτες του ΑSA και κατηγορείται συχνά για σεξιστικό υλικό και αμφιβόλου ηλικίας πρωταγωνίστριες.

 

Ο Tom Ford παντως είχε καταλάβει πως το σεξ πουλάει και αποφάσισε να συνεχίσει ακόμη πιο προκλητικός. Το λανσάρισμα του αρώματος που έφερε το όνομά του και που ακόμη και σήμερα κάνει υψηλες πωλήσεις, έμελε να είναι ακόμη πιο προκλητικό από τις καμπάνιες του οίκου Gucci. Την καμπάνια ανέλαβε ο μετρ του είδους Τerry Richardson και η πρεμιέρα του αρώματος προκάλεσε αντιδράσειςπου έφτασαν στην ASA. Ωστόσο οι διαφημίσεις δεν απαγορεύτηκαν μια και κρίθηκε πως οι αναγνώστες των περιοδικών στα οποία εμφανίζονταν, ήταν εξοικειωμένοι με τα μηνύματα και δεν συνέβαλε λόγος προστασίας τους από το θέμα της διαφήμισης. Αυτά ως προς τον ASA, γιατί σε αρκετές άλλες χώρες, η καμπάνια δεν κατάφερε να παραμείνει για πολύ σε έντυπα ή ακόμη και καταστήματα καλλυντικών.

 

Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων Facebook Twitter

 

Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων Facebook Twitter

 

Ο Ford έπαιξε σημαντικό ρόλο στην πορεία τoυ Gucci, καθώς κατάφερε μέσα σε πέντε χρόνια να εκτοξεύσει την αξία του οίκου στα $4,3δις από εκεί που το 1990 ο οίκος βρισκόταν στα πρόθυρα της πτώχευσης. Όταν ο όμιλος Gucci εξαγόρασε ένα σημαντικό ποσοστό του οίκου Yves Saint Laurent, ο Φορντ ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση και των δύο οίκων. Για τον YSL o Τοm Ford φαίνεται πως επεφύλασσε κάτι ακόμη πιο προκλητικό... Το πρώτο αντρικό full frontal προκάλεσε αμηχανία στους πιο τολμηρούς και οργή στους συντηρητικούς. Aν και η πόζα του μοντέλου Samuel de Cubber ήθελε να αποτίσει φόρο τιμής στη θρυλική γυμνή φωτογραφία του Yves Saint Laurent από τον Jean Loup Sieff, ελάχιστοι έδειξαν ανοχή στο καλλιτεχνικό σκέλος και τα παράπονα ήταν εκατοντάδες. Τελικά η φωτογραφία κυκλοφόρησε ολόκληρη σε ελάχιστα γαλλικά έντυπα και στις υπόλοιπες χώρες εμφανίστηκε κομμένη σχεδόν στο ύψος του αφαλού του μοντέλου. Η λίστα με τις διαφημίσεις του Tom Ford που έφτασαν στην επιθεώρηση λογοκρισίας μοιάζει ατελείωτη. Μια ακόμη καμπάνια που κατάφερε να ξεσηκώσει θύελλα παραπόνων ήταν για το γυναικείο άρωμα Opium. H ολόγυμνη μούσα του Sophie Dahl, φωτογραφήθηκε ξαπλωμένη σε μεταξωτό ύφασμα παρουσιαζοντας το χυμώδες κορμί της στο αδηφάγο βλέμμα των αναγνωστών όλων των περιοδικών μόδας. 1000 από αυτούς ενοχλήθηκαν και έσπευσαν και πάλι να παραπονεθούν. Τελικά η διαφήμιση πέρασε στην ιστορία του οργανισμού σαν μια από τις δέκα καμπάνιες με τα περισσότερα παράπονα. 

 

Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων Facebook Twitter

 

Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων Facebook Twitter

 

Το περιοδικό Dazed σημειώνει πως ακόμη και ένα παράπονο είναι αρκετό για να ενεργοποιήσει τον ASA ο οποίος λαμβάνει πολύ σοβαρά κάθε καταγγελία. Μερικά από τα παραδείγματα που παραθέτει το ρεπορτάζ του είναι αστεία και εξωφρενικά. Υπήρξαν 12 επιστολές παραπόνων για βίντεο καμπάνιας, πάλι για το άρωμα Opium, που έδειχνε ένα μοντέλο να τρέχει πανικόβλητο στους δρόμους μιας πόλης προκειμένου να προλάβει το φίλο της που της έκλεψε το άρωμα. Οι θεατές υποστήριξαν πως το βίντεο ήταν μια αλληγορία για τους εξαρτημένους στα ναρκωτικά. Μια ακόμη "περιπτωσάρα" που αναφέρεται στο Dazed είνα εκείνη ενός θεατή που δεν έμεινε ικανοποιημένος από τους γυμνούς ώμους της Keira Knightley σε μια διαφήμιση της Chanel που προβλήθηκε κατά τη διάρκεια διαλείμματος του παιδικού φιλμ Ice Age 2.

