ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Δεν έχουν όλοι μόνο καλά λόγια να πουν για τον Ελευθερουδάκη που κλείνει

Δεν έχουν όλοι μόνο καλά λόγια να πουν για τον Ελευθερουδάκη που κλείνει Facebook Twitter
20

«Την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2016 θα σημάνει για το βιβλιοπωλείο Ελευθερουδάκη ένα τέλος και ταυτόχρονα μία (νέα) αρχή», τόνισε στην ανακοίνωσή της η οικογένεια Ελευθερουδάκη. «Μετά από λειτουργία πάνω από 100 χρόνια στο χώρο του βιβλίου και 21 χρόνια στην οδό Πανεπιστημίου στο κέντρο της Αθήνας, κλείνουμε το βιβλιοπωλείο μας και σκεφτόμαστε "έξω από το κουτί", συμμετέχουμε στο διεθνή προβληματισμό με θέμα το βιβλίο και προετοιμαζόμαστε για το επόμενο μας "βιβλιοπωλείο", αλλά αρνούμαστε να το κάνουμε, όσο δεν υπάρχει θετικό και σταθερό επιχειρηματικό περιβάλλον στη χώρα μας.»

Η είδηση στεναχώρησε παλιούς και τωρινούς πελάτες, και χιλιάδες κόσμου έχει επισκεφτεί έκτοτε το βιβλιοπωλείο, αγοράζοντας σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές το στοκ του.

Δεν στεναχωρήθηκαν όλοι όμως, ή τουλάχιστον δεν στεναχωρήθηκαν μόνο. Κάποιοι οργίστηκαν κιόλας και εξήγησαν τους λόγους. Πέντε τέτοιες, διαφορετικές, απόψεις φιλοξενούμε σήμερα, έχοντας φυσικά ήδη φιλοξενήσει την άποψη της κυρίας Σοφίκας Ελευθερουδάκη.

«Για την κατάρρευση του Ελευθερουδάκη δεν ευθύνεται ούτε η κρίση, ούτε η απαράδεκτη κατάργηση της ενιαίας τιμής του βιβλίου», σχολίασε ο συγγραφέας Σπύρος Γιανναράς.  Ο Ελευθερουδάκης έφαγε τα μούτρα του από την αμετροέπεια της κυρίας Σοφίκας που άνοιξε υποκαταστήματα σε κάθε γειτονιά της Αθήνας με εντελώς ανειδίκευτο προσωπικό και δεδομένα ανύπαρκτη πελατεία για τόσα βιβλιοπωλεία, γιατί ονειρευόταν να ηγηθεί μιας αυτοκρατορίας στον χώρο του βιβλίου εκβιάζοντας και φεσώνοντας τους εκδότες. Με υπαλλήλους βιβλιοπώλες που δεν είχαν ακούσει ποτέ το όνομα του Φώκνερ και σε έστελναν με επιτιμητικό ύφος και άψογη νεοελληνική, να "ξανατσεκάρεις" το όνομα του συγγραφέα που ζητάς, γιατί προφανώς δεν αναγνώριζε το ανορθόγραφα γραμμένο όνομα ο υπολογιστής τους. Το "όπως στρώσεις, θα κοιμηθείς" είναι μια πανάρχαια ρήση που δεν διαψεύστηκε ποτέ».

Η πιο πολυσυζητημένη παρέμβαση ήταν αυτή της εκδότριας κας Αθηνάς Σοκόλη, που έγραψε τα εξής:

«Ορμώμενη από τους τίτλους τέλους του Ελευθερουδάκη, λίγο νωρίτερα του Παπασωτηρίου, ακόμα λίγο νωρίτερα, των Metropolis, και έχοντας, 20 χρόνια τώρα, βαθιά γνώση του εκδοτικού τοπίου.

Σοβαρά τώρα, τέτοιες επιχειρήσεις θέλετε; Που για χρόνια φεσώνουν τους προμηθευτές τους με υπέρογκα ποσά, για τα οποία οι τελευταίοι έχουν πληρώσει εφορία της τάξεως του 38%, έχουν αποδώσει ΦΠΑ, και όταν έρχεται η ώρα της είσπραξης με εξάμηνες επιταγές, μη τον είδατε τον Παναή. Που λειτουργούν με λογικές τού, αν δεν μου κάνεις την προτεινόμενη έκπτωση, σε αφήνω εκτός ή σε καταχωνιάζω στα ενδότερα. Που για χρόνια λειτουργούσαν ως μειοδότες και προμηθευτές του υπουργείου Παιδείας για τις σχολικές βιβλιοθήκες, θεωρώντας ότι έπρεπε να προμηθεύουν τις σχολικές βιβλιοθήκες με βιβλία μαγειρικής, κηπουρικής και διακόσμησης, γιατί τους τίτλους αυτούς τους προμηθεύονταν οι ίδιοι κοψοχρονιά.

