Στον αέρα η επένδυση στο Ελληνικό - Το υπουργείο Πολιτισμού κηρύσσει αρχαιολογικό χώρο σχεδόν όλη την έκταση

Στον αέρα η επένδυση στο Ελληνικό - Το υπουργείο Πολιτισμού κηρύσσει αρχαιολογικό χώρο σχεδόν όλη την έκταση Facebook Twitter
13

UPDATE: Tι υποστηρίζει το υπουργείο

To υπουργείο Πολιτισμού σκοπεύει να κηρύξει αρχαιολογικό χώρο το σύνολο σχεδόν της προς παραχώρηση έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, όπως αποκαλύπτει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα «Καθημερινή».

Πιο συγκεκριμένα, η Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων & Πολιτιστικής Κληρονομιάς (ΓΔΑΠΚ) απέστειλε στις 2 Αυγούστου κατεπείγουσα επιστολή προς το Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και το υπουργείο Οικονομικών μέσω της οποίας ενημερώνει πως πρόκειται να κινήσει τη διαδικασία οριοθέτησης αρχαιολογικού χώρου σε περιοχή που εκτείνεται στους Δήμους Αλίμου και Ελληνικού - Αργυρούπολης.

Μάλιστα, μέσω της επιστολής ζητούν από όλα τα αρμόδια υπουργεία, μεταξύ των οποίων και τα υπουργεία Άμυνας, Υποδομών και Οικονομικών, τις απόψεις τους εντός δύο μηνών προκειμένου να προβούν στις περαιτέρω ενέργειες. Επισυνάπτεται μάλιστα και τοπογραφικό διάγραμμα (μαζί με πίνακα των οδών που οριοθετούν την υπό χαρακτηρισμό περιοχή) από το οποίο προκύπτει ξεκάθαρα πως η εν λόγω έκταση περιλαμβάνει το σύνολο πρακτικά του πρώην αεροδρομίου.

Το τοπογραφικό διάγραμμα που δημοσιεύει η εφημερίδα «Καθημερινή»

Στον αέρα η επένδυση στο Ελληνικό - Το υπουργείο Πολιτισμού κηρύσσει αρχαιολογικό χώρο σχεδόν όλη την έκταση Facebook Twitter

Σε πρώτη φάση είχε διαρρεύσει πως υπήρχε ζήτημα χαρακτηρισμού ως νεότερου μνημείου και διατηρητέου του κτιρίου που στέγαζε παλιότερα το Κολλέγιο Θηλέων και λιγοστών άλλων κτιρίων εντός της έκτασης.

Εντούτοις, όπως προκύπτει από την επιστολή και τα έγγραφα που έχει στη διάθεσή της η «Κ» προκύπτει πως το ζήτημα αφορά όχι μόνον σε νέους χαρακτηρισμούς κτιρίων ως διατηρητέων αλλά και την κήρυξη σχεδόν του συνόλου της έκτασης του Ελληνικού ως αρχαιολογικού χώρου.

Αξιοσημείωτο είναι μάλιστα το γεγονός πως μεταξύ των υπό εξέταση για ανακήρυξη ως διατηρητέων κτιρίων, όπως προκύπτει από τα σχετικά έγγραφα, περιλαμβάνονται και οι δύο διάδρομοι, απογείωσης και τροχοδρόμησης, αλλά και αυτός ακόμα ο υδατόπυργος της πρώην αμερικανικής βάσης.

Οι εξελίξεις αυτές, σημειώνει η εφημερίδα, λαμβάνουν χώρα λιγότερο από δύο μήνες μετά την υπογραφή μνημονίου συνεννόησης (MoU) μεταξύ του ανάδοχου επενδυτικού σχήματος υπό την Lamda Development και του ΤΑΙΠΕΔ που «ξεμπλόκαρε», όπως υπήρξε η πεποίθηση τότε, την επένδυση στην έκταση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.

Η εξέλιξη, που απειλεί εξ ολοκλήρου την υλοποίηση της συμφωνίας, έρχεται επίσης ένα μόλις μήνα μετά την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο των αλλαγών που επέρχονται στη σύμβαση με το εν λόγω μνημόνιο χωρίς κανένα σχόλιο ή παρατήρηση. Μετά την έγκριση εκείνη και την υπογραφή από τους δύο αντισυμβαλλομένους, δηλαδή το ΤΑΙΠΕΔ και τη Lamda, της τροποποιητικής σύμβασης, αμφότερες οι συμβάσεις –η αρχική του 2014 και η τροποποιητική– έχουν δρομολογηθεί προς κύρωση από τη Βουλή. Εφόσον προχωρήσει η πρωτοβουλία των υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού επέρχονται ουσιώδεις αλλαγές, δημιουργώντας παράλληλα νομικές ευθύνες για την πλευρά του Δημοσίου.

Τι σημαίνει αυτό; Πως όχι μόνο κινδυνεύει να τιναχθεί στον αέρα μία από τις μεγαλύτερες αναπτυξιακές επενδύσεις στην Ελλάδα αλλά, όπως εκτιμούν νομικοί κύκλοι, ελλοχεύει και ο κίνδυνος καταβολής αποζημιώσεων από το Δημόσιο για αθέτηση συμβατικών του υποχρεώσεων.

Τέλος, όπως σημειώνει η εφημερίδα, πρόβλημα ενδέχεται να υπάρξει και με το διαγωνισμό για το Ιππικό Κέντρο Μαρκόπουλου, το οποίο το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να παραχωρήσει για 40 χρόνια σε ιδιώτη επενδυτή. Οι σχετικές υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού έχουν ενημερώσει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων πως μεγάλο μέρος της υπό παραχώρησης έκτασης αξιολογείται ως υποψήφιο για να κηρυχθεί αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.

13

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παρ' ολίγον σύγκρουση τρένων στον Κορινό Πιερίας: Τι λέει η αναφορά του μηχανοδηγού για το πράσινο φανάρι

Ελλάδα / Παρ' ολίγον σύγκρουση τρένων στον Κορινό Πιερίας: Η αναφορά του μηχανοδηγού για το πράσινο φανάρι που έπρεπε να είναι κόκκινο

«Δικαιολογώ τον φόβο τους ύστερα από όσα έχουν γίνει στα Τέμπη. Στη θέση τους αν ήμουνα, προφανώς θα φοβόμουνα» είπε για τους μηχανοδηγούς ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης
LIFO NEWSROOM