 

Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων Facebook Twitter

Ιδου μερικές ακόμη καμπάνιες μόδας που δίχασαν και πέρασαν από τον κυκεώνα του πουριτανισμού και της λογοκρισίας. Kάποιες τα κατάφεραν και κάποιες όχι.

 

Ο Calvin Klein που κατάφερε από τις πρώτες του καμπάνιες να προκαλέσει σάλο για την ηλικία των μοντέλων, ή τουλάχιστον την ηλικία που έδειχναν να έχουν μέτά από το styling των διαφημίσεων. Πρώτη στη λίστα του CK, η 15χρονη Brooke Shields που "δεν ήθελε τίποτα ανάμεσα σε εκείνη και στο τζιν της." Ακολούθησαν μερικά ακόμη γυμνασμένα και ημίγυμνα μοντέλα διαφημίσεων που όσοι πρόλαβαν τα 90΄s σίγουρα θυμούνται.

 

Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων Facebook Twitter
Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων Facebook Twitter
Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων Facebook Twitter
Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων Facebook Twitter
Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων Facebook Twitter

Η Sisley που το 2001, έβαλε την Josie Maran μπροστά στο φακό του Terry Richardson. Εκείνος με τη σειρά του την έβαλε να αρμέξει μια αγελάδα και να πιεί το γάλα. Η διαφήμιση απαγορεύτηκε. Λίγο αργότερα η εταιρεία ξαναπειραματίζεται με τα βοοειδή στις καμπάνιες της και πέφτει πάλι θύμα της λογοκρισίας. Μετά εγκαταλλείπει αγελάδες και ταύρους και στρέφεται στο κόνσεπτ junkies, καταφέρνοντας και πάλι να εξοργίσει.

Μόδα εναντίον Λογοκρισίας: η ιστορία των απαγορευμένων διαφημίσεων Facebook Twitter

H Βenneton που ακόμη και χωρίς καθόλου σεξ κατάφερε να κάνει τις πιο πολυσυζητημένες καμπάνιες στην ιστορία της μόδας. Το 2011 ο Πάπας Βενέδικτος φιλάει στο στόμα τον Ιμάμη Sheik Ahmed el-Tayeb και η φωτογραφία απαγορεύεται από παντού. Αρκετά χρόνια νωρίτερα οι κριτικοί είχαν γίνει έξαλλοι με το πρόσωπο του AIDS - μια θρυλική φωτογραφία του ασθενή David Kirby που πεθαίνει στα χέρια των γονιών του. 

O Μark Jacobs με πρωταγωνίστρια την τότε 17χρονη Dakota Fanning κατάφερε να μπει και αυτός στη λίστα με τις απαγορευμένες διαφημίσεις. Το κόνσεπτ με το μεγάλο μπουκάλι αρώματος Lola ανάμεσα στα σκέλια της ήταν πολύ τολμηρό και τα υπονοούμενα χαρακτηρίστηκαν απαράδεκτα και ανεύθυνα.

Οι Dolce & Gabbana και η φωτογράφηση με το μοντέλο σε σκηνή που θυμίζει ομαδικό βιασμό.

Η Abercrombie & Fitch που έγινε ανεπιθύμητη στη Σιγκπούρη εξαιτίας της παρακάτω διαφήμισης.