Για επιχειρήσεις που άφηναν απλήρωτους για μήνες τους υπαλλήλους τους για να ανοίγουν παραρτήματα παντού. Για επιχειρήσεις που δεν ήταν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους απέναντι στο Κράτος. Για επιχειρηματίες που λειτουργούσαν στεγνά ως εμπορίσκοι και τυχοδιώκτες, ουδεμία έχοντας σχέση με το αντικείμενό τους. Αυτοί οι επιχειρηματίες καλά κάνουν και κλείνουν (αν κλείνουν τελικά, και δεν ξανανοίξουν με άλλο όνομα, λίγο πιο κάτω, αφού έχουν μπει στο άρθρο περί πτώχευσης, έχει παραγραφεί το μεγαλύτερο μέρος των οφειλών τους, και όλα λάδι...), μπας και καθαρίσει ο τόπος. Εμάς να κλαίτε, εν προκειμένω, που χάσαμε τα λεφτά μας, και πληρώσαμε και από πάνω. Αυτοί θα βρουν τον τρόπο τους. Και ο νοών νοείτω».

  

«Συμμερίζομαι απόλυτα τις θέσεις της κυρίας Σόκολη σχετικά με την πτώχευση του Βιβλιοπωλείου Ελευθερουδάκης», έγραψε η κα Φρόσω Αρβανιτάκη των εκδόσεων Δέλτος. «Είναι ακριβώς έτσι όπως τα λέει. Και οι δικές μας εκδόσεις - Εκδόσεις Δέλτος, που παρέχουν στην αγορά βιβλία για την διδασκαλία των νέων ελληνικών σε ξένους - είναι μία από τις πολλές επιχειρήσεις που ακόμα προσπαθούν να πάρουν τα οφειλόμενα. Εξοργίστηκα, λοιπόν, με την κάλυψη που δόθηκε από τον Σκάι, ο οποίος παρουσίασε την κ. Σοφίκα Ελευθερουδάκη ως θύμα της κρίσης. Η αφερεγγυότητα τους είχε ξεκινήσει πολύ πριν. Και αναρωτήθηκα, 'μα, αυτή η γυναίκα δεν έχει καθόλου φιλότιμο, τσίπα, αιδώ'. Τι κρίμα...».

Επίσης, ο εκδότης Νώντας Παπαγεωργίου (Εκδόσεις Μεταίχμιο) δημοσίευσε ένα κείμενο στο Facebook του, με τίτλο "Όχι άλλα δάκρυα":

«Αφού η μεγάλη πλατεία της εποχής είναι το Facebook, είπα κι εγώ να γράψω δυο τρεις κουβέντες με αφορμή την πολυσυζητημένη προχθεσινή ανακοίνωση της κυρίας Ελευθερουδάκη για το κλείσιμο του τελευταίου καταστήματος της ιστορικής αλυσίδας και για τις φιλοδοξίες της και τα πιθανά νέα επιχειρηματικά της πλάνα που αναστέλλονται, ωστόσο, προσωρινά λόγω του κακού επενδυτικού κλίματος. Τι να κάνουμε; Θα περιμένουμε να τα δούμε και να τα μάθουμε μόλις βελτιωθεί το κλίμα. Ελπίζω, φυσικά, να μην τα υποστούμε για δεύτερη φορά...

Γράφτηκαν πολλά με αφορμή αυτή την ανακοίνωση. Ως συνήθως έπεσε πολύ δάκρυ γιατί χάθηκε ένας ακόμη φάρος πολιτισμού. Οι περισσότεροι φυσικά από τους φίλους του βιβλίου που στεναχωρήθηκαν ακούγοντας αυτή την είδηση δεν γνωρίζουν τα πώς και τα γιατί ούτε τα θύματα της ιστορικής επιχείρησης - τα οποία ούτε λίγο ούτε πολύ η κυρία Ελευθερουδάκη επιχειρεί να τα εμφανίσει και ως υπεύθυνα για τη δυσάρεστη αυτή εξέλιξη.

Διατυπώθηκαν φυσικά και κάποιες διαφορετικές απόψεις που έλεγαν τις πικρές αλήθειες (π.χ. η άποψη της Αθηνάς Σοκόλη). Αυτές οι απόψεις όμως, που λένε τα πράγματα με το όνομά τους, συνήθως δεν αρέσουν και δεν αντιμετωπίζονται ευνοϊκά ακριβώς επειδή λένε αλήθειες και οι αλήθειες συχνά δεν είναι ευχάριστες.

