Στη δημοσιότητα το συμπληρωματικό μνημόνιο που συμφώνησαν Ελλάδα - θεσμοί

Στη δημοσιότητα το συμπληρωματικό μνημόνιο που συμφώνησαν Ελλάδα - θεσμοί Facebook Twitter
Alexandros Michailidis / SOOC
1

Στη δημοσιότητα ήρθε το κείμενο του συμπληρωματικού μνημονίου που συμφώνησε η Ελλάδα με τους θεσμούς. Το κείμενο 53 σελίδων, που αποτελεί προσχέδιο (draft) της προκαταρκτικής συμφωνίας και έχει ημερομηνία 2 Μαΐου -οπότε ενδέχεται να υπάρξουν τροποποιήσεις- δημοσιεύθηκε από δημοσιογράφο της γερμανικής εφημερίδας Handelsblatt.

Μεταξύ άλλων, καταγράφεται ως έτος διατήρησης των πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ το 2021 αλλά και το 2022. Επίσης, αναφέρεται ότι τα μέτρα για τη φορολογία εισοδήματος (δηλαδή η μείωση του αφορολογήτου ορίου) θα εφαρμοστούν από το 2019 αντί για το 2020, αν το ΔΝΤ σε συνεργασία με θεσμούς και ελληνικές αρχές, στο πλαίσιο της τελικής επικαιροποίησης του προγράμματος θεωρήσουν ότι μία εμπροσθοβαρής εφαρμογή για τον επόμενο χρόνο είναι απαραίτητη προκειμένου να φτάσουν στον στόχο του 3,5% πρωτογενούς πλεονάσματος το 2019.

Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί πως σε υποσημείωση, στο κομμάτι των μέτρων που θα προνομοθετηθούν αναφέρεται πως το ΔΝΤ θα επιδιώξει διαβεβαιώσεις από την Αντιπολίτευση σχετικά με τη μη αντιστροφή των μέτρων που θα τεθούν σε ισχύ το 2020.

Ειδικότερα, στο κείμενο αναφέρονται οι 4 πυλώνες, στους οποίους στηρίζονται οι μεταρρυθμίσεις:

  1. Αποκατάσταση της βιωσιμότητας των δημοσίων οικονομικών
  2. Προστασία της οικονομικής βιωσιμότητας
  3. Ανάπτυξη, ανταγωνιστικότητα και επενδύσεις
  4. Σύγχρονο κράτος και δημόσια διοίκηση

Σε ό,τι αφορά την οικονομική πολιτική, στο κείμενο επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, πως οι ελληνικές αρχές οφείλουν να ακολουθήσουν όσα έχουν συμφωνήσει από τον Αύγουστο του 2015 και αναφέρει πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% για το 2017 και 3,5% για το 2018. Παράλληλα, το υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα του 3,5% θα διατηρηθεί μέχρι το 2021/22.

«Σύμφωνα με το βασικό σενάριο που προβλέπει ότι όλα τα μέτρα που έχουν θεσπιστεί στο πλαίσιο της πρώτης αναθεώρησης εφαρμόζονται εγκαίρως και έχουν τις αναμενόμενες αποδόσεις, προβλέπεται δημοσιονομικό κενό της τάξης του 0,3% του ΑΕΠ έως το 2018, χωρίς τη λήψη πρόσθετων μέτρων», σημειώνεται.

«Η ελληνική κυβέρνηση έχει εγκρίνει προϋπολογισμό για το 2017 και θα προνομοθετήσει τη μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική (MTFS) 2018-21, η οποία θα θέτει ανώτατα όρια δαπανών σύμφωνα με τους στόχους του προγράμματος του ESM και ένα πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ για τα έτη 2019, 2020 και 2021. Αυτά θα υποστηριχθούν με την υιοθέτηση αντιμέτρων με αναμενόμενη απόδοση 0,3% του ΑΕΠ σωρευτικά έως το 2018», προστίθεται.


Σύμφωνα με το συμπληρωματικό μνημόνιο, τα μέτρα που θα υιοθετηθούν είναι:

  • Εξορθολογισμός των παροχών κοινωνικής πρόνοιας και κατάργηση των φορολογικών δαπανών με βάση τις συστάσεις της αναθεώρησης της κοινωνικής πρόνοιας, αποδίδοντας 259 εκατομμύρια ευρώ το 2018.
  • Εξορθολογισμός των δαπανών για την υγειονομική περίθαλψη που υποστηρίχθηκε με την υπαγωγή ορισμένων συμπληρωματικών κατηγοριών δαπανών στο κλειστό δημοσιονομικό πλαίσιο και τη μείωση των ανώτατων ορίων του claw-back, με απόδοση 125 εκατ. ευρώ το 2017 και 188 εκατ. ευρώ σωρευτικά το 2018.
  • Θεσμοθέτηση ενός φόρου επί των βραχυπρόθεσμων μισθωμάτων τουριστικών καταλυμάτων, που θα αποφέρει 48 εκατομμύρια ευρώ το 2018. Αυτό θα παρέχει ένα κανονιστικό πλαίσιο για τη φορολόγηση της οικονομίας κατανομής των περιουσιακών στοιχείων, ώστε να καταστεί δυνατή η καταβολή φόρων και να διαφυλαχθούν τα φορολογικά έσοδα από περιστασιακή και βραχυπρόθεσμη μίσθωση ακινήτων.
  • Τον εξορθολογισμό των κινήτρων απόδοσης στα μισθολόγια του δημόσιου τομέα, που θα αποφέρει 33 εκατομμύρια ευρώ το 2018.
  • Τον εξορθολογισμό ορισμένων δικαιωμάτων στο στρατιωτικό τομέα, με απόδοση 7 εκατ. ευρώ το 2018. Αυτό θα περιλαμβάνει: i) τους όρους επιλεξιμότητας και τους τύπους υπολογισμού των επιδομάτων επικινδυνότητας και ii) την εξορθολογιστική αποζημίωση για υπηρεσία στο εξωτερικό με τη μείωση των θέσεων και της διάρκειας των αποσπασμένων στο εξωτερικό.