Μόδα & Στυλ
6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Άνοιξη του 2025

Μόδα & Στυλ / Άνοιξη 2025: Τα ντεφιλέ δεν κράτησαν χαμηλό προφίλ

Στα ατέλειωτα χιλιόμετρα πασαρέλας των περασμένων ημερών, η χειροποίητη δεξιοτεχνία, η πυκνή σημειολογία, οι μεταγραφές και οι επέτειοι προσέφεραν συγκινήσεις σε μια μεταβατική περίοδο για το σύνολο της βιομηχανίας του high fashion.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
We Will Always Have London: Η νέα καμπάνια του οίκου Gucci πρωταγωνιστεί η Debbie Harry

Μόδα & Στυλ / Η Nan Goldin φωτογραφίζει την Debbie Harry για τη νέα καμπάνια του οίκου Gucci

Η Debbie Harry και η Kelsey Lu, φωτογραφημένες από την οραματίστρια Nan Goldin, είναι οι πρωταγωνίστριες μιας ιστορίας ανθρώπων, τόπων και στιγμών: μια ωδή στη διαχρονική γοητεία του Λονδίνου και τη βαθιά σύνδεση του Οίκου με την πόλη.
THE LIFO TEAM
Το μέλλον της μόδας; Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά

Μόδα & Στυλ / Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά: Το μέλλον της μόδας;

Η Zsofia Kollar, ιδρύτρια της εταιρείας Human Material Loop, εξηγεί στη LiFO πώς φιλοδοξεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σχετιζόμαστε με τα ρούχα μας, επαναπροσδιορίζοντας αυτό που εννοούμε όταν λέμε «ύφασμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
H απάντηση είναι πολύ απλή. Για τον ίδιο λόγο που κάποια σούργελα του στυλ Ανίτα Πάνια χτυπάνε "κόκκινο" στην τηλεθέαση. Γιατί στην πλειοψηφία μας σαν καταναλωτικά όντα είμαστε... ΧΑΪΒΑΝΙΑ για να μην πω τίποτα χειρότερο.
Ολοι αυτοι οι υπερμαχοι της ηθικης μεχρι πριν μερικα χρονια δεν ειχαν κανενα προβλημα να βλεπουν διαφημισεις τσιγαρων, η ακομα και τωρα πχ φαγητων φουλ στη χοληστερινη και στο κορεσμενο λιπος. Επισης τωρα τελευταια εχει γινει πολυ της μοδας η απενοχοποιηση της παχυσαρκιας στο ονομα της μη τηρησης του προτυπου των μοντελων. Ολα αυτα δεν εχουν τιποτα επιληψιμο αλλα το να εκφρασεις σεξουαλικοτητα ειναι!!! Τι και αν η σεξουαλικη απελευθερωση εγινε πριν μισο αιωνα ας χαραξουμε δρομο προς τα πισω!!!!
σεξουαλική απελευθέρωση, ναι. αλλά όχι να προωθείς το προιόν με υπονοούμενα χρήσης ναρκωτικών, παιδοφιλίας και ομαδικού βιασμού, μόνο και μόνο για να προκαλέσεις! είναι κλασική τεχνική πώλησης με καμμία αίσθηση τέχνης ή απελευθέρωσης.
Και όταν δεν υπάρχουν τα υπονοούμενα χρήσης ναρκωτικών, παιδοφιλίας και ομαδικού βιασμού που αναφέρεις χαρακτηρίζεται σεξιστική η τέχνη, η διαφήμιση, η επικοινωνία, το φλέρτ, η άποψη. Σκοταδισμός και Εμπρός στο δρόμο προς τα πίσω !!!!
μην μπερδευουμε τις π#$$# με τις βουρτες. δεν μιλαμε για τεχνη εδώ αλλά για διαφήμιση, δηλ πώληση πραγμάτων. Στην συγκεκριμένη δε περιπτωση επειδη πρεπει να προκαλέσουμε πουλαμε ανθρώπινη σεξουαλικοτητα στα ορια του γκορ ή του βιασμου.Μεγαλο μερος των εικον ων δε υποβαθμιζει (αποκλειστικά τις γυναικες)σε αντικειμενα. Η δε φωτο του tom ford for men θα μπορουσε να ειναι απο ονείρωξη του βιαστή και δολοφονου, απο την Καβαλα αν δεν κανω λαθος.Συνελθετε και συνειδητοποιειστε ποσες απο αυτες απεικονιζουν ουσιαστικά καταστάσεις βιασμου, παιζοντας αναμεσα στην προκληση του σεξουαλικου παιχνιδιου και στο αισχος του πραγματικου γεγονοτος. ολο αυτο μου θυμιζει το τυπο του big lebowski και την ατακα κανεις τα παντα τσιρκο, οταν πεταει τις σταχτες αλλου για αλλου. Ε αυτο ειναι η σχεση μεγαλης πλειοψηφιας αυτων των διαφημισεων και της ελευθεριας της εκφρασης...