Ας μπω στην ουσία: Πολλές επιχειρήσεις - και στο χώρο του βιβλίου - δεν κατάφεραν να σταθούν όρθιες και να αντιμετωπίσουν την κρίση. Έκλεισαν ή μείωσαν τη δραστηριότητά τους, προκάλεσαν σοβαρά προβλήματα σε άλλες επιχειρήσεις - προμηθευτές τους, άφησαν απλήρωτους και χωρίς αποζημιώσεις τους εργαζόμενους κτλ. Καμία όμως απ´ αυτές, απ´ όσο ξέρω, δεν βγήκε με πανηγυρικές ανακοινώσεις και μανιφέστα να δώσει μαθήματα και να αποδώσει ευθύνες στα θύματα της πολιτικής της και των επιλογών της. Αυτό έκρινε ότι πρέπει να το κάνει η κυρία Ελευθερουδάκη. Και επειδή και οι κρίνοντες κρίνονται, νομίζω ότι είναι χρήσιμη η συζήτηση για να μη δημιουργούνται εντυπώσεις με βάση την άποψη της μίας μόνο πλευράς.

Η άλλη πλευρά του νομίσματος ποια είναι; Τεράστιες οφειλές ("φέσια" τα αποκαλούν οι περισσότεροι, αν και η λέξη δεν είναι ιδιαίτερα κομψή και δεν ταιριάζει στο μεγαλοαστικό λεξιλόγιο) στους προμηθευτές. Ενδεικτικά αναφέρω τα 130.000 ευρώ των εκδόσεων Μεταίχμιο, (ανάλογα ποσά φυσικά δεν πληρώθηκαν σε πάρα πολλούς μεγάλους και μικρότερους εκδοτικούς οίκους). Αμοιβές των εργαζομένων και αποζημιώσεις που δεν καταβλήθηκαν κτλ.

Φυσικά δεν ήταν καθόλου ευχάριστη αυτή η κατάσταση για τις επιχειρήσεις που βρέθηκαν στην ανάγκη να καλύψουν αυτά τα ποσά που αφορούσαν βιβλία για τα οποία είχαν καταβάλει όλα τα έξοδα παραγωγής και για τα οποία ποσά φορολογήθηκαν, κατέβαλαν τον ΦΠΑ κτλ. Τα βιβλία αυτά, όμως, που δεν πληρώθηκαν ποτέ η αλυσίδα Ελευθερουδάκη τα πούλησε στους αναγνώστες, τα χρήματα τα εισέπραξε, το μόνο που δεν γνωρίζουμε είναι πού πήγαν αυτά τα χρήματα. Ούτε για τους εργαζόμενους βέβαια δεν ήταν ευχάριστη αυτή η κατάσταση - και δεν νομίζω ότι χρειάζεται να εξηγήσω το γιατί.

Το ερώτημα λοιπόν είναι απλό - το έθεσε με σαφήνεια και με τα δικά της λόγια και η Αθηνά Σοκόλη: Αυτές τις επιχειρήσεις σαν του Ελευθερουδάκη θέλουμε σήμερα ή εκείνες που πάλεψαν και παλεύουν με νύχια και με δόντια, μέσα σε ένα δυσμενές οικονομικό κλίμα, να κρατηθούν όρθιες, με υπευθυνότητα, συνέπεια και σεβασμό απέναντι στους προμηθευτές τους, στους εργαζόμενους, στους συγγραφείς τους (στην περίπτωση των εκδοτικών οίκων ) κτλ.;


Και ένα τελευταίο ερώτημα προς προβληματισμό: Ποιος άραγε δεν σεβάστηκε την ιστορία της αλυσίδας Ελευθερουδάκη;»

Πέρα από κάποιους εκδότες και συγγραφείς, θέση πήρε και ο Σύλλογος Υπαλλήλων Βιβλίου Χάρτου-Ψηφιακών Μέσων Αττικής κατηγορώντας ευθέως την διευθύνουσα σύμβουλο κα Σοφίκα Ελευθερουδάκη ότι ετοιμάζει νέα επιχειρηματικά σχέδια παρότι χρωστά στους εργαζόμενους. Εκτός των άλλων γράφουν:

«"Έξω από το κουτί" είναι η εταιρεία Ελευθερουδάκης, όπως γράφει στην ανακοίνωσή της. Μέσα στο κουτί είναι οι απλήρωτοι εργαζόμενοί της που, παρά το γεγονός ότι έχουν δικαστικές αποφάσεις οι οποίες τους δικαιώνουν ακόμη και κατά της ίδιας της διευθύνουσας συμβούλου, αυτή καταστρώνει νέα επιχειρηματικά σχέδια με τις φίλιες και συγγενείς επιχειρήσεις της. Τί κι αν έταξε στην επιθεώρηση εργασίας ότι θα εξοφλήσει τους εργαζομένους, τί κι αν πρότεινε στο δικαστήριο για τη δήθεν εξυγίανση σταδιακή εξόφληση των δανείων; Ούτε ένα ευρώ δεν κατέβαλε. [...]