Το πακέτο μέτρων που πρέπει να προνομοθετηθεί περιλαμβάνει:

  • Μια μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική για το 2018-21, σύμφωνα με τους συμφωνημένους μεσοπρόθεσμους στόχους που πρέπει να επιτευχθούν χωρίς επιζήμια για την ανάπτυξη μέτρα.
  • Μια μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος που θα επιτύχει καθαρή εξοικονόμηση πόρων ύψους 1% του ΑΕΠ το 2019 – 2021 και μία μια μεταρρύθμιση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων που θα επιτύχει καθαρή εξοικονόμηση πόρων ύψους 1% του ΑΕΠ το 2020 και 2021 ---Σε υποσημείωση αναφέρεται μάλιστα πως το ΔΝΤ θα επιδιώξει διαβεβαιώσεις από την Αντιπολίτευση σχετικά με τη μη αντιστροφή των μέτρων που θα τεθούν σε ισχύ το 2020.
  • Μια φορολογική δέσμη για την ενίσχυση της ανάπτυξης, η οποία αντιστοιχεί σε καθαρή βάση την απόδοση της μεταρρύθμισης του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, η οποία περιλαμβάνει (i) μείωση των επιτοκίων και προσαύξηση αλληλεγγύης με μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική επίπτωση 0,8% του ΑΕΠ  (ii) μείωση των επιτοκίων με μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική επίπτωση 0,1% του ΑΕΠ και (iii) μείωση του φόρου ακίνητης περιουσίας (ENFIA) με αντίκτυπο 0,1% του ΑΕΠ.
  • Μια στοχοθετημένη δέσμη δαπανών που αντιστοιχεί σε καθαρή βάση την απόδοση της μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού συστήματος που αποτελείται από (i) αύξηση των δαπανών για στοχοθετημένα κοινωνικά επιδόματα (επίδομα στέγασης, επιδόματα για παιδιά, σχολικά γεύματα, νηπιαγωγείο / προσχολική εκπαίδευση, υμμετοχή στη φαρμακευτική δαπάνη) 0,7% του ΑΕΠ ii) επενδύσεις δημόσιων υποδομών υψηλής ποιότητας 0,1-2,2% του ΑΕΠ και iii) ενεργές πολιτικές για την αγορά εργασίας 0,1-0,2% του ΑΕΠ
  • Τα μέτρα για τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων θα εφαρμοστούν το 2019 εάν το ΔΝΤ, σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τις ελληνικές αρχές, στο πλαίσιο της τελικής αξιολόγησης του προγράμματος, θεωρεί ότι χρειάζονται, με βάση μια εκ των υστέρων αξιολόγηση, προκειμένου να επιτευχθεί ο συμφωνημένος δημοσιονομικός στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 3,5% το 2019, ο οποίος πρέπει να επιτευχθεί χωρίς επιζήμια για την ανάπτυξη μέτρα.
  • Οι ελληνικές αρχές συμφωνούν επίσης να νομοθετήσουν τώρα το πρόσθετο πακέτο μέτρων. Το τελευταίο θα εφαρμοστεί από το 2019, υπό την προϋπόθεση της αξιολόγησης και συμφωνίας όλων των θεσμών και σε διαβούλευση με τις ελληνικές αρχές κατά την τελική επικαιροποίηση του προγράμματος, μετά από μια διαφανή διαδικασία, περιλαμβάνοντας ποσό που πρέπει να συγκεντρώνεται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τα θεσμικά όργανα -σε σχέση με τους συμφωνηθέντες μεσοπρόθεσμους στόχους- με την παραδοχή ότι τα περιοριστικά μέτρα θα έχουν ήδη ενσωματωθεί στο αρχικό σενάριο- προκειμένου να διασφαλιστεί η επίτευξη των στόχων. Οι αρχές θα παράσχουν γραπτή ανεξάρτητη νομική γνωμοδότηση που θα επιβεβαιώνει ότι ο ενδεχόμενος χαρακτήρας τόσο της μεταρρύθμισης του φόρου εισοδήματος όσο και της επεκτατικής δέσμης μέτρων που θα κατοχυρωθεί στη νομοθεσία είναι αποδεκτός και συμβατός με το ελληνικό Σύνταγμα.

Ολόκληρο το κείμενο είναι διαθέσιμο ΕΔΩ.

Οικονομία
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμπανάκι από την ΕΚΤ: Κίνδυνος για νέα κρίση χρέους στην Ευρωζώνη

Οικονομία / Καμπανάκι από την ΕΚΤ: Κίνδυνος για νέα κρίση χρέους στην Ευρωζώνη

Η ΕΚΤ επισήμανε «τα αυξημένα επίπεδα χρέους και τα υψηλά δημοσιονομικά ελλείμματα», καθώς και την υποτονική ανάπτυξη και τις αβεβαιότητες που προκαλούνται από τα πρόσφατα «εκλογικά αποτελέσματα σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο»
LIFO NEWSROOM