Δεν είχε πάντα λιακάδα στην Αρχαία Ελλάδα.

Δεν είχε πάντα λιακάδα στην Αρχαία Ελλάδα. Facebook Twitter
13

Έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τα αρχαία ελληνικά μνημεία φωτογραφημένα ηλιόλουστα, να αστράφτουν κάτω από τον ήλιο (για να θυμηθώ και τον τίτλο της προηγούμενης ανάρτησης για τον Αρτεμίδωρο).

Σχεδόν σε όλα τα βιβλία που εικονίζουν αρχαία κατάλοιπα, αυτά είναι λουσμένα στο περίφημο ελληνικό φως που πράγματι αναδεικνύει εξαιρετικά τις αρχιτεκτονικές τους αρετές. Αυτό ισχύει όχι μόνο για εκδόσεις ευρείας κυκλοφορίας αλλά και για τις ειδικευμένες αρχαιολογικές δημοσιεύσεις: οι φωτογραφίες είναι πάντα τραβηγμένες με καλό καιρό. Το ίδιο ισχύει και για τις προσωπικές φωτογραφίες, αφού κατά κανόνα επισκέπτεται και φωτογραφίζει κανείς τα μνημεία με καλό καιρό στις διακοπές ή τις εκδρομές. 


Πολύ σπάνια βλέπει κανείς εικόνες από τα αρχαία μνημεία με κακό καιρό.

Μ'αυτόν τον τρόπο νομίζω ότι έχει διαμορφωθεί μιά βαθιά ριζωμένη ψευδαίσθηση: είναι σαν να έχει πάντα λιακάδα στην Αρχαία Ελλάδα, σαν να συμβαίνουν όλα σε ομαλές καιρικές συνθήκες, ας πούμε μιά γλυκιά μέρα της Άνοιξης. Όταν αναλογιζόμαστε κάποιο περιστατικό που σχετίζεται με την αρχαιότητα, αυτό στο μυαλό μας εκτυλίσσεται πάντα με καλοκαιρία.

Νομίζω λοιπόν ότι έχει μεγάλο ενδιαφέρον να σκέφτεται κανείς ακόμη και τις καιρικές συνθήκες όταν το μυαλό του ταξιδεύει στο παρελθόν. Ασφαλώς δεν είχε πάντα ήλιο. Έβρεχε και φύσαγε και ο κόσμος τουρτούριζε και πάσχιζε να ζεσταθεί όπως τώρα. Και βεβαίως χιόνιζε και έλαμπε το χιόνι γύρω και φαντάζομαι θα ήταν όμορφα όπως είναι σήμερα κάθε τοπίο χιονισμένο.

Πριν χρόνια που χρειάστηκε να δουλέψω στις Μυκήνες μέσα στο χειμώνα, μου δόθηκε η εξαιρετική και σπάνια ευκαιρία να δω αυτόν τον πολύ αγαπημένο μου χώρο χιονισμένο. Καθώς μάλιστα μελετούσα και σκεφτόμουν μιά συγκεκριμένη περιοχή μέσα στην Ακρόπολη, μπόρεσα να την δω έτσι με μιά άλλη οπτική.

 

Αυτή την άλλη οπτική, των διαφορετικών, των λεγόμενων κακών καιρικών συνθηκών, παρουσιάζω σήμερα με μιά μικρή συλλογή φωτογραφιών που δείχνουν αρχαία ελληνικά μνημεία φωτογραφημένα πριν ή μετά από βροχή, αλλά κυρίως με χιόνι.

 

ΥΓ. Αυτή η ανάρτηση της στήλης  λειτουργεί και κάπως αλληγορικά: η διεύρυνση του τρόπου που σκεφτόμαστε, η εξέταση των πραγμάτων υπό μιά άλλη οπτική γωνία, είναι η δική μου ευχή για τον καινούργιο χρόνο.

 

Μυκήνες

 

 

 

***

 Αθήνα, Ακρόπολη

 

 

***

Αθήνα, Θησείο

 

 

***

Αθήνα, Κλασική Αγορά

 

 

***

Αθήνα, Ρωμαϊκή Αγορά

 

 

***

Αθήνα, Βιβλιοθήκη Αδριανού

 

 

***

Σούνιο

 

 

***

Δελφοί 

 

(φωτογραφία Ν. Πετρόχειλου)

 

 (φωτογραφία Ν. Πετρόχειλου)

 

 

 

 

***

Λάρισα, Αρχαίο Θέατρο 

 

 

***

Θεσσαλονίκη, Ανάκτορο Γαλερίου

 

 

***

Θεσσαλονίκη, Ρωμαϊκή Αγορά

 

 

***

Φίλιπποι

 

 

 ***

Ο Γιούχτας στην Κρήτη χιονισμένος. Λέγεται ότι η κορυφογραμμή του διαγράφει το πρόσωπο του Δία. Στην κορυφή του υπήρχε μινωικό ιερό και χαμηλότερα στη θέση Ανεμόσπηλια άλλο ιερό στο οποίο βρέθηκαν ενδείξεις ανθρωποθυσίας. 

 

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
13

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S

σχόλια

7 σχόλια
Εξαιρετικό φωτογαφικό αφιέρωμα.Μήπως υπάρχουν στοιχεία για τις καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στην αρχαιότητα και αν διέφερε το κλίμα από το σημερινό;
H ερώτησή σας είναι πράγματι πολύ ενδιαφέρουσα. Η μελέτη των κλιματικών συνθηκών της αρχαιότητας συνιστά έναν χωριστό κλάδο των επιστημών που ασχολούνται με το ανθρώπινο παρελθόν. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_climate_change_scienceΌσον αφορά την αρχαιότητα, συνδυάζονται οι πληροφορίες που δίνει η αρχαία γραμματεία με τα μετρήσιμα δεδομένα που δίνουν τα αρχαιολογικά κατάλοιπα αλλά και οι γεωλογικές και βιολογικές παρατηρήσεις. Πράγματι, διαπιστώνονται σε κάποιες περιόδους σοβαρές κλιματολογικές μεταβολές οι οποίες έχουν συχνά ανάλογες συνέπειες στη ζωή των ανθρώπων της εποχής. για παράδειγμα έχει διαπιστωθεί ότι από τον 3ο ως και τον 6ο αι. μ.Χ. υπήρξε δραματική αύξηση των βροχοπτώσεων, το κλίμα ήταν εν γένει πιο υγρό και παρατηρούνταν συχνά πλημμύρες, υπερχειλίσεις ποταμών, κλπ. Σε περίπτωση που το θέμα σας; ενδιαφέρει περισσότρο: ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο που αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο οι κοινωνίες αντιδρούν στις κλιματικές αλλαγές είναι το Civilizing Climate: Social Responses to Climate Change in the Ancient Near East της Arlene Miller Rosen
Και φαντάζομαι πως τότε κάθε κτίριο είχε και χρώμα (πχ Παρθενώνας) μιας και οι αρχαίοι απεχθάνονταν το λευκό.Το αποτέλεσμα μέσα στο καταχείμωνο πρέπει να ήταν πολύ εντυπωσιακό!(Να φανταστείς ότι μένω δίπλα από τις Μυκήνες και πρώτη φορά είδα χιονισμένη την πύλη των Λεόντων! Βέβαια εδώ το χιόνι είναι σπάνιο)