Οι ιδιοκτήτες της εταιρείας δεν λένε κουβέντα για τα χρέη της (εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, δεδουλευμένα και αποζημιώσεις απόλυσης) προς αρκετούς εργαζομένους που απασχολούσε η εταιρεία τα προηγούμενα χρόνια και βρέθηκαν στο δρόμο. Δεν αναφέρει επίσης λέξη για τα χρέη προς τους προμηθευτές της, πολλοί από τους οποίους μετακυλίουν το πρόβλημα στους δικούς τους εργαζομένους αφήνοντάς τους απλήρωτους. Και το σημειώνουμε αυτό γιατί οι ιδιοκτήτες της εταιρείας δεν μοιράστηκαν τα κέρδη τους την εποχή των μεγάλων τζίρων, την "πενταετία 1995-2000 που ήταν η πιο φωτεινή περίοδος", όπως τονίζει η κ. Ελευθερουδάκη, αλλά δεν δίστασαν να απολύσουν, να μειώσουν μισθούς, να ελαστικοποιήσουν τις εργασιακές σχέσεις όταν τα χρήματα της πλασματικής ευμάρειας την εποχή της φούσκας χάθηκαν.» 

Σχετικά με τη δήλωση της κας Ελευθερουδάκη πως σημαντικό ρόλο στο κλείσιμο έπαιξαν τα capital controls, ο Σύλλογος τονίζει πως «η εταιρεία έκανε αίτηση υπαγωγής στον Πτωχευτικό Κώδικα στις 14/7/2014, καταθέτοντας και το αντίστοιχο Σχέδιο Εξυγίανσης, δηλαδή ένα χρόνο πριν την εφαρμογή των capital controls. Τότε, οι βασικοί πιστωτές, δηλαδή οι τράπεζες, αλλά και αρκετοί εκδότες-προμηθευτές συναίνεσαν στο σχέδιο. Ωστόσο, όταν συζητήθηκε το σχέδιο στο αρμόδιο δικαστήριο, η εταιρεία δεν προσκόμισε ως όφειλε τα απαραίτητα οικονομικά στοιχεία, έτσι το "σχέδιο εξυγίανσης" έμεινε στα χαρτιά. [...]

[Ο καθηγητής Ν. Χαριτάκης, σύζυγος της κ. Σ. Ελευθερουδάκη], έμπειρος οικονομολόγος, παλαιότερα Γενικός Γραμματέας Αποκρατικοποιήσεων στο Υπουργείο Βιομηχανίας, πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Εταιρειών Επιχειρηματικών Κεφαλαίων, οικονομικός σύμβουλος του ΣΕΒ και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (...) δεν κατάφερε να προφυλάξει την εταιρεία από τη φούσκα που δημιούργησε. (...) Στον ίδιο δρόμο βάδισε και η Παπασωτηρίου ΑΕ, που επίσης χρωστά στους εργαζόμενους που απασχολούσε, ενώ έριξε ηχηρό «κανόνι» στην αγορά του βιβλίου [...] τα «Ελληνικά Γράμματα», ο «Σάκκουλας», ο «Απόλλωνας», ο «Φλωράς» και τόσοι άλλοι...»

20

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Βιβλίο / Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Μόλις μία εβδομάδα μετά τις αμερικανικές εκλογές, βιβλία δυστοπικού περιεχομένου και πολιτικής θεωρίας εκτοξεύτηκαν στις πρώτες θέσεις των παγκόσμιων πωλήσεων, αποδεικνύοντας ότι η ανάγνωση παραμένει το ένα και μοναδικό όπλο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

13 σχόλια
Οι εκδότες, που παρουσιάζονται σαν θύματα, δεν συνέβαλαν και αυτοί με την πρακτική τους στην άλωση της αγοράς του βιβλίου από τις "μεγαλομανείς" αλυσίδες; Δεν τους έκαναν μεγάλες εκπτώσεις; Δεν κράτησαν τις επιταγές τους στα συρτάρια τους, ενώ σφράγιζαν τις τριψήφιες επιταγούλες των μικρών βιβλιοπωλείων; Δεν συνέχισαν να τις τροφοδοτούν παρόλα τα ανεξόφλητα υπόλοιπα;
Δεν μπορώ να πω ότι χαίρομαι που κλείνει ένα βιβλιοπωλείο, αλλά η αλήθεια είναι ότι κι εγώ είχα σταματήσει να αγοράζω βιβλία από το κεντρικό τους κατάστημα, καθώς εκτός του ότι δεν ήξεραν πώς να εξυπηρετήσουν το κοινό τους, όταν δεν είχαν κάποιο πελάτη, είχαν το ύφος 100 καρδιναλίων του στυλ "αφού δεν το έχουμε εμείς δεν το έχει κανείς". Αυτό όμως που με ενοχλεί περισσότερο είναι η υπεροψία και η αλαζονεία της διευθύντριας, που σαν να μην τρέχει κάστανο, αφήνει απλήρωτους προμηθευτές, εκδότες, υπαλλήλους και ταυτόχρονα μιλάει για νέα ξεκινήματα και νέες ιδέες "εκτός κουτιού". Ντροπή μόνο.
Δυνατό το ξεμπρόστιασμα. Παντα χρήσιμη η διασταύρωση και προβολή περισσότερων οπτικών σε ενα θέμα που προβάλλεται μονόπλευρα και κυρίως με υστεροβουλία. Μπράβο Άρη.
Δεν ήξερα τι γινόταν στα παρασκήνια, αλλά και πάλιτώρα που πληροφορήθηκα, δεν μπορώ να πω με χαιρεκακία "καλά έπαθε". Επισκεπτόμουν συχνά το βιβλιπωλείο του Ελευθερουδάκη μέχρι πριν λίγα χρόνια, Η εξυπηρέτηση αρκετά ικανοποιητική και οι υπάλληλοι ευγενέστατοι. Το μόνο παράπονο που είχα οτι δεν εύρισκα ότι βιβλίο ήθελα. Από κει κι ύστερα αν ο "θάνατός" του άξιζε ή όχι, αν ήταν αργός ή σύντομος, δεν νομίζω να έχει τόση σημασία. Το πιο λυπηρό είναι οτι ένα-ένα γνωστά και καλά βιβλιοπωλεία έκλεισαν, όπως Εστία, Φωλιά του Βιβλίου, Κάουφμαν, Παπασωτηρίου. Μακάρι να κρατήσουν γερά "Πολιτεία", "Ιανός" και "Πρωτοπορία"
Πολλές φορές που είχα επισκεφτεί Ελευθερουδάκη, η συμπεριφορά του προσωπικού ήταν αδιάφορη ή ενοχλητική (και στην Πανεπιστημίου). Δεν θα ξεχάσω ακόμη πόσο χρέωναν τις εκτυπώσεις οδηγιών ή κανονισμών της ΕΕ, πριν από 20 χρόνια, όταν δεν υπήρχαν στο διαδίκτυο και έφερναν την κοινοτική νομοθεσία σε διαφάνειες (μια περιουσία η εκτύπωση). Φυσικά δεν γνώριζα τίποτε απ'όσα περιγράφουν οι εκδότες
H οικογένεια Eλευθερουδάκη φαίνεται να λειτούργησε με εμπορική λογική στη διάρκεια των 100 και πλέον χρόνων της ιστορίας της. «Eμπορική λογική» με την καλή έννοια, όπως όταν ήθελε να επικοινωνίσει ότι ήταν προμηθευτής της Bασιλικής Aυλής και του Eθνικού Πανεπιστημίου, συντήρησε με χρήματα διαφήμισης αρκετά λογοτεχνικά περιοδικά της εποχής (βλ. για παράδειγμα «O Kαλλιτέχνης» του Γεράσμου Bώκου, Aπρίλος 1910 κ.ε.)«Eμπορική λογική», όμως, και με την κακή έννοια: χαρακτηριστικό είναι το γράμμα του Στέφανου Πάργα προς στον συγγραφέα Δημοσθένη Bουτυρά, από την Aλεξάνδρεια (Δεκέμβριος 1920): «Mε τον Eλευθερουδάκη τα χαλάσαμε τελευταία. Eνώ μου χρωστούσε 1.100 δραχμές, δε θέλησε να πληρώση μια τραβηκτική μου, από 150 δραχμές. Tο θεώρησε οχληρό, ενώ είχα δυο χρόνια να του ζητήσω παράδες... H προσβολή αυτή μ' ανάγκασε να ζητήσω ακκαθάριση του λογαριασμού μου. Λυπηρό αλλ' ανθρώπινο». (Δημοσθένη Bουτυρά «Άπαντα», Tμ. Γ', σ.421, εκδ. Δελφίνι)Mολαταύτα, δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε την εκδοτική προσφορά του γερο-Eλευθερουδάκη, κυρίως προπολεμικά (: 12τομο εγκυκλοπαιδικό λεξικό 1927-1931, 3τομη Παγκόσμιος Iστορία 1932, 8 τόμοι ελληνικών ταξιδιωτικών οδηγών 1930, δεκάδες σκληρόδετες εκδόσεις σε 4ο σχήμα, που κάλυπταν όλο το φάσμα ενδιαφέροντος: από λογοτεχνία μέχρι ψυχολογία και από ταξιδιωτικά μέχρι ιατρική). Mια εκδοτική προσπάθεια που προσπάθησε να καλύψει η Σοφίκα, όχι πάντα με επιτυχία και σίγουρα χωρίς την προηγούμενη αίγλη.Kαλή η «Πολιτεία» και με ακόμη καλύτερες τιμές, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ο Eλευθερουδάκης ήταν ένας από τους πρώτους που έφερε στα βιβλιοπωλεία έναν άλλο, πιο σύγχρονο αέρα: με λειτουργία καφέ στο εσωτερικό του (κάτι που το έχουν όλα τα σημαντικά βιβλιοπωλεία στο εξωτερικό), με πολύπλευρες εκδηλώσεις και διαλέξεις (που δεν το κάνει η Πολιτεία), με παιδιά που είχαν φρέσκιες ιδέες και δούλευαν σκλήρά ώστε να παρουσιάσουν εντυπωσιακές βιτρίνες (έξοδα άγνωστα για την Πολιτεία ή την Πρωτοπορία).Θέλω να κλείσω ως εξής. Eίμαι ένας γραφίστας που δούλευα ως εξωτερικός συνεργάτης, με εξαρτημένη σχέση με τον Eλευθερουδάκη. Όσα παιδιά γνώρισα στην επιχείρηση αυτή ήταν φιλικά, σοβαρά, κατηρτησμένα, με γνώσεις ευρύτερες τού χώρου εργασίας τους. Eίμαι περήφανος που δούλεψα μαζί τους και αυτό απαλύνει το γεγονός ότι από την επιχείρηση αυτή μπήκα μέσα 13.500 ευρώ...
Προσωπικώς είχα σταματήσει να πηγαίνω από το 1999 γιατί ζήτησα ένα ιατρικό βιβλίο, το βρήκαν στα microfilms τους και δεν μού έδιναν το ISBN γιατί λέει θα το παράγγελνα αλλού (130 δολάρια τότε το βιβλίο και θέλανε 310!!!). Δεν θα μού λείψουν ούτε στο ένα εκατοστό σε σχέση με τη Φωλιά του Βιβλίου π.χ.
Συγχαρητήρια για τη διασταύρωση της είδησης. Η πρόσληψη ανειδίκευτων εργατών για πώληση βιβλίων δείχνει σε ένα βαθμό και σε τι εκτίμηση έχεις τους πελάτες σου. Βέβαια, αν έχεις σκοπό να μην πληρώνεις τους υπαλλήλους σου και να μην πολυσηκώνουν κεφάλι, προφανώς δεν ψάχνεις και για πολύ διαβασμένους.
Πήγα στο bazar -ξεπουληματος των βιβλιων του καταστήματος και είδα μια τραγική κατάσταση καταστήματος με αδεια ραφια, όλα πεταμένα στη μεσή ανακατεμένα και ολοι να τα σκαλιζουν. Σαν πάγκος σε πανηγύρι. Χωρις υπαλληλους, χωρις κλιματισμό και με ελαχιστα φωτα, ο κόσμος επερνε τα παντα σαν να μην υπαρχει αυριο. Απο βιβλια συνταγων και οδηγους ταξιδιωτικους μεχρι και βιβλια για εφαρμοσμενα μαθηματικά. Ολα πεταμενα μαζι στα καλαθια των αγοραστων. Μια εικόνα τρομερης απαξίωσης του βιβλίου , και η κα Ελευθερουδακη παρουσα, αντι να θλιβεται για αυτο που γίνεται , και την καταντια, έτριβε τα χερια της και ενορχηστρωνε αυτο το σοου. Δεν πηρα τίποτα , εφυγα και καταλαβα οτι η ολη φαση ειναι κατι διαφορετικο απτο "η ατιμη η κριση μου εκλεισε την επιχειρηση"
Συμφωνώ μ'αυτούς που στέκονται απέναντι αν και μου είναι δύσκολο να διαγράψω στο σύνολό της τη διαδρομή του βιβλιοπωλείου. Αναρωτιέμαι αν από κάποια στιγμή κι μετά -με τη βοήθεια του συνδικαλιστικού τους οργάνου- οι εκδότες (ΟΛΟΙ)αποφάσιζαν να σταματήσουν να το προμηθεύουν με τα βιβλία τους κι αν ΟΛΟΙ μαζί απαιτούσαν τα χρωστούμενα, τι θα γινόταν. Αναρωτιέμαι επίσης πόσο μεγάλος μπορεί να είναι ένας εκδοτικός οίκος για να παρέχει πίστωση, σε ένα μόνον βιβλιοπωλείο, ποσού της τάξεως του άνω των 100.000 ευρώ
Ο Ελευθερουδάκης ποτέ δε με κέρδισε. Δεν περίμενα διαφορετική ανακοίνωση από τη Σοφίκα. Βιβλιοπωλεία σαν την Πολιτεία μπορούμε να έχουμε? Η απάντηση είναι Ναι.Για όσους ενδιαφέρονται: 1)http://www.lifo.gr/team/book/570902) http://www.lifo.gr/team/selides/57038
Ενδιαφέρουσες απόψεις με εξαίρεση εκείνη του δημοφηλούς συγγραφέα Σπύρου Γιανναρά καθότι είναι γνωστό ότι ορδές αναγνωστών είχαν κατακλλύσει τα βιβλιοπωλεία του Ελευθερουδάκη ζητώντας επίμονα βιβλία του Φώκνερ και οι άσχετοι υπάλληλοι δεν ξέρανε να τους εξυπηρετήσουν.Όπως επίσης γνωστό είναι ότι με την ενιαία τιμή βιβλίου τα βιβλία έφευγαν με το κιλό ενώ τώρα που είναι πιο φτηνά δεν αγοράζει κανένας.
Να σας πω. Το ότι δεν ήταν ορδές δεν αποκλείει ότι οι υπάλληλοι ήταν άσχετοι επειδή η εξέλιξη σε αλυσίδα δεν ήταν καλά οργανωμένη.Μπορεί ο κόσμος να μην διαβάζει, αλλά τότε μην στήνεις μεγαλοβιβλιοπωλεία σε κάθε γωνιά, κι αν ναι, οι υπάλληλοι πρέπει να ξέρουν τον Φώκνερ. Θυμάμαι πάντα εμπειρίες από βιβλιοπωλεία μεγάλης αλυσίδας στη Βρετανία.Στο ένα είχα αγοράσει τα Cantos του Πάουντ κι ο υπάλληλος το περιεργάστηκε καμπόσο και τελικά με ρώτησε αν είναι ποίηση.Στο άλλο μια κυρία έψαχνε τα ποιήματα του Ώντεν κι ο υπάλληλος δεν είχε ακούσει ποτέ στη ζωή του το όνομα. Σε κάποια φάση την ρώτησε για ποια δουλειά το χρειάζεται.Από την άλλη θυμάμαι του Blackwell's, όπου η υπάλληλος που είχε την ευθύνη των νομικών βιβλίων δήλωνε χωρίς κανένα πρόβλημα ότι δεν είχε ιδέα από λογοτεχνία, ενώ αυτοί που ήταν στα λογοτεχνικά λογομαχούσαν ποιος θα βγει poet laureate (όχι πολύ υγιής ανησυχία, αλλά τουλάχιστον μπορούσες να είσαι βέβαιος ότι ήξεραν τον Ώντεν).
Φίλτατε μια μεγάλη αλυσίδα βιβλιοπωλείων δεν χρειάζεται να έχει αποφοίτους της Αγγλικής λογοτεχνίας για υπαλλήλους αλλά μια πολύ καλη μηχανή αναζήτησης στους υπολογιστές καθώς και καλά οργανωμένα ράφια...
Φιλτατε Double Helix, συγνώμη κιόλας, αλλά δεν έχεις ιδέα τι είναι ένα βιβλιοπωλείο. Ίσως και δικαιολογημένα, εάν η εμπειρία σου είναι πολυχώροι με παιχνίδια, παζλ, φωτιστικά, playstation, γραβάτες, α, και κάποια βιβλία εκεί μέσα, με πρώτη μούρη μια πυραμίδα από το τελευταίο βιβλίο της Μαντά ή του Νταν Μπράουν.Η πτώση του τζίρου δεν έχει να κάνει με το πόσο καταρτισμένο προσωπικό έχει ένα βιβλιοπωλείο και ούτε λύνεται με μια database, όσο καλά οργανωμένη και αν είναι αυτή. Γιατί εάν είσαι βιβλιοϋπάλληλος, κανένα κομπιούτερ δεν πρόκειται να σε σώσει από ερωτήσεις όπως "Έχετε βιβλία για το φωβισμό;" (όχι δεν είναι στο τμήμα αυτοβοήθειας- είναι ρεύμα της τέχνης) "Θέλω να διαβάσω Φώκνερ. Ποιο βιβλίο του μου προτείνετε;" (Η βουή και η αντάρα) "Υπάρχει κάτι για την εποχή του Μακαρθισμού;" (Μνήμες από την Μαύρη λίστα -Γουώλτερ Μπέρνστιν) "Μου άρεσαν πολύ κάποια ποιήματα του Χριστιανόπουλου. Τι άλλο έχετε να μου προτείνετε;" (Νίκο-Αλέξη Ασλάνογλου) Τράβα βρέστα αυτά με ένα ταλαίπωρο παιδί που παίρνει 520€, να κοιτάτε σα χαζοί ένα κομπιούτερ, ή την αναπόφευκτη ατάκα "εεε, η Ελληνική ποίηση, είναι... αυτά εδώ τα ράφια" Τυχεροί οι μεγαλύτεροι, που γνωρίσαμε μορφές όπως τον μακαρίτη Θανάση Τσιμέκα στη "Φωλιά του βιβλίου" που σχεδόν ότι πρότεινε το είχε διαβάσει και πολλές φορές σου πούλαγε βιβλία με το ζόρι "Πάρτο και αν δε σου αρέσει, έλα να το αλλάξεις τζάμπα" Και όντως ερχόσουν, με ένα χαμόγελο μέχρι τ'αυτιά και ζήταγες να σου προτίνει άλλο! Ή τον Γιώργο Ζούκα τον καλύτερο "βιβλιοπόντικα" που υπάρχει, και την ιστοσελίδα του "Βιβιοανιχνευτές" Ή πήγαινε μία βόλτα από την "Πολιτεία" για να δεις τι σημαίνει κατάρτιση και εξειδίκευση στο βιβλίο. Ο Ελευθερουδάκης πήγε από το ίδιο το χέρι της ιδιοκτήτριας του και την ώρα που έκλεινε, δεν είχε διαφορά εάν πουλούσε βιβλία ή πόμολα μπάνιου.
Πολυαγαπητό χούφταλο, μια ιδέα έχω του τι εστι βιβλιοπωλείο. Ομολογώ ότι δεν περιμένω από ένα ταλαίπωρο παιδί των 520€ να μου κάνει ανάλυση του έργου του Μπαλζάκ αλλά να ξέρει που βρίσκεται και σε ποιό ράφι. Αν μη τι άλλο στην εποχή του ίντερνετ δεν θα πάω στον βιβλιοπώλη να μου προτείνει βιβλίο αλλά θα το ψάξω στο goodreads ή σε κάποια ανάλογη σελίδα. Τα προβλήματα του Ελευθερουδάκη αναλύθηκαν διεξοδικά από άλλους και δεν έχουν να κάνουν με την αδυναμία των υπαλλήλων του να αντιληφθούν το εύρος της επιρροής του έργου του Φουκώ στην σύγρχονη κοινωνία.
Εξαιρετική τοποθέτηση xouftalo. Συγχαρητήρια, το χάρηκα. Ακριβώς αυτό ... Τα μαγαζιά δεν είναι οι τοίχοι και τα προϊόντα αλλά ΜΟΝΟ το ανθρώπινο δυναμικό τους και εκεί πρέπει να επενδύουμε. Αλλά δυστυχώς επιχειρηματίες γίνονται και τα βούρλα. Αρκεί να έχουν λεφτά και μετά με συνεργό το κράτος αν τα κάνουν σκατά ξελασπώνουν εύκολα.
Αυτές τις επιχειρήσεις σαν του Ελευθερουδάκη θέλουμε σήμερα ή εκείνες που πάλεψαν και παλεύουν με νύχια και με δόντια, μέσα σε ένα δυσμενές οικονομικό κλίμα, να κρατηθούν όρθιες, με υπευθυνότητα, συνέπεια και σεβασμό απέναντι στους προμηθευτές τους, στους εργαζόμενους, στους συγγραφείς τους (στην περίπτωση των εκδοτικών οίκων )Στο ερώτημα απαντώ σίγουρα τις δεύτερες. Απλά εύχομαι να αποζημιωθούν οι εργαζόμενοι. Και σχετικά με το ηλεκτρονικό κατάστημα της Κας, δε νομίζω να έχει μέλλον. Για πολλούς και διαφόρους λόγους.